یکی از پرفروشترین کتابهای خوزه کسب و کار دیجیتالی و دیجیتال مارکتینگ، کتاب «کتاب استراتژی دیجیتال مارکتینگ» نوشته دیو چفی Dave Chaffey است که برای کسانی است که علاقمند به مطالعه در حوزه استراتژی دیجیتال مارکتینگ هستند، پیشنهاد میگردد. محققان و مهندسان این حوزه همیشه به دنبال بهرترین روش ها برای نتیجه گیری هستند. خواه مدیر یک شرکت بزرگ باشید یا استارت آپی را در حوزه فن آوری اداره کنید یا حتی مالک یک کسب و کار کوچک محلی باشید، 4 استراتژی در حوزه روابط عمومی که به شما معرفی می کنیم، در صورت بکارگیری و استفاده صحیح منافع زیادی برای شما به دنبال خواهند داشت. این مرحله مرحله تبدیل بازدیدکننده به کاربر سایت یا دنبال کننده شبکه اجتماعی است، بعبارتی ایجاد مشتریان بالقوه! به عنوان مثال در صورتی که وبلاگ ۱۰۰۰ بازدید کننده مرتبط که از موتورهای جستجو وارد آن شده اند داشته اما هیچ کدام از این بازدید کنندگان اهداف از پیش تعیین شده ی ما مانند عضویت در خبرنامه، طرفداری در شبکه های اجتماعی ، تماس تلفنی و … ما دیجیکالا را مثال میزنیم، دیجی کالا با استفاده از روش های مختلفی از دیجیتال کاربران خود را جذب و به خرید هدایت میکند. برای مثال در یک پروژه سئو، یک شخص مدیر پروژه و یک شخص وبمستر است و هرکدام به صورت مجزا وظایف متفاوتی دارند.
شاید در سال هایی نه چندان دور، استفاده ابزارهای دیجیتال و ورود به دنیای فناوری، یک انتخاب بود و ضرورتی برای آن وجود نداشت، مثلاً مدیر یک کارخانه برای کسب اطلاعات بیشتر، سرگرمی و یا حتی گذران وقت خالی کامپیوتر و یا نوت بوک خود را باز می کرد و گشتی هم در دنیای اینترنت میزد؛ اما امروزه استفاده از ابزارهای دیجیتال و زندگی دیجیتال یک اصل ضروری و واجب است و حتی اگر بپذیریم که میتوانیم سهم تکنولوژی دیجیتال را در زندگی خود کاهش دهیم، اما بیتردید حذف کردن تکنولوژی از زندگی تقریباً امکان پذیر نیست. اما یک مشکلی در ارائه برنامه توسط بازاریابان وجود دارند این است که آنها توجه زیادی به سلیقه و زبان مشتری ندارند و از این رو همیشه با مدیران و سرمایه گذاران اختلاف نظر دارند .در واقع بازاریابان اینترنتی، نکات موفقیت وب سایت را می دانند اما دید آنها دید از نظر گوگل است نه مشتری . به عنوان مثال، بینشهای بازاریابی Think with Google دریافتند که 48٪ از مصرف کنندگان سوالات خود را از موتورهای جستجو شروع می کنند، در حالی که 33٪ به وب سایت های مارک و 26٪ در برنامه های تلفن همراه آن را جستجو می کنند.در پاسخ به این سوال که “سئو چیست” باید گفت:کلمه سئو از عبارت Search Engine Optimizationبرگرفته شده است که کلمات معادلی چون SEO یا بهینه سازی موتور جستجو نیز دارد که همگی آنها به یک معنی می باشند و می توان آن را بصورت زیر تعریف نمود:این موضوع از اهمیت بسیار بالایی برخورد است که بدانیم سئو و بهینهسازی موتور جستجو به معنای فریب و یا دستکاری موتورهای جستجو با روشهای غیر اخلاقی نیست.
دیجیتال مارکتینگ به زبان ساده، به معنای بازاریابی دیجیتالی است که با استفاده از ابزار های دیجیتالی آنلاین یا افلاین اقدام به بازاریابی برای محصولات یا خدمات میکنند. به عنوان مثال، اگر یک مخاطب در گذشته یک جزوه را در یک موضوع دانلود کرده است ، شما باید به آن مشتری تعدادی ایمیل مرتبط با آن موضوع ارسال نمایید. چطور یک کسب و کار اینترنتی راه اندازی کنیم در فضای در حال رشد و تحول امروزی همواره این سوال که” چطور یک کسب و کار اینترنتی راه اندازی کنیم ” در ذهن ما وجود دارد. حوزه دیجیتال مارکتینگ مربوط به سالیان اخیر نیست و سال های زیادیست که وجود دارد اما امروزه با ابزارهای دیجیتالی زیاد و همچنین افزایش کاربران فضای مجازی رشد و پیشرفت چشمگیری داشته است.
تولید محتوای مفید و منحصر به فرد برای کاربران به ارتقای رنک سایت در گوگل می انجامد. دستیابی به منابع مستند و قابل اعتماد در حوزه دیجیتال مارکتینگ بسیار با اهمیت است، در اینجا قصد داریم به بررسی چند سایت دیجیتال مارکتینگ بپردازیم که به فعالیت حرفه ای و تخصصی در حوزه آموزش دیجیتال مارکتینگ پرداخته اند. در این مرحله در ابتدا ما با تعیین پرسونای مخاطب خود، در پلتفرم های مختلفی چون سایت و شبکه های اجتماعی و… یکی دیگر از اهداف بازاریابی با استفاده از شبکههای اجتماعی در دیجیتال مارکتینگ، لینک دهی و به اشتراکگذاری تصاویر و ویدئوها و درنتیجه بالا بردن ترافیک وبسایت میباشد. این تبلیغات میتواند در موتورهای جستجوگر، شبکههای اجتماعی، سایر سایتها و …
بازاریابی از طریق موتورهای جستجو به دو صورت انجام میپذیرد:1- از طریق سئو: در این روش بیشتر مربوط به طراحی اصولی و مناسب سایت میباشد تا در جایگاه بهتری در نتایج قرار گیرد.2- به ازای هر کلیک: تبلیغات کلیکی به این صورت میباشد که درازای پرداخت مبلغ به موتورهای جستجو، هنگامیکه کاربر کلمهی مرتبط با محصولات و یا خدمات شمارا جستجو میکند در ابتدای نتایج جستجو و بهعنوان آگهی تبلیغاتی به مخاطب نشان میدهد؛ و اگر کاربر بر روی لینک شما کلیک کند موتور جستجو از اعتبار خریداریشده شما کسر سایت fieldmarketing میکند. فعالیت هایی بازدیدکننده در صفحه محصول یا خدمات مانند کلیک و… یکی دیگه از روش های افزایش ترافیک رو میتونیم تبلیفاتPPC معرفی کنیم، به شما به ازای پرداخت هر کلیک روی تبلیغ خودتون باید هزینه ای رو پرداخت کنید، یکی از رایج ترین روش های این نوع تبلیغات گوگل ادورز Google adwords هست که با پرداخت هزینه ای شما در نتایج گوگل قرار داده میشید و به ازای هر کلیک روی سایت و صفحه شما باید پرداختی رو انجام بدین. بررسی کنید موضوع هزینه تا چه اندازه برای مشتری مهم است و انتظار دارد در ازای هزینه پرداختی، چه چیزی دریافت کند. یکی از موارد بسیار مهم و تاثیر گذار تولید محتوی با ارزش است؛ و این محتوی تولیدشده باعث بالا رفتن جایگاه مجموعه میشود.
تولید ویدیو اصلا کار سخت و دشواری نیست و می توانید در زمینه کاریتان ویدیو های متنوع و گوناگون تولید کنید. در این مرحله می توانید از فعالیتهایی چون ایمیل مارکتینگ، بازاریابی سوشال مدیا، کانتنت مارکتینگ، بررسی محصولات و… از آنجا که پایستگی هر کسب و کار به درآمدزایی آن بیزنس وابستگی دارد، این مرحله از فریم ورک RACE بسیار مهم و حیاتی ست زیرا خرید نهایی مخاطبان در این مرحله رخ میدهد. تیم فروش هیچ دخالتی در اینکه محصول چیست و چه کسی آن را خریداری میکند ندارد – این تیم فقط مشتریان راغب را انتخاب کرده و آنها را متقاعد به خرید میکند.
در پایان، اگر در انجام درست این اقدامات موفق باشیم مخاطب هدف ما با بررسی بیشتر برند ما، محصولات و خدمات ما و قیاس با رقبای موجود، به وجه تمایز ما پی برده و به شما علاقمند می شوند. بنابراین بازاریابی محتوایی واژه ی صحیح تری است، بازاریابی محتوا نیز صحیح است، اما کاربرد متفاوتی دارد و این دو اصطلاح باید براساس کاربردشان در جایگاههای مختلفی به کار برده شوند. بعد از اینکه در کنار واژهی کالا، واژهی خدمت هم قرار گرفت، اصطلاح محصول (Product) متولد شد. در واقع تمام افرادی که جذب محصول میشوند تبدیل به مشتریان بالقوه کند که در قبال خرید پول پرداخت میکنند و اینکار متقاعد کردن مشتریان است برای خرید و تبدیل شدن به مشتری ثابت. امروز در بسیاری از نقاط جهان از جمله کشور خودمان ضریب نفوذ اینترنت به سطح قابل قبولی رسیده، به طوریکه افرادی که در دور افتاده ترین روستاهای کشور زندگی می کنند هم به آن دسترسی دارند (هرچند اندک) و بسیاری از خانواده هایی که حتی از نظر مالی هم ناتوان هستند، همچنان هزینه های استفاده از اینترنت را در سبد مصرفی خود در نظر گرفته و حفظ میکنند. در شبکه های اجتماعی به خصوص اینستاگرام شاهد افرادی هستید که با تولید محتوا به شما آموزش و مشاوره در زمینه افزایش فروش در اینستاگرام میدهند.
اگر شرکت شما دارای اپلیکیشن موبایل هست که کاربران میتوانند با برند شما ارتباط برقرار کنند یا محصولات خودشون رو بخرن برنامه شما زیر چتر دیجیتال مارکتینگ قرار دارد. عملیات سئو برای کمک کردن به بهبود رویت و ارتباط وب سایتها در نتایج جستجوی طبیعی با هدف رسیدن به رتبهبندی بالا، ایجاد شدهاند. میباشد. در این بازاریابی هدف شناساندن برند و خدمات خود به دیگران و ارتباط و تعامل بیشتر با مخاطبان و بالفعل کردن مشتریان بالقوه و وفادار کردن این کاربران میباشد. بازاریابی دیجیتالی شاخه های زیادی دارد که هرکدام نیاز به دانش تخصصی است. آیا تنها دانش بهینه سازی سایت باعث می شود که شما به یک دیجیتال مارکتر تبدیل شوید؟ یک کارشناس باید در مورد سئو، ایمیل مارکتینگ، تولید و نگارش محتوا، برگذاری کمپین های تبلیغاتی و تبلیغات کلیکی بداند و در کنار آن ها وب سایت ها و ابزار های مناسب دیجیتال مارکتینگ را به صورت حداقلی را بشناسد. اینستاگرام یک شبکه اجتماعی بر پایه تصاویر و ویدئو هاست که به راحتی میتوانید با کمی جستجو شاهد موفقیت صفحاتی باشید که در تولید محتوا عملکرد مناسبی داشته اند. در سالهای اخیر با افزایش ضریب نفوذ اینترنت در کسب و کارها و استفاده گسترده از موبایل و ابزارهای آنلاین، رشته دیجیتال مارکتینگ بعنوان یک رشته تخصصی و مستقل، مورد توجه قرار گرفته است.
چرا که انتخاب یک پیام مناسب به تحقیقات میدانی نیاز دارد. در کدام پادکست، افراد بیشتری به من پیام دادهاند؟ 9. پیام های شخصی: ضبط یک ویدیو میتواند راهی خلاقانه برای جلب توجه کسانی که از طریق ایمیل یا سایر کانال های ارتباطی پاسخگو نبوده اند، باشد. آمار و ارقام نشان می دهد در سال ۲۰۱8 بازاریابی دیجیتال رشد بالایی داشته و می توان از آن به عنوان یک روش نو ظهور بازاریابی یاد کرد. بدین منظور می بایست با ابزارهای دیجیتال مارکتینگ آشنایی داشته باشید.در ادامه جزییات بیشتری در مورد انواع روشهای دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی اینترنتی را بررسی خواهیم کرد.دیجیتال مارکتینگ حرکت و همراهی گام به گام با مشتری جهت رسیدن به اهداف از پیش طراحی شده است. در روش بازاریابی با استفاده از موتورهای جستجو با استفاده از روشهای طراحی سایت و بهینهسازی سایت-سئو- سعی در بهبود جایگاه سایت موردنظر است تا با بالا بردن جایگاه سایت در نتایج جستجو و قرار گرفتن در صفحه اول، سایت توسط کاربران بیشتری دیده شود و راحتتر به سایت دسترسی داشته باشند. از مهمترین نرم افزار ها میتوان به فتوشاپ، نرم افزار های آفیس، شبکه های اجتماعی و پلتفرم های طراحی سایت اشاره کرد.
در حوزه سئو، وبمستر وظیفه ای برای تولید محتوا ندارد از این رو در هنگام قرارداد با کارفرما این مسئله را مطرح کنید و در صورت نیاز با افزایش هزینه کار در قرارداد ذکر کنید. بلکه از تولید محتوا گرفته تا انجام تحقیقات و برندسازی شرکت شما برای جلب نظر خریدار با موقعیتیابی تعریف میشود. مکان در واقع یکی از اصول وابسته به توزیع یک محصول است که هدف آن در دسترس قرار دادن خدمات و یا محصولات برای مشتریان است. بازاریابی یک چشم انداز مشترک است که باعث می شود کارمندان احساس اعتماد و اطمینان بیشتری نسبت به کار خود داشته باشند. شاید بازاریابی از طریق ایمیل را بتوان یکی از قدیمیترین و البته شایعترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ دانست و با طراحی صحیح و زیبا و ارسال منظم ایمیل به مشتریان میتواند مشتریان بالقوه بیشتری را بهصورت وفادار نگه داشت تا در آینده تبدیل به مشتریان بالفعل شوند و از این طریق میتوان به معرفی برند به مشتریان، اطلاعرسانی و آگاهی مشتریان از تازهترین کالاها و محصولات و خدمات اقدام نمود. چگونه روندها و ابزارهای خود را تحلیل کنند؟
به بیانی دیگر، دیجیتال مارکتینگ به استفاده مناسب از ابزارهای دیجیتالی جهت ایجاد معماری و ساختار حرفهای در بستر اینترنت و گسترش آنها از طریق هدفگذاری و تعیین استراتژی مناسب در این زمینه اطلاق میشود. تبلیغات کلیکی، کمپین ها و بسیاری از موارد دیگر به شما کمک میکنند تا به عنوان یک برند دیده شوید اما اگر شما در فضای وب فعالیت میکنید، سئو مهمترین راهکار برای رشد شماست. به طور کلی یک دیجیتال مارکتر باید در زمینه بازاریابی و افزایش فروش در فضای مجازی اطلاعات کافی داشته باشد و بتواند به رشد یک کسب و کار سرعت بیشتری بدهد.
بازاریابی اشتراکی که توسط دو یا تعداد بیشتری شرکت بصورت همزمان اجرا میشود. نمایش تبلیغات در سایتهای دیگر یا سایر شبکههای اجتماعی نوع دیگری از تبلیغات است و از آنجایی بهصورت تصویری و یا ویدئویی میباشند برای کاربران قابلفهمتر هستند و تأثیرگذاری بیشتری نیز دارند. آیا بازاریابی در شبکههای اجتماعی در دیجیتال مارکتینگ مهم است؟ از سال 2010 که اینستاگرام پا به عرصه حضور گذاشت انقلابی در شبکه های اجتماعی به وجود آمد. که به گوشتان خورده و یا با برخی از آنها سر و کار داشته اید. اگر با این نرم افزار ها کار نکرده اید حتما از الان کار با این دو نرم افزار را شروع کنید. به دلیل چنین روشهای کاذبی، در بسیاری از کشورهای جهان مقررات دولتی مختلفی برای سر و سامان دادن به قوانین بازاریابیهای تلفنی وجود دارد.