۵ دیدگاه اصلی دنیای مارکتینگ + مثال

دیدگاه مارکتینگ کلیدی‌ترین موضوع برای رسیدن شما به اهدافتان است. اهدافی مانند کارآمدتر از رقبا بودن در استفاده از فعالیت‌های مارکتینگ در مسیر برطرف کردن نیازهای   جامعه هدف یا تعیین کردن و تشخیص نیاز جامعه هدف و بهتر برطرف کردن آن نیازها، نسبت به رقبا.

امروزه اکثر برندهای محصولات آرایشی و پوشاک این دیدگاه را داشته و سعی دارند بدون ظلم به حیوانات، ایجاد ضایعات پلاستیکی و مواد آسیب‌زا محصولی بهتر از رقبا ارائه دهند.

مثال:

مارکتینگ پنج دیدگاه یا فلسفه پایه دارد :

  1. دیدگاه تولید
  2. دیدگاه محصول
  3. دیدگاه فروش
  4. دیدگاه بازاریابی
  5. دیدگاه بازاریابی اجتماعی

بهترین مثال برای این دیدگاه شرکت‌های مهاجرتی و شرکت‌های کوچک یا تازه‌کار هستند.

این دو دیدگاه سوددهی و سرپا ماندن در طولانی مدت را تضمین می‌کنند.

قبل از تصمیم‌گیری و انتخاب دیدگاه مارکتینگ خود از خودتان موارد زیر را بپرسید:

  • من چه محصول یا خدماتی دارم؟
  • جامعه هدف برای من چه کسانی هستند؟ محصول یا خدمات من توجه چه کسانی با چه ویژگی‌هایی را جلب خواهد کرد؟ آن‌ها چه چیزی می‌خواهند و من چه چیزی برای ارائه دارم؟ اینطور افراد را چگونه می‌توانم به مشتری تبدیل کنم؟
  • هدف من به جز پول درآوردن چیست؟ (به طور مثال آیا می‌خواهید که مشتریانی وفادار و یا طرفدارانی داشته باشید؟ می‌خواهید یک جای خالی در صنعتی خاص را پُر کنید؟)
  • چه چیزی کسب‌و‌کار من را متفاوت می‌کند؟ چه اطلاعاتی باید به افراد راجب کار خود بدهم تا مشتری شوند؟

اولاً تولید انبوه یک محصول اکثر مواقع باعث تخریب محیط زیست می‌شود (نه همیشه ولی اکثراً).

اگر نوینی باشید و مطالب دیگر ما را دنبال کنید حتما به فکر شما رسیده است که یکی از راه‌های ایجاد یک کسب‌و‌کار پر سود شناسایی یک مشکل یا نیاز در جامعه و تلاش برای حل یا رفع آن است .

دیدگاه‌های تولید، محصول و فروش با اینکه هنوز در برخی کسب‌و‌کارها مانند شرکت‌های مواد غذایی بازدهی دارند، خیلی قدیمی شده‌اند.

کاربران چگونه از موتورهای جستجوگر استفاده می کنند؟حتما بخوانید: کاربران چگونه از موتورهای جستجوگر استفاده می کنند؟

شرکت‌هایی که این دیدگاه را دارند از تکنیک‌های مختلف مانند تبلیغات گسترده برای متقاعد کردن مشتری‌های دو دل استفاده می‌کنند.

بهترین مثال برای این دیدگاه شرکت اپل است.

بهترین مثال برای این دیدگاه، آمازون و دیجیکالا هستند.

شرکت‌هایی که این دیدگاه را دارند درواقع نشان می‌دهند سلامت جامعه و محیط در طولانی مدت مهم‌تر از سود بیشتر در کوتاه مدت است.

فرق این دو دیدگاه این است که در دیدگاه فروش، همانطور که گفتیم تمرکز روی رفع نیاز فروشنده و سوددهی است. درحالی که در دیدگاه بازاریابی تمرکز روی رفع نیاز مشتری است.

برای آشنایی با این 5 دیدگاه یا فلسفه مارکتینگ به زبان ساده‌تر ویدیو کوتاه زیر را ببینید.

نتیجه‌گیری

هر چه افراد جامعه بیشتر احساس کنند که به آن‌ها در مسیر تولید محصول شما اهمیت داده شده است، بیشتر پذیرای تبلیغات و محصولات شما خواهند بود.

برندهایی که از این دیدگاه مارکتینگ استفاده می‌کنند ابتدا وقت می‌گذارند تا علاقه‌مندی‌ها و نیازهای مشتریان خود را درک کنند.

در گذشته تمرکز روی محصول و سوددهی بوده ولی الان تمرکز روی مشتری و نیازهای آن‌هاست.

در دنیای مدرن با اینکه همه مصرف‌گرا هستند، ابتدا باید اخلاقی بودن کسب‌و‌کار خود را در نظر بگیرید.

شما قبل از برنامه‌ریزی برای فعالیت‌های بازاریابی خود، باید یک دیدگاه مارکتینگ انتخاب کنید.

قبل از آشنایی با دیدگاه‌ها و برای درک عمیق‌تر مارکتینگ پیشنهاد می‌کنیم ویدیو زیر را کامل ببینید.

دیدگاه مارکتینگ چیست؟

از گذشته تا به امروز جواب های متفاوتی برای این سوال‌ها وجود داشته و به مرور پنج فلسفه یا دیدگاه پایه برای مارکتینگ شکل گرفته است.

مثال دیگر شرکت تسلا(Tesla) است که با ساخت ماشین‌های الکتریکی به استفاده کمتر از سوخت فسیلی و در نتیجه کاهش آلودگی هوا کمک می‌کند. این شرکت همچنین روی تولید انرژی با استفاده از صفحه‌های خورشیدی و باد اصرار دارد.

طرز فکر مشتری وقتی شما با این دیدگاه مارکتینگ جلو رفته باشید این است که «حس خوبی دارم که هم آن چیزی که میخواستم را خریده‌ام هم با این خرید دنیا را جای بهتری برای خودم و دیگران کرده‌ام!»

بهترین مثال‌های استفاده از این دیدگاه، شرکت‌های مک‌دونالد و استارباکس هستند.

در نتیجه میبینیم با وجود قیمت‌های نسبتاً بالا، تعداد طرفداران اپل هر سال در جامعه بیشتر شده و از این شرکت مرتباً خرید می‌کنند.

بازاریابی از نظر لغوی به معنی پیدا کردن بازار برای فروش محصول است، ولی مارکتینگ مفهومی گسترده‌تر دارد.

دیدگاه فروش بر پایه این باور ایجاد شده است که مشتری، محصول یا خدمات شما را نخواهد خرید مگر اینکه پیگیری کافی را انجام دهید!

نکات مهم سئو برای استفاده از https در سایتحتما بخوانید: نکات مهم سئو برای استفاده از https در سایت

این که کدام دیدگاه مارکتینگ برای شما بهترین است بستگی به چند مورد دارد :

  • نوع کسب‌و‌کار شما
  • محصول یا خدمات شما
  • رابطه کنونی شما با مشتریان

بهترین مثال‌ها شرکت‌های لوازم آرایشی و بهداشتی الف(elf) و هربی‌وُر(Herbivore)  هستند که با مواد کاملا اورگانیک و طبیعی محصولات خود را ساخته و ادعا می‌کنند محصولاتشان هیچ‌ آسیبی به محیط زیست و پوست شما وارد نمی‌کنند. همچنین شرکت پوشاک ریفرمیشن(Reformation) از این دیدگاه استفاده می‌کند و لباس‌هایی بدون آسیب به محیط زیست و حیوانات تولید می‌کند.

با دیدگاه مناسب، شما مسیر درستی برای بازاریابی پیدا می‌کنید.

با داشتن این دیدگاه تمرکز شما باید همچنان روی حل مشکلات مشتری و پاسخگویی به نیازهای آن‌ها باشد ولی فعالیت‌های شما نباید ضرری برای محیط زیست یا جامعه داشته باشند.

اپل همواره تلاش می‌کند تا محصولاتی با کیفیت و دارای ویژگی‌های استثنایی به بازار ارائه دهد. محصولاتی که علاوه بر اینکه خاص هستند استفاده از آن‌ها راحت است.

طرز تفکر مشتری وقتی شما با این دیدگاه جلو رفته باشید این است که «هم ارزان است هم موجود، پس همین را می‌خرم!»

۴.دیدگاه بازاریابی

دوماً برای تولید انبوه یک محصول شما کارکنان زیادی خواهید داشت که شاید قابلیت ایجاد فضای کاری مناسب برای همه آن‌ها را نداشته باشید.

این شرکت‌ها تبلیغات خود را هم با توجه به این دیدگاه طراحی و منتشر می‌کنند.

این شرکت‌ها در پلتفرم‌های مختلف مانند لینکدین (LinkedIn) به بحث و گفت‌و‌گو با مشتریان احتمالی خود میپردازند و اکثراً با سوال پرسیدن و جمع‌آوری پاسخ‌ها کار خود را شروع می‌کنند.

با شناخت روش‌های قیمت‌گذاری کالا و خدمات، فروش خود را بیشتر کنیدحتما بخوانید: با شناخت روش‌های قیمت‌گذاری کالا و خدمات، فروش خود را بیشتر کنید

به طور مثال استفاده از دیدگاه تولید برای شما ریسک بالایی دارد!

این دیدگاه آخرین ولی جدیدترین نگاه به دنیای مارکتینگ است.

۳.دیدگاه فروش

 

دیدگاه چهارم که به آن می‌پردازیم، دیدگاه بازاریابی است.

این دیدگاه را معمولا شرکت‌هایی دارند که برای رسیدن به سود باید محصولات انبار خود را در مدت زمان مشخصی به فروش برسانند.

مثال:

این شرکت‌ها برای تشویق به خرید و آشنا کردن شما با محصولات موجود از انواع تکنیک‌ها مانند ارسال ایمیل، انواع حراج، تخفیف و پیشنهادهای استثنایی استفاده می‌کنند.

شما همچنین باید به اخلاقی‌ترین روش ممکن خود را معرفی کنید. یعنی خیال مشتری از سالم و درست بودن روش کار شما باید راحت باشد!

درواقع قیمت‌گذاری این شرکت‌ها به گونه‌ای است که از فروش یک محصول سود زیادی دریافت نمی‌کنند و برای سوددهی تمرکز آن‌ها روی فروش این یک محصول، به تعداد زیادی مشتری است.

گاهی چیزی که نیاز جامعه به شمار می‌رود برای سلامت آن‌ مضرر است. مثلاً همه ما وقتی بیرون از خانه وقت می‌گذرانیم ممکن است هوس غذاهای آماده‌ که چرب یا شیرین هستند را داشته باشیم. ولی این غذاها در طولانی مدت برای سلامتی بسیار بد هستند.

این دیدگاه برای مشتریان قابل احترام بوده و معمولا وفاداری آن‌ها را به همراه دارد.

پس می‌توان گفت استفاده از دو دیدگاه بازاریابی و بازاریابی اجتماعی کمترین ریسک را داشته و پایه‌ای قوی برای کسب‌و‌کار شما می‌سازد.

پنج دیدگاه یا فلسفه اصلی وجود دارند که همه قبل از هر گونه برنامه‌ریزی برای فعالیت‌های مارکتینگ خود، باید آن‌ها را شناخته و در نظر بگیرند. مفهوم و اهمیت این پنج دیدگاه را با مثال به شما در این مقاله توضیح می‌دهیم.

 

ایده کلی پشت دیدگاه بازاریابی اجتماعی این است که سلامت جامعه و محیط زیست در نظر گرفته می‌شود.

با داشتن این دیدگاه مارکتینگ ما می‌خواهیم محصولی تولید کنیم و ارائه دهیم که تک و منحصر به فرد است. این محصول باید از نظر کیفیت، خصوصیات و مزایای استفاده بهترین باشد.

این دو مورد اخلاقی بودن کار و برند شما را برای مشتریان زیر سوال می‌برد‌.

البته باید بدانید که اکثر کسب‌و‌کارها فقط از یک دیدگاه مارکتینگ استفاده نمی‌کنند و این دیدگاه‌ها بازدهی مشابه، ندارند.

5 اشتباه سئو که افراد باهوش مرتکب می‌شوندحتما بخوانید: 5 اشتباه سئو که افراد باهوش مرتکب می‌شوند

اما دیدگاه مارکتینگ چه معنی دارد؟ اصلاً مارکتینگ یعنی چی؟ اکثر ما کلمات مارکتینگ و بازاریابی را کنار یکدیگر دیده و حتی هم معنی می‌دانیم. ما هم گاهی در مقالات خود از کلمه بازاریابی به عنوان جایگزین فارسی مارکتینگ استفاده کرده‌ایم. ولی آیا این دو کلمه یک معنی دارند؟

مارکتینگ شامل همه چیز است! از اسم و طراحی برند شما گرفته تا استفاده شما از فضای مجازی و غیره.

آن‌ها بعد از جمع‌آوری اطلاعات کافی، محصول و خدمات خود را به گونه‌ای طراحی می‌کنند که به بهترین نحو پاسخگوی نیاز مشتری باشند.

تفاوت دیدگاه بازاریابی با دیدگاه فروش چیست؟

درواقع تمرکز ما روی داشتن محصول یا خدماتی متفاوت است که ترجیح داده می‌شوند.

مثال:

طرز فکر مشتری وقتی شما با این دیدگاه مارکتینگ جلو رفته باشید این است که «باشه! قانع شدم و می‌خرم!»

طرز فکر مشتری وقتی شما با این دیدگاه مارکتینگ خود را پیش برده باشید این است که «این محصول خیلی خاص است، پس همین را می‌خرم!»

 

۱.دیدگاه تولید

داشتن این دیدگاه مارکتینگ یعنی از نظر شما مردم خدمات یا محصولاتی را ترجیح می‌دهند که ارزان هستند و دسترسی به آن‌ها آسان است.

برای آشنایی بیشتر با استراتژی و گرفتن ایده برای شروع حتما مقالات «استراتژی چیست؟ پلی است بین رویا و واقعیت!» و «101 نوع استراتژی بازاریابی مختلف در جهان امروز» را بخوانید.

دقت داشته باشید که در این نگاه تمرکز روی رفع نیاز فروشنده و فروش محصول برای رسیدن به سود کافی است.

درواقع کسب و کارهایی که این دیدگاه را دارند، مشکلاتی که شب‌ها شما را بیدار نگه می‌دارند را پیدا کرده و به حل کردنشان می‌پردازند!

مثال:

مارکتینگ فقط عمل فروش محصول نیست و درواقع ریشه در شناخت رفتار مشتری دارد.

پس تمرکز باید روی تولید انبوه محصول، قیمت پایین و شعبات زیاد برای ارائه محصول یا خدمات باشد.

مثال:

رابرت کاتای(Robert Katai) یک استراتژیست با تجربه در زمینه مارکتینگ، در رابطه با این موضوع می‌گوید:

در بازار امروزی تا وقتی مشتری اولویت شما باشد به موفقیت خواهید رسید.

چند نکته دیگر وجود دارند که باید قبل از انتخاب دیدگاه خود به آن‌ها توجه کنید.

بر اساس این دیدگاه مارکتینگ مشتری‌های احتمالی شما یا افراد جامعه در برابر خرید مقاومت خواهند کرد و لازم است آن‌ها را قانع کنید!

و استفاده از ابزار قدیمی گاهی خطرناک است!

 

۲.دیدگاه محصول

به طور خلاصه، داشتن یک دیدگاه مارکتینگ لازم است تا برای کسب‌و‌کار خود مسیری کلی مشخص کنید و با چهارچوبی خاص پیش بروید.

۵ دیدگاه مارکتینگ

 


منبع: https://www.novin.com/blog/5-concepts-of-marketing/

کدام دیدگاه مارکتینگ بهترین است؟

طرز فکر مشتری وقتی شما با دیدگاه بازاریابی پیش رفته باشید این است که «دقیقا همان چیزی است که می‌خواستم و نیاز داشتم پس می‌خرم!»

۵.دیدگاه بازاریابی اجتماعی

با افزایش آگاهی مردم از شرایط کره‌ی زمین و مشکلات محیط زیستی این دیدگاه شکل گرفته و به دیدگاه اکثر شرکت‌ها برای طراحی استراتژی مارکتینگ تبدیل شده است.

برای ساخت کسب‌و‌کاری که مدتی طولانی سر پا خواهد ماند، باید حتماً نیازهای مشتری را بدانید.

به این معنی که برای داشتن استراتژی درست مارکتینگ، شما باید از نظر روانشناختی مشتری را بررسی کرده و ببینید چه مواردی به آن‌ها انگیزه خرید خواهند داد. به طور کلی افراد جامعه روی چه محصولات و خدماتی حاضر هستند پول خود را خرج کنند؟ و در چه شرایطی؟

مثال‌های دیگر این دیدگاه، شرکت‌های نوشیدنی‌های گازدار هستند. پپسی و کوکاکولا را در نظر بگیرید. این نوشیدنی‌ها برای سلامتی سود خاصی ندارند و حتی مضرر هستند. به راحتی می‌توان این نوشیدنی‌ها را با آب(در دسترس‌ترین مایع جهان) جایگزین کرد. با این حال تبلیغات هوشمندانه و شبانه‌روزی آن‌ها باعث فروش این محصولات می‌شود.

یک شرکت براساس دیدگاه مارکتینگ خودش است که می‌تواند استراتژی‌ای طراحی کند تا علاوه بر رفع نیاز مشتری، سوددهی را به بالاترین حد برساند و از رقبا جلو بزند.

‌همچنین فیلیپ کاتلر (Philip Kotler) پدر بازاریابی مدرن و برجسته‌ترین متخصص جهان در بازاریابی استراتژیک، در رابطه با دیدگاه‌های مارکتینگ می‌گوید:

بعد از آشنایی با دیدگاه‌های مارکتینگ و انتخاب دیدگاه درست حالا شما باید استراتژی مارکتینگ خود را با توجه به هزینه‌ها طراحی کنید.

همچنین استفاده از این دیدگاه با فرض بر این است که محصولی تولید خواهید کرد که جامعه به مقدار زیادی از آن با قیمت پایین و قابلیت دسترسی آسان نیازمند است.