استراتژی روابط عمومی ­ها در دوران کرونا » اخبار بازاریابی-تبلیغات-کسب و کار-تحقیقات بازاریابی

به عنوان نمونه خدمات آنلاین و غیرحضوری سازمان توسط روابط عمومی تبیین و اطلاع رسانی شود درواقع تجربه­ ی ریسک و بحران دوران کرونا به عنوان خط مشی و برنامه مدون سازمان­ ها در استراتژی ها و برنامه رسانه ­ای روابط عمومی قرارگیرد.

در واقع رویکردی که سایر بخش ­ها کمتر می ­توانند وارد آن شوند اما روابط عمومی به واسطه ­ی ارتباطاتی که با رسانه و از سویی با مخاطبان سازمان برقرار می­کند برحسب کارکرد ذاتی خود در تببین و تشریح شرایط و انتشار ارقام و اطلاعات صحیح می­تواند موثر باشد.

روابط عمومی ها نیز مانند سایر بخش­های جامعه درگذر این تحولات ناچار به ایجاد و خلق تکنیک­ هایی برای ورود به دورانی هستند که اطلاعات لحظه ­ای در دسترس افکار عمومی قرار می­گیرد، استراتژی دوران کرونا برای روابط عمومی­ های سازمان­ ها و شرکت ­های دولتی و خصوصی موضوعی بسیار قابل اهمیت است که تضمین کننده­ ی بقا و ادامه حیات آنها خواهد بود.

رشد استارتاپ­ ها و خدمات جستجوی آنلاین و تولید محتوا توسط روابط عمومی ها ایجاد شده و علیرغم مشکلات متعددی که در شرایط کرونا با آن مواجه بودیم اما فرصت­ هایی بی نظیری در رابطه با شکوفایی فعالیت­ های روابط عمومی در حوزه ­هایی که سالها نیازمند توسعه آن بود رخ داده است.

در همین رابطه با برخی از اساتید و مدیران روابط عمومی بخش ­­های خصوصی و دولتی گفتگویی داشتیم که در گزارش ذیل شرح آن را می­خوانید:

اما بخشی که تاکنون در حوزه ­ی اقدامات روابط عمومی مغفول مانده و نیازمند توجه بیشتر است، ایجاد پلتفرم ­های داخلی برای ارتباطات راه دور است که در حال حاضر در این مورد متکی به نمونه ­های خارجی هستیم و مانند تولید ویدئو که آپارات توانست تا حدود زیادی در این زمینه نیاز داخلی را مرتفع کند و شاید اختصاص بودجه و اقدامات موثری برای این بخش نیز لازم باشد.

روابط عمومی در بخش­ های مختلف با ترویج استفاده از پروتکل­ های بهداشتی در میان کارکنان و مشتریان سازمان کوشا بوده و مثلا اگر کالایی توسط سازمان تولید می شود نحوه استفاده از آن کالا در شرایط کرونا و پیام ­هایی با مضمون مقابله با این ویروس درج شود.

“علی اصغرکیا” استاد علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی با توجه به نقش اقناعی روابط عمومی ها و رسانه در این دوران کارکرد استرتژیک و کلیدی روابط عمومی در دوران بحران نیز بر مبنای کارکرد ذاتی اطلاع رسانی به افکارعمومی است.

“منصور ساعی” استاد دانشگاه: با توجه به اینکه اساسا زندگی افراد جامعه آمیخته با ریسک­ ها و بحران ­های غیرقابل پیش بینی است، لذا روابط عمومی­ ها باید استراتژی مدیریت بحران را در مجموعه­ ی فعالیت­ های خود داشته باشند تا درمواقع ضروری و ایجاد بحران­ ها بر اساس برنامه و دستورالعمل اقدام لازم را انجام دهد تا دچار سردرگمی نشود.

در واقع کرونا نمی ­تواند بهانه ­ای باشد برای توقف فعالیت ­های روابط عمومی بلکه همچنان نقش مهم تبیین و تشریح و ساده سازی استراتژی سازمانی باید توسط این بخش      پی­گیری و اجرایی شود.

کرونا همانند رنسانس تحولات بی نظیرارتباطی درروابط عمومی ایجاد کرد

با توجه به اینکه کرونا اولین بحران نبوده و آخرین نیز نخواهد بود، لذا روابط عمومی باید به کمک سازمان آمده و برای حفظ سلامت و ادامه حیات مادی و معنوی مخاطبان درون و برون سازمان که تنها سلامت جسم را شامل نمی­شود، بلکه ادامه حیات کسب و کارها و… را نیز دربرمی­ گیرد، با برنامه ریزی ارتباطی و رسانه ­ای جهت روشن شدن چشم انداز شرایط بحران برای جامعه ­ی مخاطبان بسترساز اقدامات و فعالیت ­های موثر سازمانی باشد.

اطلاع رسانی رویکرد اصلی درگذار از بحران

رویکرد مسئولیت اجتماعی روابط عمومی­ ها بیشتر برپایه ­ی کمک به گروه­های آسیب پذیر در جنبه­ های مختلف نظیر: آگاهی رسانی، تولید محتوای آموزشی، هشدارهای بهداشتی و همچنین اقدامات خیرخواهانه در این مسیر بوده است.

“نصیری قیداری” مدرس روابط عمومی، ضمن تاکید بر نقش ارتباطی روابط عمومی در درون و بیرون سازمان، روابط عمومی­ ها در شرایط عادی از ابزارهای ارتباطی اثربخش و کارسازی استفاده می­ کرد، نظیر برپایی همایش ­ها و برگزاری جلسلت و نشست ها و… که بهره برداری از این تکنیک­ ها می­توانست درایجاد نشاط سازمانی و ارتباطات موثر درون و بیرون سازمان نقش مهمی داشته باشد، اما پدیده ­ی کرونا امکان استفاده از برخی این ابزارها را از روابط عمومی گرفت و در مقابل خوشبختانه به لحاظ قرارگرفتن در عصر ارتباطات دیجیتال این عصر ویژگی­ های متمایزی در اختیار روابط عمومی­ ها گذاشت و همه­ ی ابزارهای ارتباطی در خدمت فعالیت­ های روابط عمومی قرارگرفته است.

طی حدود یکسال گذشته سازمان ها و ادارات دولتی و خصوصی مجبور به استفاده از فناوری­ های نوین ارتباطی و خدمات الکترونیک شدند چنانچه در شرایط عادی شاید اگر این بستر ایجاد نشده بود، تا پنج سال آینده نیز مسیری که در راستای توسعه ­ی ارتباطات دیجیتال پیموده شده، هرگز به این مرحله از رشد و توسعه دست نمی­یافت.

کرونا هرگز بهانه ای برای توقف فعالیت ­های روابط عمومی نشد

-mbanews.irمریم غضنفری


منبع: http://mbanews.ir/%DA%A9%D8%B3%D8%A8-%DA%A9%D8%A7%D8%B1/2202-%D9%85%D8%AD%D8%AF%D9%88%D8%AF%DB%8C%D8%AA%C2%AD-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%A7-%D8%A8%D8%A7%D8%B9%D8%AB-%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B9%D9%87%C2%AD%DB%8C-%D8%B1%D9%88%D8%A7%D8%A8%D8%B7-%D8%B9%D9%85%D9%88%D9%85%DB%8C-%D8%AF%DB%8C%D8%AC%DB%8C%D8%AA%D8%A7%D9%84-%D8%B4%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA.html

قبلا کارکرد تبلیغاتی روابط عمومی در امور مختلف برجسته بود اما شاهد هستیم در دورانی که کرونا همه­ ی ابعاد زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داد، رویکرد آگاهی بخشی و اطلاع رسانی بر جنبه ­های دیگر از فعالیت ­های روابط عمومی پیشی گرفته است، به شکلی که رسالت روحیه بخشی برای مخاطبان سازمان و همچنین پرسنل درون سازمان در برنامه ­های این بخش جایگاه ویژه ای به خود اختصاص داده و سبک تولید محتوا برمبنای تقویت پیام ­های اقناعی بوده است.

در حوزه ­ی کار رسانه ­ای نیز روابط عمومی ­ها در تولید فیلم و برنامه ­هایی آموزش محور برای ارتقاء ظرفیت های جامعه در شرایطی که اصلا عادی نیست سهم بسزایی دارند که شاهد تحولات دراین حوزه هستیم.

ام بی ای نیوز: پاندمی کووید 19 در شرایطی همه ­ی جنبه ­های زندگی فردی و اجتماعی مردم سرتاسر جهان را تحت تاثیر قرار داده که در عصر ارتباطات، با شتاب غیرقابل تصور فناوری­ های نوین ارتباطی و دیجیتال مواجه هستیم، این بحران نیز به لحاظ محدودیت­ های ارتباطی که برای مردم جوامع ایجاد کرده زمینه­ های توسعه­ ی روزافزون ارتباطات دیجیتال و بهره ­وری بالاتراز این فناوری­های نوین ارتباطی را بیش ازپیش تسریع کرده است.

از سویی با توجه به اینکه انسان موجودی اجتماعی ست که ارتباطات او نقش مهمی در زندگی و حیاتش دارد، لذا روابط عمومی­ ها با استقرار امکانات آموزشی و بهداشتی امکان ملاقات ­های حضوری و دیدارهای اعضای سازمان و مدیران را به این شکل فراهم کنند و همچنین از ابزارهای ارتباطی دیجیتال برای برپایی جلسات و مباحث مختلف سازمانی و برون سازمانی بهره مند شوند.

درواقع روابط عمومی­ ها در رویدادهای مهم واکنش رفتار می­ کنند درحالی­که اگر بر مبنای مدیریت ریسک طراحی و برنامه ریزی داشته باشند، اقداماتشان کنش­گرانه و برمبنای برنامه قبلی پیاده سازی می­ شود.

روابط عمومی نیازمند برنامه مدیرت بحران است

همچنین انجمن ­های روابط عمومی و فعالان بخش خصوصی در این حوزه به عنوان نماینده روابط عمومی باید در ایجاد کمپین ­های ملی و همگرایی میان سایر سازمان ­ها در بخش ­های مختلف برای ایجاد پویش در رفع و کاستن از اثرات این درد مشترک اقدامی صورت می­ داد درحالیکه تاکنون شاهد بودیم اقداماتی که انجام شد شامل یکسری فعالیت­ های سازمان ­ها به شکل پراکنده و جزیره ­ای بود که باعث صرف وقت و هزینه ­ی بیشتری شده است.

” امیرضایی پرور” پژوهشگر رسانه ­های اجتماعی: بروز بحران کرونا برای روابط عمومی ها فرصت بی نظیری است که همانند رنساس باعث بروز تحولات گسترده­ای در نوع فعالیت ­های این بخش شده است.