همانطور که در ابتدای مقاله گفتم فروشنده وانتی برای آنکه اعتماد مشتریان را جلب کند اجازه تست محصولش را به آنها میداد و مشتریان پس از اطمینان از صحت صحبتهای او، محصول را میخریدند.
صبر کنید این مقاله اینجا به پایان نمیرسد. تا اینجا نکاتی را گفتم که رعایت کردنشان واجب بود و بدون آنها ممکن بود خریدی صورت نگیرد؛ در قسمت بعد میخواهم درباره نکاتی با شما صحبت کنم که تولید محتوای محصول شما چندین برابر بهتر و حرفهایتر میکند و البته تاثیر زیادی در افزایش فروش محصول دارد.
نکات مفید برای نوشتن محتوای محصول برای فروش بیشتر
- به جای کپی از یک متن ساده، برای توصیف محصولات از زبانی جذابتر و تاثیرگذارتر استفاده کنید.
- تولید محتوای محصول باید به گونهای باشد که خواننده محصول را به طور کامل تصور کند.
- روی صدای برند تمرکز کنید؛ 100 کلمه اول توضیحات محصول شما بسیار حیاتی است. باید هر کلمه و جمله را با دقت بنویسید تا محصول را توصیف کند و مشتری را در مورد مفید بودن آن متقاعد کند. فراموش نکنید ویژگیهای محصول خود را با توجه به ارزشهای برندتان توصیف کنید تا تفاوت خود را به دیگران نشان دهید.
- محتوای خود را نه طولانی بنویسید که حوصله کاربر سر برود، نه آنقدر کوتاه که مشتری بالقوه اطلاعات لازم و کافی را دریافت نکند. خلاصه، مختصر و مفید بنویسید.
- حتماً حتماً روی عناوین محصولات تمرکز کنید، تیترها بسیار مهم هستند چون باعث جذب مشتری میشوند.
- بهتر است از آمار در تولید محتوای محصول استفاده کنید تا هر ادعایی که دربارۀ محصول دارید قابل بررسی باشد و مشتری به شما اعتماد کند. مثلاً یک کتابفروشی آنلاین کتابی را با عنوان پرفروشترین کتاب سال در 2020 منتشر کرده بود؛ در ادامه نوشته بود که در سال 2020، 20 میلیون نسخه از این کتاب به فروش رسیده است.
عکس محصول دومین عنصر مهم صفحه محصول است. چون دیگر مشتری نمیتواند از نزدیک محصول را ببینید، شما باید از تمام زوایا و جزییات محصول، عکس با کیفیت و واقعی بگذارید تا آن کامل را ببیند و تصور کند. اگر محصولی مثل پوشاک، اکسسوری و … دارید، حتماً عکس از محصول در حال استفاده هم بگذارید (مثلاً عکس کفش در پا، ساعت روی دست و …)
· راهنمایی و آموزش دربارۀ نحوۀ استفادۀ محصول
همۀ این نکات باعث میشود مصرفکننده تجربه نزدیکتری با محصول داشته باشد و همچنین کمک میکند او برای خرید راحتتر تصمیم بگیرد که نتیجۀ این فرآیند افزایش فروش و درآمد بیشتر است.
اما در فضای آنلاین و تجارت الکترونیک چنین دسترسیهایی وجود ندارد، پس باید چه کنیم؟
اگر مصرف کنندهای تازه با محصولی آشنا شده باشد، نمیداند برای مراقبت از آن چه کاری انجام دهد؛ حتی اگر محصول را بشناسد باز هم به همۀ نکات مسلط نیست، پس برای آنها توضیح دهید.
همانطور که میبینید، در بخش معرفی محصول بعد از گفتن ویژگی و مزیت این کالا، فایده آن برای مشتری را بیان کرده و گفته که این ویژگی دقیقاً چه کمکی به شما میکند.
· بررسی یا مقایسۀ محصولات مشابه
این اطلاعات را میتوانیم به شکل متن، تصاویر، وبلاگ، ویدئو، اینفوگرافی یا سایر قالبهای محتوا در دسترس مشتریان قرار دهیم. محصول نویسی از شاخه های تولید محتوای متنی است و یک نوع تبلیغات دیجیتالی برای برندها و فروشگاههای آنلاین است.
یادتان نرود که نوشتن محتوای محصول آنقدر در فروش تاثیر دارد که ارزشش را دارد که برای تولید آن از یک نویسنده توانمند استفاده کنید.
سخن پایانی
محصول نویسی چیست؟ اغراق یا تشبیه مسئله این است!
یا مثلاً اگر محصولات بهداشتی و آرایشی شما فاقد پارابن باشد و این را ذکر نکنید، کسانی که میخواهند محصولات فاقد پارابن بخرند را از دست دادهاید فقط برای اینکه ویژگی محصولتان را بیان نکردهاید.
فروشنده ماهر شروع به بیان ویژگیهای منحصر بفرد محصولش میکند. آنقدر با آب و تاب کالایش را توصیف میکند که شما را مجاب میکند که این محصول ارزش خرید دارد. سپس از شما میخواهد با بررسی دقیقتر جزئیات، کالا را امتحان و به خرید آن فکر کنید.
صاف و مستقیم بگویم که وجود محتوا برای فروش محصول لازم و واجب است.
حتما بخوانید: آموزش تصویری نصب گوگل آنالیتیکس برای آنالیز سایت
و اما مهمترین چیزی که باعث میشود فروش شما چند برابر شود، نوشتن فواید این محصول برای مشتری است. این نکته همان چیزی است که فروشنده مغازه میتواند شما را قانع کند که محصول را بخرید و دست خالی بیرون نیایید.
خیلی ساده است باید به عنوان صاحب کالا، محتوایی ارزشمند و غنی برای مخاطب خود تولید کنیم. زیرا در نهایت تولید محتوای غنی برای محصول منجر به درآمد بیشتر و افزایش سهم بازار برای فروشندگان آنلاین میشود.
برای محصول نویسی عجله نکنید!
پس مشخصات و ویژگیهای محصول اولین مرحله از محصولنویسی است.
حتما بخوانید: تراکم یا چگالی کلمات کلیدی چیست؟
. عکس از تمام زوایا و جزییات محصول
هر دو مثال بالا درباره یک محصول است اولی فقط ویژگیهای محصول را عنوان کرده است، اما دومی روی ارزش محصول برای مشتری تاکید دارد.
حالا که مفهوم آن را فهمیدید بیایید یک تعریف شسته رفته و رسمیتر برای آن بخوانیم:
آیا نوع مخاطب تاثیری دارد؟ بله! شما میتوانید محتوای محصول را با توجه به مخاطب و ویژگیهایش بنویسید که احتمال خریدشان بیشتر شودِ مثلاً اگر مخاطب شما نوجوانان باشند، شما باید روی ویژگیهایی تاکید کنید که برای این دسته از مخاطبان مهم است.
تولید محتوای محصول یعنی بیان اطلاعات کاملی دربارۀ یک محصول خاص که شامل نام محصول، قیمت، ویژگیها، توضیحات و هر چیز دیگری است که به مصرفکنندگان کمک میکند تا آن محصول را کامل بشناسد و آگاهانه خرید کنند.
در نهایت در کنار متن خوب برای تولید محتوای محصول از عکسها، ویدئو ها و اینفوگرافی استفاده کنید تا یک محتوای جذاب برای محصول تولید کنید.
مثلاً متنهای زیر را ببیند.:
- کفش مدل x از چرم مصنوعی ساخته شده است. مدل آن با پنجه پهن طراحی شده و یک لژ 3 سانتی دارد.
- ما دوستدار طبیعت هستیم و به پاس احترام به مشتریان خود از چرم مصنوعی برای ساخت کفشها استفاده میکنیم؛ طراحان ما راحتی مشتریان را الویت قرار داده و پنجههای پهن و کفهای نرم برای کفشها طراحی کردهاند تا به انگشتان فشار نیاید؛ با این طراحی شما در پیادهرویهای طولانی احساس خستگی نمیکنید. قرار دادن یک لژ 3 سانتی باعث میشود تا آسیبی به کمر وارد نشود. ما معتقدیم پا قلب دوم انسان است، مراقبت از آن بسیار مهم است.
مثال: چگونه از برنامه my wash ماشین لباسشویی دوو استفاده کنیم؟
· نوشتن دربارۀ لوازم جانبی یا محصولات مرتبط
اما اگر از آن دسته افرادی هستید که میخواهید خودتان برای محصولات فروشگاهتان بنویسید، اما هیچ ایدهای ندارید نگران نباشید در ادامه با آموزش تکنیکهای تولید محتوای محصول آشنا میشوید.
واجباتی که باید در صفحه محصول بنویسیم
اگر هم خرید نکنید آن مغازه و کالا را در گوشۀ ذهنتان میسپارید تا در زمان مناسب و در صورت نیاز حتماً محصول را بخرید.
پس در مرحله اول تحقیق کلمات کلیدی انجام دهید تا بدانید که مشتریها برای خرید این محصول دقیقاً چه عباراتی را سرچ میکنند تا متن محصول را براساس آنها بهینه کنید.
فقط قبل از شروع، دعوت میکنم اگر دربارۀ تولید محتوا هیچ اطلاعاتی ندارید برای درک بهتر مطالب، مقالۀ تولید محتوا چیست؟ را حتماً بخوانید.
درنهایت یک الگوی ثابت را برای تولید محتوای محصول در نظر بگیرید و با توجه به آن برای همه محصولات خود محتوا تولید کنید. فراموش نکنید که افراد محتوای آنلاین را اسکن میکنند پس خواندن محتوای محصول را برای آنها آسان کنید.
اگر یک نفر سوالی دربارۀ محصول داشته باشد، تنها شخص روی کرۀ زمین نیست که درباره آن کنجکاو است. پس از آنها استفاده کنید و صفحهای با نام سوالات متداول ایجاد کنید و پاسخ سوالات مشتریان را بدهید. چنین محتواهایی میتواند ترافیک زیادی به وبسایت شما برساند.
اول از همه اگر تصور میکنید که مشابه محصولات شما در بازار زیاد است و جذابیتی برای کاربران ندارد تا آن را خریداری کنند، باید بگویم طرز فکر شما اشتباه است. بهتر است قبل از هر چیز رقبای خود را بررسی کنید اما خیلی درگیر آن نشوید. شما میتوانید طوری محتوا را بهینه کنید که صفحه شما بالاتر از رقبا قرار بگیرد.
اگر مثل من در خیابانها و کوچه پس کوچههای طبقه متوسط رو به پایین قد کشیده باشید با صدای فروشندگان وانتی آشنا هستید. همانها که فریاد میزدند:
شما اول از مزایای محصولتان حرف میزنید و بعد میگویید که این مزیت برای مشتری چه فایدهای دارد. عکس زیر نمونهای از معرفی یک هندزفری بیسیم در دیجی کالاست:
هندوانه! هندوانۀ اعلای مشهد، بدو بیا جا نمونی! قرمز و شیرین به شرط چاقو!
چون وقتی از اینترنت خرید میکنید، نمیتوانید محصولاتی که قصد خرید آن را دارید از نزدیک ببینید و بررسی کنید؛ فروشندهای هم نیست که برایتان با آب و تاب از ویژگیهای محصول بگوید و شما را تحت تاثیر قرار دهد؛ بنابراین مصرفکننده کاملاً به محتوایی که برند یا خرده فروش ارائه میکند وابسته است و مخاطب قرار است با محتوای شما محصول را بشناسد و مشتاق به خرید شود.
هر محصولی لوازم جانبی مورد نیاز خودش را دارد. به عنوان یک فروشنده به مردم توضیح دهید که چرا داشتن لوازم جانبی محصول مفید است. سپس از طریق صفحه محصول اصلی به صفحات لوازم جانبی لینک بدهید.
· پاسخ دادن به سوالات متداول
و باز هم تاکید میکنم درباره ویژگیها و مزایای محصول با استفاده از عبارات توصیفی به شکل خلاصه توضیح دهید.
حتما بخوانید: اینفوگرافیک: آیا وبسایت شما پول از دست میدهد؟
تمام شد! خودتان را خوشحال در حال خروج از مغازه با کالای مورد نظر تصور کنید.
این مهارت از آن جهت مهم است که تولید کننده محتوا باید با تمام خلاقیت خود از عبارات و اصطلاحات خاصی استفاده کند تا علاوه بر افزایش بازدید سایت، کاربر را به خریدار تبدیل کند و با جذب مشتری باعث افزایش فروش و درآمد نیز بشود.
در نگاه اول همه چیز به همین سادگی اتفاق میافتاد اما در حقیقت میوه فروش وانتی بدون آنکه بداند، داشت بازاریابی میکرد؛ یعنی با پیدا کردن محل مناسب برای فروش و توضیح و تبلیغ درست، محصولش را میفروخت.
این روزها که دیگر اکثر مردم ترجیح میدهند از سایتها و شبکههای اجتماعی خرید کنند، صاحبان فروشگاههای آنلاین باید مثل همان وانتی بتوانند مشتریان خود را ترغیب به خرید کنند، اما این بار با بازاریابی محتوا و تولید محتوا برای محصول در فضای مجازی.
اما حتماً از خود میپرسید مگر میشود همۀ اینها فقط با نوشتن یک متن برای محصولات اتفاق بیفتد؟ به شما این اطمینان را میدهم که بله میشود!
ایستادن همانا و خرید همانا!
چطور؟ با من همراه شوید و این مقاله را تا انتها بخوانید تا با تعریف محصول نویسی، تکنیک و نکات آن آشنا شوید و محصولات خود را بهتر از دیگران به فروش برسانید.
سعی کنید تا آنجایی که امکان دارد محتوایی تولید کنید که هم قانع کننده باشد؛ مشتری بعد از دیدن محتوای محصول نباید در خرید ابهام نداشته باشد و کاملاً متوجه شود که محصول شما کدام یک از نیازهای او را برطرف میکند.
فقط کافی است به اهمیت آن پی ببرید و با ویژگی ها و نکات آن آشنا شوید و به درستی از آنها در تولید محتوای محصولات خود استفاده کنید.
اهمیت محتوای محصول در چیست؟
مثال: در دمای 30 درجه یا در جای خنک نگهداری کنید، زیر آفتاب نگذارید، با آب گرم نشویید، در ماشین نیاندازید و …
-
مزایا و فواید محصول
خب فرض کنید الان یک صفحه باز کردهاید و میخواهید برای یکی از محصولاتتان تولید محتوا کنید. از کجا باید شروع کنید؟
نوشتن محصول نویسی راهی برای کمک به موفقیت کسب و کارهای آنلاین است. هنگام ایجاد محتوای محصول، باید بهروزرسانیها و قوانین تولید محتوا و سئو را در نظر داشته باشید. در کنار آن، نباید خواستههای مشتری خود را فراموش کنید. اگر تمام دستورالعملهای فوق را رعایت کنید، تنها انتخاب یا حداقل یکی از انتخابهای مشتری برای خرید خواهید بود.
منبع: https://www.novin.com/blog/product-content-creation/
در کنار توضیحات، مشخصات بارز محصول را به صورت فهرستوار قرار دهید، تا مشتری در یک نگاه آنها را ببیند.
فراموش نکنید همه چیز باید صادقانه اتفاق بیفتد. هرگز سعی نکنید از دروغ یا اغراق برای فروش محصولتان استفاده کنید، هر آنچه هست را با روشی درست و تاثیرگذار ارائه دهید و با گفتن مزایا و فوایدش برای مشتری، کمک کنید که تصمیم به خرید بگیرد.
اولین چیز در محصول نویسی، توضیحات خود محصول یعنی مشخصات کامل مثل رنگ، ابعاد، اندازه، جنس و در ادامه ویژگیها و مزایای آن است. اگر مشتری بخواهد یک میز بخرد ولی اندازههای میز را در صفحه محصول پیدا نکند، هر چقدر هم محصول شما عالی و زیبا باشد، ریسک نمیکند.
اجازه دهید محصول نویسی را با یک مثال ساده شروع کنم: حتماٌ پیش آمده است که در حال عبور از جلوی یک مغازه، چشمتان کالایی را گرفته است، وارد مغازه شدید تا قیمت آن را بپرسید.
اجازه بدهید قبل از آنکه توضیحات تخصصی دربارۀ محصول نویسی بدهم، با یک مثال ساده به شما بگویم اصلاً تولید محتوای محصول چیست!
پس بهتر است توضیحات مربوط به محصول را جمع آوری کنید و به صفحه محصول اضافه کنید و با مقایسۀ صادقانۀ دو یا چند محصول، ویژگیهای محصول خود را بیان کنید. عکس زیر نمونهای از مقایسه چند گوشی در سایت تکنولایف است.
بدیهی است بازاریابی محتوا و ایجاد محتوای جدید و حرفهای برای بازدیدکنندگان و مشتریان بالقوۀ سایت شما مهم است. از آنجایی که اکثر صاحبان مشاغل نمیدانند چگونه این کار را انجام دهند و چه چیزهایی بنویسند که مشتری ترغیب به خرید شود؛ تولید محتوای محصول را طاقت فرسا میدانند. اما من به شما این خبر خوش را میدهم که با رعایت تکنیکهای تولید محتوای محصول که در زیر آمده است، این مسئله برای همیشه حل خواهد شد.
. ویژگیها و مشخصات محصول
تولید محتوای محصول درست کاری شبیه کار فروشنده مغازه است. شما باید همین کار را با محتوانویسی در سایت خودتان انجام دهید. یعنی باید کالا یا محصول را با جزییات کامل و استفاده از کلمات به جا و درست توصیف کنید تا کاربر را ترغیب به خرید و تبدیل به مشتری کنید.
امروزه مردم قبل از خرید حسابی تحقیق میکنند، هم راجع به محصولی که میخواهند بخرند و هم راجع به محصولات مشابه. بنابراین اگر شما محصولات مشابه را با این محصول مقایسه کنید، دیگر برای پیدا کردن اطلاعات بقیه محصولات به سایت دیگر نمیرود و میتواند همانجا تصمیمش را بگیرد.
مردم هم با شنیدن صدای وانتی، به سمت وانت میرفتند تا با تست هندوانه و اطمینان از مرغوب بودن آن، یک خرید پرسود کرده باشند.
همه دربارۀ نحوۀ استفاده از محصولات یا جنبههای مختلف یک محصول سوالاتی دارند. پس راهنماییها و آموزشهای یک صفحهای در مورد نحوه استفاده از محصول و گزینههای مختلف محصول ایجاد کنید.
· روش نگهداری محصول یا خط قرمزهای آن
در مرحله دوم ببیند که مخاطب محصول شما چه کسانی هستند. قطعاً محصول شما برای همه مناسب نیست اما تعداد قابل توجهی، کمبود محصول شما را در زندگی خود حس میکنند و به آن نیاز دارند، پس روی آنها تمرکز کنید.