این روزها چرخ اینفلوئنسر مارکتینگ روی شبکههای اجتماعی و بیشتر روی میکرو اینفلوئنسرها میچرخد. البته از آنجایی که میزان علاقۀ افراد به محتوای ویدئویی بیشتر شده است، افرادی که در آپارات یا یوتیوب فعالیت میکنند هم مورد توجه قرار گرفتهاند. در ادامه اینفلوئنسرها را بر اساس نوع محتوایی که تولید میکنند بررسی میکنیم.
- بلاگرهای شبکههای اجتماعی
- محتواسازهای ویدئویی (YouTubers)
- پادکسترها
- بلاگ نویسها
بلاگرهای شبکههای اجتماعی
شاید در نگاه اول ساده به نظر بیاید، اما کسب درآمد از اینستاگرام اصول و روشِ خاص خودش را دارد و باید واقعاً مهارت این کارها را داشته باشید؛ وگرنه که همه اینفلوئنسر میشدند و درامد میلیاردی داشتند. اگر قصد دارید اینفلوئنسر شوید یا حتی اگر کسبوکار اینستاگرامی خود را دارید، برای آموزش میتوانید روی دوره تخصصی ادمینی نوین حساب کنید. چون کار با اینستا، تولید محتوا، عکاسی، فیلمبرداری، ادیت و … را کامل یاد میگیرید. حتی اگر پشیمان شدید که پیج بزنید میتوانید پیج دیگران را مدیریت کنید و درآمد خوبی داشته باشید.
میخواهم شما را با نسل جدید کشف شده از اینفلوئنسرها آشنا کنم. این دسته از افراد تقریباً بین 1000 تا 10.000 فالوئر دارند، اما بین همین تعداد کم، حرفشان به شدت برش دارد. این افراد برای معرفی شما مبلغ زیادی نمیگیرند، پس میتوانید در عین حال با صدها نانو اینفلوئنسر کار کنید و مخاطبهای بیشتری را مورد هدف قرار دهید.
2. انواع اینفلوئنسر بر اساس نوع محتوا
اگر بخواهیم، اینفلوئنسرها را بر اساس میزان اثرگذار بودنشان بررسی کنیم هم به تقسیمبندی زیر میرسیم:
- سلبریتیها
- KOLها (رهبران یک حوزه کاری)
سلبریتیها
میکرو اینفلوئنسرها
این روز ها کمتر کسی پیدا میشود که در زمینهای صاحب نظر باشد و نتوانیم رد پایی از او را در شبکههای اجتماعی پیدا کنیم. البته کسانی هم هستند که از شبکههای اجتماعی به عنوان پلتفرمی برای معرفی برند خود استفاده میکنند و تبدیل به میکرواینفلوئنسر میشوند. اکثراً هم در اینستاگرام احساس راحتی بیشتری میکنند.
اینفلوئنسرها را میتوان از چند روش مختلف تقسیمبندی کرد. مثلاً دستهبندی بر اساس تعداد فالوئر (دنبالکننده)، بر اساس نوع محتوا و بر اساس میزان تأثیرگذاری، از رایجترین روشهای دستهبندی اینفلوئنسرها هستند. البته روش دیگری هم هست که در آن باید اینفلوئنسرها را با توجه به نیچ مارکتی که در آن فعالیت میکنند، دستهبندی کنیم که در ادامه مقاله دربارۀ آنها بیشتر میخوانیم.
همانطور که گفتیم اینفلوئنسرها روی نظرات مخاطبانشان تاثیر میگذارند؛ بنابراین در ازای دریافت هزینه برندهای مختلف را به فالوورهایشان معرفی میکنند. یک زمانی هیچ کس قبول نمیکرد که میشود با بلاگری، خنداندن مردم، آشپزی، سفر و … میشود درآمد میلیاردی داشته داشت. اما الان میبینیم که اینفلوئنسرهایی با فالوورهای میلیونی هستند که از یک تاجر بینالمللی درآمدشان بیشتر است.
در این لیست، زمینههای مختلف بلاگ و تعدادی از بلاگرها را باهم شناختیم، اما شما خودتان هم باید سرچ کنید تا اینفلوئنسر مورد نظرتان را پیدا کنید. در قسمتهای بعدی روشهای پیدا کردن اینفلوئنسر ها را به شما آموزش میدهم.
محتواسازهای ویدئویی (YouTubers)
در این مقاله باهم یاد میگیریم که:
- معنی اینفلوئنسر چیست و دقیقاً به چه کسی میگویند اینفلوئنسر؟
- چه اهمیتی دارد و بایدها و نبایدهایش چه هستند؟
- چند نوع اینفلوئنسر وجود دارد
خب حالا اینفلوئنسر یعنی چی؟
این دسته از اینفلوئنسرها معمولاً بیش از 1 میلیون فالوئر دارند. افرادی که در این دسته قرار میگیرند، یا سلبریتیهایی هستند (بازیگر، خواننده، ورزشکار، مجری و …) که عموماً شهرت خود را در دنیای آفلاین بدست آوردهاند و یا افرادی هستند که به وسیلۀ فعالیت خود در دنیای آنلاین و فعالیتهای اجتماعی مشهور شدهاند.
به زبان بسیار ساده، اینفلوئنسر یا همان فرد تأثیرگذار، کسی است که مردم یا بخشی از افراد او را میشناسند، دوستش دارند و از حرفهایش تأثیر میپذیرند.
این فرد دقیقاً همان کسی است که بر تصمیمات خرید شما تاثیر میگذارد.
در جدول زیر، چند نمونه از بلاگرهای اینستاگرامی را معرفی کردیم تا با انواع زمینههای بلاگ در شبکههای اجتماعی نیز آشنا شوید:
حالا که فهمیدیم معنی اینفلوئنسر چیست، در ادامه ببینیم چند مدل اینفلوئنسر داریم.
چند مدل اینفلوئنسر داریم؟
تصور کنید وارن بافت (Warren Buffett)، پنجمین فرد ثروتمند جهان، در توییتر خرید سهام شرکت سامسونگ (!!!) را توصیه کند. فردای آن روز سهام سامسونگ را تماشا کنید. من که حاضرم ماشینم را بفروشم و سهام سامسونگ را بخرم.
هزینه تبلیغات هر اینفلوئنسر با توجه نوع پیج، تعداد فالوور و مقدار اینگیجمنت پیج متفاوت است. اگر در سایت جریان اکانت داشته باشید میتوانید هزینهای که هر اینفلوئنسر بابت پست و استوری دریافت میکنند را مشاهده میکنید. مثلاً تصویر زیر از سایت جریان هزینه هر استوری اینفلوئنسرها را نشان میدهد. هر چه فالوور و اینگجیمنت بالاتر باشد هزیه تبلیغات بیشتر است. مثلاً واینرهایی هستند که با فالوورهای میلیونی برای هر استوری 20 تا 30 میلیون دریافت میکنند.
برای مثال «چنل بی»، یکی از پرمخاطبترین کانالهای پادکست ایرانی محسوب میشود. دلیل جذابیت آن از نظر مخاطبان ارتباط نزدیکی است که «علی بندری»، گوینده این مجموعه پادکست، با مخاطبهایش برقرار کرده است. جالب است بدانید که، کمپانی معروف و قدیمی «بوتان» هم محصولات جدیدش را توسط این پادکست پروموت کرد.
بلاگ نویسها
مثلاً شما اصلاً میدانستید که درآمد کریستیانو رونالدو از اینستاگرام خیلی بیشتر از درآمدش از فوتبال است؟ قدرت سوشال مدیا را واقعاً نمیشود دست کم گرفت. خب از قدرتمندی اینستاگرام که بگذریم، میخواهیم بدانیم که درآمد اینفلوئنسرها چقدر است. درآمدشان اکثرشان از تبلیغات است.
برای مثال بازیگر ایرانی، رضا یزدانی، سفیر برند نوین چرم است و در اکثر کمپینها و تبلیغات این برند حضور دارد.
حتما بخوانید: بازاریابی سبز چیست و چگونه در آن موفق شویم؟
KOLها
این افراد معمولاً با برندهای بزرگ و معروف کار میکنند و به ازای معرفی شما در یک پست مبلغ هنگفتی را دریافت میکنند. آنها برای همکاری با برندها بسیار محتاطانه عمل میکنند و به هر کسی «بله» نمیگویند. برای ارتباط با آنها باید با مدیر برنامۀشان تماس بگیرید و مراحل مختلف پروژه را با او پیش ببرید.
ماکرو اینفلوئنسرها
KOL که در واقع مخفف کلمۀ Key Opinion Leader است، به کسانی گفته میشود که به نوعی رهبران حوزۀ کاری خود محسوب میشوند. اینها افرادی هستند که مخاطبها بی چون و چرا حرفهایشان را قبول دارند و میزان تأثیرگذاریشان به شبکههای اجتماعی محدود نمیشود. درست مانند مثال وارن بافت و سهامی که معرفی کرده بود! (ابتدای مقاله)
درآمد یک اینفلوئنسر چقدر است؟
مثال وارن بافت را در ابعاد کوچکتر برای فروش محصول خودتان در نظر بگیرید. فرض کنید، فردی که مخاطبان زیادی دارد، محصول شما را به مخاطبهایش معرفی کند. دنبالکنندههایش مثل چشم خود به او اعتماد دارند و به سرعت به سمت محصول شما حمله میکنند.
کسب و کارها حاضرند مبلغی به اینفلوئنسرها پرداخت کنند تا محصول یا کسب و کارشان را تبلیغ کنند چون همانطور که گفتیم مردم به توصیه افراد تاثیرگذار اعتماد میکنند. اگر میخواهید با این روش و جزییاتش آشنا شوید حتماً مقاله بازاریابی اینفلوئنسری یا اینفلوئنسر مارکتینگ را بخوانید.
حالا نوبت شماست!
شاید با دیدن اینفلوئنسرها و درآمدهایشان، به سرتان زده که اینفلوئنسر شوید. چرا که نه؟ اما باید بگویم که به این آسانیها هم نیست. در اینجا بهطور خلاصه به شما میگویم که راهش چیست:
- نیچ خود را مشخص کنید و ببینید که قرار است در چه زمینهای فعالیت کنید.
- پروفایل شبکهاجتماعی خود را بهینه کنید.
- مخاطبهای خود را بشناسید.
- برای آنها محتوای جذاب تولید کنید. (مقاله تولید محتوا در اینستاگرام نوین در این زمینه حتماً کمکتان میکند)
- در تولید محتوا تداوم داشته باشید. (همیشه در صحنه باشید)
- با مخاطبهایتان تعامل داشته باشید.
- بگذارید برندها بدانند که مشتاق به همکاری با آنها هستید.
تعداد محدود فالوئرهای این دسته به خاطر تخصصی بودن زمینۀ فعالیتشان است که اتفاقاً ارتباط خیلی نزدیکی هم با آنها دارند و تحت هیچ شرایطی حاضر نیستند این ارتباط خدشه دار شود. بعضی از میکرواینفلوئنسرها ممکن است شما را به صورت رایگان هم معرفی کنند، اما بعضی دیگر هم در ازای مبلغ مشخصی این کار را میکنند. نکته اینجاست که اگر برند شما ربطی به مخاطبهای آنها نداشته باشد، صرف نظر از پولی که حاضرید بپردازید، برای شما تبلیغ نخواهندکرد.
نانو اینفلوئنسرها