بهینهسازی برای موتورهای جستجو: Search engine optimization (که به اختصار سئو یا SEO نامیده میشود)، روی بهینهسازی محتوای وبسایت برای نشان داده شدن در صدر نتایج موتورهای جستجو متمرکز است. در این مرحله دیجیتال مارکتینگ، با ارسال پیامک یا ایمیل به ما نشان میدهد فرایند خرید به خوبی درحال طی شدن است. بطور مثال در کمپینهای کلاسیک برای هدف گذاری از مدلی به نام مدل آیدا استفاده میشد که چهار مرحله را برای مشتری تعریف میکرد (Attention, Interest, Desire, Action) و از لحظه آشنایی مشتری با برند تا خرید این مراحل طی میشد. شما باید بدانید رقیب اصلیتان کیست و با استفاده از چه شیوههایی توانسته مسیر موفقیت را طی کند. اگر تجربه های بهترین فروشندگان ایران و جهان را در اختیار شما بگذاریم؛ آیا میتوانید با استفاده از آن تجربه ها فروش اینترنتی بیشتر داشته باشید؟ بازاریابی دیجیتال و مزایای دیجیتال مارکتینگ در کسب و کار و بهره گیری از این مفاهیم دیجیتال مارکتینگ در ایران نیز مطرح شد و با دریافت نتایج فوق العاده این روش جای بازاریابی سنتی را گرفت.
کوتلر که از چهرههای تأثیر گذار در حوزه بازاریابی در سطح جهانی محسوب میشود. دیجیتال مارکتینگ از تاثیرگذارترین شیوه های بازاریابی در دنیای امروز است که با گذشت زمان رشد چشمگیری داشته است. این شرکت با برخورداری از کادری حرفهای و پرسنلی باتجربه سعی دارد همیشه حرفهایترین کارها را به مشتریان خود ارائه دهد. صاحبان مشاغل با شناسایی افراد چهره و شناخته شده برای عموم مردم، بر تصمیم و رفتار مشتریانشان تاثیر گذاشته و خدمات و محصولات خود را از طریق این افراد به اصطلاح سلیبریتی به صورت آنلاین معرفی میکنند. وی وظیفه افزایش ترافیک یک سایت و برندینگ یک کسب و کار اینترنتی را از طریق تمام کانالهای دیجیتال بر عهده دارد. شنیدن صدای مشتری و دریافت انتقادات، پیشنهادات و نظرات وی از مهمترین کارکردهای بازاریابی رسانههای اجتماعی است که از این طریق میتواند به اصلاح، بهبود، تولید و ارتقای محصول کمک کند.
پس از دسترسی به ایمیل بازدیدکنندگان به شیوههایی، در فواصل زمانی منظم برای آنها ایمیل ارسال نمایید. از طریق تبلیغات می توان روند اطلاع رسانی و نوع فعالیت ها را برای مشتریان سنجید و برای بهبود این فرآیند ها تلاش نمود. دیجیتال مارکتینگ به معرفی محصولات، خدمات و پیشبرد فروش آنها از طریق فضای دیجیتال میپردازد. در دنیای امروز فضای دیجیتال فرصتی برای جذب مشتری، افزایش فروش و رونق کسبوکارها است، موفقیت در این زمینه نیازمند فراگیری، آگاهی و تسلط به علم بازاریابی است. امروزه دیگر بسیاری از این فعالیتها در فضای آنلاین و بهصورت دیجیتال انجام میشود. با این وجود، بسیاری از بازاریابان از آزمون و خطا استفاده میکنند که ممکن است همواره نتیجه دقیقی را از این کار به دست نیاورند؛ اما دنبال کردن (track) نتایج، تجزیهوتحلیل دادههای به دست آمده و ایجاد تغییرات برای بهینهسازی نتایج بهترین راهحل ممکن است. اولین سوالی که در ذهن فردی که به این موضوعات علاقه مند شده ایجاد میشود این است که اصلاً بازاریابی اینترنتی یعنی چه؟ اما خروجی برندسازی یعنی همان چیزی که برند نامیده می شود، در ذهن مشتری شکل می گیرد. ابتدا باید بازاریابی محتوا صورت گرفته باشد یعنی محتوا ، مقالات ، ویدئو و… چه به هنگام خرید کردن مشتری ها و چه پیش از انجام فرایند خرید توسط آن ها باید برای ارسال ایمیل به آن ها اقداماتی را در نظر داشت.
با نگاهی به این محتوا، خریدار تشخیص می دهد که به یک جفت کفش ورزشی نیاز دارد که معیارهای خود را برآورده سازد. بدون بازاریابی، شما مجبور خواهید شد که با مشتریانی که از آنها خارج شده اید کار خود را ادامه دهید و بادام زمینی را به شما پرداخت می کنید. بنابراین شما بسته به نوع خدمات و محصولات شرکت خود میتوانید آنها را برای ارتباط هر چه بهتر با مشتریان خود، سفارشی و شخصیسازی کنید. سرجیو زیمن در کتاب خود پایان عصر بازاریابی سنتی خود بازاریابی را اینچنین تعریف میکند: بازاریابی دربارهٔ داشتن برنامهها و ترویجها و تبلیغات و هزاران چیز دیگری است که در متقاعد کردن مردم به خرید یک محصول، مؤثر واقع شود. طبق تعریف انجمن بازاریابی آمریکا در سال 2013، بازاریابی مجموعهای از فعالیتها، نهادها و فرایندهایی است که برای خلق، ارتباط، تحویل و تبادل پیشنهادهایی به کار میرود که برای مشتریان، شرکا، مراجع و جامعه ارزشمند است. حال تصور کنید: کشوری پیشرفته چون آمریکا با آن حجم از دسترسی به اینترنت و ابزارهای الکترونیکی دارد.
هرچه ایمیل های شما بیشتر به آنچه مشتریان بالقوه نیاز دارند مرتبط باشد، برای ایجاد ارتباط شما با آنها بهتر کار می کنند، بنابراین آنها وقتی آماده خرید هستند به شما فکر می کنند. وقتی به راه حل، جنبه هایی مانند تفریح و فان اضافه شود، تجربه به وجود می آید. اضافه شده است. که ترکیبی از دو رسانه را دارند. در نوع آنلاین، ارتباط با مخاطب با استفاده از اینترنت و به کمک انواع ابزارهای دیجیتال صورت میگیرد که فرایند جذب، فروش و وفادارسازی مشتری را بسیار آسانتر میکند. استراتژی محتوا به بازاریابی محتوا جهت میدهد و بایدها و نبایدهای عملکرد آن را مشخص میکند. بلکه با توجه به هزینهای که پرداختهاید و عملکرد وب سایت و صفحه مورد نظر شما از نظر سئویی، رتبه میگیرید.سایت شما ممکن است قبل از نتایج ارگانیک و در ابتدای SERP یا در آخر صفحه اول نمایش داده شود. یعنی از ابزارهای دیجیتالی در کمپینها استفاده میکنیم اما به دلیل تغییر تفکر و عدم آشنایی با اکوسیستم دیجیتال منتج به استفاده نادرست از این ابزارها شده و این تصور ایجاد میشود که آنها بدون فایده و اثربخشی هستند. اما ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که ترکیب تبلیغات دیجیتال سنتی با تبلیغات دیجیتال مدرن، میتواند نسبت به صرف استفاده از تبلیغات سنتی، اثر بهتری ایجاد کند.
دیجیتال مارکتینگ امکان ارتباط دوسویه میان دیجیتال مارکتر و مشتری را فراهم کرده و در نهایت باعث ایجاد حس وفاداری در مشتری میشود. با وجود سیستمهای فناوری اطلاعات در نوع آنلاین دیجیتال مارکتینگ، امکان شناخت مشتری و آگاهی از نیازها و انتظارات او نسبت به نوع آفلاین دیجیتال مارکیتینگ بیشتر فراهم است. از آگاهی شروع شده و بعد از شناخت و آشنایی مشتری با برند ارزیابی انجام میدهد و اگر همه چیز مطلوب بود وارد حلقه وفاداری میشود و چنانچه قصد خرید مجدد داشت لازم به تکرار مراحل قبل نیست. رسانه های بالای خط رسانه هایی بودند که میزان دسترسی به آنها بالا بود و از طریق هر بار پخش دسترسی زیادی را ایجاد میکردند. ما خدمات مختلفی برای این کار ارائه میدهیم که یکی از آنها ایجاد و مدیریت مرکز تماس است.
پیوند زندگی مردم با فضای مجازی باعث پیدایش مفهوم جدیدی به نام بازاریابی اینترنتی یا دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) شده است. در این نوع بازاریابی ارتباط با مشتری به حدقل میرسد. 5. تبدیل Audience به Community : یعنی مخاطب تک نفره تبدیل به یک اجتماع شده است و میتوانیم با افراد بیشتری در شبکه های اجتماعی ارتباط داشته باشیم. بازاریابی محتوا نیز یکی از روش های متداول ، کم هزینه و با بازده عالی در دیجیتال مارکتینگ می باشد ، و منظور از محتوا نه فقط متون نوشتاری ، بلکه این روش تولید محتوای ویدئویی ، صوتی ، تصاویر را نیز دربرمی گیرد. شما شاید در ابتدا برای انجام تبلیغات دیجیتال، هزینه متقبل شوید اما در نهایت بازگشت سرمایه به همراه سود نصیب شما خواهد شد. به واسطه تلفن همراه هوشمند، کاربران در شبکههای موبایلی آنلاین با محصولات و خدمات آشنا شده و سپس برای خرید اقدام میکنند. در مطالب بعدی با اجزای دیجیتال مارکتینگ بیشتر آشنا خواهید شد. هر قدمی که توی این مسیر شش ماهه بر میدارید، با دنیایی از اطلاعات ارزشمند و مهارتهای حرفهای و کاربردی در زمینه کسبوکارهای آنلاین و بازاریابی اینترنتی آشنا میشید. دوره ی بازاریابی اینترنتی ، فروش وحسابداری موسسه ی آموزش عالی آزاد فن پردازان، دوره ای تلفیقی از چند دوره با نگرشی کاربردی است که برای همه ی افراد با هر میزان سطح سوادی در هر کسب و کاری اعم از کوچک و بزرگ ، با هدف توسعه ی بازار ایجاد شده است.
کالاهای تجملی: کالاهایی که برای تأمین نیازهای کم اهمیت تر مصرف میشود. است که مستقیماً برای مصرف کنندگان چاپ و ارسال میشود. صاحبان مشاغل و یا به طور کلی هر کسی که به نوعی با کسبوکار در تعامل است، ضمن دانستن مفاهیم بازاریابی باید قادر باشد استراتژهای آن را برای پیشبرد اهدافش به کار بگیرد. با بازاریابی چند کاناله و تک کاناله، آژانس ها در یک یا چند کانال مانند وب سایت ها، وبلاگ ها، ایمیل، رسانه های اجتماعی و موارد دیگر با مشتریان تعامل دارند. روش اصلی ارتباط با بازار، در B2B می باشد. ارتباط با مشتری از طریق حضور مداوم و مستمر در شبکههای اجتماعی به فروش بیشتر منجر میشود. با آنالیز رفتار مشتریان از طریق بررسی جستوجوی آنها در اینترنت، میتوان علاوه بر درک نیاز آنها، با تمرکز روی نیازهای اصلی ایشان به بهترین شکل برطرف کردن آنها را ممکن کرد. تلاش برای ارتباط میان ارزش محصول و مشتری، دو سبک متفاوت بازاریابی شامل دیجیتال مارکتینگ آنلاین (با استفاده از اینترنت) و دیجیتال مارکتینگ آفلاین را بهوجود آورده است، که در ادامه به بیان تفاوتهای آنها می پردازیم. در دیجیتال مارکتینگ آنلاین به دلیل تبلیغ در فضای مجازی و معرفی محصولات و خدمات به سایر نقاط، تعداد مشتریان نسبت به دیجیتال مارکتینگ آفلاین بسیار بیشتر و صرف هزینه بسیار کمتر است.
3. تغییرات پیامها: پیام در کمپین کلاسیک، به مفهوم کپی بود و شامل متنی میشد که می بایست نوشته شده و اثر کوتاه مدت قوی بر روی مخاطب داشته باشد. به عبارت دیگر هرگاه که مخاطب پرسشی داشته باشد به راحتی با شما در ارتباط خواهد بود تا پاسخهای مناسبی را در رابطه با سوالات او ارائه دهید. اما در فضای دیجیتال مارکتینگ با توجه به دایره ای بودن زمان، موضوع تداوم پر رنگتر بوده و مفهومContent با اهمیت دو چندان مطرح میگردد. فضای کار دیجیتال مارکتینگ تبدیل Mindset قدیم به Mindset جدید، موضوع مهم مورد توجه در کمپینهای دیجیتال است. اما در کمپینهای دیجیتال مارکتینگ زمان دایره ای شکل است و نشان دهنده مسیر سفر مشتری میباشد. به کمک Influencer ها (خود دارای شبکه یا اجتماع هستند) میتوان پیامها را به مجموعه ای از مخاطبین فرستاد. پرسونا و مخاطبان هدف برند شما: زمانی که شروع به تولید محتوا می کنید، باید بدانید که برای چه کسی صحبت می کنید و صدای برند خود را فقط و فقط متناسب با آن ها تنظیم کنید. اگر مشتری سوال کرد و شما خودتان را از بحث کنار کشیدید، باخته اید، باید پیشاپیش سوال های مشتریانتان را پیش بینی کنید و برای هر کدام، جواب مناسبی تدارک ببینید.
بازاریابی محیطی: مانند استفاده از سازههای تبلیغاتی همچون بیلبورد، استرابورد سایت fieldmarketing و… خصوصیات این مجموعه مخاطبین براساس برند و هدفی که در کمپین داریم تعیین میشود و از انواع Influencer استفاده میکنیم. طراحی استراتژی بخش بسیار مهمی از طراحی و برنامه ریزی کمپین های تبلیغاتی در حوزه دیجیتال است و باعث می شود که اثربخشی و نرخ بازگشت سرمایه گذاری افزایش یابد. به عنوان یک مثال دیگر، تصور کنید وبیناری در زمینه برنامه ریزی محتوا برگزار کردید که در آن ۳۰ شرکت کننده حضور دارند. اگر قصد حضور موثر در شبکه های اجتماعی دارید و می خواهید مخاطبان بیشتری برند شما و کسب و کارتان را بشناسند نیاز به برنامه ریزی درست و اصولی برای حضور در شبکه های اجتماعی و همچنین دانش تحلیل این فضا را دارید.
البته شناسایی نحوه و زمان مناسب برای استفاده از این ابزار به نظر مدیر و مشاور دیجیتال مارکتینگ بستگی خواهد داشت. برای مثال اگر قصد فروش یک محصول را دارید، اینستاگرام میتواند گزینه ای عالی برای بازاریابی شما باشد. به طور مثال، به کمک کپشننویسی مناسب در پستهای اینستاگرام یا حتی تهیه متن «Bio» اثرگذار برای پروفایل اینستاگرام، به شکل بهتری در شبکههای اجتماعی دیده میشوید. سئو مجموعه فعالیتهایی است که در طراحی سایت، تعیین استراتژی محتوایی و تولید محتوا انجام میشود تا جایگاه بهتری در نتایج جست و جوی گوگل کسب کرده و بازدید کننده بیشتری را به سایت جذب کند. به عبارتی با این روش، سایت برای قرارگیری در رتبههای بالاتر موتورهای جست و جوگر بهینهسازی میشود. کانالهای سئو، شبکههای اجتماعی یا بازاریابی محتوایی ابزارهای مناسبی برای توسعه کسبوکار شما با کمترین بودجه محسوب میشوند.
دیجیتال مارکتینگ میتواند انتخاب خوبی برای کار کردن باشد و اگر به این زمینه علاقه دارید میتوانید در این حیطه بسیار موفق عمل کنید و همچنین به موفقیت شغلی نیز برسید. بهتون پیشنهاد می کنیم مقاله ” بازاریاب کیست ” را حتما مطالعه کنید. ما در این مقاله قصد داریم شما را با استراتژیهای بازاریابی و ابزارهای بازاریابی سنتی و مدرن املاک آشنا کنیم. اما همانگونه که برای شما شرح دادیم علاوه بر بازاریابی الکترونیکی انواع مختلف دیگری از بازاریابی وجود دارند که گذراندن آموزش بازاریابی آنها نیز خالی از لطف نیست و به همین منظور در ادامه این مقاله ما مهمترین و برجستهترین اشکال بازاریابی را که ممکن است در آینده بتوانند کمک بسزایی به شما کنند را برایتان شرح خواهیم داد تا بتوانید مناسبترین نوع بازاریابی را با توجه به اهداف، زمینه تجاری و استراتژیهای خود انتخاب کنید. اگر می خواهید بیش تر در رابطه با روش های بازاریابی اینترنتی بدانید همین حالا با مشاور های ما تماس بگیرید و کار خود را به میلیون ها نفر نشان بدهید و به سود بیش تر برسید. وجود نداشته و صرف استفاده از ابزارها باعث مواجه با شکست میشود. در گذشته راهی برای تماس مداوم با مشتریان وجود نداشت، اما فراهم بودن زمینه استفاده از رسانههای دیجیتال در شرایط کنونی، فرصت شناخت مشتری و نیازهای او را بیش از گذشته فراهم کرده است.