آیا کلمه کلیدی مورد نظر، مرتبط با محتوای شما است؟ آیا افراد با جستجوی این کلمه آنچه میخواهند را در سایت شما پیدا خواهند کرد؟ آیا از آنچه پیدا میکنند، راضی خواهند بود؟ اگر جواب تمامی این پرسشها «مثبت» است، میتوانید به مرحله بعدی بروید.
کلمه کلیدی خود را در گوگل سرچ کنید
همانطور که گفتیم یکی از ابزارهای عالی برای جستجو و تحقیق کلمات کلیدی، ابزار کیورد پلنر (keywordplanner) گوگل است که کار با آن خیلی ساده است. برای استفاده از این ابزار در قدم اول شما باید یک اکانت گوگل ادز داشته باشید؛ یعنی از تبلیغات گوگل (google ads) استفاده کرده باشید.
همه چیز با تایپ کردن چند کلمه در نوار جستجو آغاز میشود. بیشتر عبارتهایی که تایپ میشوند همان کلمات کلیدی هستند که همه دنبالشان میگردند تا بهترینشان را سوا کنند؛ چرا؟ اصلاً این کلمهها چه هستند که اینقدر طرفدار دارند؟ به چه درد میخورند و چگونه میتوان آنها را یافت؟ در این مقاله قرار است وارد دنیای کلمات کلیدی شویم، ببینیم تحقیق کلمات کلیدی چیست و به همه این سوالات پاسخ دهیم.
تحقیق کلمات کلیدی چیست؟
حالا که موضوعات کلی کار را تعیین کردهاید، وقت آن رسیده که کلمات کلیدی مرتبط با هر موضوع را تعیین کنید. اینها همان کلمات کلیدی هستند که باور دارید میتوانند شما را در صفحات نتایج جستجو یا همان SERPها بالا بکشند. مشتریِ هدف شما، احتمالاً در موتورهای جستجو به دنبال این کلمات کلیدی یا عبارات میگردد. برای مثال، اگر یکی از موضوعات مورد نظر شما «بازاریابی دیجیتال» است، ممکن است در این مرحله به چنین فهرستی برسید:
- ابزارهای بازاریابی دیجیتال
- چگونه واحد بازاریابی دیجیتال خود را راهاندازی کنیم؟
- بازاریابی دیجیتال یعنی چه؟
- تفاوتهای بازاریابی سنتی و دیجیتال
- نرمافزارهای بازاریابی دیجیتال
- بازاریابی ایمیلی
تحقیق کلمات کلیدی به معنی بررسی تعداد جستجوهای هر کلمه یا عبارت در گوگل است؛ به کمک این تحقیق شما میتوانید بفهمید که کاربران در حوزه کاری شما به دنبال چه چیزی هستند؛ حتی میفهمید که کدام یک از این موضوعات برای آنها بیشتر اهمیت دارد؟ چه کلماتی برای کسب و کار شما مهمتر است و ارزش بیشتری دارد. چه تعدادی از آدمها به موضوع کسب و کار شما علاقهمند هستند و محصولات و خدمات شما را جستجو میکنند. حتی میتوانید بررسی کنید که آیا روند تعداد جستجو در حال افزایش هست یا نه (که یعنی بازار شما چقدر رشد دارد.)
یک نکته کوچک: دقت کنید که حتماً Location را روی All locations و زبان را روی persian تنظیم کرده باشید.
یک کلمه کلیدی برای سایت شما چقدر اهمیت دارد؟ برای مثال اگر یک فروشگاه آنلاین کفش دارید، آیا مشتریان شما با جستجوی عباراتی مثل «کفش قهوهای» یا «کتانی سفید» وارد وبسایت شما شدهاند؟
مرحله پنجم: کار رقبایی را که از کلمات کلیدی شما استفاده میکنند زیر نظر بگیرید.
مرحله ششم: از گوگل ادز یا ابزارهای مشابه برای رسیدن به کلمات کلیدی بهتر استفاده کنید.
به دست آوردن چنین اطلاعاتی، یکی از اصلیترین جذابیتهای گوگل ادز است. الکی نیست که تجارتها عاشق بازاریابی موتورهای جستجو هستند!
آیا کلمات کلیدی طولانی هم لازم است؟
یکی از راههایی که میتواند به شما کمک کند که بفهمید کدام کلمات برای کسب و کار شما ارزشمند است و در بهتر شدن فروشتان موثر است، استفاده از تبلیغات گوگل است؛ اما باید به یک نکته توجه داشته باشید؛ از آنجایی که راهاندازی کمپین گوگل ادز برایتان هزینه دارد، شما باید یک کمپین بهینه با مدیریت صحیح داشته باشید تا با یک تیر دو نشان بزنید؛ یعنی هم فروشتان بهتر شود و هم بفهمید که روی کدام کلمات فروش بیشتری داشتهاید.
برای شروع به سرفصلهای کلی خود فکر کنید. بسته به نوع و حجم کسبوکارتان، ممکن است به 5 تا 10 موضوع کلی برسید. اگر وبلاگنویس هستید، این سرفصلها میتوانند دستهبندیهای موضوعی کلی سایت شما باشند. خود را به جای مخاطب یا مشتری خود بگذارید. آنها به دنبال چه موضوعاتی میگردند که ممکن است از طریقشان به شما برسند؟
درباره این یکی هم در بالا توضیح دادیم؛ ابزار Keyword Planner گوگل فرصتی عالی برای بررسی وضعیت کلمات کلیدی و انتخاب بهترینها در میان آنهاست. گوگل ترندز نیز میتواند برای رصد روندها و حتی پیشبینی وضعیت این کلمات در آینده به شما کمک فراوانی کند.
در قسمتهای بالاتر این مطلب درباره اهمیت موضوع توضیح دادیم و دیگر به جزئیات بیشتر نخواهیم پرداخت. ترافیکی که از کلمات کلیدی Long Tail روانه سایت میشوند، معمولاً مربوط به مخاطبانی است که با موضوع کار شما نزدیکی بیشتری داشته و احتمالاً کاربرانی حرفهایتر هستند اما این امر به این معنی نیست که کلمات کلیدی اصلی و کوتاهتر نباید در فهرست شما حضور داشته باشند.
در نگاه کلیتر با تحقیق درباره کلمات کلیدی میتوانید تغییرات در تقاضای بازار را پیشبینی کنید، به این تغییرات واکنش مناسب نشان دهید، و کالاها، خدمات و محتوایی تولید کنید که مردم به دنبالشان میگردند.
نتیجهگیری
همانطور که میبینید این سه عبارت زیاد جستجو میشوند. علاوهبر ایدههایی که خودتان به کیورد پلنر دادهاید، یک سری کلمات کلیدی مرتبط دیگر را هم میبینید. حالا شما لیستی از کلمات کلیدی مرتبط دارید که تعداد جستجوی آنها در ماه توسط کاربران مشخص است. گزینههایی را که فکر میکنید مهم هستند و در آینده از آنها استفاده خواهید کرد را تیک بزنید.
در صفحۀ بعدی ابتدا روی Discover new keywords کلیک و بعد کلمات کلیدی مرتبطی را که فکر میکنید مهم هستند وارد کنید. فکر کنید ببینید کاربران با چه عبارتهای ممکن است کسب و کار شما را جستجو کنند؛ همه آنها را در این قسمت وارد کنید.
ما در دوره تحقیق کلمات کلیدی، تمام این مراحل را قدم به قدم و با جزئیات کامل برایتان توضیح میدهیم. حتماً ویدیو زیر را ببنید تا واقعیت را از زبان مدرس دوره بشنوید.
با این اوصاف، کیورد پلنر (Google Keyword Planner) یکی از معمولترین نقاط شروع کار است. این ابزار نه تنها میزان جستجوی کلمات کلیدی پیشنهادی را تخمین میزند، بلکه هزینه راهاندازی کمپینهای پولی را نیز برای این عبارات محاسبه میکند (منظور کمپینهای مرتبط با تبلیغات گوگل است).
حتماً ویدیو زیر را نگاه کنید تا با فرایند تحقیق کلمات کلیدی بیشتر آشنا شوید:
تحقیق کلمات کلیدی با ابزار کیورد پلنر
لزومی ندارد هر کاری که رقبای شما انجام میدهند شما هم عیناً انجام دهید. این مسئله درباره کلمات کلیدی هم صادق است. اگر یک کلمه برای رقیب شما مهم است، لزوماً برای شما نباید مهم باشد، اما به هرحال دانستن آنکه رقبا از چه کلمات کلیدی برای جذب ترافیک استفاده میکنند اهمیت فراوانی دارد. کار شما باید متمرکز بر دو جنبه مختلف باشد: بهبود وضعیت خودتان در رابطه با کلمات کلیدی مورد استفاده رقبا، و پرداختن به کلماتی که رقبا هنوز به سمت آنها نرفتهاند. یکی از ابزارهای قدرتمندی که میتواند در این مرحله به شما کمک کند، SEMrush است.
با کلیک بر روی get result، در صفحۀ بعدی، تعداد دفعاتی که هر کدام از عبارتها در ماه جستجو میشوند به شما نشان داده میشود.
مرحله دوم: این موضوعات کلی را با کلمات کلیدی مناسب تغذیه کنید.
درس دیگری که بازاریابان جستجو آموختهاند این است که کلمات کلیدی طولانی معمولاً نرخ تبدیل بهتری دارند زیرا در چرخههای تبدیل یا خرید، بیشتر دیده میشوند. شخصی که عبارت «کفش» را جستجو میکند، معمولاً در حال وبگردی بوده و قصد خرید ندارد، اما اگر عبارت جستجو شده چیزی مثل «قیمت کفش آدیداس سایز 42» باشد، این فرد احتمالاً به دنبال خرید کفش است.
مرحله سوم: درباره عبارات جستجوی مرتبط تحقیق کنید.
تحقیق کلمات کلیدی یکی از مهمترین و سودآورترین فعالیتها در بازاریابی موتورهای جستجو است این تحقیق فقط برای جذب بازدیدکننده در سایت انجام نمیشود، بلکه هدفش، جذب آن دسته بازدیدکنندگانی است که محتوای سایت شما برایشان مفید است و دقیقاً به دنبال محتوا یا محصول شما هستند. در واقع شما نه تنها خواهید فهمید کدام عبارات و کلمات کلیدی، سئوی سایت شما را بهبود میدهد، بلکه جامعه مشتریان خود را نیز بهتر خواهید شناخت.
برای مثال، فرض کنید که شما سایتی در زمینه فروش لپ تاپ دارید که کلمات کلیدی زیر را برای سایت خود استفاده میکنید.
- لپ تاپ
- خرید لپ تاپ
- قیمت لپ تاپ
- لپ تاپ ایسوس
- مدلهای جدید لپ تاپ
سایر اطلاعاتی که ابزار KWFinder در تحقیق کلمات کلیدی در اختیار شما قرار میدهد. در تصویر زیر سمت راست روند جستجوی کلمه در ماههای مختلف نشان داده شده است. در سمت چپ سختی سئو کلمه را میبینید. هر چه سختی سئو بالاتر باشد، یعنی کسب رتبه در کلمه مورد نظر سختتر است.
ما در اینجا فروش عسل را در نظر گرفتیم و چند کلمه مربوط به آن را در کیورد پلنر وارد کردیم.
بعد از اینکه کلمههای مورد نظر را انتخاب کردید، Add keywords را بزنید و از منوی سمت چپ صفحه، به قسمت Keywords بروید.
خب برویم سراغ ادامه کار تا قدم به قدم با نحوه پیدا کردن کلمات کلیدی و میزان ارزشمندی کلمات برای کسب و کار آشنا شویم.