خب پس چطور کاریماتیک شویم؟
همچنین افراد کاریزماتیک از دستاوردها و موفقیت دیگران خوشحال می شوند. آنها حسادت نمی کنند یا احساس خطر نمی کنند، زیرا ارزش خود را می دانند و نیازی به مقایسه خود با دیگران ندارند.
7. زیبان بدن درستی دارند
یک مدیر کاریزماتیک، خوب میداند که کارمندانش دائماً او را زیر نظر دارند. در نتیجه بهترین راه حل آن است که قبل از همه، خودش روی خودش نظارت داشته باشند و با دقت رفتارهای خود را زیر نظر بگیرند.
9. اشتیاقی در زندگی دارند که با علاقه دنبال میکنند
یکی دیگر از ویژگیها بارزی که در تمام شخصیتهای کاریزماتیک مشترک است، زبان بدنِ گرم، راحت و مثبتی است که دارند. وقتی با شما حرف میزنند، ارتباط چشمی را فراموش نمیکنند، لبخند میزنند و مشتاقانه خودشان را به بقیه معرفی میکنند تا ارتباطاتشان را گسترش دهند.
انگار حالهای از خودستایی دوستداشتنی، دور آنها را گرفته است.
میگویند، جان اف کِنِدی، شنوده فوقالعادهای بوده است و اگر با او همکلام میشدید، حس میکردید که واقعاً تمام حواسش به شماست.
خیلی اوقات در زندگی برایمان پیش میآید که بعضی از افراد همیشه به ما احساس توانمندی میدهند.
اگر دقت کنید، آنها معمولاً در نقش مدیر، معلم یا مشاور ما قرار دارند و به خوبی میتوانند ما را راهنمایی کنند. در بخش بعدی بیشتر در مورد آنها صحبت خواهیم کرد.
ویژگی افراد کاریزماتیک
5. اعتماد به نفس دارند
در دنیای کسب و کار هم کسانی میتوانند به خوبی از کاریزما استفاده کنند که بلد اند چطور با دیگران عمیقاً ارتباط بگیرند، آنها را قانع کنند و روی آنها تأثیر بگذارند.
بعد از کلی مطالعه و تحقیق، به این نتیجه رسیدیم که کاریزماتیک بودن در 3 موضوع خلاصه میشود.
- ساده توضیح دادن
- احساس مخاطب را درگیر کردن
- استفاده درست از زبان بدن
در غیر این صورت، وسط صحبت با یک نفر، به خودتان میآیید و میبینید که جسمتان آنجاست، اما ذهنتان نه! طرف مقابل هم به راحتی این موضوع را از حالات چهره شما تشخیص میهد و میفهمد که شما به او گوش نمیدهید.
خوب گوش کنید و کنجکاو باشید
کاریزما مهارتی است که شما هم می توانید یاد بگیرید، حتی اگر خود را از نظر اجتماعی خجالتی یا درونگرا توصیف کنید. تنها چیزی که نیاز دارید برخی اصلاحات رفتاری است. کاریزما بیشتر به گفتار و کارهای شما مربوط میشود، نه به شخصیت شما.
لیدرهای کاریزماتیک به شدت بلدند که چطور به حرف شما گوش کنند. وقتی با آنها حرف میزنید، حواسشان پرت نیست و شما مرکز توجهشان هستید. مدیری کاریزماتیک است که با دقت و علاقه به صحبتهای شما گوش دهد و مکالمه با او یک طرفه نیست.
حضور 100 درصدی، یعنی از لحظه به لحظهای که میگذرد آگاه باشید، به هر اتفاقی که میافتد توجه کنید و غرق افکار خود نشوید.
در ادامه این سه موضوع را برایتان کمی باز میکنیم:
1. ساده توضیح دهید
مردم عاشق شنیده شدن هستند. افراد کاریزماتیک این را میدانند و به تجربیات دیگران علاقه و کنجکاوی نشان میدهند.
حتما بخوانید: نیچ مارکتینگ چیست؛ گوشۀ بازار چه خبر است؟
افراد کاریزماتیک کمی هم متواضع هستند و برای هر یک از کارمندان خود ارزش قائلاند. همیشه با دقت به حرف همه گوش میدهند و نگرانی آنها را جدی میگیرند. یکی دیگر ویژگیهای قابل توجه مدیران کاریزماتیک، آن است که کارمند خود را دست کم نمیگیرد و به آنها نشان میدهد که چقدر حضورشان در سازمان ارزشمند و مؤثر است.
در نتیجه، کلی کارمند وفادار گیرش میآید که همیشه در خدمت او هستند.
4. دلسوزند
هر فرد/مدیر/رهبر کاریزماتیک ویژگیهای منحصر به فرد خود را دارد، اما یک سری خصلتها در همه آنها مشترک است:
1. مهارت ارتباطی بالای دارند
8. روی خودشان نظارت دارند
اگر شما مدیر یک مجموعه هستید و صاحب کسبوکارید، باید موضوعات را به سادهترین شکل ممکن برای طرف مقابل خود توضیح دهید. در این مسیر میتوانید از تکنیک داستانسرایی استفاده کنید تا درک موضوع برای مخاطب آسان شود.
مهارتهای داستانسرایی را یاد بگیرید
خب شاید پیش خودتان بگویید، برای موفقیت باید برویم خودمان را بکوبیم و از نو بسازیم 🙂 اما نه، اینطوریها هم نیست. راه چارهاش، یادگیری کاریزما است.
افراد بسیار کاریزماتیک، تجربیات و سرگرمیهایی را که به آنها علاقه دارند با اشتیاق دنبال میکنند و میتوانند این حس هیجان را به دیگران منتقل کنند. این اشتیاق و هیجان به شدت مسری است و بعد از مدتی دیگران هم احساس میکنند که باید چیزهایی که دوست دارند را دنبال کنند.
چگونه کاریزماتیک شویم؟
علاوه بر آن، یک رهبر کاریزماتیک آگاهانه رفتار میکند و شخصیت پُری دارد. حرفهای بیپایه و اساس نمیزند و پشت هر حرفش، دنیایی از تجربه است. یک مدیر کاریزماتیک در تمام شرایط بالغانه رفتار میکند و میداند که باید مسئول تکتک کلماتی که بیان میکند باشد.
3. فروتن هستند
یک مدیر کاریزماتیک، مهارت بسیار بالایی در برقراری ارتباط با دیگران را دارد.(چه به صورت فردی و چه گروهی) این ویژگی به کارمندانشان کمک میکنند که در شرایط سخت انگیزه بگیرند و در شرایط آسان هم حالشان خوب بماند.
2. بالغانه رفتار میکنند
نتیجه این آزمایش نشان داد که عموم مردم، به شکل ذاتی، همدیگر را بر اساس ظاهر قضاوت میکنند. هربار که شخص جدیدی را میبینند، بر اساس قد، وزن و لباس و … روی او قیمت میگذارند و هرچه قیمت شما بالاتر باشد، ارزش بیشتری دارید.
خوشبختانه یا بدبختانه، این موضوع در سیاست، آموزش و حتی کسبوکار هم صدق میکند.
از بین 2 فردی که در این عکس میبینید، کدامشان مسئولیت پذیرتر است؟
لینک جواب تست
نکته جالب اینجاست:
وقتی همین سوالات را از کودکان 6 الی 10 سال پرسیدند هم جوابهایشان دقیقاً مثل شما بود. یعنی یک بچه 6 ساله هم میتواند تشخیص دهد که کدام یک از این افراد رهبر بهتری است!
کدام یکی از 2 شخصیت زیر مدیر بهتری است؟
البته استفاده از مثال، تشبیه، ایجاد لیست یا مقایسه دو موضوع هم میتواند به شدت در این زمینه کمکتان کند.
2. احساسات افراد را درگیر کنید
در این مقاله سعی کردیم که بفهمیم کاریزما چیست و یک مدیر کاریزماتیک باید چه ویژگیهای شخصیتی داشته باشد. این نکات را به کار بگیرید و یادتان باشد که افراد، کاریزماتیک به دنیا نمیآیند و باید با تلاش و تمرین به آن برسید. راستی…کاریزماتیکترین فردی که میشناسید چه کسی است؟ در قسمت نظرات برای ما بنویسید.