سئوی محتوا چیست | آموزش سئو محتوا در 10 قدم ساده
منبع: https://www.novin.com/blog/dos-and-donts-in-seo-copywriting/
novin.com/blog/kalameye-kelidi
معمولاً چگالی کلمات کلیدی بهتر است بین 1 الی 2% باشد. همچنین، باید مطمئن شوید که کلمه کلیدیتان در متن به طور متعادل تقسیم شدهاند. پس، سعی نکنید در پاراگرافِ اول محتوای خود، 10 بار از کلمه کلیدیتان استفاده کنید و در طول متن تنها یکبار از آن استفاده کنید. آیا اشتباهات رایج در انتخاب کلمات کلیدی را می دانید؟ اگر پاسخ تان منفی است، پیشنهاد میکنیم به وبلاگ نوین مراجعه کنید.
4. از مترادفها استفاده کنید
راستی قبل از نوشتن محتوا حتماً رتبههای اول گوگل در آن کلمه را چک کنید تا بتوانید کاملتر و با کیفیت تر از آن بنویسید. اگر سوالی دباره سئوی محتوا دارید حتماً در قیمت کامنت همین مقاله بپرسید.
برای اینکه مفهوم سئوی محتوا را بهتر درک کنیم، بیایید اول با مفهوم اجزای سازنده آن آشنا شویم: سئو + محتوا
- سئو یعنی بهینهسازی سایت برای موتورهای جستجو تا افراد بتوانند به راحتی آن را از طریق موتورهای جستجو مثل گوگل پیدا کنند.
- محتوا هر گونه اطلاعاتی است که در وب وجود دارد و میتواند در وب مصرف شود
اولین چیزی که نظر گوگل را جلب میکند، URL صفحه است؛ آدرس صفحه شما باید کوتاه و مرتبط و شامل کلمه کلیدی باشد تا بیشترین تأثیر را روی سئو داشته باشد. پس:
اول از همه محتوای شما باید کامل باشد و جواب سوال کاربر را بدهد. اگر در یک کلمه کلیدی کلی محتوا تولید میکنید محتوای شما باید جامع باشد؛ در واقع به خواننده درباره آن کلمه کلیدی هر آنچه را که نیاز دارد بدهد.
وقتی تگ Alt میگذارید به گوگل میگویید که موضوع عکس چیست و چه ارتباطی با متن دارد. حتی میتوانید با بهینهسازی عکسهای خود در Google Image رتبه بگیرید.
با اینکار هم گوگل بهتر مطلب را درک میکند و راحتتر ایندکس میکند و هم کاربران گیج نمیشوند و راحت مطلب را میخوانند.
محتوای سئو شده، محتوایی است که با هدف جذب ترافیک موتورهای جستجو ایجاد میشود و با استفاده از تکنیکهای سئو برای موتور جستجو بهینه شده تا در نتایج رتبه بگیرد.
درست است که برای کسب رتبه در موتور جستجو به محتوایی عالی نیاز دارید، ولی این محتوا باید جوری نوشته شود که گوگل هم سریع آن را شناسایی کند و به دست کاربر برساند. اینجا سئوی محتوا وارد میشود و با چند تکنیک محتوای شما را هم برای کاربر و هم موتورجستجو آماده میکند.
محتوای سئو شده شما آماده است؛ دکمه انتشار را بزنید و منتظر بمانید تا گوگل داوری خود را شروع کند. مطمئن باشید اگر محتوای عالی نوشته باشید و تمام نکات را درست و دقیق اجرا کرده باشید، حتماً جایگاه خوبی را به شما اختصاص میدهد.
از آدرسهای پیچیده دوری کنید:
اگر تصاویر سنگین و با حجم بالا بگذارید، سرعت بارگذاری صفحه شما کاهش پیدا میکند. کاربر هم منتظر صفحه کند نمیماند و صفحه را تر ک میکند و این میشود یک سیگنا منفی برای گوگل.
اگر میخواهید قبل یادگیری تکنیکها با جزئیات سئو آشنا شوید، ما در دوره پایه سئو تمام اصول و مقدمات سئو را و اینکه گوگل چطور کار میکند، آموزش دادهایم؛ پیشنهاد میکنیم برای درک کامل و تسلط روی مفاهیم سئو، حتما در آن شرکت کنید.
سئوی محتوا چیست؟
به همین دلیل حتماً حجم عکسها را استاندارد کنید. برای اینکه بتوانید حجم تصاویر سایتتان را بدون افت کیفیت کاهش دهید، میتوانید از وبسایت Optimizilla کمک بگیرید.
سئوی محتوا مهم است چون بدون محتوای با کیفیت، سایت شما در موتورهای جستجو شانسی ندارد.
10 تکنیک برای سئو کردن محتوا
در سیستم محتوای وردپرس تگ Alt تصاویر با عبارت «متن جایگزین» دیده میشود.
9. عنوان سئو را بهینه کنید
تولید محتوای بدون سئو مثل این است که شما بهترین و با کیفیتترین اجناس را برای برای مغازهتان بیاورید ولی آنها را در انبار نگهدارید و مشتری شما هیچوقت نبیند.
و نکته سئویی آخر هم اینکه استفاده از کلمات کلیدی در عناوین اصلی سئوی محتوای شما را بهبود میدهد.
استفاده از عکس، ویدیو و محتوای چند رسانهای علاوه بر اینکه به زیبایی ظاهری و خوانایی محتوا کمک میکند، باعث میشود نرخ پرش کمتر و زمان توقف کاربر در صفحه شما بیشتر شود.
تولید محتوای با کیفیت عاملی است که به سایت شما کمک میکند در نتایج جستجو رتبه بهتری داشته باشد و در میان رقبا قابل تشخیص باشد. اما صبر کنید؛ فرض کنید بهترین و کاملترین محتوا را هم درباره یک موضوع نوشتید که کاربر از خواندن آن واقعاً لذت میبرد. ولی وقتی هیچوقت کاربر آن محتوا را نبیند، چه فایدهای دارد؟
بگذارید یه ترفند ساده به شما بگوییم:
در عوض یک آدرس کوتاه داشته باشید و از کلمه کلیدی خود استفاده کنید:
قبل از آنکه دست به قلم شوید، باید درباره کلمات کلیدی محتوای خود تحقیق کنید. شاید از خودتان بپرشید چرا باید اینکار را بکنم؟ درباره موضوع انتخابی مینویسم تا اگر کسی آن را سرچ کرد به محتوای من برسد.
برای آشنایی بیشتر با بحث سئو و بهینهسازی سایت حتماً به صفحه آموزش سئوی ما سر بزنید و از منابع رایگان استفاده کنید.
8. تصاویر سایت را بهینه کنید
وقتی این دو مفهوم را کنار هم میگذاریم:
سئو کردن محتوا خیلی ساده است؛ کافیست هنگام نوشتن محتوا، تکنیکهایش را رعایت کنید و یک محتوای سئو شده رو سایتتان بارگذاری کنید و تحویل گوگل بدهید. دیگر بقیه کار را به این موتور جستجوی هوشمند بسپارید.
هنگام نوشتن محتوا گوگل را فراموش کنید و خودتان را جای کاربر بگذارید. ببیند اگر جای کاربر قرار بگیرید این محتوا برای شما جذاب و گیرا هست یا نه؟ آیا جواب سوالات شما را میدهد؟ جایی بذای شما مبهم نیست؟ محتوای شما باید برای خوانندهها جذاب و ساده و مفید باشد چون هیچ کاربری محتوای ناقص و بیکیفیت را نمیخواند.
سئوی محتوا آسانترین بخش از سئو و بهینهسازی سایت است که در حین نوشتن محتوا انجام میشود. در ادامه تکنیکهای ساده سئوی محتوا را بیان میکنیم که به شما کمک میکند حتی در کلماتی که رقابت بالایی دارند، رتبه بگیرید.
1. کلمات کلیدی هدفمند انتخاب کنید
شما به 2 دلیل بیاد تحقیق کلمات کلیدی انجام دهید:
- کلمات کلیدی مرتبط با موضوع خود را پیدا کنید و در محتوای خود به کار ببرید تا گوگل موضوع شما را تشخیص دهد و در مفهوم آن موضوع به شما رتبه بدهد.
- شما قصد دارید بیشترین ترافیک را از محتوای خود به دست بیاورید، پس باید کلماتی را پیدا کنید که بیشترین سرچ را داشته باشد.
به موضوع لینکسازی داخلی در سایت توجه داشته باشید. اگر قبلاً، مطلبی در رابطه با موضوع پُست خود منتشر کردهاید یا مقالهای دارید که بخشی از آن با پُست قعلیتان مشابه است، سعی کنید از مطلب جدید به آن مقاله لینک دهید؛ یا برعکس ممکن است که مقالهای نوشته باشید که ترافیک زیادی را جذب میکند، در این شرایط بهتر است لینک محتوای جدیدتان را در آن پست قدیمی قرار دهید.
بعد از اتمام سئو محتوا، کار را به گوگل بسپارید
دو ابزار کاربردی برای انتخاب و تحقیق کلمات کلیدی Google Keyword Planner (کیوردپلنر گوگل) و Keyword Finder (کیورد فایندر) هستند که میتوانید از آنها استفاده کنید. برای آشنایی کامل با این موضع مقاله «تحقیق کلمات کلیدی و ابزارهایش» را بخوانید
2. یک محتوای جامع و عالی بنویسید
برای تصاویر سایتتان حتماً از تگ alt استفاده کنید و در این تگ از کلمه کلیدی استفاده کنید
برای جذاب شدن محتوا میتوانید از داستانها، مثالها، تجربههای شخصی و … استفاده کنید.
قبل از سئو کردن محتوا، اگر میخواهید محتوای شما در گوگل رتبهبندی شود، باید با کیفیت و عالی باشد. محتوای با کیفیت 2 ویژگی مهم دارد: 1. مفید باشد 2. سرگرمکننده باشد
حتما بخوانید: کپی رایتر با کارشناس تولید محتوا چه تفاوتی دارد؟
novin.com/blog/category/linkbuilding/page12586
شاید وجود عکس در محتوا جزو عوامل رتبهبندی گوگل نباشد ولی یک مفهومی هست به اسم «زمان توقف یا Dwell time» که مدت زمانی است که کاربر در صفحه شما میماند. از نظر گوگل هر چه کاربر زمان بیشتری در صفحه شما باشد، یعنی محتوای شما برایش مفید بوده و نیازی نبوده لینک دیگری باز کند.
در محتوای خود از تکرار بیش از حد کلمات کلیدی پرهیز کنید. این کار نه تنها متن شما را مسخره و غیر قابل خواندن میکند، بلکه گوگل هم شما را در نتایج بالا قرار نمیدهد. اگر سختگیری کند، دچار جریمه گوگل یا پنالتی گوگل میشوید.
60 الی 70 درصد سئوی سایت مربوط به محتواست. شما هیچوقت نمیتوانید با یک محتوای سرسری بی فایده، به رتبههای بالای گوگل برسید. شاید 10 سال پیش این اتفاق میافتاد اما الان گوگل حسابی روی محتوا حساس است، حتی بین با کیفیتها هم رقابت سختی بر سر جایگاههای گوگل وجود دارد.
برای اینکه یک کلمه را بارها در محتوا تکرار نکنید، میتوانید از مترادف کلیدواژهها و عبارات کلیدی استفاده کنید.
5. URL محتوا را بهینه کنید
برچسب عنوان صفحه یکی از مهمترین عناصر اصول سئو است که بهراحتی میتوان آن را بهینهسازی کرد. هنگام نوشتن برچسب عنوانِ بهینهشده، بهترین چیزی که میتوانید از آن استفاده کنید، کلیدواژه هدف است.
10. از لینک بیلدینگ داخلی استفاده کنید
اشکالی ندارد که محتوای شما طولانی شود؛ اتفاقاً محتوای طولانیتر به Google کمک میکند تا اطلاعات بیشتری در مورد موضوع آن صفحه وب دریافت کند. این باعث میشود گوگل مطمئن شود که صفحه شما یک نتیجه مرتبط برای آن کلمه کلیدی است.
سئوی محتوا: بهینهسازی محتوا برای موتورهای جستجو تا کاربر آن را به راحتی در نتایج گوگل ببیند و استفاده کند
محتوای سئو شده چیست؟
بدون سئوی محتوا، رتبههای گوگل را فراموش کنید
این دو از اصلیترین معیارهای سئوی محتوا هستند که در رتبه صفحه شما تأثیر مستقیم میگذارند.
عنوان سئو همان عنوانی است که موقع سرچ در نتایج جستجو نشان داده میشود.
حتما بخوانید: چگونه در مدتی کوتاه به یک کپی رایتر حرفهای تبدیل شویم؟
دومین نکته این است که سبک نوشتن شما جذاب باشد و لحن صمیمی داشته باشید تا کاربر مشتاق شود محتوای شما را بخواند.
ساختار درستُ یکی از بخشهای اصلی سئوی محتواست. محتوای شما باید ساختار درستی داشته باشد تا کاربر خیلی راحت متن را بخواند و به سوالاتش جواب داده شود. برای چیدن ساختار درست، عنوان اصلی محتوا را با تیتر یک (تگ H1)، تیترهای اصلی را با تگ H2 و زیر شاخههای آنها را با H3، H4 و… مشخص کنید.
حتما بخوانید: کپی رایتینگ و آقا فرهاد: نوشتن متن فروش و تبلیغات موثر
3. کلمات کلیدی خود را به صورت متعادل به کار بگیرید
در مقالۀ «نکات مهم برای بهینهسازی URL سایت» میتوانید بهینهسازی URLها را بخوانید.
6. عنوانها (تگهای H1، H2 و H3) را درست بچینید و بهینه کنید