معرفی و دانلود کتاب بازاریابی اینترنتی و کسب درآمد در شبکههای اجتماعی

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال (Digital Marketing) به زبانی ساده عبارت است از بازاریابی محصولات و خدمات در بستر دیجیتال که میتواند شامل تبلیغات، بازاریابی یا معرفی خدمات یک سازمان در بستر ابزارهای دیجیتالی مانند اینترنت، شبکههای اجتماعی، وبسایتها، وبلاگها سایت fieldmarketing و… علاوه بر این، اینترنت به شما اجازه میدهد تا بیشتر از روشهای سنتی دیگر مانند تماس گرفتن، با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید. حال در بازاریابی دیجیتال آنلاین که همان بازاریابی آنلاین است، افراد با استفاده از اینترنت و ابزارهای دیجیتال چون موبایل و تبلت، سریعتر و دقیقتر با مشتریان ارتباط برقرار میکنند. برخلاف آن چیزی که در ایران باب شده است یعنی زمانی که میخواهیم وارد کسب و کار دیجیتال شویم اولین کاری که می کنیم این است که یک وب سایت را طراحی می-کنیم در صورتی که این همان چیزی است که مخاطبان قبل از ما دیده اند و با ما هم همان چیز را می بینند. قرار است چه وعده هایی به مردم بدهم، قرار است جایگاه افراد و جایگاه برند خود را چقدر ارتقا دهم، قرار است مردم من را با چه نامی بشناسند، قرار است در استفاده از ابزار بازاریابی دیجیتال با استفاده از وب سایت چه حال خوشی را به مردم بدهم، چقدر آنها را با خودم وفادار کنم، پاسخ چه سوال هایی را قرار است بدهم .

همانطور که پیشتر نیز گفتیم، بازاریابی دیجیتال عبارتست از به کار گیری ابزار و روشهای موجود در بستر دیجیتال و رسانههای ارتباطی جهت ترویج، تبلیغ و در یک کلام بازاریابی محصولات و خدمات ارائه شده توسط یک سازمان یا شرکت که ارزش افزودهی بسیاری زیادی را برای یک کسب و کار به همراه خواهد داشت. در این روش بازاریابی دیجیتال، صاحبان مشاغل به ازای هر کاربری که تبلیغ را میبیند و بر روی آن کلیک میکند، هزینه پرداخت خواهند کرد؛ بنابراین هزینه تبلیغات با توجه به مجموع تعداد کلیک کاربران بر روی تبلیغ تعیین میشود. حال پلتفرمهای مدیریت شبکههای اجتماعی به عنوان ابزارهای کاربردی به افراد این امکان را میدهند که زمان انتشار محتوای جدید را تعیین کنند، بازخورد کاربران در شبکههای اجتماعی را آنالیز کرده و کامنتها را به صورت بهینه مدیریت کنند.

بازاریابی دیجیتال این امکان را به شما می دهد که پیام ارزشی خود را به صورت شخصی سازی شده برای مخاطب بازار هدف خود ارسال کنید و دقیقاً چیزی را به او بگویید که همان لحظه خواسته است. حال اگر هدف شما تماس تلفنی برای ثبت سفارش باشد و بازدید کننده این کار را انجام دهد و فروشی صورت گیرد شما چرخه فروش را تکمیل و بازدید کننده را به مشتری بالفعل تبدیل کرده اید که این کار مشکلی است که بتوان بازدید کننده را مستقیما به مشتری بالفعل تبدیل کرد که اصطلاحا به آن visitor to customer conversion می گویند. این روزها دنیای بازاریابی و تبلیغات از روشهای سنتی مانند تلوزیون، بیلبوردهای تبلیغاتی، کاتالوگ و نامه به روشهای نوین و امروزی شامل اینترنت و فضای مجازی تغییر کرده است، اینگونه تبلیغات مزایای بسیاری نسبت به روشهای سنتی دارند، ارزانترند، همهگیر و در دسترس هستند، محدودیت مکانی و زمانی ندارند و در یک کلام میتوانند ارزش آفرینی بسیار زیادی برای یک کسب و کار به همراه داشته باشند. زمانی که هدف از جذب مشتری مشخص شد باید وب سایتی مناسب از جهات مختلف مانند نحوه طراحی و برنامه نویسی مطابق با این اهداف تهیه کرد.

اگر اینطور نیست، تیم طراحی سایت و مارکتینگ خودتان را دور هم جمع کنید و به دادههای وب سایت خودتان نگاه کنید، محتوا و پرسوناهای خودتان را بررسی کنید. شما می توانید در قسمت “دیجیتال مارکتینگ” همین وب سایت با این مبحث گسترده و بسیار مهم و کاربردی آشنا شوید و یادگیری خود را در این حوزه شروع و تکمیل نمایید. از آنجایی که به راهکارهای ارائه شده بر این دوره اطمینان داریم (و شخصاً آن را تجربه کرده ایم) به کاربردی بودن این دوره و نتایج آن بدون هیچ تردیدی ایمان داریم از همین رو با خیال آسوده این دوره را به صورت صد در صد گارانتی می کنیم. در این روش افراد میتوانند برای هر بخش از مشتریان، کمپین متفاوت از بخش دیگر طراحی کرده تا بسنجند که کدام کمپین موفقتر بوده و دیگری را متوقف کنند؛ در اینصورت هزینهها کاهش یافته و بازدهی به شدت افزایش مییابد. علاوه بر اینکه می توانید جای تصویر را در استوری، تغییردهید، آن را بزرگنمایی کنید و از این دست موارد، می توانید بخشی از مواردی که در بخش امکانات موجود در استوری گفته شد، به آن اضافه کنید. این تاکتیک ها می تواند برنامه ریزی و اجرای یک کمپین دیجیتال مارکتینگ موفق را به یک چشم انداز چالش برانگیز برای اکثر کارآفرینان و بخش های کوچکتر بازاریابی تبدیل کند.

شما با داشتن یک تقویم محتوایی و ذکر نام نویسندهها، ویراستارها، طراحها و مسئولان انتشار برای هر مطلب تا حد زیادی باعث شفافیت محدوده فعالیت ها شده و پایبندی تیم تان را به کارشان افزایش می دهید. حتی امتحان نمونه محصول ما باعث می شد که به عنوان محصول نمونه برای بازار رقیب انتخاب شویم. ابزارهای دیجیتالی مدیریت پروژه با استفاده از تکنولوژی باعث تسهیل نظارت و مدیریت پروژهها و رصدکردن اعضای تیم میشود. بسیاری از ابزارهایی که در بازاریابی سنتی استفاده می کنیم هزینه بر است. برای مثال ایمیل و شبکههای اجتماعی در کسری از زمان و بدون هزینه میتوانند پیام شما را به مخاطبان و مشتریان شما برسانند در حالی که چاپ یک تبلیغ و یا تبلیغ تلویزیونی هم زمان بیشتر و هم هزینه بسیار بالاتری را طلب می کنند. چگونه در اینستاگرام تبلیغ کنید. شبکههای اجتماعی قابلیت انتشار تبلیغ را دارند و به صاحبان مشاغل در رشد کسب و کار کمک شایانی میکنند. این عامل سبب میشود ترس شما از کار کردن در محیط عملی بریزد. کانتنت مارکتینگ، میتواند به عنوان مهمترین ابزار در درگیر کردن مخاطب با هویت برند شما کارساز باشد.

این متخصص با استفاده از ابزار هایی به کل تیم بازاریابی اجازه میدهد تا رفتار مشتریان خود را درک کنند و از آنجایی که بسیاری از عملیات بازاریابی شرح داده شده در بالا بطور جداگانه از هم انجام میشوند، مهم این است که فردی باشد تا بتواند عملکرد کمپین ها را پیگیری کند، با استفاده از ابزار هایی مثل گوگل آنالیتیکس و تحلیل های Heat Map . و از نظر گوگل یکی از جدیدترین و معتبرترین الگوریتم های بازاریابی دیجیتال است معرفی می شود. یکی از قدیمیترین و بهترین انواع بازاریابی دیجیتال، ایمیل مارتینگ است که نرخ بازگشت سرمایه بسیار خوبی دارد و هر سال نسبت به سال قبل با رشد حدود 4 درصدی مواجه میشود.

در بازاریابی ایران دو واژه را به خوبی می شناسیم: مشتریان بالقوه و مشتریان بالفعل. برای شناخت درست و آشنایی با عملکرد دیجیتال مارکتینگ، باید واژه ی مارکتینگ را به خوبی بشناسیم. بسیاری از مشتریان با خواندن کاتالوگ، صبحت کردن با فروشنده، دیدن ظاهر محصول، صحبت با پشتیبان از محصول ما شناخت پیدا می کردند. از آن زمان تا به امروز مدل بازاریابی آیدا برای تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان واقعی در بازاریابی استفاده شده است. یکی از محاسن بزرگ بازاریابی دیجیتال امکان این است که شما در عین واحد و در یک زمان چندین برنامه واحد بازاریابی برای جامعه مخاطبان هدف خود داشته باشیم.در بازاریابی دیجیتال به صورت کامل می توانیم از تستینگ ها استفاده کنیم. از پلتفرمهای انتشار رپورتاژ آگهی، میتوان به تریبون اشاره کرد که امکان نمایش محتوا در سایتهای پربازدید را به افراد میدهد. همچنین در بازاریابی دیجیتال، شما امکان انتخاب مخاطبین هدف خود (مثلا تفکیک سن، جنسیت، علایق و…) را خواهید داشت و میتوانید دقیقا مخاطبین مورد نظر خود را هدف قرار دهید و بدین ترتیب علاوه بر کاهش هزینهها تاثیر کمپین تبلیغاتی خود را نیز افزایش دهید، ضمنا از آنجایی که کل این فرایند به صورت آنلاین مدیریت میشود شما به راحتی میتوانید پارامترهای مختلف را بررسی و با توجه به آنها برای بهبود بازاریابی خود برنامهریزی کرده و تصمیم گیری کنید.

همه ما از ابزارهای بازاریابی دیجیتال، شبکه های اجتماعی را می شناسیم که معروفترین آن ها تلگرام و اینستاگرام است و شما لزوماً نیازی نیست که از همه ترندها استفاده بکنیم. چت باکس آنلاین یکی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ بهشمار میآید که امروزه در بسیاری از سایتها مشاهده میشود. یکی از مهمترین اطلاعاتی که از مراجعهکنندگان به وبسایت میتوان دریافت نمود، آدرس ایمیل آنهاست. پوش نوتیفیکیشن به کاربران ارسال شده و آنها را به وبسایت یا اپلیکیشن مورد نظر باز میگرداند. پوش نوتیفیکیشن در واقع پیامی مشابه پیام کوتاه است که میتواند شامل متن کوتاه، تیتر و تصویر باشد. از پلتفرمهای ارسال پوش نوتیفیکیشن، میتوان به نجوا اشاره کرد که استفاده از آن برای نوتیفکیشن تبلیغاتی سبب افزایش نرخ بازگشت کاربران، افزایش میزان فروش، افزایش بازدید و ترافیک سایت میشود. اغلب افرادی که کمپین تبلیغاتی آنلاین برای کسب و کار خود ایجاد میکنند، باید با استفاده از پلتفرمهای داخلی و خارجی به آنالیز و تحلیل داده کمپین اقدام کرده تا بتوانند بازدهی کمپین را افزایش دهند. بدین ترتیب آنها میتوانستند قبل از خرید خودرو کاملا آن را بررسی کرده و با اطلاعات کافی نسبت به خرید خود تصمیمگیری کنند، در حالی که چنین قابلیتی در تبلیغات سنتی وجود نداشت، اینگونه بود که اولین نمونههای دیجیتال مارکتینگ در دنیای امروزی ما شکل گرفت.

در حال حاضر ابزارهای دیجیتال مارکتینگ متعددی برای بهینه سازی موتور جستجو وجود دارند که از مهمترین آنها، میتوان به MOZ، SEMrush و الکسا اشاره کرد. این شما هستید که با تحقیق روی بازار هدف، روش بازاریابی و ابزارهای آن (مانند نرم افزار CRM) را انتخاب میکنید. حال اگرچه بازاریابی دیجیتال هم مانند بازاریابی سنتی برای هدف یکسانی انجام میشود که آن هدف جلب مشتری و تصویرسازی تجاری برند است اما با یکدیگر تفاوتهایی دارند. بازاریابی یک به یک میتواند در شرکتهایی مانند بانکها، فروشگاههای زنجیرهای خرده فروشی، شرکتهای ارائهدهنده اینترنت خانگی و همراه و سایر موارد مفید باشد. بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ زیر مجموعهای از مدیریت بازاریابی و مدیریت تبلیغات است که با توسعه فناوری اطلاعات، افزایش متوسط زمان آنلاین بودن کاربران، گسترش تلفن همراه هوشمند و افزایش ضریب نفوذ اینترنت به عنوان دانش و تخصص مورد توجه قرار گرفته است.

از آنجایی که امروزه اینترنت در دسترس همگان قرار داشته و تقریبا اکثر اقشار جامعه در آن حضور دارند، بنابراین برند، خدمات و محصولات شما در معرض دید تمام این افراد خواهد بود، ضمن اینکه به دلیل ماهیت بستر دیجیتال شما هیچگونه محدودیت مکانی و زمانی نخواهید داشت، و مشتریان شما در هر ساعتی از شبانه روز و فارغ از شرایط و موقعیت جغرافیایی خود میتوانند تنها با یک کلیک خدمات شما را خریداری کرده یا از شما مشاوره بگیرند و این یعنی افزایش فوقالعادهی نرخ تبدیل (Conversion Rate) برای یک سازمان. امروزه ما در یک حیاط خلوت قرار گرفته ایم که برندهای متعدد ما را محاصره کرده اند ما به راحت ترین شیوه ممکن می توانیم در مورد این برندها اطلاعات پیدا کنیم و حتی گاهی مخاطبان بازار هدف و یا شنوندگان کسب و کار قبل از آن که شما به اطلاعات رقبا دست پیدا کنید، آن ها با یک کلیک و چند سرچ ساده به اطلاعاتی از رقبا و انواع محصولات آن ها دسترسی می یابند. به خاطر داشته باشید که در مدل کسب درآمد آنلاین بازاریابی وابسته، هیچ محدودیتی وجود نداشته و شما میتوانید با چند برنامه افیلیت مارکتینگ، برای افزایش درآمد به صورت همزمان استفاده کنید.

در اواسط دههی 1980 میلادی SoftAd Group متد تبلیغاتی جدیدی را برای چندین شرکت خودرو سازی به کار گرفت، آنها فلاپی دیسک را جایگزین مجلات و بروشورهای تبلیغاتی کردند، به این صورت که مشتریان میتوانستد در قالب انیمیشن و تصاویر متحرک امکانات و قابلیتهای خودرو را ببینند و همچنین به صورت مجازی با آن خودرو رانندگی کنند. بازاریابی و استراتژیهای تبلیغاتی آنلاین با استفاده از روشها و ابزارهای موثر زمینه ایجاد انگیزه و جذب مخاطب به برند را برای صاحبان مشاغل فراهم کردهاند. از ابزارهای بازاریابی دیجیتال ایرانی، متریکس بهحساب میآید که به عنوان ابزار تحلیلگر شخص ثالث، نتایج کمپینهای تبلیغاتی کانالها و شبکهها را به صورت گزارشهای شفاف و قابل فهم به تبلیغکنندگان ارائه میدهد. امروزه کاربران بیشماری در شبکههای اجتماعی مختلف حضور فعال دارند و صاحبان مشاغل، میتوانند با حضور در این شبکهها به افزایش درآمد کسب و کار خود کمک کنند. جایگاه برند شما در ذهن خریدار، یعنی ارتباطی که خریدار با محصول شما دارد و رتبه ای که شما در ذهن آن در مورد ارگونومی کسب و کار با آن برقرار کرده اید. با حضور دیجیتال در زندگی ما روش خرید و نوع مصرف تغییر کرده و دیگر رابطه ها خطی نیست. دیر یا زود یخهای زندگی سنتی میشکند و مجبور خواهیم شد تا در دنیای جدید و عجیب به نام اینترنت زندگیمان را ادامه دهیم.

امروز باید کاری کنیم که مردم ما را پیدا کنند یعنی مردم متوجه شوند که به وسیله ما چه ارزش هایی به ارزش های زندگی آن-ها اضافه خواهد شد. در ادامه به شما میگویم که طرح بازاریابی چیست؟ حال که با مزایای دیجیتال مارکتینگ آشنا شدیم بد نیست کمی هم در خصوص معایب و مشکلات این حوزه صحبت کنیم، هرچند که این نوع بازاریابی نسبت به روشها سنتی مزایای بسیار زیادی دارد اما در هرحال همانند هر موضوع دیگری دارای معایبی نیز هست که در ادامه به بررسی آنها میپردازیم. باشد، در ادامه با همیار آی تی همراه باشید تا به طور کامل با دیجیتال مارکتینگ و تکنیکهای نوین آن آشنا شویم. در این مقاله قصد داریم در ابتدا کمی با مفهوم دیجیتال مارکتینگ آشنا شده و سپس به بررسی مزایا و معایب این شیوهی بازاریابی بپردازیم و در نهایت تکنیکهای مختلف دیجیتال مارکتینگ را با هم بررسی کنیم، برای شروع بیایید در ابتدا کمی بیشتر با تاریخچهی این موضوع آشنا شویم.