کاریزما یعنی، با استفاده از ظاهر، رفتار و کلمات مان، طوری افراد را مجذوب خود کنیم که احساساتشان تحت تأثیر قرار بگیرد.

خب پس چطور کاریماتیک شویم؟
همچنین افراد کاریزماتیک از دستاوردها و موفقیت دیگران خوشحال می شوند. آنها حسادت نمی کنند یا احساس خطر نمی کنند، زیرا ارزش خود را می دانند و نیازی به مقایسه خود با دیگران ندارند.
یک مدیر کاریزماتیک، خوب می داند که کارمندانش دائماً او را زیر نظر دارند. در نتیجه بهترین راه حل آن است که قبل از همه، خودش روی خودش نظارت داشته باشند و با دقت رفتارهای خود را زیر نظر بگیرند.
یکی دیگر از ویژگی ها بارزی که در تمام شخصیت های کاریزماتیک مشترک است، زبان بدنِ گرم، راحت و مثبتی است که دارند. وقتی با شما حرف می زنند، ارتباط چشمی را فراموش نمی کنند، لبخند می زنند و مشتاقانه خودشان را به بقیه معرفی می کنند تا ارتباطاتشان را گسترش دهند.
انگار حاله ای از خودستایی دوست داشتنی، دور آن ها را گرفته است.
می گویند، جان اف کِنِدی، شنوده فوق العاده ای بوده است و اگر با او هم کلام می شدید، حس می کردید که واقعاً تمام حواسش به شماست.
خیلی اوقات در زندگی برایمان پیش می آید که بعضی از افراد همیشه به ما احساس توانمندی می دهند.
اگر دقت کنید، آن ها معمولاً در نقش مدیر، معلم یا مشاور ما قرار دارند و به خوبی می توانند ما را راهنمایی کنند. در بخش بعدی بیشتر در مورد آن ها صحبت خواهیم کرد.
در دنیای کسب و کار هم کسانی می توانند به خوبی از کاریزما استفاده کنند که بلد اند چطور با دیگران عمیقاً ارتباط بگیرند، آن ها را قانع کنند و روی آن ها تأثیر بگذارند.
بعد از کلی مطالعه و تحقیق، به این نتیجه رسیدیم که کاریزماتیک بودن در 3 موضوع خلاصه می شود.
در غیر این صورت، وسط صحبت با یک نفر، به خودتان می آیید و می بینید که جسم تان آنجاست، اما ذهن تان نه! طرف مقابل هم به راحتی این موضوع را از حالات چهره شما تشخیص می هد و می فهمد که شما به او گوش نمی دهید.
کاریزما مهارتی است که شما هم می توانید یاد بگیرید، حتی اگر خود را از نظر اجتماعی خجالتی یا درونگرا توصیف کنید. تنها چیزی که نیاز دارید برخی اصلاحات رفتاری است. کاریزما بیشتر به گفتار و کارهای شما مربوط می شود، نه به شخصیت شما.
لیدرهای کاریزماتیک به شدت بلدند که چطور به حرف شما گوش کنند. وقتی با آن ها حرف می زنید، حواسشان پرت نیست و شما مرکز توجه شان هستید. مدیری کاریزماتیک است که با دقت و علاقه به صحبت های شما گوش دهد و مکالمه با او یک طرفه نیست.
حضور 100 درصدی، یعنی از لحظه به لحظه ای که می گذرد آگاه باشید، به هر اتفاقی که می افتد توجه کنید و غرق افکار خود نشوید.
در ادامه این سه موضوع را برایتان کمی باز می کنیم:
مردم عاشق شنیده شدن هستند. افراد کاریزماتیک این را می دانند و به تجربیات دیگران علاقه و کنجکاوی نشان می دهند.
\xa0
افراد کاریزماتیک کمی هم متواضع هستند و برای هر یک از کارمندان خود ارزش قائل اند. همیشه با دقت به حرف همه گوش می دهند و نگرانی آن ها را جدی می گیرند. یکی دیگر ویژگی های قابل توجه مدیران کاریزماتیک، آن است که کارمند خود را دست کم نمی گیرد و به آن ها نشان می دهد که چقدر حضورشان در سازمان ارزشمند و مؤثر است.
در نتیجه، کلی کارمند وفادار گیرش می آید که همیشه در خدمت او هستند.
هر فرد/مدیر/رهبر کاریزماتیک ویژگی های منحصر به فرد خود را دارد، اما یک سری خصلت ها در همه آن ها مشترک است:
اگر شما مدیر یک مجموعه هستید و صاحب کسب وکارید، باید موضوعات را به ساده ترین شکل ممکن برای طرف مقابل خود توضیح دهید. در این مسیر می توانید از تکنیک داستان سرایی استفاده کنید تا درک موضوع برای مخاطب آسان شود.
خب شاید پیش خودتان بگویید، برای موفقیت باید برویم خودمان را بکوبیم و از نو بسازیم :) اما نه، اینطوری ها هم نیست. راه چاره اش، یادگیری کاریزما است.
افراد بسیار کاریزماتیک، تجربیات و سرگرمی هایی را که به آنها علاقه دارند با اشتیاق دنبال می کنند و می توانند این حس هیجان را به دیگران منتقل کنند. این اشتیاق و هیجان\xa0 به شدت مسری است و بعد از مدتی دیگران هم احساس می کنند که باید چیزهایی که دوست دارند را دنبال کنند.
علاوه بر آن، یک رهبر کاریزماتیک آگاهانه رفتار می کند و شخصیت پُری دارد. حرف های بی پایه و اساس نمی زند و پشت هر حرفش، دنیایی از تجربه است. یک مدیر کاریزماتیک در تمام شرایط بالغانه رفتار می کند و می داند که باید مسئول تک تک کلماتی که بیان می کند باشد.
یک مدیر کاریزماتیک، مهارت بسیار بالایی در برقراری ارتباط با دیگران را دارد.(چه به صورت فردی و چه گروهی) \xa0این ویژگی به کارمندانشان کمک می کنند که در شرایط سخت انگیزه بگیرند و در شرایط آسان هم حالشان خوب بماند.
نتیجه این آزمایش نشان داد که عموم مردم، به شکل ذاتی، همدیگر را بر اساس ظاهر قضاوت می کنند. هربار که شخص جدیدی را می بینند، بر اساس قد، وزن و لباس و ... روی او قیمت می گذارند و هرچه قیمت شما بالاتر باشد، ارزش بیشتری دارید.
خوشبختانه یا بدبختانه، این موضوع در سیاست، آموزش و حتی کسب وکار هم صدق می کند.
از بین 2 فردی که در این عکس می بینید، کدامشان مسئولیت پذیرتر است؟
لینک جواب تست
نکته جالب اینجاست:
وقتی همین سوالات را از کودکان 6 الی 10 سال پرسیدند هم جواب هایشان دقیقاً مثل شما بود. یعنی یک بچه 6 ساله هم می تواند تشخیص دهد که کدام یک از این افراد رهبر بهتری است!
کدام یکی از 2 شخصیت زیر مدیر بهتری است؟
البته استفاده از مثال، تشبیه، ایجاد لیست یا مقایسه دو موضوع هم می تواند به شدت در این زمینه کمک تان کند.
در این مقاله سعی کردیم که بفهمیم کاریزما چیست و یک مدیر کاریزماتیک باید چه ویژگی های شخصیتی داشته باشد. این نکات را به کار بگیرید و یادتان باشد که افراد، کاریزماتیک به دنیا نمی آیند و باید با تلاش و تمرین به آن برسید. راستی...کاریزماتیک ترین فردی که می شناسید چه کسی است؟ در قسمت نظرات برای ما بنویسید.
در ادامه مقاله هرآنچه لازم است درباره کاریزما و کاریزماتیک بودن بدانید را توضیح می دهیم تا شما هم به عنوان مدیر یک کسب و کار، بتوانید با یک اشاره، همه را جذب خود کنید.
یک استاد دانشگاه، برای اینکه بفهمد آدم ها خصلت کاریزماتیک بودن را چطور تشخیص می دهند، آزمایشی انجام داد. او در این آزمایش، عکس چند نفر را به گروهی از افراد نشان داد و از آنها خواست به سوالات زیر پاسخ دهند.
این از تعریف کاریزما...حالا به افرادی که خوب می دانند که چطور باید از قدرت کاریزما استفاده کنند تا مخاطب هایشان را جذب خود کنند، کاریزماتیک می گویند. که در ادامه بیشتر درباره آن ها صحبت می کنیم.
برای مثال، در یک جلسه کاری، سعی کنید احساسات طرف مقابل را منعکس کنید، اهداف بزرگ تعیین کنید و دلیل بیاورید که آن اهداف دست یافتنی هستند.
البته راه هایی که در ادامه می گوییم هم حسابی به درد بخور هستند:
آنها این کار را با پرسیدن سؤالات باز انجام می دهند تا طرف مقابل بتواند عمیقاً در موضوع مورد علاقه خود شیرجه بزند و از اینکه کسی برای شنیدن آنها در آنجا حضور دارد احساس هیجان و قدردانی می کند.
طبق مطالعاتی که در دانشگاه هاروارد انجام شده، 47 درصد از ذهن همیشه در حال پرش است.
اگر کمی فکر کنید، حتماً شما هم یادتان می آید که کاریزماتیک ترین فردی که دیدید، توانست تنها با یک جمله، حسابی شما را احساسی کند. پس این ویژگی را دست کم نگیرید و سعی کنید شما هم احساسات افراد را هدف قرار دهید.
همانطور که گفتیم کاریزما داشتن یا کاریزماتیک بودن یک صفت است. مثلاً در طول تاریخ، افرادی مثل، مارتین لوتر کینگ، چرچیل، گاندی و اوباما رهبرانی بودند که کاریزماتیک محسوب می شدند.
یا برای مثال در دنیای کسب وکار، استیو جابز، ایلان ماسک و بیل گیتس، جزء افراد کاریزماتیک به حساب می آیند. آن حتی بعد اگر بعد از مرگشان هم تأثیر زیادی روی آدم ها دارند/خواهند داشت :)
قبل از هرچیز، بهتر است بدانیم که معنی کاریزما، دقیقاً چیست.
اگر ویدیو بالا را تماشا کردید، برگردیم سر بحث اصلی...یعنی کاریزما.
یک سوال مهم که شاید الان در ذهن شما هم وجود داشته باشد؛ آیا می شود کاریزماتیک دبودن را یاد گرفت یا ذاتی است؟
خبر خوب این است که اصلاً لازم نیست برون گرا باشید یا با مهارت های کاریزما متولد شده باشید.
جالب است بدانید که اکثر کسانی که در این تست شرکت کردند، جوابشان مشابه شما بود.
کدام یک از 2 شخصی که در تصویر زیر می بینید، می تواند رئیس جمهور بهتری باشد؟
قبل از شروع باید بدانید که کاریزما داشتن و کاریزماتیک بودن، یک مهارت فردی است که با تمرین و مطالعه به دست می آید. پس اگر تصمیمتان جدی است، حتماً سری به صفحه آموزش «توسعه فردی» نوین بزنید و قدم به قدم رشد کنید.
یک مدیر کاریزماتیک موفق، با اطرافیانش همدلانه برخورد می کند. خیلی جاها کاریزماتیک بودن به تنهایی به دردتان نمی خورد. یادتان باشد که به جایی نرسید که آدم ها بی چون و چرا شما را دنبال کنند.
کاریزماتیک بودن باید همراه با دلسوزی، صداقت و شکیبایی باشد.
برای اینکه شخصیت مقابلتان، احساس کند که مهمترین آدم روی زمین است...هنگام مکالمه با او 3 کار زیر را انجام دهید:
اگر می خواید که ارتباط خوبی با دیگران برقرار کنید، باید خودتان را جای آن ها قرار دهید تا بفهمید از بیرون چطور به نظر می آیید. شاید باورش سخت باشد، اما اگر بلد باشید که چطور از زبان بدنتان استفاده کنید، بسیار کمکتان خواهد کرد.
اما تا یک نفر شروع می کند به حرف زدن، خود ما تظاهر می کنیم که داریم به حرف های او گوش می دهیم؛ در صورتی که فقط منتظریم حرفش تمام شود تا مثل بمب ساعتی بترکیم. اما این اصلاً تکنیک درستی نیست. به جای این کار، کمی مکث کنید و از آن ها سوال بپرسید تا خودتان را کنجکاو نشان دهید.
لازم به گفتنش نیست که کاریزما داشتن، در کنار «اعتماد به نفس» معنی پیدا می کند. این مدل افراد، همیشه نیمه پر لیوان را می بینند و با خودشان راحت اند. باید خودتان را خوب بشناسید و سعی نکنید از افراد دیگر کپی کنید. وقتی یک مدیر کاریزماتیک را می بینیم، کاملاً می فهمیم که چقدر با خودش حال می کند و اصلاً از هیچ چیزی احساس شرمندگی ندارد.
آدم های کاریزماتیک، همیشه با داستان های جالب و هیجان انگیز خود جمع را در دست شان می گیرند.
ما همه بلدیم یک ماجرا را تعریف کنیم، اما شخصیت های کاریزماتیک می دانند که باید به جای کلماتی مثل (شاید، احتمالاً، امیدوارم و ...) باید از کلماتی مثل (مطمئنم، حتماً و قطعاً) استفاده کنند.
کاریزما یعنی، با استفاده از ظاهر، رفتار و کلمات مان، طوری افراد را مجذوب خود کنیم که احساساتشان تحت تأثیر قرار بگیرد.