بازاریابی دیجیتال چیه و چه متعلقاتی داره؟!
ما در دیجیتال مارکتینگ دو رویکرد کلی داریم: بازاریابی برونگرا و بازاریابی درونگرا.
آخرین کالایی که آنلاین خریدید یادتان هست؟ ما فرض میکنیم به دنبال خرید گوشی موبایل هستید تا ببینیم یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ در این فرایند خرید چه نقشی دارد.
مرحله اول: جستجو
یک پیشنهاد به صرفه: تمام آنچه را که میخواهید از دیجیتال مارکتینگ و بخشهایش بدانید در کتاب «دیجیتال مارکتینگ و متعلقات» آکادمی نوین هست! برای دریافت به صفحه توضیحات کتاب در آکادمی مراجعه کنید.
چرا دیجیتال مارکتینگ؟
اگر بخواهید یک شبه در صفحه اول نتایج گوگل قرار بگیرید یک راه وجود دارد و آن هم چیزی نیست جز استفاده از تبلیغات گوگل (معروف به گوگل ادز).
تبلیغات در گوگل خود به دو دسته تقسیم میشود:
- تبلیغات نمایشی: در این روش تبلیغ شما در سایتها و اپلیکیشنهای همکار گوگل (مثل یویتوب) نمایش داده میشود.
- تبلیغات در جستجو: گوگل تبلیغ شما را در صفحۀ نتایج خود (SERP) به نمایش میگذارد.
یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ موفق با ساخت یک وبسایت جذاب و کاربردی آغاز میشود! سه چیز در روند بازاریابی دیجیتال سایت شما مهم است. رابط کاربری، تجربه کاربری و ریسپانسیو بودن.
در این مقاله میخوانید: دیجتال مارکتینگ چیست؟ کانالهای اصلی بازاریابی دیجیتال کدامند؟ و در نهایت چه بخشهایی دارد
تعامل یکی از آن چیزهایی است که در بازاریابی سنتی وجود ندارد و یک مبحث به شدت مهم در دیجیتال مارکتینگ محسوب میشود . چرا؟ چون همه چیز مجازی است و من مشتری کمتر اعتماد میکنم، ممکن است ابهاماتی داشته باشم و…
کسب و کارها برای تعامل کردن با مخاطبانشان از ابزارهای مختلفی استفاده میکنند. یکی از مهمترینهایش تعامل در شبکههای اجتماعی است که خودتان میدانید؛ لایک میکنند، کامنت میگذارند، سوال میپرسند و …
حتما بخوانید: بازاریابی محتوا چیست و چگونه انجام میشود؟
سئو (SEO)؛ از هیچ تا لینک یک
شما از طریق کانالها و رسانههای مختلف میتوانید بازاریابی دیجیتال را عملی کنید که در سه دسته زیر قرار میگیرند.
حتما بخوانید: رپورتاژ آگهی چگونه رتبه گوگل سایت شما را متحول میکند؟
سایت:
طبق آمارها بیش از ۶۰ درصد افرادی که دسترسی به اینترنت دارند قبل از هر خریدی درباره آن کالا در اینترنت جستجو میکنند. این جستجو میتواند یک اطلاع از قیمت ساده یا تحقیق عمیق باشد.
حتما بخوانید: کارآفرینی چیست و چه ایدههایی موفق میشوند؟
پیشنهاد میکنیم بعد از آشنایی اولیه اگر قصد دارید یک دیجیتال مارکتر حرفهای شوید در «دوره جامع دیجیتال مارکتینگ نوین» شرکت کنید. این دوره یکی از بهترین منابع دیجیتال مارکتینگ ایران است که تمامی سرفصلهای مهم بازاریابی دیجیتال را پوشش میدهد. برویم سراغ بخشهای مختلف دیجیتال مارکتینگ
بازاریابی محتوایی، شاخه اصلی قدرت در دیجیتال مارکتینگ

گوگل سرچ کنسول
حتما بخوانید: ایمیل مارکتینگ (Email Marketing) چیست؟
بازاریابی پیامکی (SMS Marketing)؛ عضو کم هزینه بازاریابی دیجیتال

نعامل با مشتری باعث میشود که این اعتماد تقویت شود و مشتری راحتتر مراحل خرید را طی کند. در واقع تعامل اصولی با مخاطبان برای ترغیب آنها به خرید و نگهداری آنهاست.
چون تعداد ایمیلهای اسپم (یا جَفنگ) که برای کاربران فرستاده میشود خیلی زیاد است. به همین خاطر اگر ایمیل شما حاوی مطالب ارزشمند و مهمی برای کاربر نباشد به احتمال زیاد سر از سطل آشغال درخواهد آورد! پس باید روی زمان ارسال، تعداد و محتوای ایمیل خود دقتی دوچنان داشته باشید تا کاربران ایمیل شما را اسپم تلقی نکنند.
بزرگترین مزیت تبلیغات کلیکی گوگل قابلیت هدفگیری دقیق کاربران است. یعنی شما میتوانید دقیقاً مشخص کنید که تبلیغ شما برای چه کسانی و در چه زمانی نمایش داده شود. این افراد زن باشند یا مرد؟ سن آنها چقدر باشد؟ اهل کدام کشور باشند؟ علایقشان؟ و … خیلی چیزهای دیگر! در تصویر زیر نمونهای از تبلیغات گوگل را مشاهده میکنید که با جستجوی کلمه «خرید بلیط هواپیما» نمایش داده شده است.
دیجیتال مارکتینگ در یک کلام یعنی بازاریابی با ابزارهای دیجیتال.
کسی منکر بازاریابی سنتی نیست ولی الان نزدیک به 5 میلیارد نفر در سراسر جهان برای خرید، یادگیری، سرگرمی و حتی کار در اینترنت وقت میگذارنند. اگر میخواهید به این افراد دسترسی پیدا کنید و توجشان را جلب کنید، دیجیتال مارکتینگ برای شما مهم و ضروری است.
تا حالا یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ را موقع کار کردن دیدهاید؟ ساعتها خیره میشود به مانیتور، کلیک و تایپ میکند. هرکس نداند فکر میکند مشغول یللی تللی کردن است اما همان لحظاتی که به مانیتور خیره شده و قهوهاش را مزه مزه مینوشد مشغول فروش میلیونی یا حتی میلیاردی است. چه شغل خوبی است مگه نه؟ شما هم میخواهید بدانید این دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال چیست و دقیقاً چه کار میکند؟ پس برویم سر وقتش…
گفتیم که عادات خرید در مشتریان تغییر کرده و حالا بیشتر مردم قبل از خرید، به دنبال دریافت اطلاعات موثق و مفید هستند تا بر این اساس انتخاب خود را انجام دهند.
در ماشین به جز راننده که حواسش به رانندگیست، بقیه معمولاً سرشان در گوشی است. وقتی کسی به جاده نگاه نمیکند، چه کسی آن بیلبوردها را خواهد دید؟
کانالهای اصلی دیجیتال مارکتینگ کدامند؟
اینها 4 ابزار مهم بودند که کسب و کارها به طور مستقیم و غیر مستقیم برای تعامل با مشتری از آنها استفاده میکنند
تحلیل دیجیتال؛ رصد مسیر دیجیتال مارکتینگ
مثلاً اگر وبسایت شما خیلی کند باشد یا پیدا کردن یک گزینۀ مهم برای کاربر سخت باشد، قطعاً خاطرۀ بدی از شما در ذهنش باقی خواهد ماند. اما اگر به زیبایی همه چیز در جای خودش قرار داشته باشد، قطعاً زمان بیشتری را در سایت شما میگذراند. به طور کلی هر چه بتوانید زمان ماندگاری کاربران را در وبسایت خود افزایش دهید، احتمال خرید آنها بیشتر خواهد شد.
با این ابزار میتوانید رفتار کاربران در وبسایت، بازدیدها، میزان ورودی از منابع مختلف، کمپینهای تبلیغاتی، موقعیت جغرافیایی و خلاصه هرچیزی که مربوط به تحلیل و رصد کاربران خود نیاز دارید را به دست آورید.
021-58438داخلی 1
تبلیغات اینفلوئنسری

یک پیشنهاد به صرفه: تمام آنچه را که میخواهید از دیجیتال مارکتینگ و بخشهایش بدانید در کتاب «دیجیتال مارکتینگ و متعلقات» آکادمی نوین هست! برای دریافت به صفحه توضیحات کتاب در آکادمی مراجعه کنید.
کلام آخر
همانطور که دیدید دیجیتال مارکتینگ دنیای بزرگی دارد و فقط به ابزارهایی مثل سایت و اینستاگرام محدود نمیشود.
هر چند تبلیغات گوگل یکی از موثرین و هدفمندترین روشهای تبلیغاتی در دنیاست، اما دقت کنید که تبلیغات گوگل به هیچ عنوان جای سئو را نمیگیرد .زیرا تبلیغ شما تا زمانی نمایش داده میشود که پول پرداخت کنید. بنابراین در کنار استفاده از این روش، سئو را فراموش نکنید.
خب مقاله ما تا اینجا کارش تمام است اما بیایید در ادامه با یک مثال میبینیم که بازاریابی دیجیتال در عمل چه کمکی به کسب و کارها و افراد میکند.
بازاریابی دیجیتال در عمل چه کار میکند؟
این تمام بخشهای دیجیتال مارکتینگ و مهمترین ابزارهایش بود، در مقاله «بهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ» بیش از 50 ابزار کاربردی که در دیجیتال مارکتینگ استفاده میشود را لیست کردیم و کاربردشان را توضیح دادهایم. اگر قصدتان حرفهای شدن است، این مقاله را هم بخوانید.
شما باید جایی حضور داشته باشید که مردم در آن جا هستند. پیج شما در شبکههای اجتماعی مثل مغازهای است که برای اجارۀ آن هیچ هزینهای پرداخت نمیکنید اما میتوانید به تعدادی زیادی از مشتریان دسترسی داشته باشید.
اگر گوشیباز نیستید و از مدلهای جدید عرضه شده خبر ندارید، با جستجوی عبارتهایی مثل: «بهترین گوشیهای جدید»، «بهترین موبایل زیر ۵ میلیون»، «گوشی سامسونگ ۲۰۲۰» سعی میکنید تا فهرستی از مدلهای قابل انتخاب را پیدا کنید.
هنوز هم از روشهای بازاریابی سنتی استفاده میشود. هنوز تراکت پخش میکنند، بیلبورد میزنند، تبلیغ تلویزیونی میروند. اما اطراف را که نگاه کنید، کمتر کسی را میبینید که تراکتهای پخششده را بگیرد و بخواند و بعد تصمیم بگیرد زنگ بزند.
دو ابزار تحلیل در دیجیتال مارکتینگ که شما هم آنها را خوب میشناسید، گوگل سرچ کنسول، و گوگل آنالیتیکس هستند. این دو ابزار برای گوگل هستند که عاشق اطلاعات و تحلیل رفتار کاربر است.
سرچ کنسول ابزاری است که حضور وبسایتها در نتایج جستجوی گوگل را رصد و عیبیابی میکند. با سرچ کنسول میتوانید ببینید کاربران با جستجوی چه کلیدواژههایی به سایت شما وارد میشوند، رتبه صفحات شما در نتایج جستجو چطور است و در کل وبسایت شما از نظر گوگل در وضعیت مناسبی هست یا نه. در مقاله «آشنایی با سرچ کنسول» این ابزار را به صورت کامل معرفی کردیم.
گوگل آنالیتیکس
تبلیغ همسان، نوعی از تبلیغ بنری است که شبیه محتوا و یا مطالب میزبان است. سایت میزبان تبلیغ شما را در کنار دیگر مطالب سایتش و یکپارچه با قالب خود قرار میدهد؛ این باعث میشود که کاربر اعتماد بیشتری به آن مطلب داشته باشد و آن را نادیده نگیرد. کاربر با کلیک بر روی این تبلیغ، مستقیم به صفحه اصلی سایت شما یا هرجایی که شما لینک داده باشید، هدایت میشود.
تبلیغات بنری
شبکههای اجتماعی به دلیل پرطرفدار بودن و حضور کاربران زیاد، کمک میکنند که کسب و کار شما دیده شود. از دور وش این شبکهها به کسب و کار شما کمک میکنند؛ یا اول راه هم هستید و میخواهید خیلی کم هزینه کسب و کارتان را شروع کنید. یا کسب و کار دارید و از شبکههای اجتماعی برای رشد کارتان استفاده میکنید.
و سایر پلتفرمها:
محتوا انواع مختلفی دارد؛ مثلِ محتوای متنی، محتوای ویدئویی، محتوای تصویری. ولی برای شروع یک کسبوکار، محتوای متنی به دلیل پراستفاده بودن و توجه گوگل به آن اهمیت بیشتری دارد، پس ابتدا تمرکزتان را روی این بخش بگذارید.
به صورت کلی، هر کاری که شما در آن از ابزارهای دیجیتال (مثل ایمیل، سایت، پیامک و…) برای تبلیغات، فروش، نظرسنجی یا معرفی محصولات یا خدماتتان استفاده کنید، نوعی بازاریابی دیجیتال است.
پس در کل یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ در کنار دیگر افراد متخصص تلاش میکند تا فروش یا ارائه خدمات در بسترهای دیجیتال به بهترین شکل ممکن انجام شود.
پیشنهاد میکنم برای شروع یادگیری ایبوک رایگان آموزش بازاریابی پیامکی را از آکادمی نوین دانلود کنید و سر فرصت به مطالعه بخوانید. بعد از آن هم میتوانید فقط ۲ ساعت و نیم وقت بگذارید و در دورۀ آموزش بازاریابی پیامکی فوت و فن کار را یاد بگیرید.
مورد دیگری که باید در اینجا اشاره کنم، مسئله واکنش گرایی یا همان ریسپانسیو بودن (Responsive) سایت شماست. اگر وبسایت شما به صورت ریسپانسیو طراحی شده باشد، خیلی سریع خودش را با اندازۀ صفحۀ کاربر وفق میدهد تا مطالب شما به صورت درست نمایش داده شوند؛ ولی در غیر اینصورت بهم ریخته شدن ظاهر سایت باعث فرار کاربران خواهد شد.
تو این کتاب همه چیز بازاریابی دیجیتال رو بهت آموزش دادیم.
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.
میخوام یاد بگیرم
منبع خوب برای یادگیری؟ پیشنهاد میکنیم خودتان را با خواندن مقالات خسته نکنید و در دوره جامع تبلیغات گوگل آکادمی نوین شرکت کنید. بدون اغراق بعد از این دوره میتوانید به خودتان بگویید متخصص گوگل ادز.
رپورتاژ آگهی (Advertorial)
چند مزیت عمده دیجیتال مارکتینگ وجود دارد:
- روشها و ابزارهای متنوعی دارد
- مقرون به صرفهتر از روشهای سنتی بازاریابی است
- در دیجیتال مارکتینگ زمین بازیتان با برندهای بزرگ یکی است و این امکان را دارید که با بزرگهای صنعت خود رقابت کنید
- دیجیتال مارکتینگ قابل اندازهگیری و تحلیل است.
- میتوانید مخاطبان را هدفمند و انتخاب کنید و هدفمند تبلیغات کنید.
- تغییر استراتژی بازاریابی دیجیتال آسانتر است.
- در دیجیتال مارکتینگ نرخ تبدیل و کیفیت سرنخها بیشتر است
- یک تعامل دو طرفه وجود دارد
بازاریابی برونگرا و درونگرا: دو رویکرد کلی بازاریابی دیجیتال
در این بخش از مقاله بخشهای مختلف دیجیتال مارکتینگ را به صورت مختصر و مفید توضیح میدهیم.
حتی اگر تمام بخشهای مختلف دیجیتال مارکتینگ را به بهترین شکل انجام دهید، بدون تحلیل، از هیچچیز مطمئن نخواهید بود. یکی از بزرگترین مزایای دیجیتال مارکتینگ امکات تحلیل دقیق اطلاعات و رفتار کاربران است. شما با استفاده از ابزارهای مختلف میتوانید آمار دقیق کاربران، رفتار آنها، و نتایج استراتژیهای خود را ببینید. چیزی که در بازاریابی سنتی به هیچ وجه وجود ندارد.
وبسایت اصلیترین پایگاه مشتریان شماست!. دیگر نمیتوانید مثل کسبوکارهای سنتی با استخدام یک فروشنده چرب زبان مشتریان را جذب کنید! پس باید کاری کنید که مشتری جذب خودِ وبسایت شود.
به علاوه باید به کمک ابزارهای تحلیل دیجیتال مثل گوگل آنالیتیکس درک کرد که کاربران از چه منابعی وارد وبسایت میشوند، چه کارهایی انجام میدهند و چه چیزی باعث میشود از خرید منصرف شوند.
مرحله سوم: ترغیب به خرید
برای مطالعه بیشتر، به هیچ وجه مطالب صفحۀ «آموزشهای شبکههای اجتماعی» را از دست ندهید.
ایمیل مارکتینگ (Email Marketing) و یک فروش بیحاشیه
این یکی را هم مطمئنم زیاد با آن برخورد داشتهاید. گاهی روی سیستم شما نوتیفیکیشن محصولات یا مطالب جدید نشان داده میشود بدون اینکه حتی به اینترنت وصل باشید. این نوع از تبلیغات، تبلیغات نوتیفیکیشن هستند که به Push notification هم شناخته میشود. البته در این نوع از تبلیغ از کاربر برای ارسال نوتیفکیشن اجازه گرفته میشود.
اگر به دنبال یک منبع خوب و کامل برای شروع میگردید، حتماً به صفحه «آموزش بازاریابی محتوا» سایت ما سری بزنید.
در دیجیتال مارکتینگ کسب و کارها به چند روش تبلیغات میکنند که در ادامه آنها را تک تک توضیح میدهیم.
تبلیغات در گوگل (Google Ads)
شاید بگویید نیازی به سایت ندارم، با یک پیچ اینستاگرامی زیبا هم میتوانم محصولاتم را بفروشم. در جواب باید بگویم، بله! اما اگر فردا این پیچ به هر دلیلی از دسترس خارج شد، مشتریان دیگر چگونه میتوانند شما را پیدا کنند؟ پیشنهاد میکنیم که حتماً ویدیو زیر را نگاه کنید تا جواب تمام سوالهایتان را بگیرید.
شبکههای اجتماعی:
بخش بزرگی از کسانی که وارد وبسایت شما میشوند از طرف گوگل میآیند. اگر بخواهم یک عدد تقریبی بگویم، بیش از 50 درصد ورودی اکثر وبسایتها از گوگل است. از آنجایی که بحث سئو خیلی مهم و حیاتی است، ما در نوین مقالههای زیادی درباره سئو نوشتهایم. سیر تا پیاز سئو سئو را میتوانید در مقالات صفحه سئو در آکادمی نوین پیدا کنید. اگر تازهکار هستید توصیه میکنیم از مقالۀ درک سئو شروع کنید.
در مراحل خرید کارها به خوبی پیش میرود و پیامکی دریافت میکنید که ثبت سفارش را تایید میکند.
نقش دیجیتال مارکتینگ در این مرحله به چند بخش قابل تقسیم است. اول باید مقالات یا ویدیو مطابق نیاز شما تهیه و منتشر کرده باشد. این بخش کار همان بازاریابی مبتنی بر محتوا است. دوماً وبسایت یا هر نوع بستر دیگری که برای انتشار محتوا در نظر گرفته شده باید سئو (SEO) باشد. به زبان ساده یعنی صفحه یا وبسایت در میان هزاران نتایج جستجوی گوگل رتبه بالایی بگیرد.
بازاریابی پیامکی برای آن دسته از کسب و کارهایی که هنوز اول راه هستند و نمیخواهند هزینه بالایی را صرف تبلیغات کنند، یک گزینۀ عالی است.
به طور کلی تبلیغات در گوگل به صورت کلیکی یا PPC انجام میشود. به ازای هر کلیک، مبلغی از حسابتان کم میشود و تا زمانی که شارژ حسابتان به پایان برسد، تبلیغ شما در نتایج جستجو حضور خواهد داشت.
در پایان اگر سوال یا نظری دارید حتماً در نظرات برای ما بنویسید.