در حال حاضر، استفاده یا عدم استفاده از سلبریتیها موضوع اصلی نیست؛ موضوع، نفی این ابزار ارتباطی از طرف برخی از مخاطبان است. چنین نفیای امکان دارد درمورد مابقی ابزارهای ارتباطی نیز صورت بگیرد. اما چنین اتفاقی دائمی نیست و ازآنجاییکه صنعت تبلیغات براساس جلب توجه استوار است، برندها با گذشت زمان دوباره برای تبلیغات به سراغ سلبریتیها خواهند رفت.
سلبریتیها راهی برای بازگشت دارند؟
این موقعی نیاز است که برند اعتبار لازم را میان مخاطبان نداشته باشد. برندهای بزرگ اعتبار خود را از سلبریتیها نمیگیرند و سلبریتیها نقش منتقلکنندۀ پیام را برای برندهای بزرگ بازی میکنند. اما گاهی اعتبار سلبریتی بالاتر از اعتبار برند است، در این حالت مخاطبان برای خرید به سلبریتی اعتماد میکنند. درواقع، ارتباط برند و سلبریتی، خطی و معاملهای پایاپای نیست. این ارتباط به برند، سلبریتی و موقعیتی که تبلیغات اجرا میشود، بستگی دارد. با توجه به این موارد، استفاده از این ابزار ارتباطی باید بسیار هوشمندانه اجرایی شود و سلبریتی حتماً باید با برند تناسباتی داشته باشد.
-
پیشنهادتان به برندهایی که به همکاری با سلبریتیها تمایل دارند، چیست؟
برندها به دلیل آسیبهایی که از تحولات اخیر دیدهاند، درخصوص استفاده از این ابزار ارتباطی محافظهکار خواهند شد. در شرایط اقتصادی و اجتماعی ایران، بنگاههای اقتصادی برای تبلیغات به سراغ گزینههای کمخطرتری خواهند رفت. بنابراین چون سرمایهداران ذاتاً محافظهکار هستند، تا زمانی که استفاده از سلبریتیها از جانب تصمیمگیرندگان اطمینان خاطری نداشته باشند و یا الگویی استاندارد برای این ابزار ارتباطی تعریف نشود، برندها کمتر به سراغ این ابزار ارتباطی خواهند رفت.
سلبریتی یک ابزار حذفنشدنی از صنعت تبلیغات است و نمیتوان آن را کنار گذاشت. این روزها باید در مواجهه با این ابزار محتاطانه عمل کرد؛ اما با کمی صبر و استراتژی درست میتوان از این ابزار دوباره در تبلیغات بهرهبرداری کرد. بنابراین، اگر استفاده از این ابزار با موانع قانونی مواجه نشود، دیر یا زود برندها برای استفاده از آن دوباره اقدام خواهند کرد. همیشه در افتوخیز حوادث اجتماعی، اتفاقات پیشبینینشدهای میافتد؛ برندها باید چنین اتفاقاتی را درست تحلیل کنند. برندها رسالت سیاسی ندارند، برندها رسالت اجتماعی دارند. بر همین اساس، نقش اجتماعی آنها در هر شرایطی برقرار است. احترام به نظر مخاطبان بالقوه و بالفعل در هر شرایطی از طرف برندها مهم است و آنها باید مراقب باشند که موضوعی مخاطبانشان را آزار ندهد.