معرفی بهترین ابزارهای بررسی بکلینکها و لینکسازی سایت
Content Explorer یک پایگاه داده قابل جستجو با بیش از 9 میلیارد صفحه است. حالا به چه درد میخورد؟ بگذارید با یک مثال توضیح بدهیم.
Bulk A nalyticsa: این بخش هم برای مقایسه سایت شما با رقباست و فرصتهای لینکسازی را به شما نشان میدهد.
ابزار بررسی بکلینک Ahrefs
به لینکی که در یک وبسایت برای وبسایتی دیگر ایجاد شده است، بکلینک میگویند. بکلینکها با نام لینکهای ورودی نیز شناخته میشوند. بگذارید مثال از دنیای واقعی برایتان بزنم؛ وقتی مغازه A پوستر مغازهی B را بر شیشه خود چسبانده، انگار یک بکلینک برای مغازهی B ایجاد کرده است. بکلینکها با توجه به نوع و کیفیتشان در سئو سایت شما تاثیر زیادی دارند مهم هستند. در بخش بعدی بیشتر در این باره صحبت کردهایم.
ویژگی Link Building Tool سازوکار جالبی دارد. تمامی فرصتهای لینکسازی را برای شما لیست میکند و به آنها از یک تا پنج امتیاز میدهد. قابلیت جالبی که این ویژگی دارد نحوه برقراری ارتباط است. شما میتوانید بهطور مستقیم از پلتفرم با وبسایتهایی که در آن لیست وجود دارد، ارتباط برقرار کنید.
سخن آخر؛ بهترین ابزار بررسی لینک کدام است؟
علاوه بر این امکانات شما قابلیت بررسی بکلینکهای رقبا را هم دارید. در واقع میتوانید پروفایلهایی برای تحقیق بکلینکها ایجاد کنید و آنها را با یکدیگر مقایسه کنید؛ همچنین این قابلیت فراهم شده که شما بتوانید لیستهای بکلینک ایجاد کنید و برای آنها هدف تعیین کنید. شما میتوانید این لیستها را رصد و آنالیز کنید تا به اهدافتان برسید.
حتما بخوانید: چگونه در اینستاگرام کامنت بیشتری دریافت کنیم؟
Inbound links: این بخش به طور جزئیتر میتوانید لیست لینکها را بر اساس نوع، منبع و وضعیتشان فیلتر کنید.
احتمالا SEMrush رابهعنوان یک ابزار تحقیق کلمات کلیدی میشناسید چون میتوانید با آن میلیونها کلمه کلیدی را کشف کنید؛ اما این ابزار به شما قابلیتهای زیادی ارائه میدهد که بخشی از آنها مربوط به لسنکسازی و رصد لینکهاست. SEMrush هم امکانات ابزار MOZ pro را تا حدی دارد. بهطور دقیقتر شما میتوانید با استفاده از SEMrush فرآیند لینکسازی هر دامنهای را رصد کنید؛ همچنین آمارهایی مانند بکلینکهای جدید و بکلینکهای از دسته رفته را هم میتوانید دریافت کنید.
شما باید به دنبال بکلینکهای با کیفیت باشید چون یک بکلینک با کیفیت بهتر از ۱۰۰۰ بکلینک نا معتبر است. برای جلوگیری از افت رتبه خود باید بکلینکهای مخرب را بررسی و Disavow کنید. در ادامه چند ابزار را به شما معرفی میکنم که با استفاده از آنها میتوانید بکلینکهای وبسایتتان را بررسی کنید.
SEMrush ادعا میکند که سریعترین ابزار بررسی لینک است و تا کنون توانسته بیش از ۴۳ تریلیون لینک را پیدا کند. این ابزار برای آنالیز رقبا هم امکانات زیادی دارد. برای مثال شما میتوانید چند وبسایت را با یکدیگر مقایسه کنید یا کیفیت بکلینکها را بررسی کنید. علاوه بر اینها، SEMrush نوع بکلینکها را هم تشخیص میدهد و به شما گزارش میکند.
منبع: در بخشهایی از این مقاله از دیتای سایت بکلینکو استفاده شده است.
Ahrefs کار خود را با یک ابزار بررسی لینک آغاز کرد و بهمرور زمان ویژگیهای جدیدی را برای سئو توسعه داد. برای مثال ابزار تحقیق کلمات کلیدی یکی از این ویژگیها بود. Ahrefs هم مانند ابزارهای قبلی هر دامنهای را بررسی میکند و مواردی مانند تعداد بکلینکها، تعداد Referring Domains، اعتبار دامنه و امتیاز Ahrefs را گزارش میدهد. این ابزار دارای امکانات مختلف مانیتورینگ و آنالیز است که دیتاها را بهصورت نمودار به شما گزارش میدهند.
حتما بخوانید: راهنمای کامل برچسب ها: چگونه سایت خود را به گند نکشیم؟
MOZ اولین ابزار بررسی لینک بود ولی آیا اولین بودن کافی است؟ بیایید ابزار بعدی را بررسی کنیم.
ابزار بررسی بکلینک SEMrush
یکی از بهترین ویژگیهای مهم ahref که برای لینکسازی خیلی کمتان میکند، Best By Links است. شما با استفاده از این ویژگی میتوانید یک وبسایت را بررسی کنید و صفحاتی که بیشترین بکلینک را دریافت کردهاند را مشاهده کنید. این ابزار چگونه کمک میکند؟
این ویژگی به شما این امکان را میدهد که دامنه خود و حداکثر پنج رقیبتان را وارد کنید. بعد از وارد کردن دامنهها، بکلینکهای رقبا را بررسی میکند و سایتهایی را که به رقبا لینک دادند و به وبسایت شما لینک ندادهاند را لیست میکند. این چگونه به لینکسازی شما کمک میکند؟ ساده است، تمامی وبسایتهای لیست شده فرصتی برای لینکسازی شما هستند. فرض وبسایت رقبا چیزی حدود ۱۰۰ هزار بکلینک دارد، چگونه میخواهید تمامی آنها را بررسی کنید و فرصتهای لینکسازی را کشف کنید؟
ویژگی Best By Links در Ahrefs
همانطور که گفتیم مفهوم بکلینک از نظر این سه ابزار متفاوت است. بههمین دلیل تفاوت آمار بکلینکهای پیدا شده توسط SEMrush و MOZ pro بسیار متفاوت است؛ اما Referring Domains مفهوم مشخصی میان ابزارها دارد، به همین دلیل میزان مناسبی برای مقایسه آنها است. طبق نتایج، MOZ بهتر از 2 ابزار دیگر عمل کرده است.
وبسایت Canva.com
ابزار
ابزار تعداد بکلینکها
تعداد Referring Domains
MOZ pro
۵.۵ میلیون
۹۰ هزار
Ahrefs
۴.۵۳ میلیون
۶۹.۷ هزار
SEMrush
۷.۷ میلیون
۶۸.۲ هزار
ما در دوره سئو خارجی و لینکسازی نوین علاوه بر آموزش بهینهسازی خارجی و روشهای مختلف لینکسازی، دو ابزار مهم MOZ و SEMRUSH را هم کامل آموزش دادهایم. همین حالا وارد صفحه دوره آموزش سئو خارجی نوین شوید و سرفصلها را بررسی کنید و برای رشد سایتتان حتماً در این دوره شرکت کنید.
کدام ابزار بیشترین بکلینک را پیدا میکند؟
راستی اگر دنبال اطلاعات پایه درباره سئو هستید مقاله «سئو چیست» اینجاست و در ادامه اگر دنبال آموزشهای کامل و حرفهای میگردید میتوانید در صفحه «آموزشهای رایگان سئو» پیدا کنید.
چرا بکلینکها مهم هستند؟
بیاید دوباره یک مثال از زندگی واقعی را بررسی کنیم؛ فرض کنید شما میخواهید یک ماشین بخرید. پنج نفر به شما توصیه میکنند پژو پارس بخرید و یک نفر میگوید که سمند ماشین بهتری است. قاعدتا احتمال اینکه پژو پارس بخرید بیشتر است. موتورهای جستجو هم همین کار را میکنند؛ به صفحهای که بیشتر توصیه میشود بیشتر اهمیت میدهند.
آیا بکلینکها در رتبهبندی سئو تاثیر دارند؟
+ خب واسه اونم ابزار هست؛ میتونیم باهاش وبسایتهایی که بهمون لینک میدن رو پیدا کنیم.
فرض کنید شما میخواهید سایتهایی را که احتمال دارد به پست وبلاگ شما با عنوان «بهترین دورههای تعمیرات موبایل در سال 2023» را میخوانند. حالا شما از طریق Content Explorer میتوانید به راحتی صفحاتی را پیدا کنید که نیاز به آپدیت شدن دارند و میتوانند به جای منابع قدیمی به سایت شما لینک بدهند. مثلاً:
در قسمت سرچ، عبارت «بهترین دورههای تعمیرات موبایل» را وارد کنید
فیلتر را برای صفحات منتشر شده قبل از 2018 قرار دهید
از طریق فیلتر، صفحاتی که بیش از 10 تا بک لینک دارند را جدا کنید
اکنون صفحاتی مشابه با صفحه خود میبینید که زیاد بک لینک گرفتهاند ولی از سال 2017 به روز نشدهاند
جواب دادن به این سوال کار سختی است. ما در مقاله تلاش کردیم درباره بکلینک و ابزارهای بررسی آن صحبت کنیم. سه ابزار بررسی بکلینک را معرفی کردیم و ویژگیهای مهم آنها را با شما به اشتراک گذاشتیم؛ اما انتخاب بهترین ابزار بررسی لینک به عهده شماست؛ زیرا علاوه بر دلایل فنی، دلایل زیادی وجود دارد که باعث میشود شما ترجیح دهید از یک ابزار استفاده کنید. در بخش نظرات به ما بگویید که بهنظرتان کدام ابزار بهترین است؟
اگر میخواهید اطلاعاتی بیشتری درمورد بکلینکها بخوانید که چه انواعی دارند؟ میشود بکلینک خرید یا نه؟ و با چه روشهایی میشود بک لینک گرفت به صفحه «آموزش لینکسازی اصولی» ما سر بزنید.
چگونه بکلینکها را رصد کنیم؟
برای رسیدن به جواب این سوال سایت بک لینکو یک تست انجام داده است؛ سایت خودش و سایت Canva را به سه ابزار معرفی شده داده تا ببیند هر ابزار چه تعداد بک لینک و دامنه لینکدهنده برای سایتها پیدا میکند.
Backlink Gap: برای مقایسه لینکها خود با رقبا و پیدا کردن فرصتهای لینکسازی از این قسمت استفاده کنید. برای این کار دامنه خود و حداکثر چهار تا رقیب را وارد کنید و گزینه «Find prospects» را بزنید؛ دامنههایی را نشان میدهد که رقبای شما از آنها لینک گرفتهاند و شما میتوانید از این فرصتها برای سایتتان استفاده کنید.
Top Pages: اگر میخواهید ببینید کدام یک از صفحات سایت شما بیشترین بک لینک را گرفتهاند، بخش top page را ببینید. که در سایتتان بیشترین اعتبار از طریق لینک را دریافت کردهاند.
همانطور بر اساس نتایج جدولها مشخص است، ابزار MOZ pro تعداد Referring Domain بیشتری را پیدا کرده است. در هر دو وبسایت برنده رقابت MOZ pro بود.
سرعت ابزار در پیدا کردن لینکها چقدر است؟
خوشبختانه ابزارهای زیادی برای سئو وجود دارد. ابزار بررسی بکلینکها یکی از این موارد است. شما با استفاده از این ابزارها میتوانید بکلینکهای وبسایتتان را بررسی کنید.
ابزار بررسی بکلینک Moz Pro
میتوانید به راحتی بک لینکهای آن صفحات را از Site Explorer دانلود کنید، سپس با سایتهای لینک دهنده تماس بگیرید و پیشنهاد بدهید که بجای آن لیست قدیمی به پست جدید شما لینک بدهند.
حالا میخواهیم ببینیم کدام ابزار در پیدا کردن بکلینکها سریعتر عمل میکند. برای پاسخ دادن به این سوال سایت بک لینکو یک تست انجام داده است. او در یک صفحه آزمایشی از یک سایت، به 2 سایت بک لینک داده است تا ببیند هر ابزار چقدر زمان میبرد تا لینک جدید را پیدا و محاسبه کند. نتایج سرعت کشف بکلینکهای جدید بهصورت زیر است.
ابزار
زمان کشف بکلینک
MOZ pro
۱ روز
Ahrefs
۴ روز
SEMrush
۱۸ روز
Link Interest: در این قسمت به شما نشان میدهد که کدام سایتها به رقبا لینک دادهاند ولی به شما نه! در واقع شما به فرصتهای لینکسازی خود را پیدا میکنید.
یکی از الگوریتمهای مهم گوگل PageRank است که بر اساس بکلینکهای وبسایت عمل میکند.
Backlink Audit: این بخش وضعیت برای حسابرسی بک لینکهاست. به حساب بک لینکهایتان برسید، قبل از اینکه بک لینکهای بد به حساب سایت شما برسند 🙂
-من اول باید لینکسازی کنم، بعد به بررسیش برسه!
نتایج سایت backlinko.com در سه ابزار بررسی لینک اینطور نشان داده شده است:
وبسایت Backlinko.com
ابزار
تعداد بکلینکها
تعداد Referring Domains
MOZ pro
۱۷۱.۲ هزار
۱۸ هزار
Ahrefs
۱۷۲ هزار
۱۵.۱ هزار
SEMrush
612 هزار
15.6 هزار
نکته: برای این تجزیه و تحلیل تعداد دامنههای لینک دهنده را مقایسه میکنیم نه تعداد کل بک لینکها. چون که هر ابزار یکجور بک لینکها را حساب میکند و تعریف متفاوتی از بکلینک دارد. بنابراین مقایسه دامنه های لینکدهنده منطقیتر است.
Ahrefs نوفالو یا فالو بودن لینکها را مشخص میکند و میزان ترافیک آنها را هم گزارش میدهد. یعنی امکاناتش تقریباً شبیه 2 ابزار قبلی است اما به گفته خودش یک ویژگی منحصر به فرد دارد: content explore
در تصویر زیر بخش link explorer را در ابزار MOZ pro میبینید. بیایید خیلی خلاصه مهمترین بخشها را با هم مرور کنیم و ببینیم چه گزارشی به ما میدهد.
بکلینکها اساسا در سئو مهم هستند؛ لینکی که یک وبسایت به وبسایت دیگری میدهد، مانند یک رای اعتماد است. یعنی اینقدر این سایت خوب است که من آن را به بقیه هم معرفی کردهام. تعداد بیشتری از این لینکها به یک صفحه یا سایت باعث میشود موتورهای جستجو درک کنند که محتوای آن صفحه با ارزش است. این بدان معنی است که آن صفحه میتواند در نتایج اولیه SERP ظاهر شود.
همانطور که دیدیم ابزارهای بررسی لینک، علاوه بر قابلیت رصد بکلینکها، این ابزارها امکانات دیگری را هم در اختیار شما میگذارند که به طور خلاصه توضیح دادیم. در این بخش امکاناتی را که در لینکسازی به شما کمک میکنند را به طور جداگانه توضیج میدهیم.
حتما بخوانید: معرفی 4 درگاه پرداخت برای فروشگاههای اینستاگرامی
ویژگی Link Intersect در MOZ Pro
+ داداش یه ابزار پیدا کردم بریم بکلینکها رو بررسی کنیم، عشق کنیمااا!
خب همانطور که مشاهده میکنید در این رقابت هم MOZ pro برنده شد. MOZ pro بیشترین سرعت را در کشف بکلینکهای جدید دارد.
ابزارهای رصد بکلینک چگونه به لینکسازی شما کمک میکنند؟
Discovered and Lost: در این قسمت میتوانید لینکهای حذف شده، شکسته و کسانی که جدید به شما لینک دادهاند را ببینید
Overview: در این قسمت دامنه خود را وارد میکنید و یک گزارش شسته رفته جمع و جور دریافت میکنید؛ اطلاعاتی مثل اعتبار دامنه، تعداد بک لینکها، تعداد دامنهها، صفحاتی که در سایتتان بیشترین اعتبار را دارند و همه هم به صورت لیست قابل دریافت هستند.
MOZ pro یک ابزار همه کاره سئو است و امکانات زیادی را در اختیار شما میگذارد. برای مثال شما میتوانید لیستی از لینکهای ورودی یا همان بکلینکها داشته باشید و انکرتکستها و کیفیت بکلینکها را بررسی کنید؛ منظور از کیفیت بکلینکها همان امتیاز اسپم وبسایتها است.
قطعاً بله. بکلینکها باعث میشود که صفحات و وبسایت شما معتبر شناخته شوند و سایتتان در نتایج جستجو رتبههای بهتری کسب کند. البته باید دقت کنید که کیفیت و کمیت بکلینکها هم قابل توجه هستند. هر بکلینکی خوب نیست؛ حتی ممکن است برخی بکلینکها باعث افت وبسایت شما هم شوند. وبسایتهایی که به وبسایت شما لینک میدهند هم باید اعتبار خوبی پیش موتورهای جستجو داشته باشند. اینجاست که یک ابزار بررسی لینکها حسابی به کار میآید.
بکلینکها همیشه یکی از مهمترین رکنهای حوزه سئو بودهاند. بررسی و پیدا کردن فرصتهای لینکسازی برخی از فعالیتهای این موضوع در سئو هستند. در این مقاله قصد داریم کمی درباره بکلینکها صحبت کنیم و سپس ابزارهایی برای راحتتر کردن فعالیتهای بکلینکی به شما معرفی کنیم. تا انتهای مقاله همراه ما باشید.
بکلینک چیست؟
آمار بکلینکهایی که ابزارها پیدا میکنند با یکدیگر متفاوت است. این ابزارها بهطور دقیق و کامل نمیتوانند بکلینکها را کشف و لیست کنند بنابراین هر ابزاری که بیشترین بکلینک را پیدا کند، احتمالا کارکرد دقیقتری دارد؛ زیرا بکلینکی را جا نینداخته است.
Anchor Text: این قسمت به شما نشان میدهد که سایتها با چه کلمات یا عیباراتی شما را معرفی کردهاند و به سایت شما لینک دادهاند. میتوانید بفهمبد دامنههایی که از یک عبارت خاص استفاده کردهاند، کدامند.
Backlink Analytics: این قسمت یک آنالیتیکس کامل برای لینکهای شماست. تعداد بک لینکها، دامنهها، ترافیک ورودی، بکلینکهای جدید، انکرتکستها، نوع بک لینک، فالو یا نوفالو بودن و اطلاعات کاملی که در این قسمت میبینید، واقعاً شما را شگفت زده میکند.
ممیزی بکلینک به شما لینکهای مشکوکی که ممکن است بر رتبهبندی شما تاثیر منفی بگذارند، نشان میدهد. همه اطلاعات مربوط به این لینکها را میتوانید در این بخش ببینید و گزارش آن را دریافت کنید.
Moz Pro اولین ابزاری بود که به هرکس این قابلیت را میداد تا بکلینکهای وبسایت خود را بررسی کند. این ابزار فراز و نشیبهای زیادی تا کنون داشته است؛ اما درست از زمانی که تصمیم گرفت بر ابزارهای سئو تمرکز کند، توانست راهی را که به موقعیت الان منجر شده است را طی کند.
Spam Score: با توجه به لینکهایی که گرفتید، MOZ به شما میگوید که امیتز اسپم شما چقدر است. این امتیاز دقیق نیست ولی به طور کلی میتوانید بفهمید که وضعیت لینکسازی سایتتان از لحاظ قانونی چطور است.
شما میتوانید وبسایتهای رقبا را آنالیز و محتواهایی را که بیشترین بکلینک را دارند پیدا کنید. سپس با همان موضوع در وبسایت خود یک محتوا تولید کنید. این کار میتوانید باعث دریافت بکلینکهای زیادی برای آن محتوا و وبسایت شما شود.
ویژگی Link Building Tool در SEMrush
Compare Link Profiles: اینجا میتوانید پروفایل لینکهای خود و رقبایتان را مقایسه کنید و ببینید که از لحاظ تعداد بک لینکها، اعتبار دامنه، امتیاز اسپم نسیبت به رقیب در چه وضعیتی هستید.