دنبال یه کار پر درآمد از اینترنتی؟
منظور از کلیک در این گزارش هر کلیکی است که کاربر را از نتایج جستجوی گوگل به صفحۀ دیگری هدایت کند.
عوامل دیگری مثل نوع دستگاه کاربر (موبایل یا دسکتاپ)، ابعاد صفحه نمایش، مکان و زبان کاربر و … روی رتبهای که هر نتیجه میگیرد تاثیرگذار هستند.
برای تنظیم آدرس فایل نقشه سایت در منو به قسمت Sitemaps بروید و آدرس فایل روی سرور را وارد و ثبت کنید.
درخواست حذف صفحه از گوگل (Removals)
گزارش Indexing
تو دوره فرصتهای اینترنتی بهترین راه رو بهت نشون میدیم!
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.
شروع میکنم
اگر میخواهید درخواست دهید تا صفحهای حذف شود، در منوی سرچ کنسول به بخش Removals بروید.
وبسایتها میخواهند ترافیک ورودی از طرف گوگل را بیشتر کنند و گوگل هم از طرف دیگر میخواهد خدمات خودش را با کیفیت بهتری ارائه کند. این وسط یک نیاز مهم احساس میشود. ابزاری که بتواند نشان دهد کاربران با جستجوی چه عبارتی به وبسایت ما میرسند، چند درصد آنها روی نتایجی از وبسایت ما کلیک میکنند و احتمالاً چه مشکلاتی باعث شده وبسایت در نتایج دیده نشود.
این گزارش در کل روی ۴ شاخص (Metric) تمرکز دارد. نمودار وضعیت هرکدام هم با رنگ مجزا قابل مشاهده است.
۳. مرحله آخر هم رتبهبندی (ranking) است. وقتی کاربری یک عبارت مرتبط با صفحه ایندکس شده را جستجو میکند، گوگل با صدهها فاکتور مختلف تعیین میکند که چه رتبهای به آن دهد و به چه شکلی در میان نتایج نمایش داده شود.
اگر نتیجهای ۲ بار در صفحه نتایج جستجوی کاربران حضور داشته باشد اما فقط یکبار روی آن کلیک شود، یعنی نرخ کلیک این نتیجه ۵۰ درصد است.
حتما بخوانید: چگونه مانند یک متخصص در گوگل جستجو کنیم؟
میانگین رتبه یا موقعیت (Position)
توجه کنید که شرط ثبت ایمپرشن حضور در نتایجی است که در صفحه کاربر ظاهر میشود. پس اگر نتیجهای از وبسایت شما در صفحه دوم نتایج جستجو بود ولی کاربر فقط نتایج صفحه اول را دید یعنی ایمپرشن برای نتایج صفحه دوم به بعد ثبت نشد.
آدم با شنیدن اسم «کنسول» یاد پلیاستیشن و ایکسباکس میافتد ولی متاسفانه سرچ کنسول گوگل (وبمستر تولز سابق) هیچ ربطی به بازی ندارد.
ما فرض میکنیم فرایند بررسی اولیه تمام شده و تمام بخشها فعال هستند.
در این بخش از گزارش، وضعیت صفحات در موبایل و دسکتاپ را با جزئیات بیشتر میتوانید در سه حالت، Good، Need Improvement و Poor ببینید.
-
گزارش کاربردپذیری موبایل (Mobile Usability)
خیلی کم پیش میآید اخطاری در Manual Actions اعلام شود. بیشتر این نوع اخطارها نتیجه بررسی یک کارشناس از وبسایت است و نه یک مشکل فنی شناسایی شده توسط نرمافزار.
اگر همین کاربر صفحه دوم نتایج را باز کند، ایمپرشن برای تمام نتایج حاضر در صفحه دوم ثبت میشود.
نرخ کلیک (Click-through rate)
نرخ کلیک در کل نشان میدهد چند درصد از دفعات حضور نتایج در صفحه کاربر روی آن کلیک میشود.
این بررسی شامل صفحههای وبسایت و حضور وبسایت در نتایج گوگل میشود.
۱. کلیک
حتما بخوانید: نوشتن عناوین مناسب برای یک سئوی قدرتمند
به جز این تقسیمبندی روزانه، فیلتر تاریخ هم در بالای صفحه هست که با آن میتوانید گزارش دورههای زمانی مختلف را ببینید.
برای اطلاع از این خطاها و هشدارها، بخشی به قسمت پایینی نمودارها به اسم Why pages aren’t indexed اضافه شده و دلایل ایندکس نشدن و مشکلات صفحات سایت را شرح میدهد. روی هر کدام از این خطاها که کلیک کنیم، صفحاتی که شامل آن خطا میشود را میبینیم.
نوع دستگاهی که کاربر با آن جستجو کرده است را نشان میدهد.
گوگل میگوید نحوه محاسبه موقعیت در نتایج در حال حاضر مثل تصویر زیر است. میانگین موقعیت از بالا به پایین و از چپ به راست (یا راست به چپ برای زبانهای راست به چپ) محاسبه میشود.
در قسمت پایینتر هم هشدارهایی نمایش داده میشود. این هشدارها درباره صفحاتی هستند که ایندکس شدهاند اما احتمالا با مشکلاتی در نمایش در SERP مواجه هستند.
بخش Indexed هم که مشخصا مربوط به صفحاتی هست که ایندکس شدهاند و مشکلی ندارند. برای مشاهده صفحات ایندکس شده میتوانید روی قسمت View data about indexed page کلیک کنید.
با سرچ کنسول گوگل عملکرد وبسایت در نتایج جستجو را میفهمیم، اگر خطا و اشتباهی رخ دهد اعلام میکند و اگر درخواستی مثل حذف یک صفحه از موتور جستجوی گوگل داشته باشیم با این ابزار آن را به گوش گوگل میرسانیم.
رباتهای گوگل با عملیاتی که به نام خزیدن (Crawl) معروف است در میان صفحات وب از لینکی به لینک دیگر میروند. هر صفحه را یا گوگل خودش کشف میکند یا کاربر وجود صفحه را به گوگل اعلام میکند.
این فایل حاوی اطلاعاتی درباره آدرس و دیگر اطلاعات موردنیاز درباره صفحات است.
در بخش لینکهای خارجی، صفحهها مقصد در وبسایت و تعداد لینکی که لینک گرفتهاند، وبسایتهای لینک دهنده و تعداد لینک از هرکدام و در نهایت انکر تکستهای استفاده شده را میبینید.
تنظیمات متفرقه:
- Crawl Stats: گزارشی است از دفعات، زمان و حجم صفحات بررسی شده توسط رباتهای خزنده گوگل
- International Targeting: تنظیم زبان و کشور مقصد برای تعیین جامعه هدف وبسایت
- Messages: پیامهایی که از طرف سرچ کنسول به مدیر وبسایت ارسال میشود. این پیامها حالا به صورت نوتیفیکیشن در گوشه بالا سمت راست نمایش داده میشود.
- URL Parameters Tool: اعلام پارامترهای موجود در URL صفحهها برای این که گوگل تفاوت صفحهها را بهتر متوجه شود و در نتایج جستجو تاثیر دهد.
رسیدیم به آخر…
البته کشور با آی پی تشخیص داده میشود. پس اگر کاربری آی پی خود را تغییر داده باشد کشور دیگری به جز کشور واقعی ثبت میشود.
۴. دستگاه (Device)
اگر به هر دلیلی صفحهای غیرعمدی در این وضعیت قرار گرفته باید بررسی شود دلیلش چیست. این دلایل در قالب خطاهایی در قسمت Why pages aren’t indexed نشان داده میشود. تمامی خطاهای مربوط به ایندکس نشدن صفحات را در مقاله «راهنمای کامل رفع خطاهای سرچ کنسول» توضیح دادهایم.
صفحات ویدیو (Video Pages)
اعلام کردن صفحه به گوگل توسط کاربر از طریق اعلام فایل نقشه سایت در سرچ کنسول یا با اعلام تک آدرس از همان نوار بالای سرچ کنسول انجام میشود.
حتما بخوانید: چگونه از وبلاگ خود کسب درآمد کنیم؟
اگر فونت صفحهای ریز باشد کاربر موبایل به سختی آن را میخواند. اگر دکمهها به هم چسبیده باشند کلیک یا لمس آنها با انگشت سخت است. یا اگر حجم صفحه خیلی زیاد باشد، کاربر موبایل مدت طولانیتری باید منتظر بارگذاری صفحه بماند.
حالا سرچ کنسول آماری کامل از کمیت و کیفیت حضور وبسایتها اعلام میکند و چند تنظیم و کار مفید دیگر هم انجام میدهد.
سرچ کنسول چه کاربردی دارد؟
همانطور که گفتیم، یک راه ساده برای اعلام خودکار صفحات جدید وبسایت به گوگل استفاده از فایل نقشه وبسایت است.
سرچ کنسول گزارش این فرایند برای سایت شما را در قسمت Pages نشان میدهد.
وقتی اولین بار سرچ کنسول را راهاندازی میکنید، چند روزی طول میکشد تا صفحهها بررسی شوند؛ اگر در این مدت این گزارش را بررسی کنید میبینید که صفحهها کم کم به قسمت سبز رنگ که همان بدون مشکل است اضافه میشوند.
بعد از این که وبسایت خود را به سرچ کنسول وصل کردید، مدتی باید صبر کنید تا وبسایت شما بررسی شود.
حتما بخوانید: هکر رشد کیست و چه وظایفی دارد؟
اقداماتی که منجر به اخطار امنیتی و اقدامات دستی میشود زیاد هستند و تفاوتهایی دارند. اینجا فقط به عنوان نمونه به چند مورد مثال میزنیم:
- وبسایت با بکلینکهای غیرطبیعی و اسپم
- محتوای اسپم
- نوشتار مخفی یا اشباع کلیدواژه در متن
- ریدایرکتهای اسپم و فریبدهنده
- وبسایت هک شده
- وبسایتهای فیشینگ
این بخش مربوط به صفحاتی هستند که بنا به هر دلیلی ایندکس نشدهاند. حالا خطایی وجود دارد یا گوگل اصلا نتوانسته آن را ایندکس کند.
کوئری همان عبارتی که است کاربر در گوگل جستجو میکند.
ایمپرشن به معنی حضور یک نتیجه در نتایج جستجوی گوگل برای کاربران است.
در کل سرچ کنسول ۲ وضعیت کلی را برای کشف و ایندکس کردن صفحات وب در نظر دارد.
- صفحههای ایندکس شده (Indexed)
- صفحههایی که ایندکس نشدهاند (Not Indexed)
در بخش لینکهای داخلی، فقط آدرس مقصد لینکها همراه تعداد لینک به آن صفحه فهرست شده است.
نرخ کلیک از دو شاخص دیگر یعنی ایمپرشن و کلیک حساب میشود. تقسیم تعداد کلیک به ایمپرشن ضرب در ۱۰۰ میشود نرخ کلیک یا همان CTR.
البته تماشای نمودارهای رو به بالا کم از لذت برنده شدن در یک بازی هیجانانگیز ندارد.
در کل رعایت این نکات یک تجربه خوب برای کاربر موبایل ایجاد میکند.
این بخش هم آمار امنیت صفحات سایت را نمایش میدهد.
گزارش shopping
در ادامه با ابعاد که به عبارت دیگر سمت دیگر نمودار گزارش عملکرد هستند آشنا میشوید.
۱. کوئری (Queries)
سرچ کنسول در آگوست 2022 دچار تغییراتی شد. تا قبل از آن بخشی به اسم Coverage وجود داشت که وضعیت صفحات سایت را نشان میداد اما از آگوست 2022 این بخش نامش به Pages تغییر کرد. قبل از این تغییر در قسمت coverage، چهار نمودار با رنگهای مختلف وجود داشت. نام این 4 بخش، Errors، Valid With Warning، Valid و Excluded بود.
پس از آپدیت، این 4 بخش با هم ادغام شدند و 4 نمودار به 2 نمودار به نامهای Not Indexed با رنگ خاکستری و Indexed با رنگ سبز ایجاد شدند. در واقع دو بخش Errors و Excluded در گروه Not Indexed و دو قسمت Valid و Valid With Warning نیز در گروه Indexed قرار گرفتند.
میانگین موقعیت همانطور که از نامش مشخص است میانگینی از رتبهها است. چون موقعیت اکثر نتایج در جستجوهای گوگل به صورت دائم و برای همۀ کاربران ثابت نیست.
اگر وبسایت شما بدون مشکل باشد، اکثر صفحات باید در این وضعیت دیده شوند.
حالت صفحههای مشکلدار (Not Indexed)
۴. میانگین موقعیت در نتایج گوگل (Position)
این قسمت ممکن است برای تمامی سایتها نمایش داده نشود؛ در واقع سرچ کنسول بخشهایی را به شما نشان میدهد که اطلاعات ساختارمند مربوط به آن در سایتتان وجود داشته باشد. بخش شاپینک مربوط به صفحات محصول شماست که به صورت اسنیپت در نتایج گوگل نمایش داده میشود.
ارتقا و بهبود عملکرد (Enhancements)
آمار هر کدام از این شاخصها بر مبنای کوئری، صفحه، کشور، دستگاه، حضور در نتایج جستجو (Search Appearance) ارائه میشود. ما گفتیم مبنای شاخص ولی اصطلاح درست آن بُعد (dimension) است. متریکها یا همان شاخصها بر مبنای ابعاد محاسبه میشوند.
اعداد و نمودارهایی که نشان میدهند چقدر وبسایت شما در گوگل موفق است و درست کار میکند.
گوگل به دنبال این است که بهترین نتیجه و بهترین محتوا را به کاربر نمایش دهد اما در کنار آن، تجربه کاربری هم برای گوگل اهمیت زیادی دارد. در این بخش از سرچ کنسول، میتوانید تجربه سایتتان را بررسی کنید؛ اینکه تجربه استفاده از سایت شما برای کاربران چگونه است. سرچ کنسول این تجربه را در قالب گزارش در سه قسمت مختلف به شما نشان میدهد:
حالا برای شروع برویم ببینیم سرچ کنسول چه بخشهایی دارد و هرکدام چه کاری انجام میدهند.
آشنایی با بخشهای اصلی
یک عامل تاثیر گذار در این نوسانها رقص گوگل است که در مقالهای کامل توضیح دادهایم.
این که کاربر حتماً نتیجه را روی صفحه ببیند یا اسکرول کند تا در صفحه دیده شود تاثیری در ایمپرشن ندارد. همین که نتیجهای از وبسایت شما در نتایج جستجوی ظاهر شود، ایمپرشن برای آن نتیجه و وبسایت شما در سرچ کنسول ثبت میخواهد شد.
کاربردهای سرچ کنسول را میتوانیم به ۴ بخش گزارشها، درخواستها، تنظیمات و پیامها تقسیم کنیم.
در قسمت بعدی منوی سرچ کنسول دو گزارش اقدامات دستی (Manual Actions) و مشکلات امنیتی (Security Issues) قابل مشاهده است.
رباتهای نرمافزاری گوگل در سه مرحله صفحههای موجود در وب را کشف، ایندکس و رتبهبندی میکنند.
URL Inspection Tool کاربردهای دیگری هم دارد. اطلاع از صحت کدهای اسکیما و بررسی کاربردپذیری موبایل گزارشهای دیگری هستند که میتوانید برای هر صفحه دریافت کنید.
گزارش عملکرد Performance
اگر آدرس وارد شده در گوگل ایندکس شده است و در نتایج جستجو دیده میشود، پیامی مشابه تصویر زیر را اعلام میکند. این گزارشها را میتوانید باز کنید و توضیحات بیشتری را درباره آخرین مراجعه رباتهای گوگل به صفحه را ببینید.
آنچه در این گزارش میبینید خلاصهای از لینکهای شناسایی شده توسط گوگل است.
شاید در روزهای اول گزارشها حرفی برای گفتن نداشته باشند و هیچ عیب و ایرادی هم نبینید. این که بررسی وبسایت چه مدت طول میکشد بستگی به عواملی مثل تعداد صفحات و میزان بازدید دارد.
بحثبرانگیزترین شاخص سرچ کنسول میانگین رتبه یا موقعیت است.
در دیگر ابزارهای تحلیل دیجیتال گوگل هم از همین اصطلاح استفاده میشود.
البته این رابطه همیشه مهربانانه نیست. اگر خطایی از شما سر بزند گوگل جریمههایش را با سرچ کنسول اعلام میکند.
این رتبهبندی شامل تمام انواع نتایج میشود. اگر نتیجهای در لیست معمول باشد از بالا به پایین رتبه میانگین آن ثبت میشود. اگر هم در سمت مقابل (راست یا چپ) باشد رتبه آن بعد از نتایج لیست اصلی حساب میشود.
در ادامه هر کدام از حالتها را توضیح میدهیم که چه مفهومی دارد.
اگر دلیل ایندکس نشدن یک خطا در صفحه باشد، اعلام میشود تا مشکل را حل کنید.
۱. این فرایند با اولین کشف توسط رباتها شروع میشود. به این مرحله Discovery میگویند.
برای مثال کاربری در گوگل عبارت «آکادمی نوین» را جستجو میکند. اولین نتیجه صفحه آکادمی ما است.
به جز این نوع نتیجۀ جستجو، چندین نوع دیگر وجود دارد. مثل پرسش و پاسخ، نتایج AMP، محصول، ویدیو و …
اول با صفحۀ اصلی سرچ کنسول آشنا شویم بعد میرویم سراغ هر بخش.
بعد از overview به قسمت URL Inspection میرسیم. کاربرد ابزار بازرسی آدرس این است که وضعیت یک URL را بررسی کنیم. اگر صفحهای در نتایج جستجو دیده نمیشود، احتمالاً هنوز ایندکس نشده یا مشکلی دارد که گوگل آن را ایندکس نمیکند.
در هر دو حالت، وقتی گوگل صفحهای جدید پیدا میکند روی آن فرایندی را انجام میدهد.
در صورتی که وبسایتی باعث اختلال و دستکاری نتایج جستجوی گوگل شود یا به هر دلیل عمدی یا غیر عمد امکان آسیبرسانی به کاربران داشته باشد، آن صفحهها در این گزارشها به صاحب وبسایت اعلام میشود.
نقشه سایت بعد از هر تغییر در صفحات سایت به صورت خودکار بهروزرسانی میشود. فقط یکبار باید آدرس محل قرار گیری فایل را در سرچ کنسول تنظیم کنید. بعد از آن گوگل در فاصلههای زمانی مشخصی آن را بررسی میکند.
۲. ایمپرشن (Impressions)
این گزارشها هرکدام بخش مختص خودشان را در منو دارند. در ادامه تک تک این بخشهای منو را از بالا تا پایین معرفی میکنیم.
با وارد کردن آدرس صفحهای از وبسایت در نوار بالایی اگر آدرسی ایندکس شده است وضعیت فعلی آن را نمایش میدهد و اگر نه میتوانید درخواست ثبت کنید تا گوگل آن را بررسی کند.
سرچ کنسول ابزاری است که حضور وبسایتها در نتایج جستجوی گوگل را رصد و عیبیابی میکند.
Review snippets
فیلتر بعدی هم نوع جستجو براساس وب، تصویر و ویدیو است. اگر کاربری در موتور جستجوی گوگل از جستجوی عکس یا ویدیو به نتیجهای از وبسایت شما برسد، گزارش آن در بخش مربوطه ثبت میشود.
این قسمت هم مربوط میشود به لینکهایی که در نتایج جستجوی گوگل برای یک صفحه نمایش داده میشود.
گوگل صفحات را از نظر کاربردپذیری موبایل با رباتهای ویژهای بررسی میکند. اگر وضعیت صفحه خیلی خراب باشد، در گزارش کاربردپذیری موبایل اعلام میشود.
این بعد از گزارش مربوط به انواع دیگر نتایج ظاهر شده در جستجو به جز نوع معمول است. نوع معمول همان شکل آشنای شامل عنوان، آدرس و توضیحات متا است.
مشکلات امنیتی و اقدامات دستی
گوگل که نمیتوانست به میلیونها وبسایت موجود در دنیا پشتیبانی تلفنی یا حضوری ارائه کند! به همین دلیل سرچ کنسول را ساخت.
این که چطور به این هدف برسیم را در ادامه یاد میگیریم. در این مقاله کاملا به صورت کلی به این ابزار شناخت پیدا خواهید کرد اما اگر میخواهید به صورت جامع و کاملا عملی، کار با سرچ کنسول را یاد بگیرید، دوره سرچ کنسول نوین به شما این امکان را میدهد که تخصص سئوی خودتان را تکمیل کنید!
با کلیک روی بعد صفحه (Pages)، گزارش به جای کوئری مبتنی بر صفحه خواهد بود.
۳. کشورها (Countries)
تا اینجا چون نتیجهای از وبسایت نوین ایمپرشن گرفت پس کوئری جستجو شده یعنی «آکادمی نوین» همراه با یک ایمپرشن در سرچ کنسول ما ثبت شد. اگر کاربر روی همین نتیجه کلیک کند و وارد صفحه آکادمی شود یک کلیک هم ثبت میشود.
اگر سوالی درباره سرچ کنسول دارید حتماً بپرسید تا در اولین فرصت جواب دهیم.
منبع: https://www.novin.com/blog/what-is-search-console/
تاریخ فقط گزارش را به روزها تقسیم میکند.
ریویو اسنیپتها همان اسنیپهای ستاره هستند که در نتایج گوگل نشان داده میشود. در این بخش گزارش مربوط به وضعیت این اسنیپتها و یا خطاهای مربوط به آنها را نشان میدهد.
موقع باز کردن سرچ کنسول، به صورت پیشفرض صفحه خانگی یا همان Overview را نمایش میدهد که شامل پنج گزارش است. گزارش عملکرد (Performance)، وضعیت ایندکس (Indexing)، تجربه (Experience)، شاپینگ (Shopping) و ارتقا (Enhancements).
این بخش درباره امکاناتی است که با پیاده سازی روی سایتتان، اطلاعات بیشتری در اختیار گوگل قرار میدهید و باعث میشود حضور وبسایت در نتایج جستجو را ارتقا یا بهبود پیدا کند. حالا سرچ کنسول وضعیت آنها را در این بخش به شما خواهد داد.
Breadcrumbs
021-58438داخلی 1