اما در گزارش ها شاهد هستیم که کماکان به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه و هزینه های نیوری انسانی و تولید ومواد اولیه و…سود آوری شرکتها کمتر شدهو لی دیتاهایی هم نمایاتگر این است که ممکن اسن فروش شرکتهای تولید کننده افرایش داشته باشندکه هنزینه های فروش نیز به همان میزان افازیش داشته و این عامل باعث شده میزان سود آوریشان حتما ً کمتر از قبل باشد.
در ادامه مدیر عامل گروه dnaunionاز آغاز به کار تکنولوژیشتاب دهی و نوآوری بازارمالی در ایران توسط این گروه خبر داده و افزود: طی سالهای گذشته تکنولوژی مالی با عنوان فین تک در ایران مطرح شده که ما در این مجموعه در دو بخش “مارتک “که منحصر به بخش مارکتینک است و ” ادتک” که به حوزهی تبلیغاتمربوط استمتمرکز هستیم البته بیشتر تمرکزروی بخش مارکتینگ خواهد بود و مجوز فعالیتاین مرکز شتاب دهی و نوآوری را از معاونت ریاست جمهوری دریافت کردیم و و برای تیمهای داخلی گروه نیز کارهایی انجام شده است.
همینطور آیتمهای پرفروش در گزارش از 86 درصد تا 181 درصدپنیر سفید افزایش قیمت داشته و کاهش حجم فروش مشاهده شده که نشانه این است که مصرف کننده کمتر پنیر خریده البته بجز مورد پنیر سفید شرکت پگاه.
بر پایهی این گزارش در نشست خبری گروه dnaunion”“که با حضور خبرنگاران رسانههای جمعی روز دوشنبه 24 مرداد برگزار شد، ناصر پاشاپور نیکو ، مدیر عامل گروه , محمد موسوی، مدیر عامل آژانس ارتباط تصویر اشاره و کامیار امامی مدیرعامل شرکت پژوهش بازار و رسانه امروز “emrc“ضمن ارائه گزارش به سوالات مطرح شده توسط خبرنگاران پاسخ دادند.
در مورد تبلیغات وی خاطر نشان کرد: در بهار 1400 تا 1401 تبلیغات پنیر 562 درصد بیشتر شدهکه این موضوع نشانه آن است که تولید کننده یا نگران سهم بازار و میزان فروش و کاهش حجم بازار بوده که بیشتر تبلیغ داشته است.
گزارش بازار پوشک بچه:
در حوزه مصرف تغییرات محسوسی نبوده فقط شرکت گلی 39 درصد افزایش فروش را در این بازه زمانی ذکر شده درکزارش تجربهکردهاست.
پاشاپور در ادامه گفت: یکی از شویندههای پر مصرفکه در این تحقیق مورد ارزیابی قرار گرفته که در مورد مایع ظرفشویی بوده که حدود 30 و 38 درصدافزایش قیمت را داشته و در مقایسهای که در فروردین 1400 تا همین بازه زمانی 1401 بودهحدود 30 درصد و در خرداد 38 درصد افازیش قیمت داشته و در حوزهی تبلیغات 270 درصدافزایش بودجه تعرفه ای داشته است.
در واقع این موضع منجر به کاهش حجم تبلبغات در این مورد نبوده و در مقایسه بهار 1400 تا بهار 1401 شاهد افزایش ریالی تبلیغات به میزان 252 درصد بودیم .
پاشاپور در ادامه در موردتبلیغات تلویزیونیمحصول ماکارونی گفت: حدود 370 درصد هزینه بیشتری در تبلیغات صورت گرفته در چهار آیتم فروش شامل 168 درصد155 درصد 175درصد و 181 درصدافزایش قیمت بوده است. که درمجموع یاکاهش خرید داشته یا ثابت یوده است.
گزارش بازار شوینده ها :
پاشاپور اضافه کرد: از طرفی هزینههای حمل و نقل، انرژی، دستمزد و … نیز افزایش چشمگیری داشته است به طوری که برای بسیاری از شرکتها تولید این محصولات با حاشیه سود صفر و یا حتی زیان همراه است.
در مورد بسته بندی نیز 91 درصد کاهش خرید بستههای کوچکتر گزارش شده که در نهایت افزایش خرید روغن جامد در بسته بندی بزرگتر را نشان میدهد. و موضوع جالب دیگر درمورد محصول روغن اینکه با توجه به افزایش 397 درصدی که از بستهای ده هزار تومان به هر بسته 25 هزار تومان رسیده ولی بازهم مثلادر مورد پرفروش ترین بسته که 138 درصد اضافه شده شاهد افزایش تعداد فروش هستیم و در خرداد ماه میزان خرید مصرف کننده نسبت به مصرف کلی، افزایش داشته که ممکن است به قصد انبار کردن محصول این خرید صورت گرفته باشد که بیشتر از میزان مصرف خرید انجام شده است.
به این منظور که با افزایش قیمت، شرکتهای تولید کننده اقدام به افزایش تبلیغات داشتند تا بتوانند سهم بازارشان را از دست ندهند و تاثیر این رفتار روی مصرف باعث افزایش13 درصدی گرایش به خرید روغن جامد در 1401 بوده است که این رقم در 1400 حدود 4 درصد بوده که نتایج تحقیق حاکی از تمایل مصرف کننده به خرید روغن جامد بوده که به دلیل پایینتر بودن قیمت آن نسبت به روغن مایع است.
گزراش بازار پنیر:
پاشاپور درادامه تاکید کرد گزارش ارائه شده د رمورد نان صرفاً مربوط به نانی است که در خرده فروشهای عرضه شده ونانوایی ها مورد نظرنبوده است، بر اساس گزارش نقطه به نقطه از اردیبهشت 1400 تا اردیبهشت 1401 حدود 74 درصد افزایش قیمت و در در همین بازه زمانی در خرداد 90 درصد افزایش قیمت داشتهکه تحقیقات نشان داده نان نسبت به روغن افزایش قیمت کمتری را تجربه کرده است. و هیچ تفاوت تبلیغاتی قابل ملاحظهای در استفاده از تبلیغات تلویزیونی ملاحظه نشده است.
ایتمهای پر فروش هریک 2/8 درصد 42درصد و 5/6 درصد و 9/30 درصد افزایش قیمت داشته و مصرف آنها تقریباً هیچ تغییری نداشتهو رقم های 13 درصد و 18درصد کهدر گزارش درج شده بالاترین تغییراتشان بوده است.
همچنین ایشان افزود: میان دولت و بخش خصوصی بر سر تعیین قیمت محصولاتی مانند رب گوجه فرنگی و تن ماهی بحث زیادی در گرفته، این درحالی است که بخش خصوصی با افزایش هزینههای تمام شده تولید مواجه است و از طرف دیگر اگر قیمت محصولی مانند تن ماهی به بیش از ارقام فعلی برسد، مردم قادر به خرید آن نخواهند بود، گفت: این کالاها برای تولید نهایی فقط به گوجه فرنگی و ماهی نیاز ندارند بلکه نیازمند اقلام دیگری از جمله قوطی هستند که فقط قیمت قوطی نسبت به پارسال ٣ تا ۴ برابر شده است.
پاشاپور گفت: بازار پوشک بچه حدود 534 درصد افزایش بودجه تبلیغاتیداشته که این افزایش در تعداد آگهی نبوده بلکه در نرخ ریالی تبلیغات محاسبه شده است.
پاشاپور گفت: اقدام دولت در اعطای یارانه قابل ستایش است اما تأثیر گذار نیست و در کشورهای دیگر اقداماتی مانند یارانه و کوپن و کالا برگ برای امور زیربنایی و زیرساختها استفاده میشود.
وی افزود: پذیرش برای تمای کسانی که صاحب ایده هستند در دو مرحله خواهیم داشت که مرحله اول در شهریور ماه در مرکز “آو” شتاب دهی خواهیم داشت و در مرحله بعد در آذر ماه و نوبت بعدی در اسفند خواهد بود و حمایتهای ماکه شامل دوره آموزش تخصصی و حمایت مالی و سرمایه گذاری در دو بخش “اد تک “و” مار تک “به شکل شتاب دهی صورت میپذیرد.
گزارش بازار نان:
لازم به ذکر است: در ادامه این نشست خبری مدیران گروه دی ان ای یونیون به سئوالات مختلف خبرنگاران پاسخ دادند.