مرحله دوم: این موضوعات کلی را با کلمات کلیدی مناسب تغذیه کنید.
کار با kwfinder بسیار ساده است، کافی است وارد اکانت خود شده و زبان متن را به فارسی تغییر دهید تا فقط کلمات فارسی را جستجو کند؛ سپس کلمه کلیدی را در قسمت جستجو وارد کنید؛

ما در اینجا فروش عسل را در نظر گرفتیم و چند کلمه مربوط به آن را در کیورد پلنر وارد کردیم.
اما این اطلاعات را از کجا میتوان به دست آورد؟ بعضی از ابزارهای مهم برای رسیدن به این هدف، Keyword Planner ،Google Trends ،Microsoft Bing Ads Intelligence هستند. هرچند، ابزارهای دیگری مانند ،kwfinder ،Moz Keyword Explorer یا Wordtracker نیز وجود دارند که این ابزارها نیز میزان جستجوی کلمات کلیدی مورد نظر را به همراه میزان ترند شدن این کلمات را در اختیار کاربران قرار میدهند (البته این ابزارها رایگان نیستند!).
این مرحله نیاز به اندکی خلاقیت دارد. اگر هنوز احساس میکنید کلمات بیشتری باقیماندهاند که باید وارد فهرست خود کنید، از امکان Auto Complete گوگل کمک بگیرید تا دریابید مردم به دنبا چه کلمات کلیدی دیگری میگردند که هنوز به فکر شما نرسیده است. در پایین صفحه نتایج جستجو هم میتوانید پیشنهادهای گوگل را برای کلمات کلیدی مرتبط دیگر مشاهده کنید.
برای درک ارزش کلمات کلیدی، ابتدا باید درک درستی از وبسایت خود داشته، فرضیاتی را در نظر گرفته، آن فرضیات را آزمایش کرده و کار را دوباره تکرار کنیم.
فرآیند ارزشیابی یک کلمه کلیدی
آیا به تبلیغات بالا و سمت راست در صفحات نتایج جستجو دقت کردهاید؟ بسیاری از این تبلیغات از کلمات کلیدی ارزشمند استفاده میکنند. کاری که باید انجام بدهید این است که در تبلیغات خود در صفحۀ نتایج جستجو باید به سراغ کلماتی بروید که بیشترین احتمال جذب مخاطب و تبدیل آنها به مشتری را دارند.
از گوگل ادز استفاده کنید
چگونه ارزش یک کلمه کلیدی را بسنجیم؟
همانطور که گفتیم یکی از ابزارهای عالی برای جستجو و تحقیق کلمات کلیدی، ابزار کیورد پلنر (keywordplanner) گوگل است که کار با آن خیلی ساده است. برای استفاده از این ابزار در قدم اول شما باید یک اکانت گوگل ادز داشته باشید؛ یعنی از تبلیغات گوگل (google ads) استفاده کرده باشید.
خب برویم سراغ ادامه کار تا قدم به قدم با نحوه پیدا کردن کلمات کلیدی و میزان ارزشمندی کلمات برای کسب و کار آشنا شویم.
ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی
چرا میشود. اما ممکن است مناسبترین و ارزشمندترین آنها نباشد؛ پس بنظرم بیگدار به آب نزنید و اصولی پیش بروید بهتر است چون استفاده از کلمات کلیدی مناسب، میتواند وبسایت شما را به سقف نتایج گوگل بچسباند و در مقابل، عدم انجام صحیح این کار ممکن است سایت شما از عرش به فرش برساند.
چرا تحقیق کلمات کلیدی مهم است؟
مرحله پنجم: کار رقبایی را که از کلمات کلیدی شما استفاده میکنند زیر نظر بگیرید.
توجه داشته باشید که فهرست به دست آمده در این مرحله، هنوز نهایی نیست و نیاز به بررسی و دستکاری دارد.
حالا که موضوعات کلی کار را تعیین کردهاید، وقت آن رسیده که کلمات کلیدی مرتبط با هر موضوع را تعیین کنید. اینها همان کلمات کلیدی هستند که باور دارید میتوانند شما را در صفحات نتایج جستجو یا همان SERPها بالا بکشند. مشتریِ هدف شما، احتمالاً در موتورهای جستجو به دنبال این کلمات کلیدی یا عبارات میگردد. برای مثال، اگر یکی از موضوعات مورد نظر شما «بازاریابی دیجیتال» است، ممکن است در این مرحله به چنین فهرستی برسید:
- ابزارهای بازاریابی دیجیتال
- چگونه واحد بازاریابی دیجیتال خود را راهاندازی کنیم؟
- بازاریابی دیجیتال یعنی چه؟
- تفاوتهای بازاریابی سنتی و دیجیتال
- نرمافزارهای بازاریابی دیجیتال
- بازاریابی ایمیلی
سایر اطلاعاتی که ابزار KWFinder در تحقیق کلمات کلیدی در اختیار شما قرار میدهد. در تصویر زیر سمت راست روند جستجوی کلمه در ماههای مختلف نشان داده شده است. در سمت چپ سختی سئو کلمه را میبینید. هر چه سختی سئو بالاتر باشد، یعنی کسب رتبه در کلمه مورد نظر سختتر است.
تحقیق کلمات کلیدی به معنی بررسی تعداد جستجوهای هر کلمه یا عبارت در گوگل است؛ به کمک این تحقیق شما میتوانید بفهمید که کاربران در حوزه کاری شما به دنبال چه چیزی هستند؛ حتی میفهمید که کدام یک از این موضوعات برای آنها بیشتر اهمیت دارد؟ چه کلماتی برای کسب و کار شما مهمتر است و ارزش بیشتری دارد. چه تعدادی از آدمها به موضوع کسب و کار شما علاقهمند هستند و محصولات و خدمات شما را جستجو میکنند. حتی میتوانید بررسی کنید که آیا روند تعداد جستجو در حال افزایش هست یا نه (که یعنی بازار شما چقدر رشد دارد.)
نکته: همه کاربران مثل هم فکر نمیکنند. مثلاً برای یکی کلمه «گوشی» جا افتاده است برای دیگری کلمه «موبایل». اگر کسب و کار شما خرید و فروش تلفن همراه است، در تحقیق کلمات کلید هر دوی اینها را بررسی کنید.
برای شروع به سرفصلهای کلی خود فکر کنید. بسته به نوع و حجم کسبوکارتان، ممکن است به 5 تا 10 موضوع کلی برسید. اگر وبلاگنویس هستید، این سرفصلها میتوانند دستهبندیهای موضوعی کلی سایت شما باشند. خود را به جای مخاطب یا مشتری خود بگذارید. آنها به دنبال چه موضوعاتی میگردند که ممکن است از طریقشان به شما برسند؟
حالا وارد اکانت شوید و از منوی Tools گزینه Keyword planner را انتخاب کنید.
مرحله اول: فهرستی از موضوعات مهم و مرتبط به آنچه از کسب و کارتان میدانید تهیه کنید.
به دست آوردن چنین اطلاعاتی، یکی از اصلیترین جذابیتهای گوگل ادز است. الکی نیست که تجارتها عاشق بازاریابی موتورهای جستجو هستند!
آیا کلمات کلیدی طولانی هم لازم است؟
بر اساس جستجوی این کلمات کلیدی، سایت شما 5000 بار در نتایج گوگل نشان داده شده است و از این طریق 1000 نفر وارد سایت شما شدهاند؛ در نهایت 100 نفر از این بازدیدکنندگان از سایت شما خرید کردهاند.
امکان انتخاب کلمه کلیدی و زبان فارسی در KWFinder
مثلا از این 100 نفر، 50 نفر با جستجوی کلمه «خرید لپتاپ»، 20 نفر «قیمت لپ تاپ»، 15 نفر «لپ تاپ ایسوس»، 10 نفر «مدلهای جدید لپ تاپ» و 5 نفر «لپ تاپ» وارد سایت شده و در نهایت خرید کردهاند. حالا شما میدانید که کلمه «خرید لپ تاپ» برایتان چقدر برای کار شما ارزشمند است، چون با این کلمه فروش بیشتری داشتهاید.
با کلیک بر روی get result، در صفحۀ بعدی، تعداد دفعاتی که هر کدام از عبارتها در ماه جستجو میشوند به شما نشان داده میشود.
مرحله سوم: درباره عبارات جستجوی مرتبط تحقیق کنید.
درس دیگری که بازاریابان جستجو آموختهاند این است که کلمات کلیدی طولانی معمولاً نرخ تبدیل بهتری دارند زیرا در چرخههای تبدیل یا خرید، بیشتر دیده میشوند. شخصی که عبارت «کفش» را جستجو میکند، معمولاً در حال وبگردی بوده و قصد خرید ندارد، اما اگر عبارت جستجو شده چیزی مثل «قیمت کفش آدیداس سایز 42» باشد، این فرد احتمالاً به دنبال خرید کفش است.
فهمِ منحنی تقاضای جستجو بسیار مهم است. در تصویر زیر، یک نمودار تقاضای جستجو را آوردهایم که تعدادی کوئری را در حال فرستادن ترافیک نشان میدهد، در کنار حجم عبارات و کلماتی در طول یک ماه جستجو میشوند.
لزومی ندارد هر کاری که رقبای شما انجام میدهند شما هم عیناً انجام دهید. این مسئله درباره کلمات کلیدی هم صادق است. اگر یک کلمه برای رقیب شما مهم است، لزوماً برای شما نباید مهم باشد، اما به هرحال دانستن آنکه رقبا از چه کلمات کلیدی برای جذب ترافیک استفاده میکنند اهمیت فراوانی دارد. کار شما باید متمرکز بر دو جنبه مختلف باشد: بهبود وضعیت خودتان در رابطه با کلمات کلیدی مورد استفاده رقبا، و پرداختن به کلماتی که رقبا هنوز به سمت آنها نرفتهاند. یکی از ابزارهای قدرتمندی که میتواند در این مرحله به شما کمک کند، SEMrush است.
آماده حرکت به مرحله بعدی هستید؟ در فصل آینده درباره تاثیرات کیفیت کار و محتوای شما بر رتبه وبسایتتان به به بحث خواهیم پرداخت.