و بسته به اهداف استراتژی بازاریابی خود، بازاریابان می توانند از طریق کانال های رایگان و پولی که در اختیارشان است از کمپین های بزرگتر حمایت سایت fieldmarketing کنند. همان طور که از اسم این روش مشخص است با استفاده از بازاریابی در شبکه های اجتماعی به افزایش فروش کمک میکنیم ، اما SMM روش مستقیم فروش در دیجیتال مارکتینگ نیست . گفتنی است، این آموزشگاه یکی از قدیمیترین برگزارکننده دورههای دیجیتال مارکتینگ در ایران بوده و بیش از 100 دوره آموزشی برگزار کرده است. جو پولیتزی موسس یک شرکت آنلاین بازاریابی محتوایی است و یکی از افراد اصلی در دنیای بازاریابی محتوایی محسوب میشود. بازاریابی درونگرا اگر شما مخاطبان آنلاین را با محتوای خوب جذب کنید و با اقداماتی دیگر آنها را تبدیل به مشتری کنید و سپس با نزدیک شدن به اون باعث لذت بردن مشتری و کسب کار از این ارتباط شوید، در اصل یک بازاریابی درونگرا را انجام دادهاید. در روش اینفلوئنسر مارکتینگ به دلیل شهرت و شناخته شدن یک فرد و اعتماد دنبال کنندگان به آن فرد میتوانید مردم را نسبت به خرید محصول مورد نظر متقاعد کنید؛ و دقت کنید که برای هر محصول باید اینفلوئنسر مناسب را پیدا کنید که مخاطبان آنها به حوزهی فعالیت شما نزدیک باشند.
نهایتا میتوان اینگونه گفت بازاریابی درونگرا یک روانشناسی برای جذب ، تبدیل، نزدیک شدن و لذت آنلاین مشتری است.از طرف دیگر، دیجیتال مارکتینگ هر فعالیت بازاریای دیجیتالی است از هر نوعی، صرفنظر از اینکه مخصوص آن فرد است یا خیر. بازاریابی شیوه ای است که شرکتها از طریق آن با مشتریان و مصرف کنندگان خود ارتباط برقرار می کنند؛ ارتباطی که برای هر دو طرف سودمند باشد. همانطور که می دانید بخش بازاریابی و بخش فروش دو رکن اصلی شرکت ها هستند که نقش بسزایی در موفقیت و شکست آنها برعهده دارند. اساساً فروش و بازاریابی هدف مشترکی دارند. اکثر افراد بر این باور هستند که بازاریابی یعنی تبلیغات یا افزایش فروش اما اینطور نیست. بهترین دیجیتال مارکترها یک تصویر واضح و مشخص از هر کمپین دیجیتالی خود دارد که چگونه این کمپین می خواهد در جهت رسیدن به اهداف کسب و کار کمک کند.
و بهترین دیجیتال مارکتر ها یک تصویر مشخص و واضح از هرکدام از ابزارها ودارایی های دیجیتالی خود برای دستیابی به اهداف کلیدیشان دارند. استراتژی بازاریابی دیجیتالی موثر با ابزارها و تکنولوژی های درستی ترکیب شده است تا این اجازه را به شما بدهد تا همه فروش هایی که برمیگردد به اولین تجربه مشتری با کسب و کار شما ردیابی کنید. 3. اگر در کلاس درس دیجیتال مارکتینگ خبری از استفاده ابزارهای دیجیتال مارکتینگ مثل گوگل ادز، گوگل آنالیتیکس یا سرچ کنسول نبود و مدرس با پاور پوینت و عکس این ابزارها را معرفی کرد، در این نوع دورهها نباید شرکت کنید. با استفاده از گوگل سرچ کنسول می توانید عملکرد و کارایی وب سایت خود را مورد ارزیابی و آنالیز قرار دهید، مشکلات وب سایت خود را بیابید، محتواهایی که می خواهید موتورهای جستجوگر آنها را خزش و ایندکس کنند در آن ثبت کنید، موبایل فرندلی بودن وب سایت خود را بررسی کنید، عبارات جستجویی که کاربران زیادی را برای وب سایت شما جذب نموده اند بیابید و آمارها و اطلاعات بسیاری که دانستن آن برای صاحبان وب سایت ها ضروری است را در اختیار داشته باشید. البته توجه کنید درباره سایتهایی صحبت میکنیم که ایمیل مارکتینگ را اصولی انجام میدهند، یعنی کاری میکنند که بازدیدکنندگان با میل خودشان و اغلب برای دریافت فایلی رایگان ایمیلشان را در اختیار سایت قرار دهند.
در طی این مراحل، به او این امکان را میدهید که ایمیل خود را برای ثبت نام در اختیار شما قرار دهد. به همین دلیل، هدف استراتژی دیجیتال مارکتینگ جذب و تبدیل لیدهای خوب برای تیم فروشتان است و این جذب توسط سایت و شبکه های اجتماعی انجام میشود. اگر شما یک شرکت B2C هستید بسته به قیمت محصولات، هدف فعالیت های دیجیتال مارکتینگ شما نیز جذب افراد به وبسایت و تبدیل کردن آن ها به مشتری حتی بدون صحبت کردن با تیم فروش میباشد. تیم بازاریابی شما قیمت محصولات رقبا را بررسی می کند و یا از گروه های متمرکز و نظرسنجی ها استفاده می کند تا تخمین بزند مشتری ایده آل شما حاضر به پرداخت آن است. بازاریاب شبکه های اجتماعی نیز می تواند این مطالب را در کانال های خود و پولی ارسال و آن ها را پروموت کند و اینگونه باعث تاثیر بیشتر آن محتوا گردد. برای مثال با توجه به شرایط فعلی که بیشتر افراد مجبور هستند کمتر با نزدیکان و آشنایان خود ارتباط برقرار کنند، به دنبال نوستالژیهایی میگردند که آنها را از این شرایط دور کند. شما به عنوان صاحب یک کسب و کار اینترنتی باید یک درگاه پرداخت اینترنتی مخصوص خود داشته باشید تا مشتری با پرداخت قیمت محصول اقدام به خرید آن کند.
افرادی که باید در هزینههایشان صرفهجویی کنند و صرفا به دنبال محصولی هستند که با بهترین قیمت نیازشان را برطرف کند. بازاریابی فرایند برنامه ریزی و اجرای فعالیتهای مربوط به شکلگیری، قیمت گذاری، ترویج و توزیع ایدهها، کالاها و خدمات است؛به شکلی که در تبادلات انجام شده، اهداف فردی و سازمانی تأمین شوند. شاخص کلیدی ارزیابی عملکرد برای این نوع از کمپینها معمولاً به صورت تعداد جلسات تنظیم شده، تعداد فروش، تعداد استفاده از کدهای تخفیف، نرخ تبدیل و مواردی از این دست تعریف میشوند. امروز بیشتر فروشگاه ها و خریداران در فضای اینترنت یافت می شوند؛ و این یعنی بازاریابی ـفلاینبه اندازه ای که قبلا موثر بوده، اکنون نیست. اگر شما زمانی را برای شناسایی پرسونای خریداران برای شناسایی مخاطبانتان صرف کنید، و همچنین تمرکز شما برای روی ساخت محتوای آنلاین با کیفیت برای جذب آن ها باشد، در نتیجه شما میتوانید در عرض شش ماه اول فعالیت خود نتایج خیلی خوبی را مشاهده کنید. صرفنظر از اینکه شرکت شما چه چیزی میفروشد، بازاریابی دیجیتالی شامل شناسایی شخصیت خریداران برای درک نیاز مخاطبان و ایجاد محتوای آنلاین با ارزش است. همچنین این امکان را به شما میدهد تا مسیر تحقیقاتی مشتری را تا زمانی که به شما برسد و خرید کند شناسایی کنید.
این یعنی اینکه ویژگی های محصولات یا خدمات شما باید در محتوا نسبت به کسب و کارهای B2B بیشتر نمایان شود و همچنین شاید نیاز به دکمه های فراخوان (CTA) خیلی خوبی داشته باشید. شما از این طریق میتوانید با کمترین هزینه بیشترین میزان تبلیغ را در بین جامعه هدف خود انجام دهید. شما نه تنها میتوانید تعداد افرادی که با محتوای شما ارتباط گرفته اند بدست بیاورید، بلکه هنگامی که آن را دانلود میکنند در حال تولید لید های واجد شرایط هستید. هدف بازاریابی شبکه های اجتماعی آگاهی از برند، آوردن ترافیک به سایت شما و تولید لید برای کسب و کارتان است. در این مرحله، دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کار و آگاهی از برند بسیار مهم است.
ما این را مدلسازی مربوطه مینامیم. اولین مورد همانطور که گفتم مرحله دیدهشدن هست برای بهتر دیدهشدن ما از روشها و تکنیکهای سئو استفاده میکنیم که کامل و مفصل در موردش صحبت میکنیم. از اولین لحظه ای که به سایت شما میآید تا لحظه ای که خرید میکند. با دیجیتال مارکتینگ شما میتوانید ترند و الگوی رفتاری مشتری را قبل از اینکه در سفر خود در سایت شما به مراحل پایانی و خرید برسید، بررسی کنید؛ یعنی شما می توانید در مورد چگونگی جذب مشتریان به سایتتان اطلاعات بهتری داشته باشید و تصمیمات درست تری بگیرید. خود این مورد باعث میشود شما اطلاعات کامل تری از بخش های استراتژی بازاریابی خود داشته باشید و توجه بیشتری به این بخش ها داشته باشید. این مورد به شما کمک میکند که بر اساس کانال هایی که مردم از طریق آن ها وارد سایت شما شدهاند تشخیص دهید برای چه کانالهای بازاریابیای زمان بیشتری بگذارید و برای کدامها زمان کمتری قرار دهید. تمرکز این بعد بر ایجاد رضایت و وفاداری مشتری است. چه چیزی باعث وفاداری شما به برندی خاص میشود؟
مثلا ممکن است یک بیماری خاص وجود داشته باشد و نیاز خاص برای آن وجود داشته باشد. بازاریابی محلی ( بومی ) زمانی است که شما محتوای خود را خاص محله یا منطقه خاصی قرار میدهید. یک ابزار قوی برای تولید و انتشار محتوای مناسبی که مخاطب هدف شما دقیقا به دنبال آن میگردد. از طرف دیگر، بازاریابی درونگرای دیجیتالی محتوای مخصوص مخاطبان هدف خود تولید میکند و ابزارهایی را فراهم میکنند که برای آن ها مفید باشد. از طرف دیگر، با دیجیتال مارکتینگ، شما میتوانید نرخ بازگشت سرمایه ( ROI )هر جنبه از فعالیت های بازاریابی خود را دقیق اندازه گیری کنید. در حقیقت دلیل آن هم بخاطر سادگی محاسبه نرخ بازگشت سرمایه (ROI) است. به دلیل اینکه در دیجیتال مارکتینگ گزینه ها و استراتژی های زیادی وجود دارد، می توانید با بودجه های متفاوتی و روش و تکنیک های مختلفی این کارها را انجام دهید. جزء هر دسته که قرار بگیرید، یک اصل برای هر دوی شما و حتی افراد قدیمی در دیجیتال مارکتینگ وجود دارد و آن هم این است که، بازاریابی دیجیتال به طور مداوم در حال پیشرفت است و شما باید خود را مداوم در مورد آن به روز نگه دارید.
شاید با تعریفی که در اینجا بیان شد و تعریفی که از بازاریابی درونگرا در مقاله های پیشین خوانده باشید این سوال برای شما پیش بیاید که دیجیتال مارکتینگ همان بازاریابی درونگرا نیست؟ برای مثال، اگر دیدید که فقط 10 درصد افراد به صورت مستقیم با وارد کردن آدرس وارد سایت شما میشوند، متوجه خواهید شد که موتورهای جستجو باعث ورودی بیشتری است و شما باید بیشتر بر روی سئو سایت خود زمان بگذارید. هر موفقیتی در پی تلاشی بی دریغ حاصل میشود و ممکن است شما موقعیتهای دشوار بسیاری را تجربه کنید.رهبری و راهبری، چگونگی آموزش و جذب منابع انسانی و استفاده از تکنولوژی و دانش روز در بهرهوری و بهینه کردن فرآیندها نتایجی است که از دیدن این فیلم برای شما حاصل خواهد شد. پاسخ به سوالاتی که مخاطب در سایت شما حضور دارد و یا پاسخ به نظراتی که زیر پست های سایت و وبلاگ قرار میگیرد از این نوع است.
همراهی و تعامل مخاطب با محتوای شماست که حضور تاثیرگذار شما را تثبیت میکند. هدف بازاریابی محتوایی افزایش آگاهی از برند، رشد ترافیک سایت، تولید لید و همراهی با مشتری است. موارد زیادی مثل افزایش آگاهی مردم از وجود برند شما، افزایش فروش، افزایش مذاکرات با مشتری، سرویسدهی مشتریان و … ، طیف گسترده ای از تاکتیک ها وجود دارد که زیر چتر بازاریابی دیجیتالی قرار می گیرند. یک طیفی عظیمی از دارایی ها و تاکتیک ها را شامل میشود که همه زیر چتری به نام دیجیتال مارکتینگ قرار دارند. به کمک دیجیتال مارکتینگ شما میتوانید در لحظه مشاهده کنید چند نفر در حال مطالعه سایت شما هستند و در کدام صفحه از سایت شما حضور دارند. امروزه، برای داشتن مدیریتی موفق و پیشرو، لازم است از تمام منابع سازمان در جهت اهداف آن استفاده کرد اما در کدام بستر مخاطب و مشتری بیشتری حضور دارد و ما را در دستیابی به اهدافمان یاری میکند؟ برای رسیدن به این نقطه، جایی انتخاب میشود که مخاطبان شما حضور دارند و این نکته کمک میکند تا با هزینهی منطقی، سرعت دیده شدنِ موثرتان، افزایش پیدا کرده و نتیجهبخش شود. Leslie Whittaker مشاور بازاریابی تاکید میکند: «در حالی که اکثر کسبوکارها ادعای استفاده از گوگل مای بیزینس را دارند، تنها درصد کمی از آنها این ابزار را بهینهسازی کردهاند.
همسان یا نیتیو یکی از بهترین روش های تبلیغاتی است و به این دلیل کارایی بالایی دارند که نه تنها به صورت ناخواسته نمایش داده نمیشوند و مزاحمتی برای کاربر ندارند، بلکه برای افرادی که آن را مشاهده میکنند ارزشمند نیز هستند. به همین دلیل تمرکز شما دیگر بر روی تولید لید نخواهد بود و بیشتر توجه شما باید روی سفری که مشتری در سایت شما خواهد داشت، باشد. به عنوان مثال، بازاریاب محتوایی شما می تواند یک سری از مطالب وبلاگ را آماده کند تا از طریق کتاب الکترونیکی ای که به تازگی کسب و کار شما نوشته است چندین لید برای شرکت تولید شود. نمیتواند شبکههای تبلیغات آفلاین را متعهد کند که هدف نهایی را محقق کنند. از نظر این گروه جامعه، روشهای آفلاین قابلاعتمادتر و محبوبتر است.
بهرحال، در نهایت این مورد نیز به طور کامل به مقیاس و اثربخشی استراتژی دیجیتال مارکتینگ شما وابسته است. برخلاف بیشتر فعالیت های بازاریابی آفلاین، دیجیتال مارکتینگ به بازاریابان این امکان را میدهد که در لحظه نتایج فعالیت های خود را ببینند. این یک حقیقت است. استراتژی متمایز: مثلا گفته می شود که mo1 را به یک سگمنت و mo2 را به سگمنت دیگر می دهد. مثلا فرض بگیرید قصد دارید تا بروشور تبلیغاتی خود را چاپ کنید. مثلا در استراتژی شبکه اجتماعیتون، مخاطب خیلی راحت و سریع جدیدترین پست شما رو مشاهده میکنه و حتی میتونه کامنت ثبت کنه یا پست رو به اشتراک بگذاره.