در این قسمت به بررسی بخشهای مختلف سئوی خارجی سایت میپردازیم. لطفاً این نکات را با دقت بخوانید و اگر تجربهای در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید.
پس اگر سایت شما در صفحات سوم، چهارم (وبالاتر) نتایج جستجو باشد، به ندرت کسی میتواند شما را پیدا کند یا اصلاً از وجود وبسایت شما مطلع شود. در حقیقت شما ۸ هزار مشتری بالقوه که مستقیما به دنبال شما بودهاند را از دست دادهاید.
تا الان که سال 2022 هستنیم الگوریتم جدیدی اضافه نشده است ولی گوگل همیشه در حال آپدیت و هوشمند کردن الگوریتمهایش است.
ما با تجربهای که داریم پیشنهاد میکنیم همیشه سراغ منابع معتبر و شناخته شده بروید. منابعی که حرفهای آنها براساس تحلیل آماری و آزمایشهای متعدد است.
کاربران وقت کمتری روی سایتهای کُند میگذارند و با بستن زودهنگام صفحه به گوگل میفهمانند که این سایت خوب نیست. حالا یکی از عوامل تاثیر گذار روی سرعت سایت چیست؟ حجم عکسها! با بهینه کردن حجم عکسها میتوانیم به بهبود سرعت بارگذاری صفحات سایت کمک میکنیم. توصیه میکنم برای اینکه بتوانید حجم تصاویر سایتتان را بدون افت کیفیت کاهش دهید، از وبسایت Optimizilla کمک بگیرید.
در ضمن هر سوالی که داشتید از ما بپرسید، ما با کمال میل پاسخگوی سوالهای شما دوستان عزیز خواهیم بود. راستی، این هم چکلیستی که قولش را داده بودیم:
راه حلش استفاده از تگ کنونیکال است که به گوگل میفهماند که از میان صفحات تکراری در سایتتان، کدام یکی نسخه اصلی است و کدام را در نتایج ایندکس نکند.
روز به روز به تعداد کاربرانی که از طریق گوگل نیازهایشان را جست و جو میکنند، اضافه میشود. بر اساس آمار رسمی سایت گوگل روزانه بیش از 3.5 میلیارد سرچ در گوگل انجام میشود. حالا راحت میتوانیم درک کنیم که چرا بیل گیتس میگوید که:
کافیست وارد سایت Woorank شوید و در اولین کادری که میبینید لینک سایتتان را وارد کنید و اینتر را بزنید. در صفحۀ بعدی لیست کاملی از آنالیز بخشهای مختلف ساییتان را مشاهده میکنید که با سه رنگ مختلف جدا شدهاند. رنگ سبز نشاندهندۀ وضعیت خوب است، رنگ نارنجی بیانگیر این است که این بخش نیاز به بهبود دارد و رنگ قرمز نشان میدهد که روی این بخش اصلاً کار نشده. با کلیک روی هر بخش راهکارهایی به شما داده میشود که میتوانید از آنها کمک بگیرید.
گوگل سرچ کنسول: دریافت اطلاعات اجمالی دربارۀ عملکرد سایت
سعی کنید در هر مطلب 2 تا 5 لینک به سایر مطالب داشته باشید. چرا؟ چون این کار باعث میشود کاربران زمان بیشتری را در سایت شما سپری کنند و به گوگل این پیام را برسانند که سایت شما را دوست دارند، پس این فرایند به طور خود به خود باعث افزایش بازدید سایت شما میشود.
- لینک دادن به وبسایتهای خوب دیگران
-
الگوریتم Mobile First Index گوگل (2016)
برای شناخت کدهای اسکیما و طرز استفاده از آنها مقاله اسکیما و روش استفاده از آن را بخوانید.
9. تهیه گواهی SSL

مدل BERT میتواند مفهوم کلی یک کلمه را با بررسی کلماتی که قبل و بعد از آن آمدهاند، پیدا کند، حروف اضافه جمله را بررسی کند و هدف کاربر از کل جمله را تشخیص دهد.
-
الگوریتم پارافریسینگ (Paraphrasing) گوگل (2018)
بعد از اضافه شدن الگوریتم مرغ مگسخوار به گوگل، تعداد زیادی از سایتهایی که بیش از حد از یک کلمۀ کلیدی خاص استفاده کرده بودند جریمه شدند و جایگاه خوبشان را در گوگل از دست دادند.
-
الگوریتم گورخر (Zebra) گوگل (2013)
به تصویر زیر نگاه کنید، همانطور که میبینید عنوان یا موضوع اصلی صفحه که در اینجا آبنباتفروشی است با تگ <H1>، زیر شاخههای آبنباتفروشی که به دو دستۀ آبنبات شکلاتی و میوهای تقسیم شدهاند در تگ <H2> و زیر شاخههای آنها نیز در تگ <H3> قرار گرفتهاند. شما هم با توجه به موضوع و بخشبندیهای متنتان باید ساختاری متناسب را ایجاد کنید و عنوانهای هر بخش را با تگهای <H> جدا کنید.
مهمترین این منابع موارد زیر هستند:
بد نیست که بدانید متخصصان، تکنیکهای سئو را در سه گروه مختلف دستهبندی کردهاند. این گروهها عبارتند از: سئوی کلاه سفید، سئوی کلاه سیاه و سئوی کلاه خاکستری.
سئوی کلاه سفید: ما واقعاً خیلی خوبیم!
گوگل در مقابل محتواهای تکراری درون وب سایت شما ساکت نمیشیند و ترجیح میدهد اعتبار سئوتان را کاهش دهد. اما مثلاً چطور یک فروشگاه میتواند محصولات مشابه در وب سایتش داشته باشد؟
از سیستم عامل اندروید تا سرویس ایمیل و دهها سرویس دیگر مثل مرورگر کروم، گوگل آنالیتیکس و… همه متعلق به شرکت گوگل هستند. گوگل به اقیانوسی از اطلاعات مردم و رفتار کاربران دسترسی دارد. اگر فرض را بر این بگذاریم که گوگل فقط از اطلاعاتی که از نظر قوانین حریم خصوصی مشکلی ندارند، باز هم اطلاعات زیادی باقی میماند که برای تحلیل رفتار کاربران کافی است.
کلمۀ SEO از کنار هم قرار دادن حروف اول کلمات Search Engine Optimization گرفته شده است. Search Engine Optimization یعنی چه؟ یعنی:
متاسفانه برخی از دوستان وبمستر و کارشناس محتوا در این مورد کمی خساست به خرج میدهند و فکر میکنند که این کار باعث بالا رفتن ارزش سایت رقیب میشود. خب این موضوع کاملاً درست است؛ اما حُسن این کار در چیست؟

-
بهینهسازی انکرتکستها
به قول معروف گوگل آنقدر اطلاعات از ما دارد که بهتر از مادرمان ما را میشناسد!
و… بالاخره وعدۀ گوگل عملی شد. کمکم سایتهایی که ریسپانسیو نبودند موقعیتشان را از دست دادند و به رتبههای پایینتری رسیدند. پس در زمان طراحی سایت این نکته را حتماً لحاظ کنید و سایتی طراحی کنید که ریسپانسیو باشد.
7. استفاده کردن از کدهای نشانهگذاری اسکیما
اولین منابع مورد اعتماد مطالب و کانالهای بخش جستحوی گوگل هستند. توصیههای پشتیبانی موتور جستجوی گوگل، کانالهای یوتیوب مهندسان جستجو در گوگل، اکانتهای توییتر و روابط عمومی و وبلاگهای رسمی گوگل همه اولین و مهمترین منابع آموزش سئو هستند.
از طرف دیگر، در سال 2013 الگوریتم دیگری با نام مرغ مگسخوار به موتور جستجوی گوگل اضافه شد که وظیفۀ آن نشان دادن بهترین نتیجه به کاربران بود. همانطور که در مقالۀ الگوریتم مرغ مگس خوار مفصلاً توضیح دادم، این الگوریتم در عین حال که محتوای سایت شما به صورت دقیق آنالیز میکند، رفتار کاربران را نیز زیر نظر دارد. برای مثال وقتی کاربران در صفحۀ نتایج سومین نتیجه را به اولین نتیجه ترجیح میدهند، یا بعد از ورود به یک صفحه فوراً آن را میبندند، به گوگل این پیغام را میدهند که این صفحه با جستجوی من مرتبط نبود یا محتوای خوبی نداشت.
فرایند سئوی کلاه سفید که بهترین و مناسبترین روش سئو است، یک شبه انجام نمیشود و نیاز دارد که مدت زمان مشخصی پیوسته و دائما روی سایت خود کار کنید، در عوض به اصطلاح یک عمر راحتید، گوگل به شما اعتماد میکند و به این راحتی جایگاه شما را به دیگران نمیدهد.
قبلاً در مورد اهمیت سرعت بارگذاری صفحات سایت صحبت کردیم؛ شما میتوانید با استفاده از ابزار Google PageSpeed Insights سرعت سایتتان را بررسی کنید و مطمئن شوید که بهینه است. در ضمن این ابزار نقاط ضعف شما را هم میگوید و راهکارهایی برای بهبود آن ارائه میدهد.
الگوریتم پاندای گوگل روی محتوای متنی صفحات حساس است و متنهای کپی شده، پر از تبلیغات و محتواهای بیکیفیت او را به شدت عصبانی میکند. در صورتی که مورد خشم پاندا قرار گرفتید و جریمه شدید، با اصلاح و بهروزرسانی صفحات ضعیفتان میتوانید شانس این را داشته باشید که جایگاه قبلیتان را پس بگیرید.
-
الگوریتم پنگوئن (penguin) گوگل (2012)
همیشه سعی کنید در حالی که بهترین کارتان را انجام میدهید حواستان به رقبا هم باشد و آنها را هم رصد کنید. این ابزار در این کار به شما کمک میکند. به صفحۀ SpyFu بروید و آدرس سایت رقیبتان را وارد کنید. اسپایفو اطلاعاتی مانند کلمات کلیدی طبیعی، تبلیغات گوگل ادوردز، استراتژی لینکسازی، اینکه بیشترین ورودی بر اساس کدام کلمات کلیدی بوده و … را به شما نشان میدهد. فکر میکنم در جایی که رقابت شدید است دانستن این موارد به شما کمک زیادی بکند.
حتما بخوانید: هوش هیجانی (عاطفی) چیست و چطور تقویتش کنیم؟
هرکدام از الگوریتمهای گوگل چه تاثیری روی سئوی سایت دارند؟
مثلاً گاهی سئوکارها تعداد زیادی صفحۀ جعلی در شبکههای اجتماعی مختلف (توئیتر، اینستاگرام، فیسبوک، لینکدین، گوگل پلاس و …) ایجاد میکنند و از این صفحات به سایت خودشان لینک میدهند. خب گوگل فعلاً نمیتواند تشخیص دهد که تمام این صفحات متعلق به خود شما هستند، بنابراین میتوانید فیدبک خوبی از آنها بگیرید. اما بعید هم نیست که تا چند وقت دیگر این راز هم بر ملا شود و دچار جریمۀ گوگل شوید!
با دانستن و درک دیدگاه گوگل دیگر نیاز نیست نگران تغییراتش باشید. چون اکثر تغییرات برای مقابله با دور زدنها و دستکاریها ایجاد میشوند یا راهکاری هستند برای دستیابی به اهداف گوگل.
وبسایتی که در نتایج نخست یا حداقل صفحه اول نتایح جستجو دیده نمیشود دقیقاً وضعیت مشابهی با انسان گیر افتاده ته چاه دارد.
برای مثال با اسکیما میتوانید به گوگل بگویید که در این صفحه مقالهای دربارۀ “دیجیتال مارکتینگ” با عنوان “سئوی داخلی” نوشتۀ “تیم نوین” داریم که به تازگی منتشر شده است.
نکتۀ دیگری که در خصوص بهینه سازی تصاویر سایت وجود دارد، انتخاب نام مناسب برای آنها و استفاده از تگ Alt است. تگ Alt به موتورهای جستجو کمک میکند متوجه موضوع عکس و ارتباط آن با متن شوند. برای اطلاعات بیشتر در مورد تگ alt میتوانید به مقالۀ تگ آلت چیست در وبلاگ ما مراجعه کنید.
برای اینکه با انواع روشهای لینکسازی سایت آشنا شوید مقالۀ دیگر وبلاگ نوین را با عنوان «بک لینک نخرید، بکلینک بسازید!» بخوانید یا از «سری آموزشی لینک بیلدینگ برای افراد مبتدی» استفاده کنید.
-
فعالیت در شبکههای اجتماعی
در سال 2015 گوگل رسماً اعلام کرد، سایتهایی که ریسپانسیو یا همان واکنشگرا نباشند به جایگاههای پایینتر نتایج گوگل نزول خواهند کرد. ریسپانسیو بودن سایت به این معنی است که وقتی صفحه را کوچک و بزرگ میکنید، یا در دستگاههای دیگری مثل موبایل و تبلت آن را باز میکنید، ساختار ظاهری آن بهم نریزد.
با تهیه گواهی (SSL (Socket Secure Layer از شرکت ارائه دهندۀ هاست، میتوانید در صفحات مهم سایتتان به جای پروتکل Http از پروتکل Https یا همان پروتکل امن انتقال اَبَر متن استفاده کنید. برای آشنایی با مفاهیم http، https و SSL دو مقاله در وبلاگ نوین داریم که میتوانید آنها را بخوانید:
به دنبال خدمات سئو هستید؟
این آمار عالی است؛ یعنی ماهانه 8000 نفر قصد خرید موبایل دارند و در اینترنت به دنبال جایی برای خرید موبایل میگردند.
خزندهها اصولاً برای پیدا کردن صفحات جدید، از لینکها کمک میگیرند. بنابراین صفحات شما باید به طور استاندارد لینکسازی داخلی داشته باشند.
2. فایل robot.txt
کلمات کلیدی سنگ بنای موفقیت کسب و کار شماست. پس قبل از هر چیز، این مهارت مهم و کار با ابزارها را در دوره تحقیق کلمات کلیدی آکادمی نوین بیاموزید.
مسلماً بله! گوگل رفتار کاربران را بررسی و ذخیره میکند، پس طبیعتاً رفتار کاربران روی سئو هم تاثیر خواهد گذاشت. اما چگونه؟
مثلاً اهمیت محتوای مفید همیشه در اولویت گوگل بوده و هست. هیچ وقت این دیدگاه تغییر نکرده است. این نظرات و سیاستهای گوگل مخفی نیست. در زمانهای مختلف گوگل اعلام کرده است هدفش از بهروزرسانیها چیست و در نهایت میخواهد به کجا برسد.
بخش دوم منابع آموزش سئو، وبلاگ سرویسدهندههای خدمات سئو، تحلیلگرها و وبسایتهای خبررسانی سئو هستند:
منظور از انکر تکست همان عنوان لینک است که در همین جمله هم با رنگ آبی مشخص شده است (با کلیک روی لینک آبی به صفحۀ انکرتکست چیست هدایت میشوید). حالا چطور باید انکر تکستها را بهینه کنیم؟
- از کلمات کلیدی در انکرتکستها استفاده کنید.
- انکر تکست باید مرتبط با موضوع صفحۀ لینک شده باشد.
- برای انکر تکستها استراتژی داشته باشید. برای آشنایی کامل با استراتژی و نحوۀ بهینهسازی انکر تکستها مقالۀ «چگونه انکر تکست (متن لینک) را بهینه سازی کنیم؟» را بخوانید.
-
بهینه سازی توضیحات متا یا Meta Description
در مقابل سئوی کلاه سفید، سئوی کلاه سیاه قرار دارد. یعنی چه؟ یعنی برعکس سئوی کلاه سفید، در سئوی کلاه سیاه سعی بر فریب موتور جستجو، سوءاستفاده از ضعفها و دور زدن قوانین آن است.
الگوریتم BERT کمک میکند تا گوگل ریزهکاریهای زبان انسان را بهتر درک کند. تمرکز آپدیت برت روی نکات ریز دستوری، جملات و کلماتی که در محاوره بهکار میروند و به خصوص روی عبارتهای طولانی یا Long Tail Keywords است.
ما دانش لازم برای افزایش اعتبار و رتبه شما در گوگل را داریم. پس خوبه با ما تماس بگیرید.
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.
افزایش ترافیک وب سایت شما
این الگوریتم، برای مبارزه با نقض قانون کپیرایت آمده است و با هر نوع محتوای کپی یا دزدی برخورد میکند. تمرکز اصلی این الگوریتم بیشتر روی محصولات و محتوای غیر رایگان است تا محتوای رایگانی که الگوریتم پاندا میتواند آن را شناسایی کند.
-
الگوریتم کبوتر (Pigeon) گوگل (2014)
سایتمپ سایت هم یک فایل متنی با فرمت xml است؛ اما کارکردش با robot.txt فرق دارد. در سایتمپ لینک همه صفحات وبسایتتان قرار داده میشود؛ از صفحات مقالات گرفته تا برگهها و…
حتما بخوانید: تیتربندی متن: اهمیّت و استفاده درست از تگ هدینگ (H2، H1 و …)
وظیفۀ این الگوریتم مبارزه با لینکسازی اسپم است. با ظهور الگوریتم پنگوئن گوگل، سایتهایی که بکلینکهای انبوهی از سایتهای بیکیفیت و اسپم دریافت کرده بودند از نتایج اولیه موتور جستجوی گوگل حذف شدند.
قبل از این که با الگوریتمهای سئو آشنا شوید، به یک توصیه مهم توجه کنید.
منظور از سئوی کلاه سفید تکنیکهایی است که بر اساس قوانین تعیین شده توسط موتورهای جستجو انجام شده و باعث میشوند رتبۀ سایت بهطور طبیعی در صفحه نتایج گوگل ترفیع پیدا کند.
وظیفۀ الگوریتم مرغ مگسخوار نشان دادن مرتبطترین و دقیقترین نتایج به کاربران است؛ برای همین هم به جای تمرکز روی یک کلمۀ کلیدی خاص، واژههای هممعنی را نیز در نظر میگیرد.
رنک برین از نظر بررسی و تفسیر کلمات هممعنی مشابه الگوریتم مرغ مگسخوار عمل میکند، اما بسیار پیچیدهتر و پیشرفتهتر است. تمرکز اصلی الگوریتم رنکبرین تجربۀ کاربری یا UX است و میتوان ادعا کرد که مدت زمان حضور کاربران در صفحات، ادامه پیدا نکردن جستجو در یک موضوع خاص، نرخ کلیک (CTR) در نتایج جستجو و … از معیارهای مهم برای الگوریتم رنکبرین هستند.
-
الگوریتم موش کور (Possum) گوگل (2016)
سئوی کلاه خاکستری به تکنیکهایی گفته میشود که قانونی و درست نیست اما طوری اجرا میشوند که گوگل متوجه نشود. به بیان دیگر سئوی کلاه خاکستری مشابه سئوی کلاه سیاه است اما نسبت به آن خطر کمتری دارد.
تو دوره فرصتهای اینترنتی بهترین راه رو بهت نشون میدیم!
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.
شروع میکنم
گوگل آنالیتیکس (google-analytics) یکی از ابزارهای مهم و پرکاربرد گوگل است. با استفاده از گوگل آنالیتیکس میتوانید اطلاعاتی راجع به کاربران (جنسیت، سن، محل زندگی، مدت زمان ماندن در سایت و… )، آمار دقیق ترافیک سایت، نحوۀ ورود کاربران به صفحه، صفحاتی که کاربران بعد از ورود به سایت شما بازدید کردهاند، نرخ تبدیل کاربران به مشتری و اطلاعات دیگر را بهدست آورید.
Google PageSpeed Insights: تست سرعت صفحات سایت
تمام این منابع دارای مقالات راهنما، تحلیل و مطالب کوتاه درباره اتفاقات جدید در دنیای سئو هستند.
آموزشهای بیشتر سئو را در دستهبندی سئو آکادمی نوین بخوانید.
منبع: https://www.novin.com/blog/what-is-seo/


در هر بخشی از دیجیتال مارکتینگ مثل محتوا، سئو و … نیاز دارید که از این ابزار برای اندازهگیری و تحلیل استفاده کنید. در دوره سرچ کنسول نوین میتوانید با هزینه کم این ابزار تحلیل را به صوت حرفهای و عملی آموزش ببینید.
SpyFu: رصد کردن رقبا
پیشنهاد میکنم همین حالا یا بعد از مطالعۀ این مقاله چکلیست سئو که در پایان برای شما گذاشتهایم را دانلود کنید و اگر امکانش بود پرینت بگیرید. با این چکلیست میتوانید به صورت منظم کارهای سئوی سایتتان را انجام دهید و پس از پایان هر بخش آن را علامت بزنید.
این سئو یعنی چی آخرش؟
اولاً با این کار به گوگل نشان میدهید که محتوای صفحۀ شما مرتبط با آن صفحۀ خوبی است که لینک کردهاید و شاید حتی این پیغام را به گوگل برسانید که مطلبی کاملتر از نوشتۀ رقیب تولید کردهاید. از طرف دیگر این کار شما نیت خوب شما را به رقبا نشان میدهد و احتمال دارد که آنها هم دلشان نرم شود و لینک سایت شما را در سایتشان قرار دهند :D.
- بهینه سازی تصاویر سایت
یک سئوکار حرفهای باید اطلاعات کاملی دربارۀ الگوریتمهای گوگل داشته باشد و اخبار بهروزرسانیهای جدید گوگل را دنبال کند. در اینجا من الگوریتمهای مهم گوگل تا سال 2022 را به شما معرفی میکنم. اگر هم به اطلاعات بیشتر و بهروز درباره الگوریتمها نیاز دارید ما سعی کردیم برای هر آپدیت الگوریتم یک راهنمای جامع منتشر کنیم. همۀ این راهنما ها را در صفحه الگوریتمهای گوگل میتوانید ببینید و مطالعه کنید.
صفحات 404 صفحاتی هستند که محتوای آن به طور کامل حذف شده است. شما باید رباتها و کاربرانی که وارد این صفحات حذف شده میشوند را به کمک ریدایرکتها به صفحات مرتبط (اغلب صفحه اصلی سایت) هدایت کنید
4. جلوگیری از وجود صفحات تکراری (duplicate content)
الگوریتم هیلتاپ یا تپه گوگل در سال 2003 معرفی شد و هدفش شناسایی سایتهای مرجع و دایرکتوریهای معتبری بود که به سایتهای کوچک دیگر لینک داشتند. فایده شناسایی دایرکتوریهای معتبر چه بود؟ با شناسایی دایرکتوریهای معتبر فرصت خوبی در اختیار سایتهای کوچکی که در آنها لینک داشت قرار میگرفت تا بتوانند جایگاه خوبی در گوگل کسب کنند.
اگر شما در سئوی وبسایت همان خط و جهت گوگل را دنبال کنید پس هیچ نگرانی نباید داشته باشید چون میدانید مهندسان گوگل چطور فکر میکنند.
ما هم در نوین همین مسیر را رفتیم. بعد از سالها و مطالعه و تجربه توانستیم به جایگاه خوبی در گوگل برسیم و البته این تلاش همیشه ادامه دارد.
حالا در این مقاله درباره تکنیکهای مختلف سئو (یعنی کلاه سفید، کلاه سیاه و کلاه خاکستری) حرف میزنیم، با سئو داخلی و خارجی و نکات مهم هر کدام آشنا میشویم. در پایان لیستی از الگوریتمهای مهم گوگل را آوردهایم و یک فایل چکلیست سئو برای شما آماده کردهایم.
سایتهای تبلیغاتی باید دقت کنند که اگر محتوای صفحاتشان از استاندارد یا کیفیت لازم برخوردار باشد، با وجود لینک دادن به سایتهای خارجی جریمه نخواهند شد؛ پس اولویت با کیفیت محتواست.
-
الگوریتم BERT یا برت (2017)
تعداد کاراکترهایی که در توضیحات متا میتوانید استفاده کنید 155 تا 165 کاراکتر است؛ در توضیحات متا حتماً از کلمات کلیدی استفاده کنید، اما آن را بیش از حد با کلمات کلیدی پر نکنید. سعی کنید خیلی ساده و راحت، طوری که هم گوگل متوجه شود و هم کاربر مقصود و کلیات محتوای صفحه را بفهمد، توضیحات متا را بنویسید.
-
رعایت کردن چگالی کلمات کلیدی
021-41897070داخلی 3