بیتل جدید با حال و هوای مردم در اواخر دهه 1990 میلادی کاملا هماهنگ است. از آن زمان تاکنون اینترنت و خطوط هوایی ارزان قیمت جهانیان را به هم نزدیک تر کرده است. رکود ادراکی دهه 1980 که در «نسل خودروهای گلف»، اثر نویسنده معروف، فلوریان ایلیز» جاودانه شد، جای خود را به یک تجدید حیاتی جهانی داد. سبک موسیقی و رقص «تکنو» – به عنوان روی دیگر سکه – به دنیای مد نیز راه پیدا کرد. در آن هنگام ایالات متحده آمریکا به لطف جذابیت و کاریزمای بیل کیلینتون دموکرات اداره میشد. با انتخاب «گرهارد اشرودر» به عنوان صدر اعظم آلمان در سال 1998 میلادی، عصری جدید شروع شد.
در ابتدا چشم اندازی وجود داشت، یک رویا از بی شمار رویای موجود در سرزمین افسانه ای فرصتها: در مرکز طراحی آمریکا، که در سال 1991 میلادی توسط فولکس واگن در «سیمی ولی» در کالیفرنیای جنوبی تاسیس شد، کارمندان بر روی یک خودرو با تکنولوژی رانندگی جایگزین کار میکنند. در ایالات متحده آمریکا بیتل اصلی هنوز مظهر فولکس واگن محسوب و از آن به عنوان نماد ماندگار کیفیت یاد میشود. بنابراین دو طراح معروف به نامهای «فریمن توماس» و «جی کارول میز» شکل گرد و سوسکی بیتل را توسعه دادند. در نمایشگاه دیترویت در ژانویه 1994، آنها نهایتا از خودروی فولکس واگن مدل «کانسپت وان» رونمایی کردند. این اتومبیل با شکلی شبیه به نیمکره، فرمهای روان، جمع و جور، متفاوت، دست به ترویج مجدد خودروی قدیمی با ظاهری مدرن تحت عنوان «نیو بیتل فولکس واگن» زدند.
نیو بیتل تجسم سبک زندگی مدرن و حال و هوای عصر جدید است. واکنش مثبت رسانههای دولتی و تجاری، فولکس واگن را ترغیب میکند تا بیشتر به دنبال تحقق این ایده باشد. در ماه مارس همان سال، این اتومبیل کروک بر اساس خودروی مدل «کانسپت وان» در ژنو ارائه داده شد. به دنبال آن در پاییز سال 1995 در نمایشگاه اتومبیل توکیو، خودرو با طراحی بهتر و الزامات فنی تولید خودرو معرفی گردید. قبل از پایان نوامبر، تصمیم بر آن شد که خط تولید «کانسپت وان» راه اندازی گردد. پنج ماه بعد، بازدید کنندگان در نمایشگاه اتومبیل ژنو با خودروی مفهومی تجدید نظر شده ای آشنا شدند که سقف شیشه ای آن به طور افقی باز میشود: «نیو بیتل»
از آن زمان به بعد، فقط دو سال طول کشید تا اولین نمونههای جانشین نیو بیتل در مارس سال 1998 در ایالات متحده آمریکا به فروش برسند و فقط شش ماه پس از آن فرصت ثبت سفارش در اروپا برای رانندگان به وجود آمد. در حالی که ایالات متحده آمریکا از همان ابتدا نقشی اساسی در توسعه مدل جدید خودروی فولکس واگن ایفا کرده است، خودروی جدید شرکت در کارخانه فولکس واگن در شهر پوئبلا، واقع در مکزیک تولید میشود.