مارکتینگ یا مدیریت بازاریابی چیست

ارزش توانایی توسعه یک برند و بازاریابی درست آن دست خوش تغییراتی شد و تاریخچه بازاریابی وارد دوره جدیدی سایت fieldmarketing شد. در این دوره که به شکل حضوری و یا آنلاین برگزار می شود مناسب افراد مبتدی در حوزه تبلیغات و بازاریابی اینترنتی است. هنر بازاریابی آنلاین پیدا کردن استراتژی های مناسبی است که بازار هدف شما را مورد توجه قرار داده و فروش بیشتری را برایتان به ارمغان می آورد؛ علم بازاریابی آنلاین شامل تحقیق کردن، تجزیه و تحلیل کردن است که منجر به انتخاب استراتژی های مناسب آنلاین و همچنین سنجش میزان موفقیت این استراتژی ها می شود. درست است که SEO بخشی از دیجیتال مارکتینگ است، اما آنقدر برای قرار گرفتن در رتبههای اول اهمیت دارد که گاهی شرکتها از چند کارشناس سئو بهره میبرند. سئو مخفف کلمه Search Engine Optimization است، یعنی ما صفحه ای از وب سایتمان را برای موتورهای جستجو بهینه می کنیم. دو نمونه از رایج ترین پلتفرم های تبلیغات کلیکی گوگل و Bing Ads می باشد.

برخلاف بازاریابی انبوه که بهطور مؤثر از مخاطبان محلی با استفاده از رادیو، روزنامهها و رسانههای چاپی بهره میبرد، بازاریابی اینترنتی به شرکتها اجازه میدهد که رابطه شخصی خود را با مصرفکنندگان خود از سراسر جهان برقرار کنند. بازاریاب شبکههای اجتماعی (Social Media Marketer) آن شرکت، مطالب وبلاگ را از طریق پستهای تبلیغاتی (پرداخت پولی) و پستهای عادی (Organic) در حسابکاری رسانههای اجتماعی آن کسبوکار رواج میدهد. ، ویدئویی تبلیغاتی تهیه میشود. بازاریابی دیجیتال به خودی خود شامل مهارتهایی شامل محتوا، گوگل ادز، سئو و بسیاری شغلهای دیگر میشود. به طور کلی به مجموع فعالیتهایی که تحت عنوان سئو و تبلیغات کلیکی انجام میشود، SEM گفته میشود. بازاریابی موبایلی در واقع نوعی ابزار دیجیتال مارکتینگ است که در آن از طریق روشهای زیر تلاش میشود یک کسب و کار به اهداف بازاریابی خود دست پیدا کند. برای مثال یک بازاریاب محتوایی (Content Marketer) میتواند چندین پست وبلاگ که از یک کتاب الکترونیکی جدید الهام گرفته است تولید کند تا Lead Generation (ایجاد سرنخ برای دسترسی به مشتری بالقوه) داشته باشد. فراموش نکنید که شما در این مسیر به سرنخ یا Lead واقعی نیاز دارید، بنابراین هر آدرس ایمیل میتواند برای شما به منزله یک مشتری ۱۰۰ درصدی باشد. ارسال Push Notification به کاربران: این نوتیفیکیشنها میتواند از طریق اپ شما و برای مشتریان فعلی ارسال شود یا میتوانید با مجموعههایی که این کار را انجام میدهند همکاری کنید تا در برخی اپهای پُرکاربر و پُرمخاطب، برای تبلیغ کالا و خدمات شما پوش بروند.

پس اگر قرار است بهصورت حرفهای بازاریابی را یاد بگیرید و یا از بازاریابی استفاده کنید بهتر است از اصول آن استفاده کنید. وبسایت، یک کسب و کار آنلاین، تبلیغات دیجیتال، ایمیل مارکتینگ، فروش آنلاین و غیره، همگی طیفهایی هستند که زیر چتر دیجیتال مارکتینگ قرار دارند. برای نوشتن یک استراتژی دقیق و شفاف باید تجزیه و تحلیل بسیار دقیقی از دادهها، وضعیت بازار، عملکرد رقبا و رفتار مشتری داشته باشید. شما میتوانید با بهرهگیری از بازاریابی اینترنتی و دیجیتال مارکتینگ و استفاده از وب سایت، ایمیل، شبکههای اجتماعی، اپلیکیشن های موبایل، دیگر وب سایت های موجود در بستر اینترنت و روشهای متنوع دیگر، محصولات و خدمات خود را به کاربران اینترنتی در سراسر دنیا معرفی کنید و آنها را نسبت به خرید و استفاده از آنها ترغیب کنید. با وجود این که تصاویر نقش مهمی در جلب نظر کاربران دارند، توضیحات تصاویر نیز باید بتوانند کاربران را تشویق کنند.

نقش دیجیتال مارکتینگ در یک شرکت چیست؟ بر اساس این مفهوم، همه جنبههای عملیات شرکت با هدف برآوردن خواستههای مشتریان انجام میشود. احتمالاً تأکید میشود که هنگام سلام و احوالپرسی باید دست طرف مقابل را محکم فشار دهد و حالت بدنش را مدام به شکلی تغییر دهد که شبیه حالت بدن مشتری باشد. مثلاً کسی که بازار اربیل را می شناسد. اگر شما محتوای تازه و مرتبط را در صفحه خود قرار دهید، مطمئنا کاربران برای دیدن مطالب و پست های جالب تر به صفحه شما باز می گردند. زمانی که محصولی در رادار تبلیغات قرار گیرد شانس فروش بیشتری بهدست میآورد. ورود افراد ناشایست به این حرفه که خود را بازاریاب میدانند در صورتی که تاثیر مثبتی در فروش محصولات ندارند. سالهای زیادی است که The Motley Fool گزارشهای مربوط به سرمایهگذاریهایش را با جامعه به اشتراک میگذارد. با استفاده از بازاریابی درونگرا میتوانید کاربران خود را به مشتریان وفادار و همیشگی تبدیل کنید. اگر سایتی بهینه داشته باشید، موتورهای جستجو راحتتر سایت شما را میخزند یا به عبارتی Crawl میکنند و در نتیجه راحتتر نیز میتوانند کاربران را به سایت شما هدایت کنند.

کسبوکارها از طریق کانالهای دیجیتالی مانند موتورهای جستجوگر، رسانههای اجتماعی، ایمیل و وبسایت با مشتریان مشخص و موثر خود در ارتباط هستند. حضور در شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام تنها بخش کوچکی از بازاریابی دیجیتال است. این نوع بازاریابی شامل انواع روشها و به کارگیری سیستم عاملهایی مانند انواع وب سایتها، ایمیل، رسانههای اجتماعی و تبلیغات آنلاین و سایر ابزارهای دیجیتال برای برقراری ارتباط با مشتریان است. شما با آمیزه بازاریابی میتوانید به 4 سوال: نوع و چگونگی محصول، میزان قیمت، مکان عرضه محصول و چگونگی تبلیغات محصول پاسخ دهید. مارکتینگ یا بازاریابی همیشه با مشتریان در مکان و زمان درستی در ارتباط باشد. سایت های نشانه گذاری آنلاینی وجود دارند که مردم می توانند از آنها برای بوکمارک کردن مکان ها در سایتی که دوست دارند استفاده کنند. همچنین می توان گفت: هر چیزی که پایه و اساس دیجیتال دارد، می تواند بازاریابی دیجیتالی محسوب شود. البته نباید فراموش کرد که این طرح تمام اهداف و راهبردهای سازمان را دربر نمیگیرد… به عبارتی این استراتژی مدرک و سندی است که جزئیات مشخصی از فعالیت های بازاریابی کسب و کار را شرح می دهد و حاوی جدول زمانی برای اجرای طرح های مختلف بازاریابی است.

به این ترتیب سایت یا محتوای شما از سوی موتورهای جستجو ارزشمند محسوب شده و در صفحه نتایج جستجوی به نمایش در می آید. اما این تنها توضیحات کوتاهی بود و در مقاله بازاریابی موتورهای جستجو یا SEM به طور کامل به این مقوله پرداخته خواهد شد. کسب و کارها تلاش میکنند کاربر را درگیر کنند، اما فراموش نکنید که اگر نتوانید در ۱۰ ثانیه اول مخاطب را مجذوب کنید، احتمال دیدن ویدئوی شما تا پایان، به شدت کاهش پیدا میکند. هرچه الگوریتم های گوگل تغییر میکنند و آپدیت های متفاوتی روی آنها صورت میگیرد، در هیچ کدام از آنها نقش محتوا کمرنگ نمیشود و اتفاقاً گوگل هر دوره اهمیت بیشتری به آن می دهد. از طرفی در صفحه دوره به صورت واضح بیان شده است که این دوره کاملا عملی و پروژه محور است و در کنار دوره ۹ کتاب کاملا تخصصی به شما داده میشود. ویدئوی شما در میانه بازی نمایش داده میشود و مخاطب برای رفتن به مرحله بعد چارهای جز دیدن آن ندارد. نتیجه این امر بالا رفتن Impression و نرخ کلیک (CTR) سایت شما است.

در نتیجه اگر خودتان فرصت این کار را ندارید، میتوانید با این مجموعهها قرارداد ببندید. به همین دلیل باید ایمیل ها را بصورت هدفمند نوشت تا کاربر را هدایت کند و جذابیت لازم را برای او داشته باشد. مدیران بازاریابی باید با توجه به شرایط حاکم بر بازار هدفشان رفتار مخاطبان را پیش بینی کنند؛ مثلا در بازاریابی برای برندهای لوکس اگر شرایط اقتصادی نامطلوب باشد و مردم مجبور به صرفهجویی در هزینهها شوند، باید استراتژی بازاریابی را تغییر داد تا سودآوری کاهش پیدا نکند. این مقاله را دنبال کنید تا پاسخ سوالاتتان را دریافت کنید و متوجه شوید چگونه دیجیتال مارکتینگ در بازار این روزها رشد میکند. تعداد بیشماری از مشاغل آنلاین یا کانالهای تجارت الکترونیکی وجود دارد که در مدت زمان کوتاهی بهتدریج رشد کردهاند. به دلیل اهمیت این موضوع بخشی از همین مقاله به بازاریابی پیامکی اختصاص پیدا کرده است که در ادامه میتوانید مطالعه کنید. یکی از مولفه های بازایابی که اکثرا نادبده گرفته می شود اختصاص دادن هزینه برای تبلیغات است. همه در زندگی segmentation(بخشبندی) انجام می دهند. تبلیغات پیامکی یا ارسال پیامک تبلیغاتی SMS (بازاریابی پیامکی): همه کسانی که سیم کارت ایرانسل دارند با این نوع تبلیغات آشنا هستند.

بازاریابی از طریق ایمیل، تبلیغات پرداخت به ازای هر کلیک ، بازاریابی در شبکههای اجتماعی و حتی وبلاگ نویسی همه از نمونههای برجسته ی بازاریابی دیجیتال هستند. ایمیل مارکتینگ از جمله روشهای دیجیتال مارکتینگ است که هیچگونه هزینهای برای کسبوکارها نداشته و از طرفی میتوانید ایمیلها را به صورت کاملاً شخصیسازی شده ارسال کنید. بسته به اهداف خود، میتوانید انواع ایمیلها از جمله خبرنامههای اطلاعاتی، انتشار محصولات جدید، اطلاعیههای فروش و یادآوریهای سبد خرید را برای مخاطبان خود ارسال کنید. هیچکس به اندازه شما در مورد محصولات و خدماتتان اطلاع کافی ندارد، پس این تنها شما هستید که با انتشار محتوایی حرفهای میتوانید کاربران را وارد سایت خود کرده و آنها را تا سبد خرید هدایت کنید.

به کاربران کمک کنید، به آن ها ارزش ارائه دهید و آن ها نیز در عوض به شما پاداش خواهند داد. تعامل به مشتریان شما نیز سود میرساند. در بازاریابی درونگرا مخاطب احساس میکند که خودش تصمیم گرفته و به سمت شما آمده است، در نتیجه احتمال تبدیل شدن او به یک مشتری همیشگی، بسیار زیاد است. پس مخاطب حس اجبار نداشته و در نتیجه احساس صمیمیت بیشتری با برند شما خواهد داشت. از مزایای بازاریابی اینترنتی آن است که مصرف کننده بطور مستقیم با محصول و برند تجاری در ارتباط است. لازم به ذکر است که این نوع بازاریابی نیاز به بررسی دقیق پرسونا و انتخاب متنی ترغیب کننده در کنار Landing Page مناسب دارد تا مخاطب پس از ورود به صفحه فرود داخل پیامک، به مشتری شما تبدیل شده و حتی خرید انجام دهد.

لازم به ذکر است که در کنار اثرگذاری بسیار بالا و نتیجه عالی این روش، Video Marketing هزینه زیادی داشته و نیازمند ایدهپردازی، تیم تولید محتوای متنی و تصویری و البته ایجاد یک صفحه فرود مناسب است تا کاربر پس از دیدن ویدئو وارد سایت شما شود. در این روش شما با ارائه محتوا و اطلاعات مفید، مرتبط و مناسب کاربر، او را به سمت خود جذب میکنید. بحث تولید محتوای ویدیویی را بسیار جدی بگیرید و سعی کنید در هر زمینه که فعالیت میکنید ویدیو های متنوع حوزه کسب و کارتان تولید کنید. شما دیجیتال مارکتینگ را چگونه تعریف میکنید؟ ارتباط با مشتری می تواند بازخوردهای سودمندی را از جانب مشتری به شما ارائه دهد که مسلماً کمک شایانی در راستای تعدیل برنامههای گذشته و اتخاذ تصمیمهای بهینه در آینده خواهد بود. بازاریابی آنلاین می تونه به شما کمک کنه تا فوراً به بازار هدف خود برسید و مشتریان می تونند با جستجوی سریع شما رو پیدا کنند. با تحقیق عبارات کلیدی (بر اساس تعداد دفعات جستجوی یک عبارت و مقصود کاربران از آن جستجو) میتوانیم موضوعهای مناسبی را انتخاب کنیم که در آنها به سوالات و نیازهای کاربران پاسخ دهیم و به این صورت محتوای مفید برای کاربران تولید کنیم.

پس اگر مجموعه شما محتوای مفیدی از محصول و خدمات خود ارائه نکرده باشد، نباید انتظار ورود کاربران به سایت خود را داشته باشید. هیچ اجباری نیست، چون مخاطب با خواندن مقاله شماست که ترغیب میشود بر روی لینک انتهای آن کلیک کند، پس سعی کنید رپورتاژی بنویسید که نرخ ورود کاربران به سایت شما را افزایش دهد. پس به هنگام تولید محتوا برای شبکههای اجتماعی خود مخاطبینتان را به یاد بیاورید و با استفاده از انواع محتواهای مفید، آموزنده، سرگرم کننده و جذاب سعی در جذب آنها به تجارتتان داشته باشید. سعی کنید در وبلاگ یا وبسایت خود، تجارب شخصی و نگرش مثبت نسبت به خرید یک محصول خاص را بیاورید. در این روش با قرار دادن محصولات در معرض دید کاربران به آن ها یادآوری می کنید تا کسب و کارتان را فراموش نکنند. تبلیغات در صفحه نتایج SERP: همانطور که گفتیم در این روش سایت شما در رتبه ۱ تا ۴ صفحه اول گوگل قرار گرفته و علامت Ad نیز در کنار آن نقش میبندد. همانطور که میدانید استفاده از این بسترها کاملاً رایگان است و البته مخاطبان بسیاری نیز خواهید داشت.

برای بسیاری از مردم، تبلیغات پیامکی کابوسی تمام نشدنی است، و در نتیجه بسیاری از کسب و کارها تمایلی به استفاده از این روش ندارد. بازاریابی محتوایی دنیای عجیبی است و اگر قدم در این مسیر گذاشتید، باید اندکی صبور باشید تا نتیجه را ببینید. در زمینه بازاریابی، سیستم فعالیت مدیریت چابک با تغییرات اندکی تحت عنوان بازاریابی چابک استفاده می شود. روش Organic اندکی زمانبر است اما میتواند مشتریان وفادارتری برای شما بسازد. این روش هزینه زیادی نداشته اما در عین حال میتواند برای موارد متعددی چون، اعلام کد تخفیف، معرفی محصول جدید، اطلاع از شارژ شدن مجدد یک محصول، ارائه لینک مقاله جدید وبلاگ و …