تحلیل PESTEL چیست | تحلیل محیط کسب و کار + مثال

مدل پنج نیروی Porter کلاً راهش را از PESTLE سوا کرده است اما همچنان در آنالیز سوات قابل استفاده است. این مدل فقط محیط‌های نزدیک و عملیاتی سازمان را بررسی می‌کند. هدف Porter بررسی عواملی مانند مشتریان، تأمین‌کنندگان و رقبا است و در محیط‌های کلان و عمومی دخالت نمی‌کند. (اگر هنوز با این مدل آشنایی ندارید نگران نباشید؛ قول می‌دهیم به‌زودی مقاله مفصلی راجع‌به پورتر بنویسیم)

شما هم مانند گوچی می‌توانید جدول مشابهی برای خودتان طراحی کنید و 6 عاملِ سیاست، اقتصاد، جامعه، تکنولوژی، محیط زیست و قوانین را بررسی کنید و از تاثیری که روی کسب‌وکارتان دارند مطمئن شوید.

کلام آخر

اگر مقالۀ آنالیز SWOT را خوانده باشید، احتمالا الان این فکرها به ذهنتان رسیده:

نکته آخر و تیر خلاص تحلیل سیاسی:

زمانی که کار تجزیه‌وتحلیل PESTLE  تمام شد، وقت برنامه‌ریزی است. شما می‌توانید اطلاعات و نتایجی را که از تحلیل پستل به‌دست آورده‌اید در آنالیز SWOT، تدوین استراتژی بازاریابی، برنامه‌ریزی برای کمپین‌ها و … استفاده کنید.

نمونه-تحلیل-پستل-گوچی

عوامل-تکنولوژی-در-پستل

مقایسه-PESTEL-SWOT-PORTER

در PESTLE چه عواملی را بررسی می‌کنیم؟

تو دوره فرصت‌های اینترنتی بهترین راه رو بهت نشون میدیم!
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.

شروع می‌کنم

ناخدای خوب کسی است که از قبل شرایط را سنجیده، پیش‌بینی‌های لازم را انجام داده و خود را برای هر طوفانی آماده کرده است. شاید بپرسید که چطور می‌شود از قبل فکر همه‌چیز را کرد؟

ناگفته نماند که گاهی اوقات هم بحران زیست‌محیطی می‌تواند باعث توسعه یک کسب‌وکار شود. برای مثال شرکت‌های خودروسازی وجود دارند که در جهت کاهش آلودگی‌های هوا اقدام به ساخت خودروی برقی کرده‌اند و بازار خود را دارند.عوامل-زیست-محیطی-در-PESTEL

چگونه تحلیل PESTEL را انجام دهیم؟

فرض کنید کسب و کار شما یک کشتی است و شما ناخدای آن هستید. این کشتی به آرامی در حال پیشروی در دریای تجارت است که ناگهان طوفان عظیمی در می‌گیرد و همه‌چیز از کنترل خارج می‌شود. در چنین شرایطی، به عنوان یک ناخدا چه کار می‌کنید؟

این محیط در خارج از شرکت قرار دارد ولی همچنان نزدیک و وابسته به شرکت است. تأمین‌کنندگان، مشتریان، رقبا، شرکت‌های همکار و جایگزین‌ها همسایه‌های ما هستند و به طور مستقیم و مشخص بر کار ما اثرگذارند.

محیط کلان یا محیط عمومی

021-58438داخلی 1

PEST ،Porter و SWOT مکمل هم هستند

کلمه پستل از 6 حرف تشکیل شده که حروف اول کلمات Political، Economic، Social، Technological، Environmental و Legal هستند. این کلمات را در گوشه ذهن خود نگه دارید چون در بخش‌های بعد قرار است برویم سر وقتشان. فعلاً تعریف پستل را بخوانیم:

حالا این وسط مدل پنج نیروی پورتر چه کاره است؟

اگر بخواهم ساده‌تر بگویم: شما در این بخش از تحلیل پستل باید به این فکر کنید که چگونه می‌شود با فناوری‌های جدید، مشتری‌های بیشتر پیدا کنید یا اینکه چگونه برای مشتری‌های خود تجربه بهتر بسازید.

ساده‌ست؛ چون آنالیز پستل که برای تحلیل محیط عمومی (یا همان خارجی) کسب‌وکار استفاده می‌شود و کار آن شناسایی تهدیدها و فرصت‌هاست.

مثلاً همه چیز رو به راه است، چرخ کارخانه به‌خوبی می‌چرخد، فروش خوبی هم دارید، اما… یکدفعه تحریم‌های جدیدی وضع می‌شود و نمی‌توانید ماده اولیه وارد کنید! این مسئله مستقیماً تولید شما را دچار مشکل می‌کند.

در نتیجه حواستان به اتفاقات سیاسی باشد و خودتان را برای تغییرات آن آماده کنید.

حتما یادتان هست که گفتیم PESTEL مخفف یک سری کلمه است. حالا بیایید تک‌تکِ این کلمات را با هم بررسی کنیم و ببینیم که 6 بخشی که در پستل با آن‌ها سروکار داریم کدامند و در هر بخش به چه نکاتی باید توجه کنیم.

عوامل سیاسی (Political Factors)

فرصتها-و-تهدیدها-را-در PESTLE-کشف-کنیددر دو مرحله قبلی کلی اطلاعات مفید جمع کردیم. حالا وقت آن است که از بین آن‌ها فرصت‌ها و تهدیدهای کسب و کارمان را پیدا کنیم. دقت کنید که بعضی از فرصت‌ها ممکن است همان اول به چشم نیایند یا فرصت‌هایی باشد که در دل تهدیدها قرار دارند. پس دقت کنید و آن‌ها را از قلم نیندازید.

اگر شما هم می‌خواهید که با روش‌های ساخت سایت بیشتر آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم که حتماً ویدیو زیر را ببنید.

بعضی از قوانین کشور مثل قانون کار، قانون مالیات، تأمین اجتماعی، قانون تجارت، قانون کپی‌رایت و قانون حمایت از مصرف‌کننده و یا هر قانونی که مربوط به کسب‌وکار است و در گروه عوامل سیاسی جای نمی‌گیرد، جزو عوامل قانونی است.

تا اینجای کار 4 عامل را شناختیم. در نسخه PEST فقط همین چهار بخش بررسی می‌شود و عوامل قانونی و محیطی زیرمجموعه‌ای از دیگر عامل‌ها هستند؛ مثلاً قانون کار و تجارت جزو عوامل سیاسی قرار می‌گیرد. اما در پستل این دو عامل به‌صورت جدا هستند.

عوامل قانونی (Legal Factors)عوامل-قانونی-در-پستل

تا این‌جای کار با PESTEL و ویژگی‌های آن آشنا شدید. حالا وقت عمل است. عالم بی‌عمل به چه ماند؟ به کسی که از اهمیت پستل خبر دارد ولی انجامش نمی‌دهد.

شما با روش PESTEL می‌توانید از تغییرات و اتفاقات خارج از کنترل اطرافتان تا حدودی خبردار شوید. اتفاقاتی که هم می‌توانند شانس‌های بزرگی برای سازمان شما باشند و هم قابلیت این را دارند که سکان را از دست شما خارج و ورشکستتان کنند.

احتمالاً از خود پرسیده‌اید که این تکنیک قرار است چه امتیازی داشته باشد و اصلاً چرا مهم است؟ پس بگذارید بی‌مقدمه بگویم که با آنالیز پستل می‌توانید:

در ادامه لیستی از سوالات را برایتان جمع آوری کرده‌ایم که برای شروع کار به شما کمک زیادی می‌کند. از این عوامل می‌توانید در تجزیه‌وتحلیل پستل خود استفاده کنید.

الف. عوامل سیاسی

ب. عوامل اقتصادی

ج. عوامل اجتماعی

د. عوامل تکنولوژیک

ه. عوامل قانونی

و. عوامل زیست‌محیطی

گام دوم: تحقیق کنید

محیط خارجی کسب و کار متلاطم است و متغیر. در این مقاله تکلیفمان معلوم شد که با این محیط متلاطم چه کار کنیم. ما با تحلیل پستل می‌توانیم آماده‌تر از قبل به پیشواز عوامل غیرقابل کنترل محیط خارجی برویم، پیش‌بینی‌های لازم را انجام دهیم و تهدیدهای محیط را به فرصت تبدیل کنیم.

اقتصاد در هر کسب و کاری حرف اول را می‌زند؛ آن هم در شرایطی که ما هستیم!عوامل-اقتصادی-در-تحلیل-پستل

خب، این از مزایای پستل. حالا بیایید ببینیم که روش پستل چیست و نحوۀ استفاده از آن چگونه است.

تحلیل PESTEL چیست؟

این تغییر تکنولوژی می‌تواند تجهیزات جدید، شبکه اجتماعی جدید، راه‌اندازی سایت، تبلیغات اینترنتی یا هر تکنولوژی دیگری که به رشد شما کمک می‌کند باشد.

عواملی که نشان‌دهنده هنجارها، آداب و رسوم و سبک زندگی افراد است. این دقیقاً آن چیزی است که از نگرش و فرهنگ جامعه سرچشمه می‌گیرد و مستقیم بر نحوه رفتار مصرف‌کننده اثر می‌‏گذارد. پای رفتار که در میان باشد، پیش‌بینی‌ها سخت‌تر می‌شود چون رفتار در شرایط مختلف تغییر می‌کند. به همین دلیل کسب‌وکارها به‌راحتی آن را دست کم می‌گیرند.

شکل بالا به ما می گوید که محیط سازمان یا شرکت شما از سه بخش تشکیل شده است:

محیط داخلی

رشد اقتصادی، نرخ ارز، نرخ تورم، نرخ بهره، درآمدمصرف‌کنندگان، نرخ بیکاری، رشد جمعیت و عوامل دیگری از اقتصاد هستند که ممکن است تأثیر مستقیم یا غیرمستقیم بر یک سازمان داشته باشند و تعادل عرضه و تقاضا را به هم بریزند.

استفاده از این تحلیل اصلاً سخت نیست فقط کافی است گام های زیر را مرحله به مرحله انجام دهید.

این همه سر و صدای “وفاداری مشتری” برای چیست؟حتما بخوانید: این همه سر و صدای “وفاداری مشتری” برای چیست؟

گام اول: فکر کنید

واقعا چگونه می‌شود از دل عوامل اجتماعی فرصت ساخت؟ این دیگر هنر شما و کسب و کارتان است اما بیایید دو نمونه را بررسی کنیم.عوامل-اجتماعی-در-تحلیل-pestel

همانطور که گفتیم، وظیفۀ تحلیل PESTLE بررسی محیط بیرونی شرکت است. اما شاید برایتان این سوال پیش بیاید که محیط بیرونی کجاست و بقیه محیط‌ها کدامند؟ برای پاسخ به این سوال، دایره زیر را با دقت نگاه کنید.

تحلیل-پستل-برای-وایکینگ‌ها

چرا تحلیل پستل؟

پس معلوم شد که می‌توانید از نتایج پستل و پورتر در آنالیز SWOT استفاده کنید و مو را از ماست بیرون بکشید!

برای مثال، افزایش ناگهانی قیمت ها در یک جامعه، مساوی است کاهش قدرت خرید مصرف کننده و رشد تورم. حالا اگر شما تولید کننده باشید این خرید کردن کمتر مردم، تولید و فروش شما را به شدت کاهش می دهد. کسب‌و‌کارهای زیادی به دلیل تغییرات اقتصادی از بین رفته‌اند.

عوامل اجتماعی (Social Factors)

درست مخالف این قصه هم چند وقت پیش برای برند D&G اتفاق افتاد. یکی از بزرگترین فشن‌شوهای این برند معروف در چین، اخیراً توسط چینی‌ها تحریم و لغو شد. تنها دلیل این تحریم این بود که D&G در ویدئوی تبلیغاتی خود به فرهنگ چینی‌ها توجه نکرده‌بود و چینی‌ها آن ویدئو را نوعی تمسخر فرهنگ غذاخوردنشان برداشت کردند. به همین سادگی! برنامه‌ای که می‌توانست شروع یک فرصت استثنایی برای این برند باشد، به دلیل بی‌توجهی به عوامل فرهنگی لغو شد. (برای دیدن ویدئو می‌توانید به اینجا بروید)

عوامل تکنولوژیک (Technological Factors)

بد نیست این را هم بدانید که این تکنیک هزارچهره با نام‌ها و نسخه‌های مختلفی شناخته می‌شود؛ پس اگر جای دیگری آن را با اسم‌های دیگری دیدید، تعجب نکنید. تفاوت این تحلیل‌ها فقط در عواملی است که در گذر زمان کمی جابجا یا اضافه شده است. سایر نام‌های تحلیل پستل عبارتند از:

تحلیل PESTEL کدام قسمت از شرکت شما را هدف قرار می‌دهد؟

جستجوی-اطلاعات-PESTELحالا باید درباره هر عامل تحقیق کنید و اطلاعات آن‌ها را یادداشت کنید. مثلاً تحقیق کنید که سبک زندگی مردم به عنوان یک عامل اجتماعی چگونه است و به چه سمتی می‌رود؟ یا مثلاً جمعیت به‌عنوان یک عامل اقتصادی چگونه است و در حال چه تغییراتی است؟ (باز هم تاکید میکنم، اگر جزو عوامل تأثیرگذار بر کسب‌و‌کار شما هستند.)

گام سوم: تحلیل کنید

ما در مقاله امروز می‌خواهیم دربارۀ تحلیلی به‌نام PESTEL با شما صحبت کنیم که به درد همین کار می‌خورد! شما با تحلیل پستل می‌تواند 6 بخش اصلی تاثیرگذار روی کسب‌وکارتان را بشناسید، تهدیدها و فرصت‌ها را پیدا کنید و برای هر طوفانی آماده شوید!

تحلیل هر عامل سیاسی مثل سیاست‌های تجاری، تغییرات دولت، فشارهای خارجی، بازارها و تعرفه‌های تجاری و… در این بخش از PESTEL انجام می‌شود.

چرا تبلیغات در گوگل ادز بهترین روش تبلیغاتی دنیاست!؟حتما بخوانید: چرا تبلیغات در گوگل ادز بهترین روش تبلیغاتی دنیاست!؟

وقتی که شما به‌عنوان کسب‌و‌کار در یک کشور فعالیت می‌کنید، خواه ناخواه تصمیم‌گیری‌های سیاسی بر بازار شما اثر می‌گذارد.

مثلاً همین بنگاه‌های مشاور املاک را در نظر بگیرید. آن‌ها قبلاً محدود به یک مغازه با یک یا چند مشاور بودند و بیشتر خدماتشان به یک خیابان یا محله محدود می‌شد. از طرف دیگر مردم مجبور بودند در جستجوی ملک مورد نظرشان، از این بنگاه به آن بنگاه بروند. اما این روزها مردم خیلی راحت با سایت‌هایی مثل دیوار، کیلید، آی‌هوم و… قیمت‌ها و مشخصات املاک را از قبل می‌بینند و مقایسه می‌کنند، وقتی خانه موردنظر خود را پیدا کردند، برای اقدامات نهایی به فروشنده مراجعه می‌کنند. این یعنی املاکی‌ها با استفاده از تکنولوژی هم کارشان راحت شده، هم مشتری بیشتری دارند و هم تجربه بهتری برای مشتریان خود می‌سازند.

در واقع هدف پستل جمع‌آوری و تحلیل اطلاعات درباره عوامل خارج از کنترل محیط کلان است که سازمان در آن فعالیت می‌کند. مسلماً شما با دانستن چیزهایی که در اطرافتان می‌گذرد می‌توانید تصمیمات بهتری بگیرید؛ مخصوصاً وقتی که برنامه راه‌اندازی یک پروژه یا محصول جدید را در سر دارید، تحلیل پستل همان چیزی است که به تصمیم‌گیری شما کمک می‌کند.

اگر می‌خواهید با یک کشور دیگر کار کنید یا به جای دیگری محصولات خود را صادر کنید، باید قوانین آن کشور را به‌خوبی بدانید. در ضمن قانون‌هایی که در حال تصویب است و یا احتمال تصویب شدنشان هست را فراموش نکنید.

اما تکنیک PESTEL فکر همه جا را کرده است! PESTEL بخشی از تحلیل را به این عوامل اختصاص داده تا جامعه‌ای که قرار است با آن‌ها کار کنید را بشناسید. توجه به فرهنگ مردم باعث رشد کسب‌و‌کار شما می‌شود.

پستل یک آنالیز سادۀ کاربردی برای شناخت محیط عمومی کسب‌و‌کار است. این آنالیز به شما کمک می‌کند با شناخت تغییراتی که در محیط خارجی کسب‌وکار در حال اتفاق است، تصمیمات بهتری بگیرید.

بد نیست حتی پیش‌بینی کنید که در دوره بعدی چه دولتی سر کار می‌آید و چه تأثیری بر محیط بازار می‌گذارد. با این دور اندیشی می‌توانید یک برنامه متناسب با نظرات دولت جدید داشته باشید تا به وقتش یک قدم از بقیه جلوتر حرکت کنید.

پستل و سوات که شبیه هم هستند؟! این تحلیل‌ها چه فرقی باهم دارند؟! این همه تحلیل مشابه فقط آدم را گیج می‌کنند؟!

بدانید و آگاه باشید که تمام رخدادهای سیاسی که در کشور و گاهی در جهان اتفاق می‌افتد می‌تواند اثر منفی یا مثبتی بر کسب و کار شما داشته باشد. حتماً دیده‌اید که یک نفر آن سر دنیا سخنرانی می‌کند، این سر دنیا به دلیل افزایش قیمت ارز، همه قیمت‌ها سر به فلک می‌کشد. اگر در چند ماه اخیر قصد خریدن گوشی موبایل را داشته اید، حتماً این موضوع را به‌خوبی حس کرده‌اید!!

doing-pestelدر هر 6 بخش پستل، عواملی را که فکر می‌کنید اثری بر کسب‌و‌کارتان دارد، پیدا کنید. بی‌نهایت فاكتور وجود دارد که می‌توانید برای تجزیه‌وتحلیل PEST خود استفاده کنید. ولی فقط عواملی را در نظر بگیرید که فکر می‌کنید به کسب و کار شما مرتبط است.

***

از طرف دیگر، در SWOT وقتی دارید فرصت‌ها و تهدیدهای خارجی را بررسی می‌کنید، به خودیِ خود در حال انجام تحلیل PESTEL هستید. چرا؟

این بخش، آخرین سطح از محیط کسب‌وکار است. هر آنچه از اقتصاد، اجتماع، سیاست، تکنولوژی، محیط و قوانین که قرار است بر کسب و کارتان موثر باشد در این قسمت قرار می‌گیرد. پستل این بخش را بررسی می‌کند.آنالیز SWOT چیست و چگونه می‌تواند کسب و کار شما را متحول کند؟حتما بخوانید: آنالیز SWOT چیست و چگونه می‌تواند کسب و کار شما را متحول کند؟

خب تا اینجا به‌خوبی با مفهوم و کاربرد PESTEL آشنا شدید، حالا برویم سراغ یک مثال جذاب از آنالیز پستل و ببینیم که این تحلیل در واقعیت چگونه عمل می‌کند.

تحلیل PESTEL: برند گوچی

برای نمونه، یک فروشگاه اینترنتی را در نظر بگیرید که تمام فعالیت‌هایش را از طریق اینستاگرام انجام می‌دهد. اگر روزی قانون فیلترینگ اینستاگرام تصویب شود، تمام مخاطبان خود را از دست می‌دهد و باید فعالیت خود را در شبکه اجتماعی دیگر از نو شروع کند. اما از قبل با در نظر گرفتن این احتمال، می‌تواند در کنار اینستاگرام، برای کسب و کارش سایت داشته باشد و از دردسرهای احتمالی جلوگیری کند.

عوامل محیط زیستی  (Environmental Factors)

این محیط شامل کارکنان، دارایی‌ها و سیستم‌های تکنولوژی شرکت است. هرچند این قسمت شامل موارد دیگری مثل فرهنگ سازمانی و رویه‌ها و… نیز می‌شود، اما فعلاً برای روشن شدن مطلب همین چند مورد کافی است.

محیط کوچک یا محیط عملیاتی

یک سری اتفاقات ناگوار هم زیر سر عوامل فرهنگی است.

اگر اینطور است، نگران نباشید؛ در ادامه تفاوت این تحلیل‌ها و ارتباط آن‌ها با هم را بررسی می‌کنیم.

دنبال یه کار پر درآمد از اینترنتی؟

محیط--کسب-و-کار در تحلیل پستل

محیط‌های کسب و کار

این بخش از پستل به بررسی عوامل اقتصادی اختصاص دارد. در این بخش باید شرایط اقتصادی کشور یا منطقه‌ای که در آن فعالیت می‌کنید را بطور کامل بررسی کنید. مثلا از خودتان سوال کنید که رشد اقتصادی در این منطقه چگونه است؟ با افزایش نرخ ارز، کسب‌وکار من چه تغییری خواهد کرد؟

خب پستل هم به پایان رسید و حکایت همچنان باقیست. ما هر چه از کلیات و جزئیات و روش کار پستل یاد گرفته بودیم در این مقاله گفتیم. حالا نوبت شماست تا با نظرات خودتان به ما کمک کنید، بهتر از قبل بشویم. در ضمن هر سوالی داشتید، حتماً از ما بپرسید.


منبع: https://www.novin.com/blog/what-is-pestel-analysis/

چند سال پیش، برندهای معروف نوشابه مشاهده کردند که بخشی از مردم بخاطر قند موجود در نوشیدنی ها دیگر محصولات آن ها را استفاده نمی‌کنند. این روند هر روز بیشتر و بیشتر می‌شد و عملاً برایشان یک تهدید به حساب می‌آمد. اما آن‌ها به یک فرصت طلایی تبدیلش کردند. چگونه؟ با عرضه محصولات رژیمی بدون قند؛ در واقع با فهمیدن تغییر سبک زندگی مردمی که می‌خواستند سالم تر زندگی کنند.

توصیه می‌شود برای این مرحله، یک جلسه طوفان فکری با همکارانتان ترتیب دهید. این گونه می‌توانید از ریز بینی و ایده‌های همه در ساختن فرصت‌ها استفاده کنید.

 گام چهارم: تصمیم بگیرید

عوامل-سیاسی-در-پستل

عوامل اقتصادی  (Economic Factors)

این روزها به‌قدری سرعت رشد تکنولوژی زیاد است که نه تنها کسب‌وکار‌ها، حتی آدم‌‎ها هم نمی‌توانند از آن فرار کنند؛ با توجه به این موضوع، در یک کسب‌و‌کار عوامل فناوری هم بر مصرف‌کنندگان و هم بر خود شرکت تاثیر دارد.

مدیریت ریسک چیست و چرا در هر پروژه به آن نیاز داریم؟حتما بخوانید: مدیریت ریسک چیست و چرا در هر پروژه به آن نیاز داریم؟

هستند کسب‌وکارهایی که به شدت از عوامل زیست محیطی تاثیر می‌گیرند. مثلاً یکی از این کسب‌وکارها تورهای گردشکری و آژانس‌های هواپیمایی هستند. آن‌ها گاهی به دلیل وضعیت بد هوا یا بارش برف و باران سفرهایشان لغو می‌شود. در فصل تعطیلات و مناسبت‌ها تقاضای بیشتری دارند و در ماه‌های سرد فروششان کمتر می‌شود. پس نتیجه می‌گیریم که شناخت عوامل زیست محیطی برای آن‌ها از واجبات است! آن‌ها می‌توانند با یک تحلیل ساده پیش‌بینی کنند که در صورت یخبندان و مساعد نبودن هوا، چه تورهایی را می‌توان جایگزین کرد تا دچار خسارت نشوند.

اگر یادتان باشد، در آنالیز SWOT سعی بر این بود که نقاط قوت و ضعف داخل سازمان و همینطور تهدیدها و فرصت‌های بیرونی را شناسایی کنیم. پس یعنی: در آنالیز SWOT هم با محیط داخلی و هم با محیط بیرونی کسب‌وکار سروکار داریم.

در تصویر زیر تمام عوامل موجود در مدل پستل را می‌بینید که یک به یک برای برند گوچی بررسی شده‌اند.

پس قبل از هر تصمیم جدیدی، پیشنهاد می‌کنیم با این تحلیل، تهدیدهای پنهانی را که برایتان وجود دارد، کشف کنید و فرصت‌هایی که تا امروز به‌سادگی از کنارشان عبور کرده بودید، شکار کنید.

اگر کمی به اطرافتان دقت کنید، میبینید که در چند سال اخیر بیشتر شرکت‌های آفلاین، به فکر ساختن سایت و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی افتاده‌اند. این شرکت‌ها به خوبی درک کرده‌اند که تغییر تکنولوژی به سمتی می‌رود که مردم زمان زیادی را در دنیای مجازی حضور دارند. آن‌ها ترجیح می‌دهند اینترنتی خرید کنند، اینترنتی با هم حرف بزنند، از طریق سایت‌ها محصولات را ببیند و اینترنتی تبادل نظر کنند.

انتظارات شغلی، سبک زندگی، سطح تحصیلات، نگرش‌ها و فقر، تعهد کار، اخلاق کاری و … چند مورد از عوامل اجتماعی هستند.

تحلیل اطلاعاتی در مورد شرایط آب و هوایی، بارش برف و باران، آلودگی هوا، گازهای گلخانه‌ای و هر نوع مسئله زیست‌محیطی و طبیعی که به کسب‌وکار شما مربوط باشد در این بخش از پستل انجام می‌شود.