اما اگر بخواهیم به طور کلی مشکلات و موانع این موضوع را از دیدگاه صاحبان واقعی کسب و کار بررسی کنیم شاید انتخاب نام مناسب، اصلی ترین معضل برای متقاضیان باشد . طبق آمار رسمی اداره مالکیتهای معنوی در هشت سال اخیر هفتاد و دو هزار علامت تجاری فقط و فقط در مواد غذایی در سطح کشور به ثبت رسیده است. البته دو نکته قابل توجه در این مورد نهفته است: اول اینکه در نظر بگیرید این آمار فقط برای مواد غذایی بوده و اگر انبوهی از اصناف و زمینههای مختلف را هم در نظر بگیریم آن وقت میتوانیم متوجه شویم در چند سال اخیر چه میزان علامت تجاری در مرکز مالکیتهای معنوی کشور به ثبت رسیده است. و نکته دوم اینکه با توجه به شرایط تحریمها و وضعیت نابسامان اقتصادی چند سال اخیر، میزان علائم تجاری ثبت شده با تعداد کسب و کارهای فعال در کشور به هیچ عنوان همخوانی ندارد. معضل تعدد علائم تجاری به ثبت رسیده، باعث شده تا متقاضیان جدید در انتخاب و ثبت علائم خود به دلیل تشابهات موجود دچار مشکلات عدیدهای شوند .
تسهیل امور در زمینه های مختلف اجتماعی، مالی، اداری و… از دیگر مزایایی است که برندها در مواقع مختلف به علت شناخته شدن در بین افکار عمومی از آن بهره مند می شوند و در توسعه ی مجموعه ها بسیار تاثیر گذار است .
چه راهکارهایی که برای سهولت بخشیدن در مسیر کسب علامت تجاری پیشنهاد دارید؟
این موضوع ازجنبه های مختلف حائز اهمیت است، ثبت علائم تجاری باعث ممانعت از سوء استفاده افراد سودجو از کسب و کار افراد خواهد شد، همچنین علامتی که افراد به ثبت رسانیده و آن را روی محصولات و تبلیغات خویش استفاده می نمایند باعث ایجاد تمایز آنها با سایر رقبایشان خواهد شد.
قبل از آن چیزی که فکر می کنند به فکر ثبت نام و علامت تجاری خود باشند ، موارد بسیاری را دیده ام که به علت تعلل یا بی تدبیری در کوران تولید یا صادرات و واردات قرار گرفته اند اما موفق به ثبت علامت تجاری خود نشده اند که این موضوع ضررهای هنگفتی برای این افراد به همراه خواهد داشت.
چالشها و موانع ثبت علامت تجاری (برند) در ایران چیست؟
در این رابطه موانع و مشکلات متعددی وجود دارد که البته برخی از آنها با توجه به سوءاستفادههای افراد سودجو به وجود آمده است.
متقاضیان ابتدا با انجام تحقیقات لازم، شخص یا شرکتی مورد وثوق و آگاه را جهت اخذ مشاوره های لازمه و همچنین اجرا و پیگیری امور خویش برگزينند زیرا این امر، مقوله ای بسیار تخصصی بوده و انجام آن نیز نیازمند داشتن تجربه و دانش مرتبط می باشد.
صاحبان کسب و کار حتماً قبل از خرید دامنه سایت خویش، قبل از ساختن پیج اينستاگرام خویش، قبل از انجام هر گونه هزینه ای برای امور طراحی بسته بندی و لوگو و تابلو و…. باید از ثبت شدن علامت تجاری مد نظر خویش مطمئن شوند.
منبع: http://mbanews.ir/%D8%AA%D8%A8%D9%84%DB%8C%D8%BA%D8%A7%D8%AA/2716-%DA%86%D8%A7%D9%84%D8%B4-%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AB%D8%A8%D8%AA-%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%AF-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86.html
لطفاً توضیح دهید ثبت علائم تجاری اساسا تا چه حد در توسعه کسب و کارهای کشور اهمیت دارد ؟
علامت تجاری بعد از ثبت و معرفی به مخاطبین و تبدیل شدن به یک برند، هر روز می تواند اعتبار بیشتری کسب کند و به همان نسبت ارزش ریالی بیشتری را هم برای مالک خویش به همراه داشته باشد ، به شخصه در سالهای اخیر شاهد دست به دست شدن چندین برند بوده ام، خریداران برند، آماده هستند ارقام غیر قابل باوری بابت برندهای معتبر به فروشنده های آن پرداخت کنند زیرا از یک جایی به بعد دیگر این برند است که کسب و کار شما را حرکت می دهد .
در چند سال گذشته و با تبلیغات گستردهی صورت گرفته در زمینه ثبت علائم تجاری ، افراد زیادی که بعضا هیچ پیشینه و اقدامی در عرصههای مختلف تولید، بازرگانی، صنایع و… نداشته و ندارند، جهت ثبت و فروش امتیاز علائم تجاری گام برداشته که اين روند همواره با اتخاذ تصمیماتی از سوی اداره ثبت مالکیت های معنوی نیز همراه بوده است. ناگفته نماند که در این بین هم ضرر اصلی به متقاضیان واقعی ثبت علائم تجاری رسیده است.
ام بی ای نیوز: علامت تجاری یکی از مهمترین مشخصههای کسب و کارها محسوب میشود و در ایجاد شناخت نزد گروه مخاطبان و افکار عمومی نقش اساسی ایفا میکند تا در نهایت در سایهی تکرار و تجربیات مخاطبین به با توجه به اهمیت این موضوع گفتگویی را با “مرتضی زبده کارشناس ثبت علایم تجاری”داشتیم که در ادامه شرح آن را میخوانید:
همچنین از انتخاب و ثبت علائم تکراری حتی با پسوند و پیشوندهایی که تداعی کننده برخی نامهای معروف است، کاملافاصله گرفته و نام تجاری منحصر بفرد خویش را انتخاب کنند که کاملا متمایز بوده و بیانگر فعالیت تجاریشان باشد.
معضل بعدی سامانه ای است که اداره مربوطه در اختیار کاربران خویش قرار داده است. این کار با نیت درست و خوبی انجام شده و بهترین تصمیم برای دسترسی و رصد کامل امور توسط متقاضیان از اقصی نقاط کشور بر روند پرونده سازی و تصمیم گیری و اخذ گواهینامه علائم تجاری بوده اما پیچیدگی های موجود در این پروسه و البته مشکلات فنی که گاه و بیگاه در این سامانه وجود دارد باعث سلب اعتماد بسیاری از کاربران این سامانه شده است.
موضوع دیگر وجود واسطه هایی است که به شکل غیر قانونی در شهرهای مختلف در مورد ثبت علایم تجاری با کسب و کارها وارد ارتباط شده و با راهنمایی های نادرست و اخذ مبالغ غیر متعارف و البته تلف کردن زمان صاحبین کسب و کارها ، باعث سردرگمی بسیاری از متقاضیان می شوند .
اعطای نمایندگی توسط برندهای از دیگر مزیتهایی است که ضمن توسعه بازار ایجاد ارزش افزوده و درآمد زایی می کند، فرض کنید مالک یک برند پوشاک هستید و در ازای اعطای نمایندگی و نصب یک تابلوی ساده در یک شهر از شخص مقابل خویش مبلغ یکصد میلیون تومان دریافت می کنید، حال حساب کنید برای به دست آوردن سود صد میلیونی در بخش فروش پوشاک، چقدر باید فروش داشته باشید ؟؟؟ این میزان فروش شما مشمول چه هزینه هایی خواهد شد؟!؟ آن نماینده از روز اخذ نمایندگی چقدر می تواند به روند فروش و معرفی شما در آن منطقه یا شهر مربوطه کمک کند؟؟؟