مترجم: نازنين کي نژاد
www.marketing.twitter.com
تاثیرشبکههای اجتماعی بر کسبوکارها2
منبع: http://mbanews.ir/%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D8%A8%DB%8C/281-%D8%AA%D8%A7%D8%AB%DB%8C%D8%B1%D8%B4%D8%A8%DA%A9%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B9%DB%8C-%D8%A8%D8%B1-%DA%A9%D8%B3%D8%A8%E2%80%8C%D9%88%E2%80%8C%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D9%87%D8%A72.html
شبکههای اجتماعی، جدای از تغییر رفتار مصرفکنند، میتواند به کسبوکارها کمک کند تا در بازارهای مختلفی وارد شوند و مخاطبانشان را افزایش دهند.
تقریبا هر پسر عاشق موسیقی، آرزوی گیتاریستشدن را در سرش میپروراند، اما دخترها معمولا همچنین آرزویی ندارند. شرکت آلات موسیقی فندر (Fender)، یکی از شرکتهای پیشرو در زمینهی تولید گیتار، میخواست این وضع را تغییر دهد، پس از کریمسن تقاضای کمک کرد تا بتواند مخاطبان زن را افزایش دهد.
تعادل جنسیتی بزرگترین هدف این شرکت بود. آنها مخاطبان مرد زیادی داشتند و تصمیم گرفتند زنان علاقهمند به گیتار را پیدا کنند و دغدغههایشان را بفهمند و دریابند چه چیزهایی مانع ورود آنها به این اجتماع عاشقان گیتاریست شده است.
یکی از تاکتیکهای تاثیرگذار، نمایش زنانی بود که دلبستگیشان به گیتار را در فضای آنلاین با بقیه به اشتراک میگذاشتند. برند میتوانست با این روش محتوای دستاول و بهدردبخور تولید کند. تاکتیک دیگر، خلق اجتماعی از گیتاریستهای زن در سنین مختلف و عرضهی گزینههایی از آلات موسیقی برای این اجتماعی بود.
قابلیت پایش مکالمات شبکههای اجتماعی در توییتر، به فندر اجازه داد بخش جدیدی از بازار را که پیش از آن تمرکزی رویش نداشت، هدف قرار دهد. اطلاعات به شرکت کمک کرد با شناسایی علاقهمندی این مخاطبان در مکالمات آنها شرکت کند.
فندر با استفاده از پلتفرم کریمسن میتوانست پرسشنامههایی تهیه کند و دقیقا بداند این گروه جدید چه نیازمندیهایی دارند و به این ترتیب میزان تعامل آنها را با برند افزایش دهد.
راهپیمایی نشاطبخش
و حالا میرسیم به قلمرو سیاست. این جا جایی است که تحلیل احساسات نقشی اساسی بازی میکند.
در تحلیل پیش از انتخاب کریمسن، پیش از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ ، ترس و نفرت بیش از ۶۰٪ حسهای مطرحشده را تشکیل میداد.
پس از راهپیمایی ژانویهی ۲۰۱۷ این رویه تغییر کرد. حس نشاط و شادی روبهافزایش بود. بخشی از این توییتهای شاد به مراسم تحلیف برمیگشت اما گزارشهای کریمسن نشان میداد که بخش عمدهای از توییتها از خود راهپیمایی برمیآمد.
کریمسن همچنین واکنشهای جهانی را بررسی کرد. یک پست از هر ده پست در نیوزلند، یک پست از هر چهار پست در نروژ و یک پست از هر سه پست در برزیل، به راهپیمایی اختصاص داشت.
راهپیمایی زنان در واشنگتن دی.سی انجام شد با این حال میتوانید تصور کنید که در شبکههای اجتماعی پرواز کرده و به همه جا رسیده است. شبکههای اجتماعی و بیش از همه، توییتر، نقشی مهم در اطلاعرسانی و سازماندهی مردم داشت و توانست پیام بزرگ این راهپیمایی را منتقل کند: حقوق زنان مسالهای حاشیهای نیست که تنها به گروه خاصی محدود شود و موضوع مهمی است که از جنسیت، کشورها و نژادها عبور میکند.
هشتگ #منهم (#MeToo) و راهپیمایی بزرگ زنان نشان میدهد که شبکههای اجتماعی، دیگر فقط جایی برای فعالیت اجتماعی نیست بلکه ابزاری است برای رساندن پیام و شکلگیری جنبشهای بزرگ و تاثیرگذار.
اگر بخواهید بدانید دنیا چه فکری در سر دارد، کافی است به شبکههای اجتماعی بروید. وقتی میخواهید فرضیههایتان را بررسی کنید و به علت ریشهای وقایع و گرایشها پی ببرید، ابزار مناسبی است. و حتی وقتی میخواهید نشانههای درست را از اخبار بیخود جدا کنید، باز هم شبکههای اجتماعی و تحلیل دادههایشان ابزار خوبی است.