بازاریابی چیست و چه مراحل و انواعی دارد؟

دسته آنلاین درواقع همان بازاریابی اینترنتی است ولی دسته اول روشهایی هستند که برای ارائه پیامهای تبلیغاتی نیازی به وب و فضای سایت fieldmarketing مجازی ندارند. برخی از بازاریابیها توسط شرکتهای وابسته به نمایندگی از یک شرکت انجام میشود. حتما بار بعد که سوار اتومبیل خود شدید، به یکی از شبکه های رادیویی برای چند دقیقه گوش دهید، تبلیغاتی از شرکتهای معتبر و شناخته شده ای خواهید شنید. همانطور که متوجه شدید ، بازاریابی دیجیتال گستره وسیعی از روش ها و اقدامات را برای سودآوری و درآمد بیشتر کسب و کارها به خصوص در فضای مجازی را شامل می شود و روش های دیگری مانند تبلیغات رادیویی و چند روش دیگر غیر مرتبط با اینترنت که در ادامه توضیح می دهیم را بیشتر از بازاریابی اینترنتی دارد. تا این مرحله هنوز بازاریاب ها اطمینان کاملی نداشتند که پلتفرم جدید میتواند در بازاریابی موثر باشد یا خیر. یک محصول میتواند هر چیزی باشد که یک شرکت برای برآورده کردن نیاز مصرفکنندگان و مشتریان به آن ها ارائه می دهد. بازاریابی دیجیتال مستلزم این نیست که استراتژی های اینترنتی در این دسته قرار گیرند، در حالی که بازاریابی اینترنتی نیاز به استفاده از اینترنت برای بازاریابی برای مخاطبان خود دارد.

بازاریابی از طریق پیامک (SMS): متاسفانه این ابزار چنان غیر حرفه ای توسط عموم استفاده شده که امروزه دیدگاه خوبی نسبت به آن در کشور ما وجود ندارد، ولی کماکان از روش های بازاریابی محسوب می شود که می توان به صورت اصولی تاثیر گذار استفاده نمود. با افزایش چشمگیر کاربران در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام و فیسبوک ، راه اندازی کمپین های تبلیغاتی به کمک این رسانه ها ، تاثیر بسیار زیادی در ارتقا و آگاهی از برند دارد، ضمن اینکه بسیاری از کسب و کارها از شبکه اجتماعی به عنوان کانال فروش مستقیم نیز استفاده می کنند. بازاریابی ویروسی که شبیه همان روش قدیمی دهان به دهان کردن ( Word Of Marketing ) است و با اصطلاح فارسی یک کلاغ چهل کلاغ کردن نزدیکی دارد، روشی است که شما کاری میکنید که محتوایتان همینطور خود به خود و به شکل ویروسی منتشر شود. به طور مثال اگر سگمنت مرد و زن وجود دارد، نباید به آن ها محصول مشابه داد. بازاریابی اینترنتی که به عنوان بازاریابی آنلاین نیز شناخته می شود، زیرمجموعه ای از دیجیتال مارکتینگ است که شامل استراتژی هایی است که شما برای بازاریابی آنلاین خود از آن استفاده می کنید.

تبلیغات PPC یا پرداخت هزینه به ازای هر کلیک ، یکی دیگر از روش های دیجیتال مارکتینگ است که به شما امکان می دهد در ازای پرداخت هزینه ، بازدید و ترافیک سایت خود را بصورت هدفمند و جذب مشتریان بالقوه افزایش دهید. در طی روز ده ها پیامک تبلیغاتی دریافت می کنیم که اکثر آنها را نخوانده پاک می کنیم. در ایران نیز دیجی کالا چنین سیستمی را دارد ، به این صورت که کاربران می توانند با بازاریابی و فروش محصولات مبلغی را به عنوان حق فروش یا پورسانت دریافت کنند. دنیای دیجیتال آتقدر وسیع و نا محدود است که تجارت و کسب و کار شما به راحتی در آن گم می شود. ما ایرانیها به ویژه درزمان رانندگی زیاد به رادیو گوش میدهیم. حتی بعدتر و در خلال جنگ جهانی دوم، سیاست مداران نیز از رادیو برای ارتباط تبلیغاتی با مخاطبان خود استفاده کردند.

با میلیون ها شنونده در هفته، تبلیغات تجاری رادیویی شکست ناپذیر است و به کسب و کارها کمک می کند تا با مشتریان جدید ارتباط برقرار کنند. البته در این راه باید با ارزیابی دانش و اطلاعات کارمندان در حوزه بازاریابی، کم و کیف آموزشهای موردنیاز برای آنها را به دست آورید. کسی که در این مورد خیلی کار کرده است، آقای دان شولتز است. خیلی از افراد فکر می کنند فروش محصولات و خدمات در اینترنت غیر ممکن است و کسی حاضر نیست محصولی از طریق اینترنت خرید کند. در نهایت، با ادامهی کار خود به عنوان مشاوری دلسوز و فردی خبره، آنها را خوشحال خواهید کرد. پس وب سایت شما باید به بهترین نحو برند ، محصولات یا خدمات را معرفی کند. همچنین تعامل و الزام به گزارش های متعدد از سوی شما به کارفرما، مهارت های ارتباطی و تعاملی شما را نیز بهبود خواهد بخشید. بازاریابی ویروسی، شما با استفاده از ارتباطات میان مشتریان، پیام خود را به دیگران ارسال می نمایید.

مزیت حالت دوم این است که با یک محتوا شما چند کانال بازاریابی را هدف قرار می دهید و نه تنها به سئو و افزایش بازدید سایت خود کمک می کنید ، بلکه در شبکه های اجتماعی نیز مخاطبانی را جذب می نمایید. نرم افزار بیلبورد الکترونیکی دارای یک CMS یا سیستم مدیریت محتوا است که به صاحبان این امکان را می دهد تا محتوا را برای چندین آگهی بارگذاری کنند، زمان نمایش تبلیغات را کنترل کنند و محتوا را در زمان های مختلف در طول روز برنامه ریزی کنند. به مرور زمان روشهای بازاریابی برپایه دستگاه های الکترونیکی تنوع بیشتری پیدا کرد، تبلیغات از طریق تماس تلفنی، تبلیغات تلویزیونی و حتی بیلبوردهای تبلیغاتی کانالهایی هستند که پیش از پیدایش اینترنت مورد توجه بازاریابان بوده اند و حتی امروزه نیز مورد استفاده قرار میگیرند. یک بازاریاب دیجیتال از کانال های دیجیتال برای دستیابی به مشتریان، ایجاد آگاهی از برند و ارتقای محصولات و خدمات استفاده می کند. آنها باید بر طیف وسیعی از مهارتها و ابزارها تسلط داشته باشند تا بتوانند از طریق موتورهای جستجو، شبکه های اجتماعی و بطور کلی رسانه های دیجیتال در حال رشد برای ایجاد، استقرار، مدیریت و پیگیری کمپینها استفاده کنند.

در این زمان می توان از بازاریابی محافظتی یا ابقائی استفاده نمود. بنابراین استراتژی بازاریابی دیجیتالی، به مجموعهای از اقدامات در فضای دیجیتال و آنلاین گفته میشود که به کسب و کار شما برای رسیدن به اهداف خود با استفاده از کانالهای بازاریابی آنلاین کمک میکند. بازاریابی در مفهوم سنتی ابزاری است که کسبوکارها برای برقراری ارتباط و ایجاد تعامل با بازار هدف خود استفاده میکند. در اجرای این روش ها نیازی به اتصال به اینترنت نیست. این آمار به شما نشون میده که چرا تا الان بازاریابی آنلاین یا اینترنت مارکتینگ سرپا مونده. کمپین های PPC این قابلیت را دارد که شما کاربران را براساس سن ، جنسیت و سایر ویژگی ها مثل علایق ، محل زندگی و..

ایمیل مارکتینگ را می توان یکی از قدیمی ترین کانال های آنلاین دیجیتال مارکتینگ دانست که قابلیت هدف قراردادن تعداد زیادی از کاربران را با ارسال یک ایمیل شامل تصویر ، محتوا و… در شرایط فعلی به دلیل دسترسی راحت تر کاربران ایرانی به اینستاگرام و قابلیت و جذابیت های این شبکه اجتماعی ، می توان آن را بهترین رسانه برای دیجیتال مارکتینگ آنلاین دانست. این روزها با پیشرفت تکنولوژی میل به سمت بازارهای سنتی در میان افراد جامعه از بین رفته چرا که کاربران با استفاده از اینترنت می توانند بدون اینکه خود را به زحمت بیاندازند واراد اینترنت مارکت ها می شوند و با یک کلیک تمامی خرید های خود را در هر ساعت از شبانه روز انجام می دهند. آیا ترکیب چند نوع محتوا به شما کمک خواهد کرد؟ زیرا آنها کالای شما را با یک رقیب مقایسه میکنند. برخی از مطرح ترین و شناخته شده ترین بازاریابان دیجیتال در دنیا نیل پتل، لری کیم، گری واینرچاک، رایان دیس هستند که برای ارتباط با این افراد و مطالعه نظرات، مقالات و ایده های آنها در حوزه دیجیتال مارکتینگ میتوانید به لینک digital marketing experts مراجعه کنید، آدرس سایت، توئیتر، یوتیوب و وبلاگ 15 بازاریاب معتبر دنیا ارائه شده است.

وب سایت و وبلاگ ها ، کتاب های الکترونیکی ، وبینار ، پادکست ، طراحی اینفوگرافیک ، دوره آموزش آنلاین ، ویدئو ، تصاویر و عکس ، ابزارهای در دسترس برای بازاریابی محتوا هستند. شاید اولین ابزار الکترونیکی که با اهداف بازاریابی مورد استفاده قرار گرفت ، رادیو باشد. اگر مشتری به دنبال یک محصول به طور مثال یک هارد دیسک می گردد که بتواند خواسته او مبنی بر ذخیره سازی مناسب اطلاعات او به همراه امنیت بالا را داشته باشد و علاوه بر آن سبک و قابل حمل باشد و از نظر کیفی سطحی مطلوب و مناسب را داشته باشد که او بتواند به ساده ترین روش و شیوه به اطلاعات مورد نیاز خویش دست یابد و موجب هنگ کردن کامپیوتر او نشود و شاید علاقه مند باشد که ضد ضربه و زیبا نیز باشد. برای واجد شرایط بودن به عنوان یک استراتژی بازاریابی اینترنتی، باید به اینترنت نیاز داشته باشد تا با سرنخ ها کار کند.

چه نوع محتوایی نیاز دارید؟ بهترین راهی که ببینید چه جایگاهی در میان رقبا دارید این است که ویژگیهای جایگزین و مرتبط آنها را بیابید. در روش های آنلاین ، وب سایت محور تمامی فعالیت های بازاریابی است و هرکدام از روش های ذکر شده را که انتخاب کنید در نهایت به معرفی یک لینک از سایت ختم می شوند و هدف آنها افزایش بازدید محصولات ، خدمات ، مقالات و صفحات یک وب سایت است. از دیگر مزایای آن می توان به متعدد بودن روش های بازاریابی اشاره کرد. در این مقاله با مفهوم دیجیتال مارکتینگ و روشهای زیرمجموعه آن آشنا شدیم؛ و مزایای این مفهوم کاربردی و سودآور را درک کردیم.

مطلب کاربردی بازاریابی در فیسبوک و مزایای آن به شما کمک خواهد کرد که درک بهتری از تبلیغات در رسانه اجتماعی فیسبوک داشته باشید. پس از این بود که اینترنت جایگاه ویژه ای را در برنامه های بازاریابی بدست آورد و با رونمایی از یاهو و کسب یک میلیون بازدید در سال اول، تغییرات عمده ای در فضای بازاریابی بوجود آمد و فرآیند دیجیتال مارکتینگ مفهوم جدیدی به خود گرفت. رادیو رسانه فوقالعاده ای برای مشاغل کوچک و متوسط است که به دنبال رشد هستند. دقیقا مشخص نیست اولین بار کی و کجا ابتدایی ترین روشهای دیجیتال مارکتینگ مثل رادیو و تلفن برای بازاریابی مورد استفاده قرار گرفتند.

دیجیتال مارکتینگ یک اصطلاح گسترده است که مجموعه ای از استراتژی های بازاریابی را توصیف می کند که از کانال های دیجیتال برای تبلیغ محصولات یا خدمات شما استفاده می کنند. بازاریابها نقش های زیادی در برنامه ریزی، ایجاد خلاقیت و تدوین استراتژی ها دارند. تبلیغات همچنان نیز ممکن است در بعضی از مکان های استراتژیک جواب دهند اما کاربران اینترنت می توانند با یک کلیک از آن ها دور شوند اگر نخواهند که آن ها را ببینند. اگر مطالب بالا را با دقت خوانده باشید متوجه شدهاید که بازاریابی را در ۶ مرحله خلاصه کردهایم؛ البته این ۶ مرحله میتواند مقدمهای در بازاریابی باشد و قطعا این تعداد مرحله برای هر کسب و کار مقداری متفاوت است.

در وبسایت Moz قانون ۹۰ – ۱۰ مطرح شده است که به طور خلاصه میگوید که باید ۹۰ درصد زمان خود را برای ایجاد محتوا و ۱۰ درصد آن را برای لینکسازی صرف کنید. امکان ارسال ایمیل ، ظهور شبکه های اجتماعی، افزایش محبوبیت موتورهای جستجو، امکان به اشتراک گذاری صوت و ویدئو، تبلیغات کلیکی متنوع، پدیده های دیگری بودند که به مرور زمان دیجیتال مارکتینگ را به شکل امروزی درآوردند. اگرچه بازاریابی محتوا در شبکه های اجتماعی نیز می تواند مفید باشد ، اما معمولا محتوا در یک سایت تولید می شود و سپس در شبکه های اجتماعی و سایر وبسایتها یا حتی از طریق ارسال ایمیل به اشتراک گذاشته می شود. در روش بازاریابی سنتی هیچ تضمینی برای ارتباط دائم شما و مشتری وجود نداشت. هنگامی که آنها از سایت شما بازدید کردند، با ابزارهای گفتوگومحوری مثل ایمیل، چت و وعدهی ارزشافزوده، پیوسته با آنها ارتباط برقرار میکنید. گروه تلگرام یک چت هست که در آن می تونید با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید و اعضای گروه شما می تونند با یکدیگر تعامل داشته باشند.