نبادی از این نکته غافل شد که جلوی سیل تکنولوژی را نمی توان گرفت و با ورود تکنولوژی های پیشرفته که صحبت آن نیز بوده هر کونه محدودیت دسترسی بی تاثیر خواهد بود.و تجربه هزینه های هنگفتی که برای راه اندازی پلتفرم های داخلی جایگزین تلگرام د رگذشته بود نشان میدههد این مخاطبان و کاربران هستند که انتخاب میکنند در کدام پلتفرم ب فعالیت داشته باشند.مانند تلگرام که هنوز با وجود فیلتر ینگ و محدودیت ها حدود 50 میلیون نفر کاربر از ان استفاده میکنند و با فیلتر شدن واتس آچ به این فضا رجعت کرده اند.
دکتر امانی متخصص ارتباطات دیجیتال ،مدرس دانشگاه و پژوهشگر رسانه های نوین در گفتگو با خبر نگار “ام بی ای نیوز” تصریح کرد،طبق اعلام مرکز پژوهش های اتاق ایران حدود 9 تا 11 میلیون کسب و کار در فضای اینستا گرام توسط کاربران ایرانی ایجاد و اداره میشود.استقبال مخاطبان بخصوص قشر جوان از این فضای کسب و کار آنلاین به دلیل مزیتهایی نظیر اینکه برحلاف نوع سنتی به سهولت و د رهر مکان و زمانی امکان پذیر است و برای انجام آن احتیاجی به سرمایه کلان وو کارفرماو مدرک تحصیلی و حتی فروشگاه و محل کر فیزیکی نیست.
اما فیلتر شدن این پلت فرم تبعاتی داشته که نخست باعث شده 300درصد استفاده از انواع فیلتر شکن بین کاربران افزایش داشته باشد،و حدود 93 درصد از کاربران موبایل از فیلتر شکن ها استفاده میکنند و بازار فروش این وی پی ان ، که سود بخشی از آن نصیب کاسبان فیلترینگ شده است بسیارداغ و پر رونق است.مرسولات فروشگاه های اینترنتی کاهش پیدا کرده است وحتی برخی در امدهای جابجایی مرسولات کاملاً متوقف شده و سیستم حمل و نقل که از این طریق درامد نصیبش میشده نیز آسیب دیده است.
درواقع به نظرمن اجبار برای مهاجرت کاربران به پلتفرم های داخلی نمی تواند حدف دولت را محقق کند و تنا باعث از بین رفتن کسب و کارهای اینترنتی و وافزایش قیمت ها خواهد شد چرا که در این فضا کالا و خدمات به قیمت مناسبتری گاهی عرضه میشد.
وی در ادا مه تاکید کرد پلتفرم های فیلتر شده بین المللی در واقع مانند زیر ساخت برای هر کشور محسوب میشوند مثل آب و برقو انرژی و چنی فضایی در مرحله اول باعث بروز نا امیدی در بین قشر جوان که بیشترین فعالیت را د ر فضای کسب و کار اینترتنی دارد شده است.
البته درگذشته شاهد بودیم که کانالهای تلگرامی در حوزههای مختلف اشتغال فعال بودند و بعد ازفیلترینگ این پلتفرم مخاطبان از طریق کاربرد فیلتر شکن همچنان در این فضا باقی مانده و فعالیت خود را ادامه دادند.
طبق گزارش مرکز پژوهش های مجلس پیش بینی شده بود به دلیل نبود امنیت شغلی و فرصت مناسب کار که تا چند سال آینده شاهد مهاجرت افراد متخصص فنی و نخبگان شرکتهای دانش بنیان خواهیم بود.
فیلترینگ شبکه های اجتماعی و برخی از پلتفرم های بین المللی طی ما ه های اخیر، درعصری که به عصرارتباطات معروف است ، بحثها و نقطه نظرات مختلفی را ایجاد کرده است .
و البته بسیاری از کاربران داخلی نیز به دلایل متعددی که جای زرخ آن در این گزارش نیست از نصب پلتفرم های داخلی در گشوشی موبایل خود امتناع میکنند.
استقبال مخاطبان طی سالهای اخیر بخصوص در دورن کرونا باعث رونق بسیار زیاد این نوع کسب و کار شده است.
اما کسانی که به نوعی د رحوزه ی کسوب کارهای اینترنتی فعال هستن و از پلتفرم های بین المللی نظیر اینستاگرام واتس اپ استفاده میکنند دلایلی را مطرح میکنند که برای انجام مبادلات تجاری و بازرگانی بین المللی و ارتباطات فراملی امکان استفاده از یک رسانه ملی بعید است و بازهم منجر به رونق فروش فیلتر شکن از مسیر سود جویانه ی فیلترینگ شده است.
از سویی طبق گفته مدیر عامل پست ،یک سوم در آمدهای جابجایی در بین جمعیت 85 میلیونی ایران حدود 72 میلیون کاربر اینترنتی وجود دارد که 48 میلیون ن از پلتفرم واتس آپ و 52 میلیون در فضای اسنستا گرام فعال هستند.
منبع: http://mbanews.ir/%DA%A9%D8%B3%D8%A8-%DA%A9%D8%A7%D8%B1/3199-Instagram-businesses-and-the-filtering-recession.html
دکتر امامی تاکید کرد طبق ماده 19 دسترسی به اطلاعات ، هر فرد ازاد است از ر رسانه ای استفاده کند و این حزیی از منشور حقوق بشر محسوب میشود.
طی سالهای اخیر ابزارهای ارتباطی نظیر شبکه های اجتماعی و پلتفرمهای رایج درمیان مخاطبان ، رفته رفته تبدیل به بسترهایی برای تبلیغات ، معرفی کالا و خدمات و همچنین فعالیت کسب کارهایی شدند که ضمن ایجاد اشتغال و کارآفرینی برای عده ی زیادی از افراد ، رونق مبادلات اینترنتی و آنلاین را نیز منجرشده و درشرایط سخت اقتصادی که کارآفرینی وایجاد اشتغال به عنوان یکی از مهمترن دغدغه های دولت ها محسوب میشد ، این پلتفرم ها توانست زمینه ی اشتغال بسیاری از افراد را فراهم کند.
البته مسئولان نظیروزیرارتباطات برای بر طرف شدن این مشکل و انتقال کاربران به سمت پلتفرم های داخلی گفته بود که همه کسبو کارهایی که در این فضای داخلی فعالیت کنند بدون نیاز به اخذ مجوزو مراحل قانونی فقط با ارائه اطلاعت محدود امکان راه اندازی کسبو کار شان در این فضا را خواهند داشت و ابن زمینه ی تشویقی برای حضور کاربران و گسبو کارهای در شبکه های ملی مطرح شده است.
سهل بودن ایجاد و راه اندازی چنین کسب و کارهایی وویژگی هایی نظیرعدم نیاز به مکان و همچنین پرسنل و …باعث شده بود تا برخی افراد در فضای مجازی و با توجه به مخاطبانی که درشبکه های اجتماعی داشتند، در حوزه های مختلف خدماتی و تولیدی و …کسب درآمد داشته باشند به شکلی که تعداد قابل توجهی از افراد علاوه بر انجام یکسری کارهای مرتبط با ارائه ی خدمات و کالا و لباس مواد غذایی و آرایشی و بهداشتی ، در رابطه با اداره و یا پاسخگویی پیج های اینستاگرامی فعالیت داشته و بطور شیفتی وشبانه روزی در پاسخگویی و اداره پیج فعال بودند که هریک با توجه به میزان کاری که انجام میدادند و برمبنای عرف بازار چنین فضایی ،درآمد کسب میکرد ، این در شرایطی بود که برخی از این کسبو کارها بدون هیچ هزینه ای صرفاً برای صاحبان خود ایجاد درآمد داشتند.