ان اف تی چیست ؟ » اخبار بازاریابی-تبلیغات-کسب و کار-تحقیقات بازاریابی



ام بی ای نیوز:
تاکنون حتما مطالبی راجع به
NFT به گوشتان خورده و کنجکاو هستید که بیشتر درباره آن بدانید. اصطلاح NFT به دارایی‌هایی منحصر به فردی از نوع تصویر، فیلم، GIF یا فایل صوتی اطلاق می‌‍‌شود که امکان طراحی و خریداری آن‌ها وجود دارد. برای مثال می‌توان به این GIF اصلی از گربه محبوبی اشاره کرد که به قیمتی نزدیک به 600 هزار دلار فروخته شد.

برخلاف بیت کوین که ارز رمز نگاری شده قابل معاوضه‌ای است، NFT ماهیتی متفاوت با آن دارد. اگر یک بیت کوین را با یک بیت کوین دیگر معامله کنید، همچنان بیت کوین در اختیار خواهید داشت اما شرایط برای NFT به شکلی دیگر رقم می‌خورد. به این معنی که اگر یک تصویر یا یک GIF را در قالب NFT از کسی خریداری کنید، با وجود آن که یک NFT در اختیار دارید، دارایی دیجیتال شما از نوعی متفاوت خواهد بود. به عبارتی انگار دست به خرید چاپ اول یک کتاب یا یک اثر هنری نادر و کمیاب زده‌اید اما فرم آن دیجیتالی خواهد بود.

در حالی که برند‌ها هنوز راجع به استمرار این روند مطمئن نیستند اما می‌خواهند در این مسیر گام بردارند. برای مثال، پیتزا هات یک تکه پیتزای دیجیتال را به قیمت 8 هزار و 824 دلار فروخت. در ادامه برند ساعت Jacob & Co قصد دارد که از اولین ساعت مچی دیجیتال در نوع خود همراه با یک ساعت مچی فیزیکی، گواهی اصالت و جعبه مخصوص رونمایی کند.


حتی اگر برند‌های متمایل به استفاده از NFT، عمدتا کالا‌های فیزیکی بفروشند، در این فکر هستند تا NFT را به جمع خرید‌های فیزیکی خود بیفزایند یا بالعکس. یک برند کفش‌های کتانی موسوم به «RTFKT Studios» این کار را با یک جفت کفش انجام داد. به این ترتیب که با همکاری یک هنرمند فعال در عرصه رمزنگاری یک جفت کفش کتانی مجازی طراحی شد و در ادامه در عرض 7 دقیقه در مجموع به قیمت تقریبی 3 میلیون و 100 هزار به فروش رفت. مشتریانی که یک جفت از این کفش‌ها را خریداری کردند چنانچه بخواهند می‌توانند یک جفت کفش فیزیکی را نیز بخرند و حتی در ادامه این امکان را نیز خواهند داشت که از طریق اسنپ چت به شکلی واقعی آن‌ها را امتحان کنند.

برند‌های لوکس در حالی به NFT به عنوان یک فرصت بازاریابی می‌نگرند که مشتریان نیز به آن‌ها به عنوان فرصتی برای سرمایه گذاری نگاه می‌کنند. با کمک NFT، برند‌ها خواه کوچک خواه بزرگ در حال حاضر مجال آن را دارند که خارج از چارچوب بیندیشند و دارایی‌های دیجیتالی منحصر به فردی را به وجود بیاورند که پیش از این هرگز فکرش را هم نمی‌کردند.


نایک

تا این لحظه ظاهرا نایک اولین برند بزرگی است که قدم در بازار NFT می‌گذارد. در سال 2019، نایک حق اختراع «CryptoKicks» را دریافت کرد. CryptoKicks نام سیستمی مخصوص پخش و توزیع کفش‌‌های دیجیتال است که می‌تواند حاوی یک لینک برای رجوع به کفش‌های فیزیکی یا مجازی باشد. در ادامه امکان خرید و فروش آن‌ها در قسمت بلاکچین یا ذخیره کفش‌ها به وجود می‌آید.

در سال 2019 نیز برند «Jordan» متعلق به نایک با مشارکت فروشگاه بازی‌های ویدئویی «Epic Games» یک سری کاراکتر تبلیغاتی مخصوص بازی ویدئویی محبوب و پر طرفدار «Fortnite» را منتشر کرد. با این حال هر کسی می‌تواند با پرداخت 13 تا 18 دلار یک کاراکتر را بخرد. به این ترتیب مجموعه داران هزینه مالکیت یک دارایی خاص را می‌پردازند، چیزی که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا قدرتشان را در دنیای دیجیتال به رخ فالوئر‌های خود بکشند.

در دنیای فروش مجدد «resale» امروز، بسیاری از مجموعه داران حتی نمی‌خواهند کفش‌های کتانی خریداری شده را تحویل بگیرند، فقط می‌خواهند مطمئن باشند که کالای مورد نظر با خیال راحت در جایی امن نگهداری می‌شوند. در نهایت این فقط به مثابه سهامی است که می‌توانید آن را معامله کنید بدون آن که دست کسی به آن برسد. در حقیقت کفش واقعی از معادله حذف شده است.

در حالی که این چشم انداز موجود از وضعیت آتی فروش کفش‌های کتانی ارتباط چندان زیادی با ریشه‌های این صنعت ندارد، اما این موج جدید می‌تواند حد اقل به رفع برخی مشکلات بازار فیزیکی از جمله تولید بیش از حد، ضایعات و اجناس تقلبی کمک کند. NFT دست را برای برند‌هایی باز گذاشته که تمایل دارند با اقداماتی مهیج و نوآورانه وارد این عرصه شوند.


سی ان ان

با حضور هنرمندان، خانه‌های حراج و سلبریتی‌ها در بازار NFT، جای تعجب نیست که سی ان ان نیز شانس خود را امتحان کند.

NFT‌هایی که این اواخر در پلتفرم «Vault by CNN» ارائه می‌شوند، یک سری کلیپ‌های خبری هستند که کاربران می‌توانند ان‌ها را خریداری و در صفحه «Vault» خود نمایش دهند.

در حالی که شبکه خبری سی ان ان هنوز مشخص نکرده کدام لحظات با ارزش خبری بالا به فروش گذاشته خواهند شد، به احتمال زیاد این «لحظات معروف» و البته خبرساز در تاریخ جهان هستند که بالا ترین پیشنهادات را به سوی خود جلب خواهند کرد.

بر اساس قوانین مصوب، هرگز حق چاپ این لحظات را پیدا نخواهید کرد بلکه در عوض یک نسخه امضا شده از اخبار را خواهید خرید. برای برخی مجموعه‌ها به تعداد محدود، سی ان ان یک نمایشگر ویدئویی را به شما عرضه خواهد کرد تا NFT جذاب خود را به همگان نشان دهید.

این شبکه پیشنهاد می‌دهد که برای مثال می‌توان تقاضا کرد تا یک سری مجموعه‌های دیجیتال حاوی لحظات پخش زنده رویداد‌های مهم در دنیا مثل سقوط دیوار برلین به دست متقاضیان برسد.

به گفته سی ان ان، تاکنون هیچ راهی برای گردآوری این لحظات وجود نداشته است. کاربران اغلب اوقات می‌توانستند به ارشیوی از فیلم‌های قدیمی به طور آنلاین یا طبقه بندی شده در قالب یک سری فیلم‌های مستند دسترسی پیدا کنند اما امکان آن نبود مثل حالا مالک آن‌ها شوند یا به سبکی خاص و مشخص آن‌ها را در قالب یک روزنامه یا مجله چاپی به تصویر بکشند.

در شرایطی که ما منتظریم ببینیم کدام یک از کلیپ‌های خبری در اولین گام به فروش می‌رسند، خرید یک نسخه از لحظه‌ای معروف در تاریخ می‎‌تواند نظر کسانی را به سوی خود جلب کند که هنوز پاسخ مناسبی را برای عشق جنون آمیز خود به NFT دریافت نکرده‌اند.


منبع: http://mbanews.ir/%D8%AA%D8%A8%D9%84%DB%8C%D8%BA%D8%A7%D8%AA/2484-%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D9%81-%D8%AA%DB%8C-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D8%9F.html