معرفی 25 کتاب از بهترین کتاب‌های بازاریابی


هر چقدر هم که یک بازاریاب یا دیجیتال مارکتر کارکشته باشید، باز هم آشنایی با تجربه و دانش افراد موفق در حوزه بازاریابی می‌تواند چراغ های بیشتری در ذهنتان روشن کند.

در دسترس‌ترین راهی که زمینه‌ی این آشنایی را فراهم خواهد کرد، مطالعه‌ی کتاب‌های معتبر و مرتبط است که می‌تواند درهای جدیدی به دنیای بازاریابی به رویتان باز کند.

این که یک کتاب را بتوانیم در دسته “بهترین“ها قرار دهیم، خیلی معیار خط‌کشی شده و یکسانی ندارد؛ اما بهترین کاری که می‌توانستیم بکنیم این بود که بیاییم و مفیدترین کتاب‌های بازاریابی از نظر خودمان را که به دست موفق‌ترین نویسندگان و بازاریاب‌های دنیا نوشته شده است، در این مقاله به شما معرفی کنیم.

آن هم کتاب‌هایی که از تعاریف و مفاهیم اولیه و نسبتا کلیشه‌ای مارکتینگ فراتر رفته‌اند و خواندن آن‌ها دید به روزتری به شما می‌دهد.

راستی یک کار دیگر هم کرده‌ایم که دسترسی شما به این کتاب‌های پرطرفدار، آسان‌تر شود!

نظرتان در مورد اینکه تنها روزی 20 دقیقه وقت بگذارید و به خلاصه صوتی یک کتاب گوش کنید چیست؟ مثلا وقتی دارید سر کار می‌روید، از همان بیست دقیقه‌ی بین راه، به بهترین شکل استفاده کنید و دانشتان را بالا ببرید.

ما این کار را برایتان راحت و ممکن کرده‌ایم! چطوری؟

ما خلاصه صوتی 365 کتاب برتر دنیا را در مجموعه 365 بوک تهیه کرده‌ایم؛ شما می‌توانید خلاصه صوتی کتاب‌هایی با موضوعات کسب و کار، بازاریابی و فروش، روانشناسی، توسعه فردی، مدیریت و چندین دسته بندی دیگر را در این مجموعه گوش کنید. ضمنا کتاب‌هایی که در این مقاله معرفی کرده‌ایم هم در دسته‌ی بازاریابی و فروش سایت 365 بوک در دسترس شما خواهند بود.

خب، حالا برویم سراغ معرفی خودِ کتاب‌ها.

1. این است بازاریابی

با کتاب «این است بازاریابی» شروع می‌کنیم. افرادی که دنبال یادگیری بازاریابی یا راه انداختن کسب و کار هستند، احتمالا اسم ست گادین رو بارها شنیده‌اند، نویسنده‌ای که علاوه بر نوشتن، بیزینس‌های خودش را دارد، اون یک کارآفرین موفق آمریکایی است و تجربیات و دانش خودش در کسب و کارهایی که داشته را در قالب چند کتاب به چاپ رسانده است. حتما می‌دانید که کتاب‌های ست گادین جزء برترین و معروف‌ترین کتاب‌های حوزه بازاریابی محسوب می‌شوند و نامش به گوش اکثر دیجیتال مارکترها خورده‌است.

در این مقاله تصمیم گرفتیم کتاب «این است بازاریابی» را به عنوان اولین کتاب معرفی کنیم. گادین در این کتاب کلیشه ها را کنار گذاشته، تعریفی جدید از بازاریابی ارائه داده و حاصل سی سال فعالیتش را با زبانی خودمانی با خوانندگان در میان گذاشته است. مثلا اینکه، کسب و کارمان باید طوری پیش که اگر روزی تصمیم گرفتیم تعطیلش کنیم، دل مشتری‌ها برایمان تنگ شود! یا مثلا اینکه یه کسب و کار موفق، فقط یه محصول و خدمات نمی‌فروشد، بلکه جایگاه اجتماعی و احساسات است که به محصول، هویت می‌دهد.

کتاب این است بازاریابی

2. بازاریابی چریکی (گوریلا مارکتینگ)

از بین کتاب‌های تخصصی، کتابی که بیش از 20 میلیون نسخه ازش به فروش رفته و به عنوان یکی از منابع مهم بازاریابی در دنیا تدریس می‌شود، قطعا حرفی برای گفتن دارد؛ نه؟!

در مورد کتاب «بازاریابی چریکی» که همینطور است! جی کنراد لوینسون در کتاب گوریلا مارکتینگ با مطرح کردن مفهوم بازاریابی چریکی، یک تحول بزرگ در استراتژی بازاریابی کسب و کارهای کوچک ایجاد کرد و تمام معادلات کهنه‌ی بازاریابی را به چالش کشید.

حالا فرقی هم نداره شما کسب و کار کوچکی دارید و می‌خواهید در بازار جایی برای خودتون باز کنید یا یک بیزینس بزرگ هستید و دارید با رقبای سرسخت و جدیِ خودتان رقابت می‌کنید، در هر صورت، تکنیک‌های بازاریابی چریکی می‌تواند معجزه کند و همه معادلات بازار را به نفع شما برگرداند!

کتاب بازاریابی چریکی

3. بازاریابی چسب نواری

بازاریابی چسب نواری جزء آن دسته از کتاب‌هاییست که برای کسب و کارهای کوچک ضروری است! چرا؟ چون ایده اصلی کتاب این است که چطور فعالیت‌های بازاریابی را ساده، موثر و مقرون به صرفه کنیم. درست مثل یه چسبِ نواری!

هدف تان از راه اندازی سایت چیست؟حتما بخوانید: هدف تان از راه اندازی سایت چیست؟

جان جنتش نویسنده کتاب بازاریابی چسب نواری در این کتاب به شما یاد می‌دهد که چطور برنامه بازاریابی موثری بریزید و اجرا کنید که عمر کسب و کارتان را طولانی کند! در این کتاب، ابتدا با اصول لازم برای شناخت مشتریان آشنا می‌شوید، بعد درباره جزئیات و ریزه‌کاری‌های بازاریابی چسب نواری خواهید خواند و در نهایت هم کلی راهکار برای اینکه چطور مشتری‌ها را به سمت کسب و کار خود جذب کنید، دریافت خواهید کرد.

در هر صورت، خواندن این کتاب برای آن‌هایی که دوست دارند یک متخصص دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی شوند، ضروری و پر از ایده است.

کتاب بازاریابی چسب نواری

4. 22 قانون جاودانه بازاریابی

کتاب بیست‌ودو قانون جاودانه بازاریابی درباره‌ی اصول بازاریابی‌ای است که هر مدیر یا صاحب کسب‌وکاری باید بداند. ال ریس و جک تروت دو تا از برترین مشاوران بازاریابی دنیا، در این کتاب، ۲۲ اصل بازاریابی را توضیح می‌دهند و دانستن‌شان باعث می‌شود مسیر کسب و کارمان را درست‌تر پیش ببریم. قوانینی که اگر نادیده‌شان بگیریم، به قیمت شکست خوردن کسب و کارمان تمام خواهد شد!

مثلا اگه شما بزرگترین و مدرن‌ترین هواپیمای دنیا را هم بسازید اما قانون گرانش را نادیده بگیرید، آن هواپیما هیچوقت قرار نیست از زمین بلند شود!

حالا گرانش که فقط یک مثال بود ولی در این کتاب از قوانین همیشگی مثل قانون رهبری گرفته تا قانون دسته‌بندی، قوانین ذهن و کلی اصول دیگر حرف زده شده و راهنمای خیلی خوبی است برای اینکه یه کسب و کار بتواند محصولات موفقی به بازار ارائه دهد.

جایی در این کتاب آمده که: «بازاریابی، جنگ محصولات نیست، جنگ ادراک است!» و نویسنده‌ها با کلی مثال از دنیای واقعی سعی می‌کنند تمام مفاهیم را در ذهن خواننده جا بی‌اندازند.

کتاب 22 قانون بازاریابی

5. گاو بنفش

ست گادین معروف یک کتاب دیگر هم به اسم گاو بنفش دارد که اگر دنبال بهترین کتاب‌های بازاریابی باشید و جستجویی در اینترنت بکنید، حتما به اسمش برخواهید خورد. ست گادین در این کتاب می‌گوید:

«مطمئن‌ترین راه برای شکست، خسته‌کننده بودن است. باید تصمیم بگیرید در کانون توجه باشید و موفق شوید یا کنار بایستید و شکست بخورید.»

ست گادین متمایز بودن را راز موفقیت کسب و کارها می‌داند. اون معتقد است که باید طوری عمل کرد که تفاوت‌های ما در ذهن مشتری بماند و باعث شود مشتری از بین چندین گزینه، سراغ محصول ما بیاید. با خواندن گاو بنفش، یک‌جورهایی یاد می‌گیریم که بین اینهمه گاو قهوه‌ای، چطور یه گاو بنفش باشیم؟!

کتاب گاو بنفش

6. جایگاه‌یابی

گفتیم که ال ریس و جک تروت دو تا از برترین مشاوران بازاریابی جهان هستند و این دو نویسنده به همراه فیلپ کاتلر معروف، یک کتاب جذاب دیگر منتشر کردند به نام «جایگاه‌یابی»!

کتاب جایگاه یابی درباره اینکه چطور خودمان، برندمان و محصولاتمان را در ذهن‌ها ماندگار کنیم، حرف می‌زند. نویسندگان این کتاب معتقدند که برای ماندگاری در ذهن و پیدا کردن جایگاهی مناسب در بین مشتریان، باید اولین باشیم و این اولین بودن است که ما را “فراموش‌نشدنی” می‌کند.

این کتاب سعی کرده است با مثال‌های مختلف از برندهای معروف، دید خوبی از جایگاه‌یابی در کسب و کار به مخاطب بدهد و راه‌های نفوذ و ساختن یک جایگاه مطمئن در ذهن مصرف‌کنندگان و مشتریان را آموزش دهد. پس اگر می‌خواهید برندی بسازید که در بازار پیشرو باشد و به ذهن‌ها نفوذ کنید، مطالعه‌ی کتاب جایگاه‌یابی مسیرش را در ذهنتان روشن خواهد کرد.

ریدایرکت 301 چیست و چگونه باید از آن استفاده کرد؟حتما بخوانید: ریدایرکت 301 چیست و چگونه باید از آن استفاده کرد؟

کتاب جایگاه یابی

7. پرسونای مشتری

اگر کارتان مارکتینگ باشد، قطعا بارها با عبارت پرسونای مشتری برخورد کرده‌اید! پرسونای مشتری، ترکیبی از ویژگی‌های افرادیست که محصول ما را خریداری می‌کنند یا مخاطب ما هستند. برای موفق شدن یک بیزینس، لازم است که این مجموعه ویژگی‌های مشتری‌های‌مان را خوب بشناسیم. خیلی از کسب‌و‌کارها، علی‌رغم داشتن محصولات و خدماتی خیلی خوب، شکست می‌خورند و به نتیجه نمی‌رسند. وقتی دلایل شکست آن‌ها رو بررسی کنیم، می‌بینیم که سعی داشتند محصولات‌شان را به افراد اشتباه بفروشند.

کتاب پرسونای مشتری نوشته ادل رولا به شما یاد می‌دهد که چطور قبل از تلاش برای فروش، مشتری واقعی خودتان را پیدا کنید تا فروش موفقی داشته باشید. این کتاب یک راهنمای عملی برای مارکترهاست که بتوانند خواسته‌های خریدار را کشف کنند و تحوه تصمیم‌گیری آن‌ها را پیش‌بینی کنند.

کتاب پرسونای مشتری

علاوه بر این با مطالعه کتاب پرسونای مشتری و بررسی شخصیت مشتریان می‌توانید به نتایج قابل اندازه‌گیری برسید که برای فعالیت‌های بازاریابی یه کسب و کار کاملا کاربردی و حتی ضروری است! چرا؟ چون باعث می‌شود فعالیت های بازاریابی خودتان را مطابق با انتظارات خریدار تنظیم کنید، جلوی هزینه‌های اشتباه را بگیرید و کلا به پروسه‌ی خرید، از چشم مشتری نگاه کنید!

8. جنگ بازاریابی

رقابت بین کسب و کارها یک جنگ را ایجاد می‌کند؛ جنگی که هر روز در جریان است و مغز، منطقه نبرد هر بیزینس محسوب می‌شود! برای اینکه برنده‌ی این رقابت باشید، لازم است که ذهن‌ها را تسخیر کنید. کتاب «جنگ بازاریابی» نوشته ال ریس و جک تروت اینجا به کمکتان می‌آید و با مقایسه استراتژی‌های نظامی و بازاریابی کمک‌تان می‌کند بهترین راه حل را برای پیشرفت کسب و کارتان انتخاب کنید.

کتاب جنگ بازاریابی

کتاب جنگ بازاریابی یک کتاب تخصصی کسب و کار و بازاریابی است که به همه افرادی که یک بیزینس دارند یا قصد راه‌اندازی‌اش را دارند، توصیه می‌شود. این کتاب با همه‌ی کتاب‌های دیگر یک تفاوت دارد و آن‌هم این است که به جای اینکه با کلی اصطلاح تخصصی گیج‌تان کند، نکات واضح و دقیق مارکتینگ را به زبانی ساده توضیح داده است.

روزنامه Business Week درباره این کتاب گفته: «کتاب جنگ بازاریابی، متحول‌کننده و شگفت‌انگیز است!»

یک نکته مثبت دیگر درباره کتاب جنگ بازاریابی این است که آمده کمپین‌های موفق و شکست‌خورده را بررسی و با مثال‌های ملموس، درک درستی از مفاهیم توی ذهن ایجاد کرده‌است.

9. مُسری

دیده‌اید بعضی از شرکت‌ها با تبلیغات‌شان کاری می‌کنند که تا مدت‌ها همه جا اسم آن برند دیده و شنیده می‌شود؟ شبکه اجتماعی‌تان را باز می‌کنید و اسمش آن برند را می‌بینی، اینفلوئنسرها درباره‌اش حرف می‌زنند، به محل کار می‌روید و می‌بینید همکارتان دارد راجع به آن محصول صحبت می‌کند؛ این یه ترفند بازاریابی است به اسم بازاریابی ویروسی یا وایرال مارکتینگ!

در وایرال مارکتیگ پیام یک محصول یا اسم برند مثل یه ویروس بین مردم پخش و همه‌گیر می‌شود! درست مثل ویروس کرونا! دهان به دهان و نفر به نفر!

حالا اگه بخواهیم یک کتاب با موضوع وایرال مارکتینگ به شما معرفی کنیم، کتاب «مسری» اثر جونا برگر همان کتابیست که می‌تواند الفبای این روش بازاریابی را به شما آموزش بدهد؛ مخصوصا اگه به دیجیتال مارکتینگ علاقه دارید، می‌شود گفت خواندن این کتاب اصلا برای‌تان واجب است.

کتاب مسری

با خوندن کتاب مسری یاد می‌گیرید که چرا بعضی از برندها نسبت به برخی دیگر، بیشتر سر زبان‌ها می‌افتند. جونا برگر حاصل تحقیقات خودش را در کتابش آورده و با مثال‌های مختلف سعی می‌کند دید عمیقی از وایرال مارکتینگ به شما بدهد.

پس اگر قصد دارید یک کسب و کار راه بیاندازید یا فروشتان را افرایش دهید و دنبال یه کتاب فوق‌العاده می‌گردید که بر پایه اطلاعات و آمار واقعی نوشته شده باشد، مسری رو حتما بخوانید.

10. استراتژی اقیانوس آبی

چان کیم و رنه مابوریا در کتاب «استراتژی اقیانوس آبی»، راه‌های پیدا کردن سهم یک بیزینس از بازار را نشان می‌دهد. این کتاب پرفروش که مورد تایید سازمان‌ها و صنایع بزرگ دنیاست، جزء برترین کتاب‌های حوزه استراتژی محسوب می‌شود.

استوری اینستاگرام، بازاریابی به سبک نوین!حتما بخوانید: استوری اینستاگرام، بازاریابی به سبک نوین!

هر چه دانش درباره موفقیت یه کسب و کار داشتید با این کتاب به چالش کشیده می‌شود.

مثلا این کتاب می‌گویند که رقابت تنگاتنگ بین کسب و کارها برای ارائه خدمات و محصولات بهتر، همیشه به موفقیت ختم نمی‌شود و گاهی باعث می‌شود روز به روز سهم سود کمتری از بازار کسب کنیم. این راهکار، استراتژی سنتی محسوب می‌شود که به استراتژی اقیانوس قرمز معروف است.

حالا چان کیم و رنه مابوریا، معتقدند که به جای اقیانوس قرمز، باید برویم سراغ اقیانوس آبی! استراتژی اقیانوس آبی چه می‌گوید؟ می‌گوید که به جای رقابت پر ریسک در شرایطی که سود کمی برای بیزینس به همراه دارد، بیاییم و روی تمایز کسب و کار و محصولات خودمان با سایر کسب و کارها تمرکز کنیم، نوآور باشیم و برای محصول و برند خودمان یک بازار جدید ایجاد کنیم.

در این صورت، تقاضای جدید ایجاد می‌شود، روی بازار خودمان تسلط داریم، مشتریان جدید وارد بازار می‌شوند و رقابت از بین می‌رود! در نتیجه می‌توانیم سود بیشتری با حاشیه امنیت بالاتری به دست بیاوریم!

استراتژی اقیانوس آبی

در واقع نویسندگان این کتاب معتقدند که موفقیت پایدار، از نبرد با رقبا حاصل نمی‌شود، بلکه از ایجاد اقیانوس‌های آبی یا همان «فضاهای بازار جدید دست نخورده و آماده رشد» به دست می‌آید. پس اگر می‌خواهید کسب و کاری را شروع کنید اما نمی‌دانید وارد کدام بازار شوید، کتاب استراتژی اقیانوس آبی که جزء بهترین کتاب های بازاریابی و فروش محسوب می‌شود را از دست ندهید.

11. اینفلوئنسر

بیایید قبول کنیم هر کدام از ما موقع خرید یک محصولی، یادمان افتاده که فلان اینفلوئنسر هم از این محصول خرید کرده و تصمیم گرفتیم که ما هم آن را بخریم! یا مثلا یک رفتار اشتباه انجام می‌دهیم و یادمان می‌افتد فلان اینفلوئنسر درباره‌اش صحبت کرده بود و تصمیم می‌گیریم دیگر تکرارش نکنیم.

اینفلوئنسرها، جریان می‌سازند، اینفلوئنسرها باعث تغییر می‌شوند؛ یک اینفلوئنسر می‌تواند باعث شود هر اتفاقی بی‌افتد! خیلی از ماها به جای اینکه تلاش کنیم تاثیرگذار باشیم، ترجیح می‌دهیم خودمان را با شرایط وفق بدهیم.

کتاب اینفلوئنسر

برای تاثیرگذار بودن لازم است که خودمان را پروموت کنید؛ اینجا کتاب «اینفلوئنسر» نوشته جوزف گرنی به کمکمان می‌آید و به ما یاد می‌دهد چطور برند شخصی یا پرسونال برند خودمان را بسازیم و در دنیای آنلاین به کانال‌های دیجیتال نفود کنیم! این کتاب در رده برترین کتاب‌های مرتبط با بازاریابی شبکه‌های اجتماعی یا همان سوشال‌مدیا مارکتینگ قرار می‌گیرد. خواندن کتاب اینفلوئنسر باعث می‌شود، رفتارهای کلیدی تاثیرگذاری را که باعث ایجاد تغییر سریع و عمیق می‌شود، بشناسیم و با راهکارهای نفوذ در اذهان و تغییر افکار و رفتارها آشنا شویم.

12. قانون ده برابر

موفقیت بزرگ، حاصل چیزی فراتر از کارهای عادی‌ست! حالا یعنی چه؟ یعنی اینکه شما در کسب و کارتان، نمی‌توانید همیشه فعالیت‌هایتان را در سطح متوسط و معمولی نگه دارید ولی انتظار موفقیت چشمگیر داشته باشید.

اگر می‌خواهید به موفقیت بزرگ برسید باید شانس و بخت و اقبال را کنار بگذارید و بروید دنبال کارهای بزرگ! کتاب «قانون ده برابر» نوشته گرنت کاردون یک راهنمای گام به گام برای این مسیر موفقیت است و نشان می‌دهد که چطور موفقیت می‌تواند وظیفه، تعهد و مسئولیت شما باشد تا زمانی که به آن دست پیدا کنید!

کتاب قانون ده برابر

با خوندن این کتاب یاد می‌گیریم چطور به اهدافی که قبلا فکر می‌کردیم غیرممکن است، برسیم و هدف‌گذاری درست و راه‌های رسیدن به آن‌ها را تمرین کنیم. همچنین یاد می‌گیریم که چطور می‌شود از عاملی به اسم «ترس» به عنوان سوخت برای رسیدن به هدف‌هایمان استفاده کنیم و بر مسیری که در پیش داریم، مسلط باشیم.

13. قلاب

چرا برخی از محصولات توجه ما را به خودشان جلب می‌کنند، در حالی که محصولات دیگر این‌طور نیستند؟ چه چیزی باعث می‌شود که از روی عادت با بعضی از محصولات ارتباط برقرار کنیم؛ انگار که یک قلاب ما را به آن محصول وصل می‌کند؟

آپدیت فرد (Fred) گوگل چیست و چگونه از خطر جریمۀ آن در امان بمانیم؟حتما بخوانید: آپدیت فرد (Fred) گوگل چیست و چگونه از خطر جریمۀ آن در امان بمانیم؟

«قلاب» را می‌توانیم یکی از بهترین کتاب‌های مارکتینگ و کسب و کار بدانیم؛ کتابی که پیامش این است که چطور محصولی بسازیم تا مردم دوست داشته باشند و شبانه‌روز مخاطب را درگیر خودش بکند! نیر ایال و رایان هوور، در این کتاب ما را با فرایندی که شرکت‌های مختلف برای ایجاد عادات مشتری از آن‌ها استفاده می‌کنند، آشنا می‌کند. یکی از راه‌های بهینه‌ی بازاریابی این است که با کمترین هزینه، بیشترین توجه مشتریان را به محصولاتمان جلب کنیم و آن‌ها را به خرید سوق بدیم.

کتاب قلاب

حالا این کتاب قلاب دقیقا هدفش همین است! یعنی تکنیک‌هایی را بیان می‌کند که بدون نیاز به هزینه‌های زیاد تبلیغات، چرخه‌هایی ایجاد کنیم که کاربرها به صورت خودکار، به سمت محصول ما برگردند.

نیر ایال نتیجه سال‌ها تحقیق و مشاوره و تجربه عملی خودش را در کتاب قلاب آورده است؛ مدیران محصول، بازاریاب‌ها، دیجیتال مارکترها، طراحان، صاحبین کسب و کار و علاقه‌مندان به مباحث بازاریابی و بیزینس، مخاطب این کتاب هستند.

14. ساخت یک برند داستانی

کتاب «ساخت یه برند داستانی» نوشته دونالد میلر را می‌شود جزء برترین کتاب‌های مرتبط با برندسازی دانست؛ کتابی که به عنوان یک راهنما و یک راه حل، در جنگ رقابت کسب و کارها، به کمک مدیران می‌آید. چه مدیر بازاریابی یک شرکت چند میلیارد دلاری باشید یا صاحب یک کسب و کار کوچک، چه یک کاندیدای انتخابات باشید یا خواننده یک گروه موسیقی، به ساخت یک برند داستانی احتیاج خواهید داشت.

دونالد میلر معتقد است که مهمترین چیزی که به رشد یک کسب و کار کمک می‌کند و باعث برندسازی می‌شود، این است که پیام خودمان را به ساده‌ترین و واضح‌ترین شکل ممکن به مشتری‌ها برسانیم.

میلر در گذشته فیلم‌نامه‌نویس بوده است و عادت داشته داستان فیلم‌های موفقی مثل ارباب حلقه‌ها و جنگ ستارگان را زیر ذره بین بگذارد تا اصولی که باعث جذابیت و گیرایی این داستان این فیلم‌ها می‌شد را کشف کند؛ حالا او همین اصول را با بازاریابی در هم آمیخته و در کتابش درباره اینکه چطور بتوانیم پیام‌های بازاریابی خودمان را به داستان‌های جذابی تبدیل کنیم که توجه مخاطب را به دست بیاورد، حرف می‌زند.

کتاب ساخت برند داستانی

15. درباره خوب نوشتن

تا اینجا داشتیم درباره بهترین کتاب‌های بازاریابی صحبت می‌کردیم اما حالا نوبتی هم باشد نوبت کتابیست که به درد کارشناس‌های تولید محتوا بخورد! البته شاید این یک کتاب تخصصی درباره‌ی بازاریابی محتوا نباشد، اما کتاب «درباره‌ی خوب نوشتن» نوشته‌ی ویلیام زینسر، یه راهنمایِ بسیار کاربردی برای هنر و صنعت نویسندگی غیرداستانی، محسوب می‌شود.

این کتاب شامل مجموعه دستور‌العمل‌هاییست که از سلسله‌تدریس‌های زینسر در دانشگاهِ ییل اقتباس شده و شما را با اصولِ نویسندگیِ تأثیرگذار و قابلِ فهم آشنا می‌کند. مهارتی که هنگام تولید محتوا می‌تواند به کارتان بیاید!

کتاب درباره خوب نوشتن

کتاب درباره خوب نوشتن، پر از نکات و ترفندها و ابزارهای لازم برای تبدیلِ یک متن عادی به یک نوشته‌ی بی‌نقص است! اگر دوست دارید درباره مردم، علم و فناوری، مکان‌ها، بیزینس، ورزش، هنر یا حتی داستان زندگی خودتان بنویسید، یا حتی به خاطره نویسی علاقه دارید، این کتاب مناسب شماست.

زینسر در این کتاب به نمونه‌کارهای سرگذشت‌نویسان موفق مثل فرانک مک کورت، انی دیلارد، راسل بیکر و چند نویسنده دیگر اشاره می‌کند و نشان می‌دهد که آن‌ها چطور توانسته‌اند مشکلات لحن، تمرکز و مسائل دیگر را در نوشتن حل کنند!

16. بزرگترین فروشنده دنیا

می‌توان گفت که کتاب «بزرگترین فروشنده دنیا» در رده پرطرفدارترین کتاب‌های بازاریابی و فروش دنیا قرار دارد. اُگ ماندینو نویسنده این کتاب، رازهای نگفته‌ی دنیای کسب و کار و قوانین همیشگی فروش و مارکتینگ را به شما می‌گوید. اما چیزی که در مورد این کتاب جالب است، این است که شما با یک کتاب خشک و رسمیِ حوزه‌ی فروش مواجه نیستید، اگ مانندینو سعی کرده با روایت یک داستان و ترکیب حالات، عواطف و عادت‌های انسانی با مبحث فروش، راه‌های موفقیت یک کسب و کار را توضیح دهد.

کتاب بزرگترین فروشنده دنیا

مثلا اینکه برای موفق شدن، باید عادت بد را با عادت های خوب جایگزین کنیم و این عادت‌های خوب را روزانه تکرار کنیم. این عادت‌ها بخشی از زندگی ما می‌شوند و برای یک فروشنده موفق شدن، باید این تغییرات را در توانایی فروش خودمان هم ایجاد کنیم. مثل منظم بودن یا عشق دادن به مردم. اصلا ماندینو معتقد است که عشق با فروش رابطه مستقیم دارد!

بالاخره بک‌لینک بخریم یا نه؟!حتما بخوانید: بالاخره بک‌لینک بخریم یا نه؟!

17. فروشنده چندساله

کتاب «فروشنده چند ساله» هم یکی دیگر از بهترین کتاب‌های حوزه بازاریابی و فروش به شمار می‌رود و درباره این موضوع صحبت می‌کند که چگونه یه سیستمِ کارِ خلاقانه، به فروش بیشتر منجر می‌شود. رایان هالیدی در این کتاب معروف، چند روش برای به حداکثر رساندن فروش محصول را بررسی می‌کند.

اگر برای شما هم این سوال پیش می‌آید که چگونه فیلم «رستگاری در شاوشنگ» در باکس آفیس شکست خورد اما به عنوان یه فیلم کلاسیک بیش از 100 میلیون دلار فروخت، یا چطور بعضی از کتاب‌ها بعد از گذشت چند سال همچنان میلیون‌ها نسخه می‌فروشند، این کتاب را حتما بخوانید! چرا که در این کتاب، رایان هالیدی با استفاده از تجربیات خود و همچنین مصاحبه‌هایی که با فروشندگان برتر دنیا داشته، راه‌های ماندگاری در لیست پرفروش‌ها و رمز و رازهای یک فروش موفقیت‌آمیز را بررسی کرده است.

کتاب فروشنده چند ساله

18. تست مامان

ورشکستگی و نابودی بزرگترین کابوس مدیران هر کسب و کاری‌اند و کتاب «تست مامان» با آن اسم عجیب و غریبش ادعا می‌کند که خواندن این کتاب از ورشکستگی هر کسب و کاری جلوگیری می‌کند!

راب فیتز پاتریک، نویسنده‌اش، در این کتاب به ما آموزش می‌دهد که چطور در قالب نظرسنجی‌ها، پاسخ‌های طلایی را از دهان مشتریان بیرون بکشیم و با استفاده از این پاسخ‌ها، به بقا و موفقیت کسب و کارمان کمک کنیم.

کلا فرایند نظرسنجی و تحقیقات بازار، جزء لاینفک فعالیت‌های فروش و بازاریابیِ هر کسب و کار موفقی محسوب می‌شود. البته این را هم در نظر بگیرید که خیلی از کسب و کارها از مشتریانشان نظرسنجی می‌کنند اما بااین‌حال فروشِ بیشتر اتفاق نمی‌افتد! دلیلش چیست؟

یکی از بزرگترین دلایلش هم این است که از مشتریان سوالات درست نمی‌پرسند و طبیعی است که از سوال‌های اشتباه، جواب‌های به درد نخور هم به دست بیاید.

مثلا، طبق ایده این کتاب، شما نباید از مادرتان بپرسید که آیا ایده بیزینس‌تان خوب است یا نه. چرا؟ چون مادرتان شما را دوست دارد و اگر هم ایده‌تان واقعا خوب نباشد به شما دروغ می‌گوید. اینجا، هم سوال بد است و هم شخصی که این سوال از او پرسیده می‌شود، شخص مناسبی نیست!

کتاب تست مامان

حالا رسالت کتاب تست مامان همین است؛ اینکه به شما راه‌های درست پرسیدن و رسیدن به جواب‌های درست در نظرسنجی‌ها را نشان می‌دهد.

19. تاثیر

هر جا از متقاعد کردن صحبت می‌شود، یاد اصول و فنون مذاکره می‌افتیم؛ اما متقاعد کردن صرفا در گفتگو و مذاکره کاربرد ندارد، بلکه می‌توان گفت که کلا بازاریابی و فروش، بر پایه متقاعد کردن کار می‌کند! حالا ما چطور می‌توانیم به یک متقاعدکننده‌ی همه فن حریف تبدیل شویم، بدون اینکه اصول اخلاقی را زیر پا بگذاریم؟!

کتاب «تاثیر» نوشته‌ی رابرت بی. چالدینی، یکی از بهترین کتاب‌ها در زمینه نحوه تاثیرگذاری روی آدم‌ها و فنون متقاعد کردن آن‌هاست. اگر به دنبال یادگیری بازاریابی هستید یا به عنوان مدیر مارکتینگ یا کارشناس فروش و بازاریابی فعالیت می‌کنید، کتاب تاثیر همان کتابیست که باید آن در لیست کتاب‌هایی که قرار است بخوانید، قرار دهید!

این کتاب سالهاست به عنوان یکی از منابع معتبر در دانشگاه‌های دنیا تدریس می‌شود و در آن درباره 7 اصل جهانی تاثیر و اینکه چطور با استفاده از این هفت اصل به یک متقاعدکننده ماهر تبدیل شویم، صحبت شده است.

کتاب تاثیر

20. قبایل

برویم سراغ یکی دیگر از کتاب‌های ست گادین به اسم قبایل! برای اینکه یک کسب و کار یا یک زندگی شخصی و اجتماعی موفق داشته باشید، باید تاثیر گذار باشید، تغییر ایجاد کنید و به معنای واقعی کلمه، یک رهبر تمام عیار باشید.

نقد و بررسی بهترین میکروفون برای تولید محتوا | Boya M1حتما بخوانید: نقد و بررسی بهترین میکروفون برای تولید محتوا | Boya M1

شاید در نگاه اول به نظر برسد که محوریت این کتاب رهبری و مدیریت است؛ درست است اما به یاد داشته باشید که چیزی که یک فرد را به رهبر تبدیل می‌کند، منفعل نبودن و جریان‌سازی است! این جریان‌سازی که درباره‌اش حرف میزنیم، همان عنصر کلیدی‌ای است که فعالیت‌های بازاریابی را به موفقیت می‌رساند و شما را به «رهبر» بازار تبدیل می‌کند!

تبلیغات و بازاریابی اگر جریان‌ساز و تاثیرگذار باشند، بازده چندین برابری برای یک کسب و کار خواهند داشت. حالا در این کتاب، ست گادین می‌گوید که طی میلیون‌ها سال، مردم تمایل داشتند و دارند که پیرو یک گروه باشند؛ خواه یک گروه فرهنگی، خواه اقتصادی، خواه سیاسی و یا حتی یک گروه موسیقی.و این چیزیست که در طبیعت انسان وجود دارد و ذاتیست.

کتاب قبایل

اما امروزه چه کسی این گروه‌ها را هدایت می‌کند؟

شاید بگویید اینترنت! ولی اینترنت با تمام جذابیت‌ها و امکاناتش، به تنهایی کاری از پیش نمی‌برد و این آدم‌ها هستند که همچنان رهبری و هدایت گروه‌ها را بر عهده دارند.

کسی که دوست دارد تغییری ایجاد کند و تاثیرگذار باشد، همان کسی است که می‌تواند رهبر باشد. حالا در این کتاب یاد می‌گیرید که چطور از حالت انفعال خارج شوید و یک رهبر و هدایت‌کننده باشید؛ جنبشی خلق کنید و کارهای شگفت‌انگیز انجام دهید؛ حالا چه در زندگی شخصی‌تان، چه در خانواده و چه در بیزینس خودتان!

21. این داستان ارزش گفتن دارد

در تیتر دوم این کتاب آمده است:

«از طریق قدرت داستان سرایی تعامل ایجاد کنید، آموزش دهید، متقاعد کنید و زندگی خود را تغییر دهید.»

از روی همین تیتر می‌شود درکی از موضوع اصلی کتاب به دست آورد و می‌توان گفت کتاب «این داستان ارزش گفتن دارد»، به درد کارشناس‌های تولید محتوا و بازاریابان محتوا هم خواهد خورد!

همه ما عاشق یک داستان خوب هستیم. مهم نیست که دور آتش نشسته باشیم، یا دور میز یک کافه یا اصلا در اینترنت در حال خواندن مطلبی باشیم؛ همیشه وقتی یک داستان خوب برای ما تعریف شود، در ذهن ما می‌ماند.

ما همیشه در حال داستان گفتن هستیم، چه در یک قرار ملاقات، چه در یک مصاحبه کاری یا فروش یک محصول. شاید فکر کنید که داستان گفتن یک استعداد ذاتی است، اما واقعاً تک‌تک ما پتانسیل داستان گفتن درباره زندگی خودمان را داریم. فقط کافیست ابزارها و تکنیک‌های لازم را در اختیار داشته باشیم.

کتاب این داستان ارزش گفتن دارد

متیو دیکس نویسنده چندین و چند رمان پرفروش دنیا، در این کتاب، نکات و تکنیک‌های بسیار ساده و جذابی را برای ساختن، گفتن و پرداختن داستان‌هایی ارائه می‌کند که بتواند توجه مخاطبان را به خود جلب کند.

22. استراتژی خوب استراتژی بد

کتاب «استراتژی خوب استراتژی بد» اثر ریچارد روملت، ضمن اینکه تعریف جدیدی از استراتژی ارائه می‌دهد، درباره تفکر استراتژیک حرف می‌زند. ریچارد روملت تعاریف و مفاهیم رایج استراتژی را به چالش می‌کشد و آن‌ها را به عنوان استراتژی بد تعبیر می‌کند و در مقابل، الفبای یک استراتژی درست را به ما یاد می‌دهد.

تفکر استراتژیک برای راه‌اندازی و موفقیت یک کسب و کار حیاتی است و در این کتاب با بررسی تجربه‌های شرکت‌های موفق و گاهی هم ناموفق، نکات کلیدی‌ای درباره‌ی تفکر استراتژیک یاد می‌گیریم. کتاب استراتژی خوب استراتژی بد به سه دسته از آدما پیشنهاد می‌شود: اول دانشجوهای رشته‌های مدیریت و علاقمندان به مباحث مدیریت و مارکتینگ، دوم مدیران سازمان‌ها و سوم، کسانی که می‌خواهند یک رویکرد استراتژیک را در زندگی شخصی و کاری‌شان در پیش بگیرند.

هاست چیست و چگونه یک هاست فوق‌العاده بخریم؟حتما بخوانید: هاست چیست و چگونه یک هاست فوق‌العاده بخریم؟

کتاب استراتژی خوب استراتژی بد

23. آن‌ها می‌پرسند شما پاسخ می‌دهید

در دنیای دیجیتالِ امروز، چرخه‌ی سنتی فروش که مراحل آن با بازاریابی شروع می‌شود، در میانه به فروش می‌رسد و در نهایت، با خدمات پس از فروش به پایان می‌رسد، دیگر موثر نیست. بیزینس‌ها برای موفقیت، باید روی سوال‌ها، دغدغه‌ها، نگرانی‌ها و مشکلاتی که مشتریانشان با آن‌ها روبرو هستند، تمرکز کنند و کاملا صادقانه برای برطرف کردن آن‌ها تلاش کنند.

مشتریان برای این سوال‌ها و نگرانی‌ها هر روز به موتورهای جستجو سر می‌زنند و اینجا دیگر نوبت ماست که بتوانیم با محتوای درست، پاسخ درستی به جستجوهای کاربران بدهیم!

حالا کتاب «آن‌ها می‌پرسند شما پاسخ می‌دهید» نوشته مارکوس شریدان، اینجا به دردمان می‌خورد و کمک می‌کند با تدوین یک استراتژی بازاریابی محتوایی درست، یک تیر و دو نشان بزنیم؛ یعنی هم به سوالات و دغدغه‌های مردم پاسخ دهیم و هم مخاطبان را به سمت کسب و کارمان روانه کنیم؛ فرایندی برد-برد که به هر دو سوی ماجرا منفعت می‌رساند.

کتاب انها میپرسند شما پایخ میدهید

با خواندن این کتاب یاد می‌گیریم که چگونه از طریق محتوا و ویدئو نزد خریداران اعتماد ایجاد کنیم، چگونه وبسایت خودمان را به آهنربایی برای جذب خریداران درست تبدیل کنیم، چرا باید روش‌های سنتی و ناکارآمد تبلیغات و بازاریابی را با روش‌های جدیدتر جایگزین کنیم و در نهایت چگونه مشتریان فعلی برندمان را به مشتریان وفادار تبدیل کنیم.

24. طراحی اشیا روزمره

طراحی، نقش تعیین‌کننده‌ای در فروش موفقیت‌آمیز یک محصول یا شکست یک محصول در بازار دارد. تا حالا برایتان پیش آمده که کنترل یک تلویزیون را در دست بگیرید اما نتوانید با آن کار کنید؟ حتما خودتان را سرزنش هم کرده‌اید و احساس حماقت بهتان دست داده است! اما باید بدانید مشکل از شما نیست. مشکل از طراحی آن محصول بوده که یک کاربر نمی‌تواند به سادگی با آن ارتباط برقرار کند.

اگر تمام فعالیت‌های بازاریابی یک کسب و کار هم طبق برنامه پیش برود، اما محصول نهایی که به مشتری میرسد، پیچیدگی‌های بی مورد داشته باشد، آن کسب و کار ممکن است راه طولانی‌تری به سوی موفقیت در پیش داشته باشد.

کتاب طراحی اشیا روزمره

کتاب طراحی اشیا روزمره درباره رفع این مشکل کسب و کارهاست. دونالد نورمن در این کتاب از به کار بردن اصول روانشناسی و در نظر گرفتن نیازهای کاربران در طراحی یک محصول صحبت می‌کند. با خوندن این کتاب متوجه می‌شویم که چرا بعضی از محصولات کلی طرفدار پیدا می‌کنند در صورتی که محصولات مشابه دیگر، ناامیدکننده‌اند!

25. از خوب به عالی

اگر حد و مرزی برای رشد و پیشرفت نمیشناسید این کتاب برای شماست! کتاب «از خوب به عالی»، برای صاحبین کسب و کارهای نوپا نکات ارزشمندی دارد. جیم کالینز و تیم تحقیقاتی‌اش، در طول مدت پنج سال، تاریخچه و عملکرد 278 شرکت مختلف را تحلیل و بررسی کردند تا به این نتیجه رسیدند که چرا بعضی از شرکت‌ها توانستند پیشرفت کنند و از وضعیت متوسط به وضعیت عالی برسند و بعضی از شرکت‌ها هم از جایشان تکان نخوردند. همچنین اگه مشتاق رشد و ارتقای سطح فکری خودتان هم هستید، این کتاب خیلی به کارتان خواهد آمد.

کتاب از خوب به عالی

سخن آخر

بسیار خب، در این مقاله سعی کردیم 25 مورد از معروف‌ترین کتاب‌های بازاریابی را که سعی می‌کنند نگاه جدیدتری به حوزه مارکتینگ داشته باشند، به شما معرفی کردیم. کتاب‌هایی که کلیشه‌ها را کنار می‌گذارند و با زبانی ساده‌تر، مفاهیم را به خواننده انتقال می‌دهند. البته سعی کردیم چند کتاب که به کار بازاریابان محتوا، مدیران کسب و کار و یا فروش بیاید را هم در معرفی‌ها بگنجانیم؛ حتی کتابی درباره طراحی محصول! چون معتقدیم این مباحث از بازاریابی چندان جدا نیستند و رسیدن به درک بهتری از آن‌ها، باعث می‌شود فعالیت‌های بازاریابی بهینه‌تر و دقیق‌تری داشته باشیم.

راستی یک بار دیگر هم یادآوری کنیم که خلاصه صوتی تمام کتاب‌هایی که معرفی کردیم را می‌توانید در مجموعه 365 بوک گوش کنید. علاوه بر خلاصه صوتی، خلاصه متنی تمام کتاب‌ها هم در صفحه هر کتاب برایتان آماده کرده‌ایم.

امیدواریم این مقاله برایتان مفید باشد و خوشحالی می‌شویم نظرتان را درباره این نوشته با ما در میان بگذارید.

 


منبع: https://www.novin.com/blog/the-top-25-marketing-books/