“در متن خود تا جای ممکن از کلمه کلیدی استفاده کنید.”
زمانی که وبسایتتان را برای موتورهای جستجو بهینهسازی نکنید و همه چیز را به موتور جستجوی گوگل واگذار کنید، شک نکنید که با چنین نتایجی روبرو خواهید شد:
در حقیقت، چیزی عوض نشده است و الگوریتمهای موتورهای جستجو هنوز هم به اعتبار لینکها و انکر تکست ها اهمیت میدهند. هنوز هم لینکبیلدینگ کلاه سفید، یکی از روشهای بازاریابی اصولی است که گوگل به آن بها میدهد.
افرادی که باور دارند شبکههای اجتماعی تأثیری بر سئو ندارند، معمولاً به این جمله استناد می کنند:
از طرف دیگر، گوگل یک راهنمای سئو منتشر کرده است. گرچه اکنون این راهنما کمی قدیمی شده است، با این حال گوگل در این راهنما، وبمسترها را به استفاده از تکنیکهای سئو ترغیب میکند.
گوگل بارها درباره سئو عنوان کرده است که بهینهسازی وبسایت برای موتورهای جستجو میتواند رتبه یک سایت را افزایش دهد و بسیار از شرکتهای سئو، خدمات بسیار مفیدی را ارائه میکنند. در جایی دیگر، گوگل بیان کرده است:
هر صفحهای که در نتایج جستجوی گوگل قرار میگیرد باید هم از لحاظ محتوا و هم از لحاظ فنی ارزشمند و با کیفیت باشد. اگر وبسایت شما چنین معیارهایی را ندارد، بدانید در بازی شرکت کردهاید که احتمالاً در آن بازنده خواهید بود.
یک بار سئو انجام دادهایم، دیگر به آن نیاز نداریم!
البته برای بسیاری از کسب و کارها که اینترنت منبع اصلی درآمدشان نیست، سئوی مداوم امری ضروری نیست. برای مثال یکی از دوستان من برای فروشگاه آجیل فروشی خود وب سایتی را راه اندازی کرده است. مطمئناً او بیشتر از نیازش مشتری دارد و تنها چیزی که میخواهد این است که کاربران اینترنت با جستجوی کلمه کلیدی آجیل فصیحی، وبسایت او را مشاهده کنند. بنابراین اگر وبسایت او تنها 1 یا 2 بار در سال بروزرسانی شود، برایش کافیست. اما افرادی که منبع اصلی درآمدشان از اینترنت است (مثل من!)، باید به صورت مداوم به وضعیت سئوی سایت شان رسیدگی کنند.
حتما بخوانید: هر آنچه باید درباره تگ Rel=Canonical بدانید!
لینکبیلدینگ مرده است
اگر این تمام کاری است که برای سئو باید انجام داد، پس قطعاً بهینهسازی سایت حقهبازی است. سئوی واقعی، محتوای وبسایتتان را مرتب میکند و تجربه بهتری از وبسایتتان را به کاربران ارائه میدهد:
- تولید محتوایی که نیازهای کاربران را برطرف میکند.
- محتوای وبسایت را در دسترس موتورهای جستجو و کاربران قرار میدهد.
- با بهبود ساختار سایت و تجربه کاربری، دسترسی کاربران سایت به مطالب را آسان میکند.
- محتوا وبسایت را برای اشتراکگذاری در شبکههای اجتماعی، بهینهسازی میکند.
- از طریق ریچ اسنیپت ها، حضور وبسایت در موتورهای جستجو را بهبود میبخشد.
- سرعت بارگذاری مطالب سایت را افزایش میدهد.
- از طریق لینکبیلدینگ، میزان ترافیک و بازدید وبسایت را افزایش میدهد.
زمانی که جان مولر، مدیر ارشد گوگل، بیان کرد لینک بیلدینگ روشی است که باید از آن پرهیز کرد، بسیاری از وبمسترها گفتۀ او را اینطور برداشت کردند که لینکسازی بد است و باعث میشود وبسایتشان توسط گوگل جریمه شود.
در حقیقت، این تفکر نادرست که گوگل از سئو متنفر است، در ذهن کسانی شکل گرفته است که تفاوت بین سئوی خوب با اسپم را متوجه نمیشوند.
سئو مرده است زیرا گوگل به همه چیز پاسخ میدهد
عدهای دیگر از افرادی که درباره سئو آگاهی کافی ندارند، معتقدند که سئو چیزی به جز شعبده بازی نیست.
همچنین، ابزار گوگل آنالیز گزارشها و آمارهای مرتبط با سئو را در اختیار وبمسترها قرار میدهد. بنابراین گوگل چگونه میتواند از سئو متنفر باشد؟
در این مقاله قصد دارم تفکرات و باورهای اشتباه درباره سئو را برایتان نام ببرم. این باورهای نادرست باعث شده است تا صاحبان کسب و کارها اجازه ندهند تجارتشان با تمام قدرت در دنیای دیجیتال فعالیت کند. پس برای آنکه بتوانید بهترین نتیجه را برای وبسایت خود به دست آورید، باید این باورهای اشتباه درباره سئو و بهینهسازی سایت را بشناسید.
سئو کلاهبرداری است
صِرف اینکه یک کارشناس سئو نتوانسته است استراتژی دقیقی برای سئو وبسایت شما تعریف کند و وضعیت آن را در نتایج جستجو بهبود دهد، به معنی کلاهبرداری یا دزدی یا بیهوده بودن مفهوم سئو نیست. به همین ترتیب، داشتن رتبه بالا در نتایج جستجو نیز نباید به معنی خوب بودن وضعیت سئوی یک وبسایت تلقی شود.
هر کدام از این وظایف ارزشمند هستند و به بهبود وضعیت سئوی شما کمک میکنند و هیچ حقهبازیای هم در کار نیست.
سئو سریع نتیجه میدهد
آن چیزی که شما درباره سئو از دیگران شنیدهاید، مطمئناً تعریف دقیق سئو نیست. سئو مبحث گستردهای است که شامل راهکارها و ترفندهای بسیاری برای بهینهسازی سایت برای موتورهای جستجو و البته کاربران است.
حتما بخوانید: اینک آخرالزمان موبایلی: از Mobilegeddon تا Mobile First Index
برخی اوقات که در نوار جستجوی گوگل سوالی را تایپ میکنیم، گوگل به جای نمایش یک لینک، به سوال ما پاسخ میدهد. برای مثال اگر درباره آب و هوا، ترانه یا یک فیلم در گوگل جستجو کنید، گوگل به شما پاسخی دقیق میدهد.
حتما بخوانید: تبلیغات کلیکی چیست؟ بررسی کامل گوگل ادز، یکتانت و سایر سرویسهای کلیکی ایرانی
![]()
آمار مرتبط با وب سایت Moz
بعضیها این تصور غلط را دارند که اگر امروز سایتشان را بهینه کردهاند، فردا نه، پسفردا دیگر رتبه اول گوگل هستند. اینطور نیست. سئو فرآیندی زمانبر است و کارهای زیادی باید انجام دهید تا بتوانید اعتماد موتورهای جستجو را به دست آورید.
شبکههای اجتماعی تاثیری بر سئو ندارند
خیلیهای این باور غلط را دارند که برای اینکه رد نتایج بالای گوگل قرار بگیرید باید از کلمات کلیدی بیشتری در محتوای خود استفاده کنید. شاید آن سالهای اولیه گوگل میتوانستید ببا این روش رتبه بگیرید ولی الان دیگر گوگل نمیگذارد با کلمات کلیدی کیلویی جایگاه خوبها را بگیرید. این کار نه تنها تاثیر منفی در سئوی وبسایتتان دارد، بلکه باعث میشود کاربران تجربه بدی داشته باشند.
مواردی در این مقاله تحت عنوان تفکرات نادرست درباره سئو آورده شده است، به همین جا ختم نمیشود و این فهرست باورهای غلط درباره احتمالاً بیشتر باشد. اگر شما باورهای غلط دیگری از افراد شنیدهاید کامنت کنید تا در این مقاله اضافه کنیم.
اگر درباره سئو کمی بیشتر بدانید، در خواستههای خود تجدید نظر میکنید.
این افراد تصور میکنند با ساخت هزاران URL و قرار دادن آنها در دسترس خزندههای گوگل، وبسایتشان به صورت معجزه آسایی در دسترس کاربران علاقمند قرار میگیرد. این وبمسترها توقع دارند موتورهای جستجوگر همۀ کارها را برایشان انجام دهند.
عموماً کسانی که باور دارند سئو کلاهبرداری است، کسانی هستند که تمایل داشتند با تلاش کم و در مدتی کوتاه به نتایج خارق العاده برسند. شاید نمونههای انگشت شماری باشند که توانسته اند با این معیارها در سئو موفق عمل کنند، اما باید بدانید که سئوی اصولی به زمان و تلاش بسیاری نیاز دارد و اگر به درستی انجام شود علاوه بر افزایش ترافیک، مزایای دیگری نیز به همراه دارد.
گوگل خودش میفهمد!
برای آنکه بتوانید تصویر دقیق تری از سئو داشته باشید، پیشنهاد می کنم با چند شرکت سئو گفتگو کنید و اخبار و مقالات مرتبط با سئو را در وبسایتهای معتبر مطالعه کنید. مطالعه منابع معتبر و مشاوره با افراد کارشناس می تواند به شما کمک کند تا دید بهتری درباره سئو و خدمات دریافتیتان داشته باشید.